Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 5 av 62

De nya krigens strategiska karaktÀrsdrag

UtgÄngspunkt för uppsatsen Àr de nya krigen och deras strategiska karaktÀrsdrag. Syftet Àr att seom dessa ligger till utgÄngspunkt för svensk och brittisk militÀrstrategisk doktrin. FrÄgestÀllningarsom behandlas Àr vilka strategiska karaktÀrsdrag de nya krigen kan sÀgas ha, hur vÀl dessaöverensstÀmmer med svensk och brittisk doktrin, samt vilka likheter och skillnader som kanidentifieras.Undersökningen och jÀmförelsen genomförs med hjÀlp av ett verktyg som omfattar parametrarnaaktörer, moraliska resurser, medel, metoder, arena och stridskrafter. Med detta verktyg skapasutifrÄn litteratur om de nya krigen en typbild som visar den strategiska karaktÀren. KÀllmaterialet,svensk och brittisk doktrin, undersöks genom kvalitativ textanalys i ett komparativt upplÀgg.Studien visar att det finns en stor överensstÀmmelse mellan beskrivningen i doktrinerna ochtypbilden.

Strategiska beslut: underlag och beslutsprocess

Beslutsprocessen Àr en mycket komplex process som involverar flera olika delar i företaget. Ett brett informationsflöde Àr kritiskt för att ett bra beslut skall kunna fattas. Informationen som de strategiska besluten grundas pÄ kan skilja sig mellan olika företag och dÀrmed Àr det intressant att studera vad företag grundar sina beslut pÄ samt hur de tar fram den information som Àr nödvÀndig. Informationen företag har som underlag för sina beslut kan Àven delas upp i mjuk och hÄrd information. Den mjuka informationen definieras som bilder, visioner, idéer och kognitiva strukturer medan den hÄrda informationen oftast Àr numeriskt och anvÀnds i företagen inom finansiell redovisning, produktion och kontrollsystem.

"We rock!" i den virtuella vÀrlden : En undersökning av svenska festivalers strategiska kommunikationsarbete i sociala medier

Sociala medier och public relations kan vara effektiva verktyg i festivalers strategiska kommunikationsarbete. Fo?r att kunna skapa en dialog och uppra?ttha?lla en relation till sin publik anva?nder arrango?rerna ett antal tekniker och PR- strategier. Underso?kningen visar hur dessa strategier anva?nds och hur de fyller ett antal funktioner fo?r de ba?da akto?rerna.

Kalkylmetoder vid företags investeringar

Syftet med denna studie Àr att studera svenska medelstora företag för att utröna vilka kalkylmetoder som anvÀnds samt undersöka hur vÀl dessa kalkylmetoder motsvarar tre fastighetsbolags behov. Uppsatsen har genomförts med hjÀlp av abduktiv ansats. Inledningsvis genomfördes en kartlÀggningsstudie av kvantitativ karaktÀr. VarpÄ en kvalitativ fallstudie följde pÄ tre fallföretag. Empirin utgörs av primÀrdata i form av en enkÀtundersökning samt en personlig intervju och flera telefonintervjuer, med totalt fyra personer pÄ de tre fallföretagen.

Samverkan i strategiska SME-nÀtverk: ett utbytesteoretiskt perspektiv

Denna C-uppsats Àr skriven vid Avdelningen för Ekonomistyrning, LuleÄ tekniska universitet. NÀtverk som fenomen har slagit igenom pÄ olika plan i samhÀllet och en specifik typ av nÀtverk Àr strategiska multilaterala SME- nÀtverk. Dessa nÀtverk bestÄr av smÄ och medelstora företag som tillsammans försöker nÄ gemensamma mÄl för att pÄ sÄ sÀtt öka sin konkurrenskraft. Företagen i nÀtverken kan ses göra sociala utbyten nÀr de gÄr samman för att delge varandra kunskap, resurser och tid. Syftet med denna studie Àr att beskriva hur samverkan kan se ut i strategiska multilaterala SME- nÀtverk samt utifrÄn utbytesteorin identifiera ett urval av faktorer som kan förklara graden av samverkan och en förÀndrad attityd till samverkan i dessa.

StrÀvan mot en hÄllbar kommun : En fallstudie av strategisk grön IS i Varbergs kommun

I takt med de alltmer pÄtagliga miljöproblemen sÄsom klimatförÀndringar och minskning av biologisk mÄngfald har behovet av att agera ekologiskt hÄllbart blivit allt viktigare. Majoriteten av organisationer Àr idag eniga om att de har ett ansvar till bidragande av ett mer ekologiskt hÄllbart ageranade. Sveriges kommuner har ett ansvar att agera utifrÄn miljömÄl pÄ en lokal nivÄ. Grön IS Àr ett begrepp som syftar till hur informationssystem kan stödja organisationer till att upprÀtta mer ekologiskt hÄllbara verksamhetsprocesser. Studiens syfte Àr att pÄvisa vilka strategiska orsaker som kan ligga till grund för tillÀmpning av grön IS för en svensk kommun.

Hemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionen

Studiens syfte Àr att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har Àndrats sÄmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsÀttningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svÄrt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör ocksÄ ett exempel pÄ att en marknadsledande position inte automatiskt Àr lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstÄtt i företagets strategiska utveckling och tillvÀxt under perioderna.Som bas har Hemtex Ärsredovisningar utgjort den empiriska kÀrnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

En fallstudie av Casino Cosmopol i Malmö, ur ett livscykelperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att analysera och studera Casino Cosmopol i Malmö ur ett fasperspektiv. VÄran ambition Àr att utvÀrdera i vilken livscykelfas kasinot befinner sig. Vidare vill vi utreda hur ledarskapet har pÄverkat kasinots vandring genom cykeln. Vi har Àven för avsikt att utreda och förklara vilka strategiska ansatser som Casino Cosmopol AB anvÀnt, under den tid kasinot varit i drift. VÄr slutsats Àr att Adizes teorier om organisationers livscykelfaser och ledarstilar i olika faser, gÄr att applicera pÄ Casino Cosmopol i Malmö.

Operationskonst : en insikt om det unika med strategisk relevans

NÀr omvÀrlden och krigen förÀndras, kan dÄ den ?traditionella? operationskonsten behÄllas? I denna uppsats appliceras operativa principer definierade ur den israeliska operationskonsten frÄn tidigare krig pÄ det Andra Libanonkriget 12 juli till den 14 aug 2006. Syftet Àr att beskriva och diskutera operationskonstens dynamik och förutsÀttningar. I teorin influeras operationskonsten av bÄde strategi, taktik och teori men Àven av en mÀngd andra subjektiva och objektiva faktorer. Undersökningen lyfter fram att de traditionella israeliska operativa principerna anvÀndes i en varierande omfattning men först i avslutningen av kriget kan ett ?traditionellt? operativt koncept identifieras.

RFID utifrÄn slutkonsumenternas perspektiv - Strategisk förÀndring i olika branscher

RFID Àr en teknologi som skulle kunna leda till betydande förÀndringar för ett företags strategiska referensram. Teknologin hÀrstammar frÄn andra vÀrldskriget, men det Àr först pÄ senare Är som det introducerats tillÀmpningar som berör slutkonsumenter direkt. Syftet med denna utredning Àr att undersöka slutkonsumenternas instÀllning till en potentiell framtida implementering av RFID. Vi utvecklade ett instrument för att kunna mÀta om det finns nÄgra skillnader i instÀllningen till RFID mellan olika branscher. I en förlÀngning visar resultatet hur de undersökta branschernas strategiska referensramar kan komma att förÀndras.

Den osynliga jÀrnhanden

Regionala flygplatser har idag svÄrt att nÄ lönsamhet enbart baserat pÄ trafikavgifter frÄn flygbolagen. För att fÄ bukt med detta problem behöver flygplatserna fÄ inkomster frÄn andra delar av flygplatsens komplexa verksamhet. Vi har dÀrför fÄtt i uppdrag av Luftfartsverket att undersöka om regionala flygplatser framgÄngsrikt kan arbeta med att skapa lojalitet hos sina resenÀrer vilket kan vara en tÀnkbar utvÀg för att öka inkomsterna. VÄr frÄgestÀllning Àr dÀrför: Hur ser en regional flygplats förutsÀttningar och strategiska möjligheter ut för att göra resenÀrer lojala? För att besvara denna frÄgestÀllning har vi studerat befintlig litteratur som berör flygbranschen och lojalitet.

Samverkan i strategiska SME-nÀtverk: ett utbytesteoretiskt perspektiv

Denna C-uppsats Àr skriven vid Avdelningen för Ekonomistyrning, LuleÄ tekniska universitet. NÀtverk som fenomen har slagit igenom pÄ olika plan i samhÀllet och en specifik typ av nÀtverk Àr strategiska multilaterala SME- nÀtverk. Dessa nÀtverk bestÄr av smÄ och medelstora företag som tillsammans försöker nÄ gemensamma mÄl för att pÄ sÄ sÀtt öka sin konkurrenskraft. Företagen i nÀtverken kan ses göra sociala utbyten nÀr de gÄr samman för att delge varandra kunskap, resurser och tid. Syftet med denna studie Àr att beskriva hur samverkan kan se ut i strategiska multilaterala SME-nÀtverk samt utifrÄn utbytesteorin identifiera ett urval av faktorer som kan förklara graden av samverkan och en förÀndrad attityd till samverkan i dessa.

FastighetsunderhÄll - det strategiska arbetet med underhÄllsplaner i fastighetsföretag

Titel: FastighetsunderhÄll ? det strategiska arbetet med underhÄllsplaner i fastighetsföretag. Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att utreda och analysera det strategiska arbetet med underhÄllsplaner hos stora privata och kommunala fastighetsföretag. Metod: Litteratur inom ÀmnesomrÄdet har studerats för att sedan kunna analysera den insamlade empiriska datan utifrÄn olika teoretiska utgÄngspunkter. En representant frÄn ett företag som tar fram underhÄllsplaner för fastighetsÀgare intervjuades, detta för att öka förstÄelsen i Àmnet fastighetsunderhÄll och underhÄllsplaner. För att samla in empirisk data har en kvalitativ metod anvÀnts. Intervjuer har gjorts med tre representanter frÄn kommunala fastighetsföretag samt med tre representanter frÄn privata fastighetsföretag. Slutsats: Arbetet med underhÄllsplaner skiljer sig en hel del mellan olika företag.

Socioemotional wealth : en pÄverkningsfaktor av beslut i svenska familjeföretag?

Familjeföretagsformen Àr en fascinerande och vida spridd företagsform som med spÀnnande sÀrdrag utvecklar och driver företag pÄ sitt eget sÀtt. De sÀrskiljande dragen som sÀtter sin prÀgel bland de olika familjeföretagen leder till att forskning inom företagsformen har blivit sÄ fÀngslande och fÀrgrik. Dessa sÀrdrag kommer mer ingÄende att förklaras senare i uppsatsen, men ett samlingsnamn pÄ de dessa familjeföretagsspecifika sÀrdragen Àr socioemotional wealth.Vidare sÄ skapas vÀrdeskapande i företag genom att pÄ ett eller ett annat sÀtt genomföra eller utveckla olika strategier. VÀgen till en effektiv och effektfull strategi inleds sÄledes med att beslutsfattaren inhÀmtar relevant information. HÀr inledes dÀrmed ett informationsinhÀmtande som ska hjÀlpa beslutsfattaren med att utveckla sin strategi pÄ bÀsta möjliga sÀtt.

Hur har balanserat styrkort förÀndrat strategiformuleringen i svenska organisationer? : En studie om hur svenska organisationer arbetar med strategiformulering och strategikartor i relation till balanserat styrkort samt hur detta förÀndrat deras lÄngsikti

Strategiprocessen Àr en viktig fas för en organisation och Àr underlag för de strategiska mÄl, styrmÄtt och handlingsplaner som styr den dagliga verksamheten. För de organisationer som vÀljer att arbeta med styrkortsmodellen ger den strategiska planen underlag till strategiska mÄl i strategikartan som i sin tur leder till styrmÄtt i styrkort och vidare till individuella handlingsplaner. Tidigare forskning visar att styrkortsmodellen passar bÀst vid vÀrdebaserad styrning och Àr ett strategiskt beslut dÀr hela organisationen bör förberedas och involveras. Strategikartan Àr en grafisk modell som enkelt kommunicerar strategiska mÄl och samband mellan perspektiven i styrkortet samt för att minimera risker och optimera organisationen. En av de större utmaningarna för att lyckas med strategiformulering och styrkort Àr att hela organisationen involveras i processen och att styrkortet integreras i affÀrssystem och rapportering.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->