Sökresultat:
923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 28 av 62
Innovationskultur: utmaningar, ÄtgÀrder och paradoxer
Ett företags organisationskultur erkÀnns idag av mÄnga som en viktig faktor nÀr det handlar om att skapa innovationer i en industriell kontext. Anledningen till detta Àr att organisationskulturen utgör den grund av gemensamma antaganden och vÀrderingar somprÀglar beteendet i en organisation. MÄnga författare har undersökt samspelet mellan organisationskultur och innovationsförmÄga och vissa har ocksÄ gjort försök att beskriva hur en organisationskultur som stödjer innovation bör se ut. (se till exempel Kanter, 1985 och Martin & Terblanche, 2004)I denna uppsats presenteras och jÀmförs olika parametrar, som typiskt sett sÀgs ingÄ i en organisationskultur som stödjer innovation, pÄ tre fallföretag i en gemensam koncern. Likheter och olikheter identifieras i företagens tillvÀgagÄngssÀtt och dess effekt pÄ kulturen, varpÄ rekommendationer lÀmnas angÄende hur företagen vidare kan agera för att öka förutsÀttningarna för innovation i organisationen genom kulturstyrning.Uppsatsen diskuterar ocksÄ, utifrÄn fallföretagens situationer och medarbetarnas uppfattningar, huruvida det verkligen gÄr att generalisera bilden av vad som Àr en innovationskultur pÄ alla företag.
PersonalomsÀttning ? En studie av ett mindre IT-företag
Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur vÄrt fallföretag Jayway, gÄr tillvÀga för att möjliggöra sitt högt uppsatta mÄl om att ha en personalomsÀttning lika med noll. Vi vill dÀrigenom med denna studie försöka fÄ en bild av hur mindre företag kan göra för att minimera sin personalomsÀttning. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och genomfört ett flertal intervjuer med vÄrt fallföretag. Teoretiskt perspektiv: För att förstÄ grunden till problemet att behÄlla personal för mindre företag har vi tagit till oss teorier om personalomsÀttningen och dess relation till stora och smÄ företag. Empiri: VÄrt fallföretag Jayway Àr ett IT-baserat företag under expansion.
Kundernas upplevelser av HR-funktionen efter en HR-transformation
Ett företags personalarbete (Human Resources, HR) Àr en viktig nyckel till framgÄng eftersom en till företaget vÀl anpassad HR-funktion kan skapa stort vÀrde. I skapandet av en effektiv HR-funktion Àr det betydelsefullt att undersöka hur HRs kunder (cheferna ute i organisationen) upplever HR. Tidigare studier har bl.a. visat pÄ positiva samband mellan HRs involvering i strategisk planering och kundernas uppfattning av HR-funktionens effektivitet. Denna uppsats undersökte, genom en fallstudie pÄ AstraZeneca, hur personalavdelningens kunder upplevde att personalarbetet fungerar, efter en HR-transformation.
Eventet som upplevelseproduktion: en undersökning av upplevelsebegreppets strategiska betydelse inom relationsskapande event marketing
Ordet upplevelse anvÀnds idag av mÄnga företag i olika branscher för att beskriva företagets tjÀnsteutbud. Inom marknadsföring anvÀnds upplevelser för att trÀnga igenom det tilltagande mediebruset och för relationsbyggande ÄtgÀrder. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka huruvida eventbyrÄer profilerade inom relationsskapande event marketing anvÀnder begreppet upplevelse och vad det har för betydelse för deras verksamhet. Med ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt och en induktiv ansats har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie baserad pÄ intervjuer med sju eventbyrÄer. Studien visar att upplevelse som fenomen Àr en viktig effekt av relationsskapande event marketing, men att det finns en paradox ifrÄga om anvÀndningen och beskrivningen av begreppet.
Delaktighet hos Frontpersonal : En studie om tjÀnsteinnovation
Denna undersökning behandlar Àmnet medarbetarinvolvering inomtjÀnsteinnovation och genomfördes pÄ Selma Spa i Sunne.Vi har anvÀnt en kvalitativ metod dÀr empirin Àr uppbyggd av djupgÄende intervjuer. Studien syftar till att undersöka huruvida frontpersonalen pÄ SelmaSpa Àr delaktiga i tjÀnsteinnovationsprocesser pÄ företaget. Fokus kommer att riktas mot huruvida den interna kommunikationen fungerar och pÄverkar innovationsklimatet pÄ Selma Spa. Teorin i studien har inhÀmtats via vetenskapliga artiklar och litteratur inom omrÄdet tjÀnsteinnovation.Av empiriska skÀl sÄ fick frÄgestÀllningarna under studiens gÄng utvidgas, dÄ data visade att frontpersonalen var omedvetna om hur Selma Spas strategi och vision sÄg ut. Detta pÄverkar enligt teorin graden av involvering hos frontpersonalen i innovationsprocesser och Àr dÀrav relevant för denna studie.Analysen visade att den interna kommunikationen pÄ Selma Spa skulle kunna förbÀttras avsevÀrt.
Insamlingsorganisationers förmÄga att skapa legitimitet - genom kostnadsfördelning och verksamhetsstyrning
Sammanfattningsvis kan sÀgas att insamlingsorganisationernas arbete med fördelning av kostnader Àr en viktig del i deras arbete med att skapa legitimitet gentemot omgivningen. TyvÀrr Àr dock reglerna de har att utgÄ ifrÄn nÄgot subjektiva vilket kan försvÄra deras möjligheter till att vara tydliga och transparanta. Vi har sett att alla organisationers verksamheter pÄverkas av mÄnga olika faktorer i omgivningen och det medför att det blir extra viktigt för dem att lyfta fram och vara medvetna om detta i sitt strategiska arbete. Avsaknaden av effektiva mÄtt pÄverkar insamlingsorganisationernas möjligheter att pÄ ett tydligt sÀtt mÀta sina prestationer och kunna besluta var deras insatser bÀst behövs. Detta i sin tur kan leda till att de fÄr svÄrt att visa upp för omgivningen allt de egentligen Ästadkommer.
Officerens anstÀllningsbarhet i tvÄbefÀlssystemet : vilka förutsÀttningar gÀller för de högskoleutbildade officerarna pÄ arbetsplatsen?
Föreliggande uppsats utgĂ„r frĂ„n ett potentiellt problem för Försvarsmakten att i det nyligen införda tvĂ„befĂ€lssystemet omhĂ€nderta den högskolemĂ€ssigt utbildade officeren som sannolikt generellt innehar en högre utbildningsnivĂ„ och mer uttalad karriĂ€rambition Ă€n de Ă€ldre yrkesofficerarna frĂ„n det tidigare enbefĂ€lssystemet NBO.Uppsatsens syfte Ă€r att tydliggöra vilka förutsĂ€ttningar pĂ„ arbetsplatsen som gĂ€ller för tvĂ„befĂ€lsystemets högskolemĂ€ssigt utbildade officerare vid officersprogrammet ur ett anstĂ€llningsbarhetsperspektiv. AnstĂ€llningsbarhetsbegreppet kommer att utgöra det redskap som jag applicerar pĂ„ det avgrĂ€nsade empiriska materialet för att se vilka förutsĂ€ttningar, som gĂ€ller pĂ„ arbetsplatsen i jĂ€mförelse med kraven i examensbeskrivningen för de högskolemĂ€ssigt utbildade officerarna dĂ„ de tagit examen sommaren 2010. Ăr de anstĂ€llningsbara? Genom en dokumentgranskning tolkas och jĂ€mförs de dokument som ligger till grund för officersutbildningen och de strategiska styrdokument som definierar Försvarsmaktens verksamhet.Resultatet visar utifrĂ„n ett anstĂ€llningsbarhetsperspektiv att Försvarsmaktens dokument och officersprogrammets utbildningsplan samt examensbeskrivning i stort sett stĂ€mmer vĂ€l överens vilket borgar för en hög anstĂ€llningsbarhet hos officeren..
Grafisk profil för House of Sweden (Washington D.C.)
Detta examensarbete innefattar bÄde en fördjupning och en praktisk del inom Àmnet grafisk profilering och visuellt identitetsskapande. Den praktiska delen av examensarbetet har utförts parallellt med reklambyrÄn Cabesa Communication Sweden AB, Stockholm. Fördjupningsdelen behandlar omrÄden som branding, företagsidentitet och grafisk profil. För att skapa ett starkt varumÀrke pÄ en marknad krÀvs vÀlplanerade, strategiska och originella reklamkampanjer samt en stark och enhetlig visuell identitet. Med hjÀlp av fördjupningen sÄ har en kunskapsgrund lagts inom Àmnet grafisk profilering och det praktiska arbetet har förenklats mycket.Den praktiska delen innehÄller framtagning av en grafisk profil med tillhörande manual till House of Sweden, Sveriges nya ambassad, Event Center och lÀgenhetsbyggnad i Washington D.C., USA.
Radikala Àndringar av marknadsförhÄllanden och strategiska förÀndringar
There is much literature covering strategic change under different circumstances but very little concerning how companies act strategically under sudden and radical changes to market conditions. Based on three different events (the terrorist attack in the USA September 11th 2001, the Tjernobyl accident April 26th 1986 and the Islamic revolution in Iran 1979) with such radical changes as a result we chose three companies that were affected (SAS, Asea Atom and Atlas Copco). The result of the events that were studied in this thesis is extremely unusual to their character. The events themselves were sudden and of a temporary nature but the results were long term changes of market conditions. Through personal interviews the authors have tried to establish how the companies have perceived the events and how the top management has strategically handled the situation.
Belöningssystem för butikschefer - En fallstudie inom Stadium
Titel: Belöningssystem för butikschefer ? En fallstudie inomStadium Seminariedatum: 2006-06-07 Nyckelord: Belöningssystem, Butikschefer, Detaljhandel, Motivation, TillvĂ€xt Ămne/Kur's: SMA405 Magisteruppsat's, 10 poĂ€ng Författare: Michael Jönsson, Ă
sa Lindell Handledare: Carl R. Hellberg, Ola Mattisson ForskningsfrÄga: I vilket avseende kan ett företag öka sin tillvÀxt genom attanvÀnda ett belöningssystem för sina butikschefer? Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analyserabelöningssystem för butikschefer inom den svenskadetaljhandeln. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktivansat's.
Handel och protektionism : En spelteoretisk analys av stÄltvisten mellan EU och USA 2001-2003
Uppsatsen syfte Àr att med hjÀlp av spelteori strukturera och analysera det strategiska spelet bakom USA och EU:s protektionistiska agerade i den handelstvist rörande stÄl som Àgde rum 2001-2003. Med det som bakgrund vill uppsatsen visa pÄ vilka alternativa val aktörerna kunde ha gjort och slutligen föreslÄ förÀndringar för att öka incitamenten för aktörerna att bevara ett handelssamarbete. Uppsatsen fann med stöd av spelteori och grundlÀggande handelsteori att aktörerna agerade rationellt i spelets alla sekvenser och att avvikelsen frÄn samarbetsstrategin i huvudsak berodde pÄ det politiska spelet som Àgde rum i USA och de preferenser det republikanska partiet och Bush-administrationen hade. EU spelade under konfliktens gÄng en strategi som tillÀt en ÄtergÄng till samarbetet snart efter det att USA tog bort sina tullar. För att öka aktörers incitament att bevara handelssamarbeten bör WTO:s roll stÀrkas, lobbying regleras och konsumenternas inflytande stÀrkas.
Facilitatorns pÄverkan pÄ en systemutvecklingsmetod
Idag finns det mÄnga olika systemutvecklingsmetoder och dess strategiska fokus skiljer sig frÄn metod till metod. Vissa metoder anvÀnder sig av en mer anvÀndarledd strategi till exempel JAD, dÀr anvÀndarna fÄr vara med och driva utvecklandet av systemet och fÄ det anpassat efter deras behov. Andra metoder anvÀnder en expertdominerad strategi till exempel SSADM, dÀr experterna utvecklar systemet, dÀr experterna utreder vad systemet bör innefatta. Eftersom metodernas strategi och fokus skiljer sig, skiljer de sig Àven Ät nÀr det gÀller arbetsprocessen gentemot organisationen. Ett sÀtt att arbeta gentemot organisationen Àr att anvÀnda sig av en facilitator.En facilitator Àr en medlare, assistent som Àr neutral.
Interaction and barriers - the Big Four audit firms in the Ăresund region
Uppsatsens syfte Ă€r att skapa en bĂ€ttre förstĂ„else kring samarbetet och rörligheten mellan var och en av de fyra stora revisionsfirmorna över sundet. Detta med ett huvudsakligt fokus pĂ„ revision. Uppsatsens studie Ă€r kvalitativ och utförd med hjĂ€lp av intervjuer för att svara pĂ„ forskningsfrĂ„gan; Hur samarbetar The Big Four över Ăresund och upplever de nĂ„gon rörlighet? Teorin om strategiska allianser, GATS modes och institutionell kontext utgör den teoretiska referensramen.Sammanlagt har Ă„tta intervjuer utförts med respondenter pĂ„ var och en av de fyra stora revisionsfirmorna pĂ„ bĂ„da sidorna av sundet. Slutsatsen kan dras att dĂ€r Ă€r ett tydligt samarbete inom var och en av de fyra stora revisionsfirmorna och den största fördelen av samarbetet Ă€r kunskapsöverföringen mellan kontoren i var och en av firmorna.
FörklÀdd pessimist : E M Ciorans strategiska förkastande av pessimismen
Alla mÀnniskor frÄgar sig nÄgon gÄng vad som kan komma ske efter att vi dör. Tankar om döden och livet efter detta Àr alltid ett aktuellt samtalsÀmne, inte minst inom religionsvetenskapen. Att vara ovetande om framtiden kan vara skrÀmmande och religioner gör nÀstan uteslutande alltid försök till att svara pÄ dessa frÄgor och ge ro till den oroliga mÀnniskan. NÄgot som fungerat som en lösning pÄ mÀnniskans rÀdsla för döden inom den judiska och kristna traditionen Àr tron pÄ den kroppsliga uppstÄndelsen.Denna uppsats ger större kunskap om hur judiska och kristna teologer och traditioner sett pÄ kroppen i samband med uppstÄndelsen inom bÄda religionerna. För att utkristallisera de olika kroppssyner som figurerar i denna diskussion har en kvalitativ litteraturanalys anvÀnts för att analysera utvalda teologers forskning.
PensionÀrsrÄden - en maktfaktor att rÀkna med? : en studie om Stockholms stadsdelsnÀmnders pensionÀrsrÄds möjligheter att pÄverka
Deltagandet i organisationer och föreningar sjunker och det ses som ett hot mot demokratin. Det finns nÄgra fÄ undantag och det Àr pensionÀrsorganisationerna. De Àr representerade i pensionÀrsrÄd som finns i varje svensk kommun med syfte att bevaka ÀldrefrÄgor i kommunen. Studien belyser ledamöternas syn pÄ pensionÀrsrÄdens demokratiska möjligheter till inflytande, hur ledamöterna ser pÄ sitt uppdrag och vad de anser att syftet med pensionÀrsrÄdet Àr eller bör vara. Valet föll pÄ Stockholms stadsdelsnÀmnders pensionÀrsrÄd.