Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 29 av 62

Relationsmarknadsföring i dagens företag

Dagens företag som sysslar med tillverkning och distribuering tvingas idag till konkurrens pÄ global nivÄ, deras produkter fÄr en allt kortare livscykel och kundernas smak och tycke förÀndras snabbt och dramatiskt. Kundlojalitet kan inte lÀngre tas för givet och kundanpassning Àr ett mÄste om företagen vill behÄlla sina kunder. Om dagens företag inte vÀljer att satsa pÄ en lÄngtgÄende relation med sina kunder, under vilket utbytet av varor och pengar sker, sÄ kommer de inte att klara sig.Till sin hjÀlp har företag en mÀngd olika hjÀlpmedel sÄsom kundorienterad marknadsföring och olika datoriserade informationssystem och verktyg. Alla dessa hjÀlpmedel anvÀnder sig av kundinformation som företag mÄste antingen köpa eller samla in. Rapportens syfte Àr att undersöka hur dagens företag anvÀnder kundinformation och strategiska teknologiska hjÀlpmedel för att förbÀttra sina kundrelationerRapporten presenterar först en bakgrund som bygger upp ett problemomrÄde dÀr problemformuleringen presenteras.

FÄnga dagen - frigör morgondagen : Unga kvinnors uppfattning av ett gott liv

Den forskning och de myndighetsutredningar som finns kring unga kvinnors hÀlsa Àr överlag fokuserade pÄ frÄnvaro av hÀlsa med utgÄngspunkt frÄn sjukdom. Syftet med studien var att beskriva unga kvinnors uppfattning om det goda livet samt vilka faktorer som frÀmjade ett gott liv för unga kvinnor. Studien har en deskriptiv design inspirerad av fenomenologin. En kvalitativ intervju i samtalsform genomfördes med sexton kvinnor. Urvalet gjordes i en liten bruksort och stadsdelar i en större stad.

IT-stödet vid Uppsala universitet : En fallstudie vid institutioner tillhörande samhÀllsvetenskapliga fakulteten

Syftet med studien Àr att kartlÀgga och utvÀrdera IT-stödet inom institutioner tillhörande den samhÀllsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet. En fallstudie har genomförts som resulterat i en verksamhetsdiagnos som utgör en summativ utvÀrdering av IT-stödet för grundutbildningen. I denna utvÀrdering beskrivs problem och styrkor med IT stödet ur ett verksamhetsperspektiv. Studien visar att IT-stödet (e-infrastrukturen) pÄ lokal nivÄ inom Uppsala universitet Àr komplex, problematisk och att den har en skiftande kvalitet. Undersökta institutioner har olika behov och krav pÄ IT-stöd.

En strategisk allians? En studie av samarbetet mellan IMG, Celebrity Endorsement och dess klientföretag

En enskild persons eller ett lags prestationer inom idrotten har alltid fascinerat mÀnskligheten.Det har genom tiderna alltid funnits individer som har urskiljt sig frÄn mÀngden genom sin personlighet och förmÄga att bÀttre utöva en idrott. Dessa individer blir ofta populÀra och en förebild för mÄnga. Det kommer hela tiden fram nya aktörer som lyfter idrotten till nya nivÄer men samtidigt blir konkurrensen allt hÄrdare. Idag rÀcker det inte alltid med att enbart vara en talang.Det Àr mycket som har förÀndrats de senaste decennierna. Tidigare var det enklare att urskilja sig frÄn mÀngden.

Strategiska förĂ€ndringar ur ett yrkesperspektiv : En studie av ambulanssjukvĂ„rdarna i Östergötland

Syfte: Syftet Ă€r att beskriva och analysera hur en yrkesgrupp pĂ„verkas av förĂ€ndrade kompetenskrav och upprepade verksamhetsövertaganden.Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie av ambulanssjukvĂ„rden i Östergötland, en del av sjukvĂ„rden som Ă€r offentligt finansierad men som drivs av en privat entreprenör. SĂ„vĂ€l primĂ€r- som sekundĂ€rdata har anvĂ€nts.Teoretiska perspektiv: Teoriavsnittet innefattar offentlig sektors omvandling, kompetens, förĂ€ndring, stress, yrkesroll och yrkesidentitet.Empiri: PrimĂ€rdata har inhĂ€mtats frĂ„n tre intervjuer med personer som har god kontakt med den specifika verksamheten och de anstĂ€llda. SekundĂ€rdata har inhĂ€mtats frĂ„n tryckt litteratur och ett antal elektroniskt publicerade artiklar.Slutsats: AmbulanssjukvĂ„rden har de senaste decennierna genomgĂ„tt vissa förĂ€ndringar. Verksamheten har privatiserats, blivit mer tekniskt avancerad och dessutom har Socialstyrelsen höjt kompetenskraven för de anstĂ€llda. De ökade kompetenskraven har lett till en ökad fokusering pĂ„ formell utbildning, och försök till att stĂ€rka yrkesidentiteten och strĂ€van efter professionalisering..

Kompetensförsörjning : Att attrahera, utveckla och behÄlla kompetens

Historien visar att en avsaknad av en ledande idé kan fÄ förödande konsekvenser. Det Àr svÄrt att jÀmföra dagens Sverige med de krigförande nationerna under andra vÀrldskriget, samt de förödande effekterna som en avsaknad av en strategi medförde rÀknat i förstörelse, död och lidande. Detta vÀcker frÄgan om Sverige har en utvecklad strategi för sitt internationella engagemang i allmÀnhet, och vid internationella insatser dÀr det militÀra maktmedlet anvÀnds i synnerhet. För Försvarsmakten kan det finnas ett mervÀrde med en övergripande strategi, en sÄ kallad fullstÀndig strategi. Denna strategi skapas av regering och riksdag, och syftar till att koordinera statens resurser inom flera politikomrÄden med mÄlsÀttningen att nÄ ett bÀttre samordnat resultat.

Barnens vÀktare : En studie om socialsekreterares upplevelser av rollen som tvÄngsvÄrdsutövare samt utveckling av strategiska hanteringsmetoder i en förÀnderlig arbetskontext

Forskning visar att arbetssituationen har försÀmrats betydligt under de senaste Ären för socialsekreterare som arbetar med barnavÄrdsutredningar i Sverige. Den negativa utvecklingen beror pÄ att högre krav stÀlls pÄ socialsekreterarna idag samtidigt som det sker en decentralisering av organisationen, vilket har lett till en mer pressad arbetssituation och en hög personalomsÀttning inom socialtjÀnsten.Studiens syfte Àr att undersöka hur socialsekreterare som arbetar med tvÄngsomhÀndertagande av barn och unga, upplever sin arbetssituation i tvÄngsomhÀndertagningsprocessen. Studien syftar Àven till att undersöka hur socialsekreterarna hanterar rollen som tvÄngsvÄrdsutövare.Studien Àr baserad pÄ sex kvalitativa intervjuer, vilka utgick frÄn en semistrukturerad intervjuguide. Intervjuerna analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys. Resultaten för studien visar att socialsekreterarna Àr tvungna att finna personliga strategier för att kunna hantera den pÄfrestande arbetssituationen samtidigt som de anser sig ha ansvaret att framföra barnperspektivet i samhÀllet.Studiens slutsatser synliggör att socialsekreterarna upplever sig sjÀlva som ?Barnens vÀktare? samtidigt som de befinner sig i en stÀndig process för att finna fungerande strategier som underlÀttar arbetssituationen..

Karl Lagerfeld for H&M : En studie av Hennes & Mauritz varumÀrkesstrategi

A1226VarumÀrket har under de senaste Ären kommit att utgöra en av företagens viktigaste strategiska resurser. För att differentiera sig gentemot en allt hÄrdare konkurrens krÀvs en stÀndig förnyelse av marknadsföringen. Den svenska detaljhandelskedjan Hennes & Mauritz agerar pÄ en marknad dÀr varumÀrkesidentiteten har en stor betydelse för mÄlgruppen. NÀr företaget lanserade kollektionen Karl Lagerfeld for H&M lyckades de i varumÀrkesalliansen med designern Karl Lagerfeld kombinera tvÄ ytterligheter pÄ marknaden hög prestige till ett lÄgt pris.Syftet med denna uppsats Àr att studera hur Hennes & Mauritz vÀrderar sitt eget och Karl Lagerfelds varumÀrke samt vilka intentioner företaget haft med kampanjen Karl Lagerfeld for H&M .Den teoretiska referensram som anvÀnds för att tolka studiens empiriska data inkluderar omrÄden som co-branding och associationsbas-modellen. Dessa beskriver risker och möjligheter förknippade med varumÀrkesallianser, hur ingÄende samarbetet Àr mellan inblandade parter samt vilka emotionella faktorer som styr val av samarbetspartner och kundens varumÀrkesbild.

Q-plats : Eett nytt arbetssÀtt för kontrollmÀtning pÄ Scania

Metoder och system för mÀtteknik fÄr en allt större betydelse för moderna tillverkningsföretag. Allt fler företag har insett det strategiska vÀrdet av en förbÀttrad kvalitetsuppföljning för att minimera kostnader pÄ grund av kvalitetsbrist. Syftet med denna rapport Àr att ta fram en strategi för standardisering av kontrollmÀtningen vid den nya typ av mÀtplats, en Q-plats, som stÀllts upp inom avdelning DXMH vid Scania Transmission. Q-platsen ger möjligheter för operatörerna att i större grad sjÀlva genomföra kontrollmÀtningen i nÀrheten av produktionslinjen. I rapporten analyseras först Q-platsens funktion utifrÄn en studie av Scania Transmission DX, dessutom redovisas fallstudier pÄ andra avdelningar inom Scania och vid andra tillverkningsföretag.

Ledar- och organisationsutveckling genom handledning : en intervjuundersökning av nÄgra organisationskonsulters erfarenheter av handledning av bl a skolledare

Studien belyser handledning som ett verktyg för att skapa ett lÀrande bÄde för den individuella ledaren och organisationen som helhet. Ledarrollen i gymnasieskolan gavs ett speciellt fokus. Genom reflekterande samtal med sex personer verksamma som handledare, var syftet att fÄ en fördjupad förstÄelse av vad det Àr för ett lÀrande som Àger rum i handledningssituationen och vilka förutsÀttningar som gynnar lÀrandet. Den huvudsakliga frÄgestÀllningen handlade om hur intervjupersonerna ser pÄ kopplingen mellan det individuella lÀrandet hos ledarna i handledning och ett lÀrande som pÄverkar hela organisationen. Teorier frÄn olika Àmnesdiscipliner anvÀndes för att nÀrma sig handledning som fenomen och handledning diskuterades Àven i förhÄllande till coaching.

SMÅORTSHOTELL - En undersökning om imageskapande.

Problem: SmÄortshotell har andra förutsÀttningar Àn storstadshotell för att kunna överleva. Det gÀller bÄde distansen till samt utbudsnivÄn i hotellen. Den geografiska placeringen gör att resenÀrer inte passerar dem utan gÀsterna kommer till smÄortshotellen för att uppleva deras utbud. Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka hur smÄortshotell strategiskt arbetar med imageskapande ur marknadsföringsperspektiv. FrÄgestÀllningar: Vilken image vill smÄortshotellen förmedla?Vilka samarbetsformer har smÄortshotellen?Vilka underliggande betydelser förmedlar smÄortshotellen? Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativa metoder som bestÄr av tvÄ delar, datainsamlingsmetoder och semiotikdokumentanalys.

Informationskvalité och dess inverkan pÄ strategisk styrning: En fallstudie pÄ fyra företag inom konfektionshandeln

Problembakgrund: Konfektionshandeln karaktÀriseras av omfattande mÀngder information, vilket riskerar att leda till Informationsöverflöd för beslutsfattare. De potentiellt negativa konsekvenserna ligger i att de beslut som fattas görs pÄ sÄ undermÄliga beslutsunderlag att de riskerar att underminera den strategiska styrningen. I strÀvan efter att fatta snabbare och bÀttre beslut har utvecklingen och utbredningen av Informationsteknologi(IT) skett, vilket ökat riskerna för Informationsöverflöd i och med att mÀngderna information som kan förmedlas till beslutsfattare kan ökas betydligt.Syfte: Syftet med studien Àr att ge ledande beslutsfattare inom konfektionshandeln ett kontextuellt ramverk, för variabler som pÄverkar informationskvalité, som ligger till grund för företagets strategiska styrning. Ramverket Àmnar öka möjligheterna att pÄ ett effektivt sÀtt utvÀrdera beslutsunderlag, vilket torde leda till bÀttre beslut. Vidare syftar studien till att skapa förstÄelse för vilka implikationer Business Intelligence har medfört för informationskvalité.

TillgĂ„ngen av administrativt stöd i genusmĂ€rkta verksamheter : En studie som jĂ€mför hemvĂ„rden och teknisk verksamhet i Örebro kommun

Syftet med studien var att undersöka hur tillgĂ„ngen av administrativt stöd upplevs av operativa chefer i genusmĂ€rkta verksamheter. De genusmĂ€rkta verksamheter som har undersökts Ă€r den kvinnodominerande hemvĂ„rden och mansdominerad teknisk verksamhet. Operativa chefer Ă€r första linjens chefer som har medarbetare direkt under sig. Denna studie genomfördes som ett uppdrag frĂ„n Örebro kommuns personalavdelning. Intresset för att undersöka hur tillgĂ„ngen av administrativt stöd upplevs i genusmĂ€rkta verksamheter uppkom efter att regeringen gett Arbetsmiljöverket i uppgift att utveckla och genomföra sĂ€rskilda insatser för att förebygga att kvinnor slĂ„s ut frĂ„n arbetslivet pĂ„ grund av arbetsmiljörelaterade problem.

VarumÀrkesrevitalisering -en fallstudie i klÀdbranschen

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva revitaliseringsprocessen och utveckla revitaliseringsbegreppet. Vi har anvÀnt en kvalitativ metod med litteraturstudier och intervjuer.VÄr övergripande teori Àr den strategiska varumÀrkes plattformen av Melin (1999) vilken innehÄller sex olika begrepp: produktattribut, mÀrkesidentitet, kÀrnvÀrde, positionering, marknadskommunikation och intern mÀrkeslojalitet. Fallföretagen, Burberry, Adidas?Salomon och Tiger of Sweden har bidragit till underlaget för vÄrt empiriska material. Vid en revitalisering av varumÀrken genomför företagen enligt vÄr undersökning förÀndringar pÄ omrÄden som i teorin Àr mer kÀnda som varumÀrkesuppbyggande ÄtgÀrder.

Makt, pÄverkan och inflytande i den institutionella sfÀren : En studie av USA:s, EU:s och Sveriges sÀkerhetsstrategier 2010 och 2011

Syftet med studien Àr att genom en jÀmförande kvalitativ textanalys av politiskt strategiska dokument studera i första hand hur valda strategier uttrycker idéer avseende antiterror-strategier, och i föreliggande fall om, USA:s terrorismstrategier har pÄverkat EU:s och Sveriges utformning av sina respektive strategidokument avseende synen pÄ fenomenet terrorism. Syftet breddas för att om möjligt visa pÄ om Sverige kan ses som nÀrmare USA Àn EU i det institutionella antiterrorarbetet avseende de politiska uttrycken som anvÀnds kring terrorism och antiterrorstrategier. Teorier som ligger till grund för analysen kommer frÄn Giddens, Gramsci och Kagans tankar kring makt, hegemoni, pÄverkan och inflytande. Metoden för att genomföra analysen bygger delvis pÄ Faircloughs diskursanalys. Resultatet indikerar att USA intar en proaktiv hÄllning i sin antiterrorstrategi och blir pÄ detta sÀtt tongivande över sin egen sÄvÀl som över andras utformning av antiterrorstrategier.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->