Sök:

Interaktionsbedömning vid kommunikativ funktionsnedsättning

Översättning, prövning och utvärdering av ett verktyg för bedömning av interaktion mellan barn med kommunikativ funktionsnedsättning och deras föräldrar

Interaktion är det komplexa samspel mellan interaktörer där meningsskapande skerinom kommunikativa sekvenser. Föreliggande studie syftar till att översätta ettbedömningsinstrument till svenska för bedömning av interaktion mellan barn medkommunikativ funktionsnedsättning och deras föräldrar. Instrumentet Coding of Parent-Child Interaction and Communication Skills Assessment är hämtat från studier avPennington et al. (1999; 2009) och prövas på två interaktionsdyader (barn i interaktionmed en förälder) före och efter genomgången föräldrakurs för att utvärdera ominstrumentet är användbart vid bedömningen av interaktion. Den svenska versionen avbedömningsinstrumentet innehåller koder med definitioner för identifiering avinteraktionsmönster. Strukturella bidrag och pragmatiska funktioner utgör kategorierför koderna. En jämförelse av kodningsresultaten gjordes genom kvalitativkommunikationsanalys med grund i de principer för samtalsanalys som arbetats framinom Conversation Analysis (CA). Resultaten visade att det krävs utveckling ochförtydligande av definitioner, avgränsningar och utökning av koder ochkodningsschema för fortsatt användning. Den komparativa analysen visar hur störrehänsyn måste tas till den bredare samtalskontexten, passiva respektive aktiva bidragsamt mottagarens tolkning av det aktuella bidraget vid användning avbedömningsinstrumentet. Man kan dock på tydligt sätt demonstrera interaktionsmönstergenom att använda bedömningsinstrumentet och dess kodningsstruktur.Nyckelord: interaktion, kommunikativ funktionsnedsättning, intervention,interaktionsmönster, samtalskontext

Författare

Ida Paulsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Logopedi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..