Sök:

Eventet som upplevelseproduktion

en undersökning av upplevelsebegreppets strategiska betydelse inom relationsskapande event marketing


Ordet upplevelse används idag av många företag i olika branscher för att beskriva företagets tjänsteutbud. Inom marknadsföring används upplevelser för att tränga igenom det tilltagande mediebruset och för relationsbyggande åtgärder. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida eventbyråer profilerade inom relationsskapande event marketing använder begreppet upplevelse och vad det har för betydelse för deras verksamhet. Med ett hermeneutiskt förhållningssätt och en induktiv ansats har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer med sju eventbyråer. Studien visar att upplevelse som fenomen är en viktig effekt av relationsskapande event marketing, men att det finns en paradox ifråga om användningen och beskrivningen av begreppet. Informanterna beskriver upplevelsefenomenet som ett minnesvärt intryck, men talar i verksamheten snarast om det mer som ett varseblivet intryck. Jag bedömer att denna skillnad är en konsekvens av att det i realiteten saknas kunskap om hur man åstadkommer det fenomen som kallas upplevelse. Denna kunskap är vad som behövs för att skapa operativa metoder för att åstadkomma upplevelser inom relationsskapande event marketing. Jag kallar denna kunskap och arbetsprocess för upplevelsedesign. I uppsatsen utvecklar jag en modell för relationsskapande event marketing med upplevelsefokusering.

Författare

Sanna Rådelius

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..