Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 6 av 62

Samverkan i strategiska SME-nÀtverk: en fallstudie av BDX

Samverkan i strategiska nĂ€tverk kan ge bĂ„de positiva och negativa konsekvenser för de företag som deltar. Ökad kunskap om dessa konsekvenser kan bidra till att skapa fler framgĂ„ngsrika nĂ€tverk. Syftet med denna uppsats var att förklara samverkan mellan företag i strategiska SME-nĂ€tverk genom att undersöka olika fördelar och nackdelar som pĂ„verkar företagens vilja att samverka och dĂ€rmed Ă€ven nĂ€tverkets framgĂ„ng. Fallstudien av nĂ€tverket BDX visade att företag som naturligt Ă€r konkurrenter kan vinna fördelar genom att samverka, att det kan löna sig för företag att konkurrera tillsammans. Genom att utföra intervjuer och telefonenkĂ€ter samlades data in inom nĂ€tverket BDX.

RFID utifrÄn slutkonsumenternas perspektiv - Strategisk förÀndring i olika branscher

RFID Àr en teknologi som skulle kunna leda till betydande förÀndringar för ett företags strategiska referensram. Teknologin hÀrstammar frÄn andra vÀrldskriget, men det Àr först pÄ senare Är som det introducerats tillÀmpningar som berör slutkonsumenter direkt. Syftet med denna utredning Àr att undersöka slutkonsumenternas instÀllning till en potentiell framtida implementering av RFID. Vi utvecklade ett instrument för att kunna mÀta om det finns nÄgra skillnader i instÀllningen till RFID mellan olika branscher. I en förlÀngning visar resultatet hur de undersökta branschernas strategiska referensramar kan komma att förÀndras.

Försvarsmakten som sÀkerhetspolitiskt instrument : En studie om synen pÄ det militÀra försvarets roll som maktmedel under kalla kriget och idag

Den svenska sÀkerhetspolitiken har genomgÄtt stora förÀndringar sedan kalla kriget. Den tidigare inriktningen av alliansfrihet och neutralitet har ersatts av en solidaritetspolitik. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om synen pÄ anvÀndning av det militÀra maktmedlet har förÀndrats i takt med den sÀkerhetspolitiska omstÀllningen.Uppsatsen antar karaktÀren av en innehÄllsanalys, med utgÄngspunkt i den strategiska hierarkin och fyra konstruerade jÀmförelsedimensioner: mÄl, medel, metoder och hot. TvÄ försvarspropositioner analyseras, frÄn Är 1982 och Är 2008. Undersökningen visar att bÄde hotbild och den förÀndrade sÀkerhetspolitiska inriktningen har medfört en förÀndrad syn pÄ det militÀra maktmedlet. Försvarsmaktens exklusivitet för anvÀndning i krig har minskat, till förmÄn för funktionen som krishanteringsinstrument i samverkan med andra maktmedel..

Sikta mot stjÀrnorna för att nÄ trÀdtopparna - En studie om den interna kommunikationens problematik

Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka om teorier kring kommunikation och implementering har giltighet för stora komplexa hierarkiska FrĂ„gestĂ€llningarna Ă€r: Hur kommuniceras de strategiska mĂ„len till personalen inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden? Vilka förutsĂ€ttningar finns det för lĂ€rande och implementering av de strategiska mĂ„len inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden? Slutatser: Resultatet visar att teorier kring kommunikation och implementering till viss del gĂ„r att tillĂ€mpa i en stor hierarkisk organisation, men att organisationer oftast Ă€r mer komplexa Ă€n vad teorin tar i beaktning. En övergripande slutsats Ă€r att teorier kring intern kommunikation behandlar olika förutsĂ€ttningar för att skapa en fungerande kommunikationsprocess, men i en stor komplex organisation Ă€r förutsĂ€ttningarna mer begrĂ€nsade. DĂ€rmed blir Ă„terkopplingsarbetet ett viktigt redskap för ledningen för att kunna gynna implementeringen av de strategiska mĂ„len och lĂ€randet, sĂ„vĂ€l för ledningen som för hela organisationen. Återkoppling bör ses som en kvalitetssĂ€kring.

FörvÀrvskalkyler : Hur kan riskkapitalbolag bjuda högre Àn en strategisk köpare

Denna uppsats beskriver skillnader i förvÀrvskalkyler och hur olikheter i vÀrdering dÀrigenom uppkommer. Anledningen Àr att riskkapitalbolag verksamma inom private equity tycks vinna budstrider mot strategiska köpare, vilka har för avsikt att förvÀrva bolag för att skapa synergieffekter. Detta tycks ologiskt dÄ riskkapitalbolagen snarare borde vÀrdera förvÀrven lÀgre, till följd av att de inte kan inrÀkna synergieffekter. Studien utgÄr ifrÄn en jÀmförelse av ett riskkapitalbolag och en strategisk köpare, bÄda aktiva i Sverige. Vi undersöker deras vÀrderingsmetodik och instÀllning till förvÀrvsfinansiering, samt pÄverkan av företagens verksamhetsinriktning.

Politisk professionalisering och röda tÄrtspadar

Titel Politisk professionalisering och röda tÄrtspadar. En kvalitativ studie av valrörelsen 2010 Ärs strategiska kommunikation hos Hallands Socialdemokratiska PartidistriktFörfattare Therese StoltzKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, institutionen för journalistik, medier och kommunikationTermin Höstterminen 2010Handledare Mathias FÀrdighAntal ord 16 732 (inkl. bilagor)Syfte Att studera ett politiskt partis förutsÀttningar för att inför och under valrörelsen 2010 arbeta med strategisk politisk kommunikation.Metod Kvalitativ metod. Intervjuer samt analys av strategidokument och medietexter.Material Intervjuer med politiska företrÀdare inom Hallands Socialdemokratiska Partidistrikt. Strategidokument i form av de nationella och regionala valstrategierna samt en handlingsplan för fackligpolitisk samverkan.

Sökes: LOJALITET Finnes: REGIONAL FLYGPLATS, - en studie om lojalitetsskapande i en komplex verksamhet-

Regionala flygplatser har idag svÄrt att nÄ lönsamhet enbart baserat pÄ trafikavgifter frÄn flygbolagen. För att fÄ bukt med detta problem behöver flygplatserna fÄ inkomster frÄn andra delar av flygplatsens komplexa verksamhet. Vi har dÀrför fÄtt i uppdrag av Luftfartsverket att undersöka om regionala flygplatser framgÄngsrikt kan arbeta med att skapa lojalitet hos sina resenÀrer vilket kan vara en tÀnkbar utvÀg för att öka inkomsterna. VÄr frÄgestÀllning Àr dÀrför: Hur ser en regional flygplats förutsÀttningar och strategiska möjligheter ut för att göra resenÀrer lojala? För att besvara denna frÄgestÀllning har vi studerat befintlig litteratur som berör flygbranschen och lojalitet.

Kommunikationsprocessen av strategiska frÄgor : En studie av fyra storbanker

Bakgrund och problem: Intresset för organisationen som ett socialt system har ökat uppmÀrksamheten av organisationens inre förhÄllanden och kommunikationen internt. I mÄnga organisationer avsÀtter ledning ofta mycket tid Ät formulering av strategiska frÄgor, som inte kommuniceras ut tillrÀckligt och dÀrmed inte anvÀnds av medarbetare. För att medarbetare inte ska uppfatta strategier som innehÄllslösa Àr det viktigt att kommunikationsprocessen preciserar och konkretiserar strategin. Arbetsprocessen har utvecklats och idag stÀlls det höga krav pÄ kunskap hos medarbetare, vilket i sin tur stÀller krav pÄ ökad information. Det innebÀr att det har blivit allt viktigare att medarbetare Àr involverade i organisationens mÄl och förhÄllningssÀtt till olika frÄgor.

SmÄ fastighetsÀgares strategival

Syfter Àr att kartlÀgga hur fastighetsÀgare som har uthyrningsverksamhet enligt begreppet mikroföretag, anvÀnder sig av strategiskt tÀnkande och vilka strategiska val de gör..

Gallringsplanering baserat pÄ tvÄ olika skattningar av skogstillstÄndet

SCA Skog Àr en av Sveriges stora privata markÀgare och har en företagsstruktur som inkluderar flertalet egna bruk och sÄgverk. För att upprÀtthÄlla ett gott flöde, skog och industri mellan, tillÀmpas en planeringshierarki byggd i tre steg; strategisk, taktisk och operativ. Tillsammans ska de fungera som en lÀnk mellan verksamhetens olika stadier. Indikationer har uppkommit om att planeringsunderlaget i den strategiska nivÄn inte Àr tillrÀckligt kompatibel med underlaget i den taktiska. Detta gÀller frÀmst de gallringsvisa volymerna dÀr fÀltpersonal pÄ distriktet upplever svÄrigheter med att Äterfinna dessa i fÀlt. Syftet med detta arbete var att med hjÀlp av Heureka PlanVis analysera och jÀmföra underlagen för de tvÄ första planeringsstegen; den strategiska och den taktiska. JÀmförelsen avsÄg bÄde initialtillstÄnd liksom en prognos för de tvÄ nÀrmast förestÄende femÄrsperioderna. Analyserna Àr frÀmst inriktade pÄ skogar föreslagna till gallring och utfallet dÀrav.

Den strategiska beslutsprocessen och Business Analytics

Organisationer samlar oerhört mycket information som kan anvÀndas som stöd vid strategiskt beslutfattande. Det finns mÄnga olika verktyg som kan anvÀndas för att analysera informationen och skapa det beslutunderlaget som krÀvs för ett informationsbaserad strategiskt beslut. Verktygen förutsÀtter en rationell beslutsprocess dÀr olika alternativ vÀgs och analyseras med resultatet att bÀsta möjliga beslut fattas. Business Analytics (BA) Àr ett paraply begrepp som innehÄller olika verktyg och processer för att analysera och bearbeta information som bygger pÄ den rationella beslutsprocessen.Företag kan delas in i tvÄ olika kategorier: de som fokuserar/sÀljer sina produkter till slutkonsumenter (B2C) och de som fokuserar/sÀljer sina produkter till företag (B2B). Litteraturen kring hur BA anvÀnds som beslutstödssystem fokuserar pÄ B2C organisationer som Amazon.com, Netflix eller Google, medan det finns vÀldigt lite skrivit kring hur B2B organisationer utnyttjar BA.

Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin

Syftet Àr att skapa en förstÄelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som prÀglas utav finansiell oro, detta dÄ mÀnniskor i allt högre grad anvÀnder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnts samtidigt som den prÀglats av en induktiv ansats, dÄ utgÄngspunkten Àr empirin för att sedan tillÀmpa passande teorier pÄ det empiriska materialet. Insamlandet av det empiriska materialet har genomförts med hjÀlp av en tvÀrsnittsstudie utav sex olika flygbolag, vi har dÄ valt att enbart anvÀnda oss av sekundÀra kÀllor, dÄ vi anser att detta Àr passande för denna uppsats. NÀr valet av flygbolag gjordes var kravet att bolagen skulle finnas inom Europa och bedriva flygtrafik till och frÄn Sverige. .

Administrativ styrning av strategiska nÀtverk: en studie av tvÄ nÀtverk

NÀr grupper av företag samverkar för att uppnÄ gemensamma och individuella mÄl kallas fenomenet för ett nÀtverk. Samverkan Àr idag ett hyllat medel för att stÀrka företags konkurrensförmÄga. Inom strategiska nÀtverk uppfattas den administrativa ledningen som ansvarig för nÀtverkets utveckling. Syftet med detta arbete har varit att beskriva hur den administrativa ledningens roller och styrfunktioner uppfattas och vÀrderas av bÄde den administrativa ledningen sjÀlva och företagen i nÀtverket. För att kunna uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av befintlig teori och en empirisk studie som omfattas av tvÄ redan etablerade nÀtverk.

InformationssÀkerhet i kommuner

Denna uppsats behandlar hur informationssÀkerhet behandlas i kommuner och den prioritering kommunledningen gör utifrÄn deras uppfattning av risk och den strategiska vikten som lÀggs pÄ deras informationssystem. UtgÄngspunkten Àr en rapport frÄn Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap som visar pÄ att det finns stora brister i planeringen för att kunna driva deras verksamhet vidare efter avbrott. Kommuner mÄste fungera Àven om det uppstÄr en störning i form av ett avbrott i deras informationssystem . DÀrför Àr det viktigt att identifiera vilka verksamheter i kommunen som Àr helt nödvÀndiga för att kunna undvika oacceptabla konsekvenser för medborgarna. Utöver detta har kommunerna svÄrigheter att hÄlla en kontinuitet i sin planering.

FrÄn idé till socialt företagande.

Studiens syfte Àr att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har Àndrats sÄmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsÀttningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svÄrt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör ocksÄ ett exempel pÄ att en marknadsledande position inte automatiskt Àr lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstÄtt i företagets strategiska utveckling och tillvÀxt under perioderna.Som bas har Hemtex Ärsredovisningar utgjort den empiriska kÀrnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->