Sök:

"Jag ska gå tre år och då måste det va nåt jag trivs med!"


Barn- och fritidsprogrammet a?r ett yrkesinriktat gymnasieprogram med mycket la?g etableringsgrad pa? arbetsmarknaden. Syftet med va?rt arbete a?r att analysera elevers val till programmet och vilka tankar de ba?r pa? na?r det ga?ller mo?jligheterna att fa? arbete. Va?ra forskningsfra?gor handlar da?rfo?r om hur eleverna resonerar info?r valet av gymnasieprogram, vilken kunskap de har om arbetsmarknaden vid valtillfa?llet, vilken betydelse de tillma?ter mo?jligheten att fa? arbete efter utbildningen samt vilka fo?rva?ntningar de har pa? tiden efter avslutat gymnasium. Studien bygger pa? sex kvalitativa intervjuer med gymnasielever vid tva? olika skolor i va?stra Sverige. Tidigare forskning visar att ungdomar idag saknar tydlig koppling mellan skola och arbetsliv och att den o?kande valfriheten medfo?r att personligt intresse styr gymnasievalet. Individen tillskrivs eget ansvar i valprocessen men det till synes stora valutrymmet begra?nsas sa?va?l av strukturella villkor som av individens sja?lvuppfattning. De teoretiska utga?ngspunkterna fo?r va?r analys a?r: intresseutveckling, sja?lvbild, begra?nsning och kompromiss samt karria?rhanteringsfo?rma?ga. Studiens resultat visar att valet av Barn- och fritidsprogrammet inte ytterst a?r ett val av intresse fo?r barn utan fra?mst ett val fo?r att sa?kersta?lla en trivsam gymnasietid sa? att utbildningen ska kunna fullfo?ljas. I detta resonemang ryms ocksa? uppfattningen om yrkesprogram som la?ttare att klara av da? de inneha?ller praktik och sta?ller la?gre krav pa? teoretiska studieprestationer.

Författare

Gabi Oesterling Karin Åhman

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..