Belöningssystem för butikschefer - En fallstudie inom Stadium
ButikscheferBelöningssystemDetaljhandelMotivationTillväxtTradeHandelManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Titel: Belöningssystem för butikschefer ? En fallstudie inomStadium Seminariedatum: 2006-06-07 Nyckelord: Belöningssystem, Butikschefer, Detaljhandel, Motivation, Tillväxt Ämne/Kur's: SMA405 Magisteruppsat's, 10 poäng Författare: Michael Jönsson, Åsa Lindell Handledare: Carl R. Hellberg, Ola Mattisson Forskningsfråga: I vilket avseende kan ett företag öka sin tillväxt genom attanvända ett belöningssystem för sina butikschefer? Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analyserabelöningssystem för butikschefer inom den svenskadetaljhandeln. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktivansat's. Sex intervjuer utgör våra primärdata medanlitteratur inom butikschefen's roll, motivation samtbelöningssystem utgör våra sekundärdata. Slutsatser: Vi har identifierat de sex viktigaste faktorerna för attkunna beskriva och analysera ett belöningssystem förbutikschefer i en integrerad detaljhandelskedja. De tresom ökar Stadium's tillväxt utgör's av bonussystemet'skorta utfallsintervaller, des's strategiska överensstämmelse samten stor påverkbarhet ho's butikscheferna. De tre sombehöver åtgärda's för att ytterligare öka Stadium's tillväxtutgör's av en bristande intern kommunikation, en för snävomfattning av belöningssystemet samt en översyn av antaletvariabler som belöningssystemet bygger på.