Sök:

Sökresultat:

503 Uppsatser om Strukturella hćl - Sida 17 av 34

BYGGNADSARBETAREN OCH FÖRÄNDRINGSARBETET : FÖRBÄTTRINGAR GENOM DELAKTIGHET

Allt sedan miljonprogrammet har byggindustrin försökt att hitta sÀtt att effektivisera byggsektorn. Detta har lett till satsningar pÄ förÀndringsprogram sÄsom UtmÀrkt! SamhÀllsbyggnad och Lean Construction. GenomgÄende för de olika satsningarna Àr att de uppvisar positiva resultat dÀr förslagen till effektiviseringsÄtgÀrder utnyttjas inledningsvis, men av ett eller annat skÀl inte fÄr nÄgon lÄngvarig effekt i byggproduktionen. En orsak till bristande genomslag kan vara att ÄtgÀrderna ofta Àr toppstyrda och inte genomsyrar hela organisationen.SÀllan utreds och analyseras hantverkarnas förutsÀttningar för att delta i arbetet mot ett effektivare arbetssÀtt och kunna bidra till att förbÀttra byggprocessen. Intressant Àr Àven i vilka skeden i byggprocessen som hantverkarnas expertis kan utnyttjas.

Reproduktionens frigörelse : En analys av det svenska utbildningssystemets sociala och politiska reproduktion

Syftet med föreliggande studie Àr att analysera Bourdieus teori om den sociala och politiska reproduktionen i relation till det senmoderna svenska utbildningssystemet. Uppsatsens tes Àr att denna reproduktion begrÀnsades och reglerades under den svenska vÀlfÀrdsstaten, dÀr skolan sÄgs som ett centralt verktyg för att motverka samhÀllets klasshierarki, men att den idag frigjorts genom modernitetens radikaliserade processer. Med utgÄngspunkt i den dialektiska metoden, samt i teorier om rationalisering, marknadsstyrning, individualisering och avpolitisering, utreds giltigheten i Bourdieus teori samt den senmoderna reproduktionens förÀndrade uttryck. Ett urval av de senaste decenniernas utbildningspolitiska reformer och lÀroplaner utgör det primÀra empiriska materialet, men uppsatsen diskuterar och kompletteras Àven av tidigare studier i Àmnet. Analysen av den senmoderna utbildningskonceptionen visar pÄ en ökad rationalisering vad gÀller styrning och kunskapssyn, samt en normalisering av och anpassning till marknadsprinciper i utbildningssystemet.

Ungdomars vÀg in pÄ arbetsmarknaden: En uppsats om unga mÀnniskors upplevelse och förhÄllningssÀtt till etableringsprocessen

I denna uppsats presenteras en studie som handlar om att ungdomars etablering blir en allt mer utdragen process. Mitt syfte Àr att undersöka ungdomars förestÀllningar av etableringsprocessen.SamhÀllet Àr en stÀndig förÀnderligt och sÄ Àven förutsÀttningarna för ungdomarna. Studier som gjorts mellan Ären 1989 och 1997 visar att etableringsÄldern stigit frÄn 21 till 27 Är under denna period, och att den idag fortfarande ligger pÄ den nivÄn. En orsak till den stigande etableringsÄldern Àr förÀndrade utbildningskrav som Àr en del av den sysselsÀttningspolitik som EU arbetar med mÄl att minska ungdomars tid i arbetslös. En annan orsak till den stigande etableringsÄldern Àr att arbetsmarknaden har förÀndrats och det i sin tur skapas nya strukturella problem.

Fundamentalism och terrorism ur strukturella förÀndringar, förhindrad subjektivitet, produktion och reproduktion av diskurser Ett alternativt analytiskt ramverk för konfliktlösning

This essay criticizes common theories within the three traditional perspectives, conflict management, conflict resolution and conflict transformation, for not being able to explain and/or generate solutions to the problems of fundamentalism and religious terrorism in a satisfying manner. This essay is trying to synthesize an alternative analytical framework that better can explaining these phenomena and generate potential solutions. The frameworks ontological ground is laid out using different readings of Foucault, thereby seeing the subject as formed by discourses, material processes and institutions. Fundamentalism and terrorism are seen as a violent resistance to repressed subjectivity, but the form of resistance depends on the discursive and non discursive surroundings. This gives rise to different forms of resistance; the production of discourses and founding of groups and the entry of marginalized people in these groups.

Situationer av moralisk stress hos sjuksköterskor

Syfte: Att undersöka i vilka situationer moralisk stress förekom hos sjuksköterskor inom somatisk vĂ„rd och hur uppfattningen av moralisk stress pĂ„verkades av sjuksköterskans Ă„lder och erfarenhet. Bakgrund: Moralisk stress hos sjuksköterskor uppkommer nĂ€r de vet vad som borde göras, men strukturella, organisatoriska eller ekonomiska faktorer utgör ett hinder för att utföra rĂ€tt handling. Effekter av detta kan leda till dĂ„lig sjĂ€lvkĂ€nsla, depression eller att arbetsplatsen lĂ€mnas. Metod: En litteraturstudie med granskning och bearbetning av tio kvantitativa vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultat: Sjuksköterskor upplevde moralisk stress i samarbete med andra professioner samt vid samarbete inom den egna professionen. Moralisk stress upplevdes vid meningslöst vĂ„rdande som till exempel ineffektiv vĂ„rd nĂ€r lĂ€karen gav inkompetent vĂ„rd. Även vid meningslöst livsuppehĂ„llande vĂ„rd upplevdes moralisk stress. I vissa etiska situationer och vid besparingar som innefattade personalbrist och kostnadsbesparingar, uppstod Ă€ven moralisk stress.

"Jag ska gÄ tre Är och dÄ mÄste det va nÄt jag trivs med!"

Barn- och fritidsprogrammet a?r ett yrkesinriktat gymnasieprogram med mycket la?g etableringsgrad pa? arbetsmarknaden. Syftet med va?rt arbete a?r att analysera elevers val till programmet och vilka tankar de ba?r pa? na?r det ga?ller mo?jligheterna att fa? arbete. Va?ra forskningsfra?gor handlar da?rfo?r om hur eleverna resonerar info?r valet av gymnasieprogram, vilken kunskap de har om arbetsmarknaden vid valtillfa?llet, vilken betydelse de tillma?ter mo?jligheten att fa? arbete efter utbildningen samt vilka fo?rva?ntningar de har pa? tiden efter avslutat gymnasium.

En arbetsmiljöintervention inom offentliga sektorn : Chefer och medarbetares upplevelser av interventionen och deras mottaglighet för ny kunskap

Interventioner som hÀlsofrÀmjande insatser ger organisationer möjlighet att hindra stress och ohÀlsa hos anstÀllda. Genom interventioner kan kunskap förmedlas som ger de anstÀllda verktyg att tillsammans arbeta för en bÀttre arbetsmiljö i verksamheten. Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för hur chefer och medarbetare i tvÄ separata verksamheter inom offentlig sektor (socialtjÀnst och specialskola), upplever en arbetsmiljöintervention. Syftet Àr ocksÄ att studera om interventionens medförda kunskap upplevs ha nÄgon inverkan pÄ individerna sjÀlva och pÄverkan pÄ deras dagliga arbete. Studien baseras pÄ kvalitativa frisvar frÄn enkÀter insamlade under en intervention inom offentlig sektor dÀr cirka 480 personer deltog.

Tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring : - exemplet HyresbostÀder

Det finns mÄnga sÀtt att studera organisatoriska förÀndringar pÄ och mÄnga författare föresprÄkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förÀndringen ska bli framgÄngsrik. Denna studie beskriver och analyserar anstÀlldas tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring utifrÄn individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktÀristiska. För att uppfylla syftet studeras tvÄ nivÄer i ett företag, den reella och den formella nivÄn. I studien stÄr den formella nivÄn för ledningen medan den reella nivÄn stÄr för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgÄr vi frÄn den förÀndring som HyresbostÀder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affÀrsmÀssig och kundorienterad.

Tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring : exemplet HyresbostÀder

Det finns mÄnga sÀtt att studera organisatoriska förÀndringar pÄ och mÄnga författare föresprÄkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förÀndringen ska bli framgÄngsrik. Denna studie beskriver och analyserar anstÀlldas tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring utifrÄn individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktÀristiska. För att uppfylla syftet studeras tvÄ nivÄer i ett företag, den reella och den formella nivÄn. I studien stÄr den formella nivÄn för ledningen medan den reella nivÄn stÄr för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgÄr vi frÄn den förÀndring som HyresbostÀder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affÀrsmÀssig och kundorienterad.

Intressenter pÄ den svenska bostadsmarknaden : En fallstudie om hur ett framstÄende fastighetsföretag förhÄller sig till olika intressenter

Underso?kningen tog avstamp i att den svenska bostadsmarknaden pa?visar grundla?ggande strukturella problem samtidigt som svenska fastighetsfo?retag uppvisar goda ekonomiska resultat. Fo?r att angripa det o?vergripande problemet genomfo?rdes en fallstudie da?r syftet var att skapa en djupare fo?rsta?else fo?r hur ett framsta?ende fastighetsbolag fo?rha?ller sig till olika intressenter. Underso?kningen avser att besvara fo?ljande fra?gesta?llningar:-  Hur fo?rha?ller sig Fastighetsfo?retaget till olika intressenter pa? bostadsmarknaden?-  Hur kan fo?rha?llningssa?ttet fo?rsta?s utifra?n ett teoretiskt perspektiv? Fo?r att na? fram till ett resultat anva?ndes fyra teorier fo?r att analysera underso?kningens data som ha?rstammar fra?n intervjuer och fo?retagets senaste a?rsredovisning.

Pedagogers tankar kring sin yrkesroll i förskolan : - nÀr förutsÀttningar Àndras

Vi lever i en förÀnderlig tidsperiod. Effektiviseringar och omstrukturering av den svenska förskolan sedan i mitten av 1990- talet har resulterat i större barngrupper och fÀrre personal enligt undersökningar som gjorts. Samtidigt som dessa effektiviseringar och omstruktureringar skedde fick förskolan en lÀroplan, Lpfö98, och lyder numera under Utbildningsdepartementet. Regeringens direktiv var att höja statusen och kvalitén ute pÄ förskolorna.Uppsatsen belyser hur pedagogerna i en mindre stad i södra Sverige tÀnker kring sin arbetssituation och sin yrkesroll pÄ förskolan. Syftet med arbetet Àr att fÄ fram pedagogernas tankar och upplevelser kring sin yrkesroll.

Samverkan och kommunikation : ett mÄste i organisationer

Föreliggande studie syftar till att i en kommun undersöka förvaltningars allmÀnna upplevelser och Äsikter kring samverkan och kommunikation som sker mellan dem och arbetsgivarenheten. Vi har i studien valt att med en kvalitativ ansats inhÀmta empiriskt material genom att genomföra intervjuer med nio respondenter fördelat pÄ olika förvaltningar inom organisationen.Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats. För det första vilka Äsikter och uppfattningar förvaltningarna har pÄ samverkan mellan dem och arbetsgivarenheten. För det andra vilka Äsikter och uppfattningar förvaltningarna har pÄ kommunikationen mellan dem och arbetsgivarenheten. Det tredje vilka positiva samt negativa faktorer som förvaltningarna upplever att det finns kring samverkan och kommunikation mellan dem och arbetsgivarenheten.

Interaktionsbedömning vid kommunikativ funktionsnedsĂ€ttning : ÖversĂ€ttning, prövning och utvĂ€rdering av ett verktyg för bedömning av interaktion mellan barn med kommunikativ funktionsnedsĂ€ttning och deras förĂ€ldrar

Interaktion Àr det komplexa samspel mellan interaktörer dÀr meningsskapande skerinom kommunikativa sekvenser. Föreliggande studie syftar till att översÀtta ettbedömningsinstrument till svenska för bedömning av interaktion mellan barn medkommunikativ funktionsnedsÀttning och deras förÀldrar. Instrumentet Coding of Parent-Child Interaction and Communication Skills Assessment Àr hÀmtat frÄn studier avPennington et al. (1999; 2009) och prövas pÄ tvÄ interaktionsdyader (barn i interaktionmed en förÀlder) före och efter genomgÄngen förÀldrakurs för att utvÀrdera ominstrumentet Àr anvÀndbart vid bedömningen av interaktion. Den svenska versionen avbedömningsinstrumentet innehÄller koder med definitioner för identifiering avinteraktionsmönster.

Jobba jÀmstÀllt? Om förestÀllningar och verklighet pÄ ett mindre företag

Det finns en vÀlkÀnd diskrepans mellan jÀmstÀlldhet som ideal och praktik i det svenska arbetslivet. UtifrÄn en genusvetenskaplig kunskapsgrund om att kvinnors arbete vÀrderas lÀgre Àn mÀns, att kvinnor ges sÀmre karriÀrmöjligheter samt lÀgre lön för lika eller likvÀrdigt arbete, görs hÀr ett nedslag pÄ ett mindre svenskt företag. Genom en enkÀtundersökning bland de anstÀllda tjÀnstemÀnnen besvaras frÄgestÀllningar om huruvida kön tycks ha betydelse för bland annat lönesÀttning och möjligheter att avancera. Resultaten visar pÄ förekomst av horisontell och vertikal segregering mellan kvinnor och mÀn, vilket bland annat synliggörs med könsmÀrkta yrken, samt att företaget tycks luta sig mot en manlig organisationsstruktur. Men arbetsgivaren visar ocksÄ potential nÀr det gÀller jÀmstÀlldhet, till exempel verkar man för en numerÀrt jÀmn rekrytering av kvinnor och mÀn.

Det kompetenta barnet i behov av kompetent omsorg för ÄterhÀmtning i förskolans vardagsarbete : Att "bara vara" och "göra ingenting"

Med en syn pÄ barnet som aktivt och kompetent (Kampmann, 2004) och en ny lÀroplan för förskolan (Skolverket, 2010) som betonar lÀrande framför omsorg och omvÄrdnad (Halldén, 2007) Àr frÄgestÀllningen i detta arbete vilka möjligheter till avskildhet och vila barnen erbjuds, och sjÀlva kan ta sig, under förskoledagen. Detta har studerats genom enkÀter, observationer och intervjuer som sedan samanalyserats. Resultatet visar att barnen i liten utstrÀckning utöver den traditionella ?vilan? erbjuds avkoppling. Det visar ocksÄ att ?vilan? inte alltid Àr den lugnaste stunden under dagen.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->