Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 27 av 62

Framtidens GÀstinformation : -En studie för att utveckla funktionell gÀstinformation som möter gÀsternas behov i Destination Vemdalen

Syftet med den hÀr studien har varit att analysera informationsbehovet hos vemdalsomrÄdets besökare för att se hur Destination Vemdalen AB i framtiden skall bedriva en funktionell gÀstinformation som möter konsumenternas behov. HÀr vill vi bidra med ett ramverk för en hÄllbar verksamhet i framtiden. Undersökningen Àr baserad pÄ en enkÀtundersökning bland Destination Vemdalens besökare, intervjuer med personer pÄ strategiska poster inom turismnÀringen samt informella intervjuer med aktörer i position med mycket gÀstkontakt dÀr allmÀn service efterfrÄgas. Studien har visat att turistbyrÄns roll Àr förÄldrad och att en teknisk revolution inom gÀstinformationens utveckling mÄste till för att möta konsumenternas behov. Vidare visar undersökningen att besökarna litar mer pÄ fysiska personer Àn digitala kÀllor, dock anvÀnder sig mÄnga av den nya tekniken av praktiska skÀl dÄ den Àr mer tillgÀnglig.

Vilsen- pÄ vÀg mot nÄgot nytt : Verksamhetsstyrning utifrÄn entreprenörens perspektiv

För engagerade entreprenörer kan svÄrigheten ligga i att sÄvÀl fokusera pÄ rÀtt saker, som att göra saker pÄ rÀtt sÀtt för att fÄ tiden att rÀcka till. VÄrt syfte med uppsatsen var att identifiera problemomrÄden inom verksamhetsstyrningen och ge förslag pÄ lösningar. Vi undersökte tre mindre företag inom besöksnÀringen för att fÄ reda pÄ hur dessa företag drivs och styrs. Vi valde att utgÄ frÄn vÄrt empiriska material genom att tolka vÄra intervjuer för att sedan koppla identifierade problem med lÀmplig teori. UtifrÄn tolkningen av empiri och lÀmplig teori kunde vi analysera och dra slutsatser.Det har i vÄr undersökning framgÄtt att det finns behov av att förbÀttra verksamhetsstyrningen i smÄföretagen inom besöksnÀringen. VÄr undersökning identifierade problem frÀmst inom följande omrÄden: marknadsföring, prissÀttning, tid, nÀtverk, kunduppföljning och planering.Genom att bli mer strategiska pÄ Internet, kundfokuserade, ingÄ i nÀtverk, delegera arbetsuppgifter, sÄlla bland idéer, upprÀtta handlingsplaner och kundregister kan företagen spara tid och pengar..

Ett avgörande val för framtiden? : Faktorer som pÄverkar grundskoleelevers val mellan högskole- och yrkesförberedande gymnasieprogram

En ny gymnasiereform har trÀtt i kraft under hösten 2011och syftet med den nya gymnasiereformen var att öka statusen och kvaliteten pÄ de yrkesförberedande programmen. Det har ocksÄ skett en förÀndring i behörighetskraven vilket betyder att det Àr större skillnader mellan högskole- och yrkesförberedande program. Valet mellan högskole- och yrkesförberedandeprogram kan dÀrmed bli avgörande för framtida universitetsstudier. Vi har undersökt betydelsen av studie- och yrkesvÀgledningen dÀr faktorer som styr utfallet av den direkta kontakten av studie- och yrkesvÀgledningen redovisas. VÄrt resultat visar att den nya gymnasiereformen 2011 har pÄverkat elevernas val mellan högskole- och yrkesförberedande program.

GenvÀgen - mÀnniskors förmÄga att skapa förbindelse dÀr ingen vÀg finns

Den byggda miljön planeras efter olika strategiska förutsÀttningar, till exempel med gÄngvÀgar för att gÄ pÄ eller med hinder för att markera grÀnser. Utanför det planerade vÀgnÀtet gÄr det att skönja ett, ibland nÀstintill osynligt, tillÀgg i nÀtverket. Mer eller mindre upptrampade stigar som förbinder platser dÀr mÀnniskor har funnit en mer naturlig vÀg att gÄ. FotgÀngare förflyttar sig dagligen via det nÀt av stigar och genvÀgar som trampats upp av mÄnga innan dem. Vi har undersökt de genvÀgar som synliggör hur fotgÀngare förflyttar sig pÄ platser som inte Àr specifikt utformade för det. PÄ sÄ sÀtt har vi kunnat vidga vÄr förstÄelse för genvÀgar, var de uppkommer och hur mÀnniskor vÀljer att inkludera dem i sin vardag. Studien har genomförts i ett utsnitt av Hyllie i Malmö, och har inkluderat delomrÄden lÀngs Lorensborgsgatan.

PrestationsmÀtningssystem : design av PMS för Nelson Garden AB

Bakgrund: Mycket av företagens potentiella vinster uteblir pÄ grund av dÄlig koppling mellan strategi och prestation samt pÄ grund av dÄliga system för prestationsmÀtningar. Ett företag av Nelson Gardens storlek skulle kunna tjÀna avsevÀrt mycket mer om strategiernas implementering mÀts pÄ ett lÀmpligt sÀtt.Syfte: Att designa ett lÀmpligt prestationsmÀtningssystem för fallföretaget och dÀri integrera deras nuvarande system för stÀndiga förbÀttringar.AvgrÀnsningar: Studien Àr avgrÀnsad frÄn att beskriva fallföretagets nuvarande strategier och nyckeltal i detalj samt frÄn implementeringen av fÀrdigt prestationsmÀtningssystem.Metod: Studien har genomförts som en fallstudie dÀr lÀmplig teori har legat till grund för empiriinsamling som i sin tur har möjliggjort en analys.Slutsats: UtifrÄn företagets vision har strategiska mÄlsÀttningar, framgÄngsfaktorer och nyckeltal presenterats. Tillsammans utgör dessa ett komplett Balanced Scorecard dÀr sÀrskilt fokus pÄ kausala samband finns. DÀrutöver har en passande plats för företagets system för stÀndiga förbÀttringar identifierats i det designade prestationsmÀtningssystemet..

VarumÀrkesarbetets inverkan pÄ en stark relation : En studie av hur ISS Swedens strategiska varumÀrkesarbete uppfattas i relationen mellan dem och Bonnier Tidsskrifter AB

VarumÀrken har traditionellt sett anvÀnts pÄ konsumentmarknader för att uppnÄ en relation till konsumenterna och dÀrmed skapa kundlojalitet. VarumÀrken har Àven blivit ett sÀtt att marknadsföra sig nÀr kunderna Àr andra företag. Men konsument- och företag-till-företagsmarknader skiljer sig till viss del, vilket Àven pÄverkar varumÀrkesarbetet. Denna uppsats fokuserar pÄ hur ISS Sweden arbetar med sitt varumÀrke och hur det arbetet uppfattas i relationen med Bonnier Tidsskrifter AB. För att undersöka detta nÀrmare har intervjuer utförts med inblandade personer pÄ de bÄda företagen.

VÀrldens bÀsta stad? : En jÀmförande studie av Stockholms och Göteborgs platsmarknadsföringsstrategier

Syftet med studien Àr att undersöka Stockholms och Göteborgs platsmarknadsföringsstrategier. Det görs utifrÄn tre frÄgestÀllningar. Intentionen med dessa Àr att studera stÀdernas motivering till respektive platsmarknadsföringsstrategi, vilka arbetet frÀmst riktas mot och hur det strategiska arbetet rationaliserats. De teoretiska perspektiv som anvÀnds i studien kommer dels frÄn ett normativt och dels frÄn ett normkritiskt perspektiv. Undersökningen har operationaliserats med semi-strukturerade intervjuer.

VD-byte och effektivitet : i en turbulent och en stabil bransch

Allt fler företag byter VD allt oftare. MÄnga av dessa byten kan dessutom ses som ofrivilliga och orsaken till ett byte kan dÀrför antas vara att fÄ till en förÀndring för att öka företagets effektivitet. Enligt situationsteorin Àr det avgörande för ett företag ha en överensstÀmmelse med sin omgivning för att kunna uppnÄ effektivitet. NÀr omgivningen som ett företag verkar inom snabbt förÀndras och förutsÀgbarheten Àr lÄg sÄ ökar ocksÄ behovet av förnyelse och förÀndring för att företaget för att bibehÄlla eller öka sin effektivitet. FrÄgan som denna studie vill försöka besvara Àr om ett VD-byte kan betyda en förbÀttring för företagets effektivitet.

The road to success? : Företags arbete med HR som strategisk partner för framgÄng pÄ marknaden.

I dagens konkurrens mellan företag och individer Àr det, inom ett företag, ytterst viktigt att placera rÀtt person pÄ rÀtt plats samt att ta tillvara pÄ de talanger som en organisation har att arbeta med. ?Utan mÀnniskorna fungerar ingenting, men med rÀtt personer för uppgiften finns Àndlöst med möjligheter att förverkliga den.? (Lindelöw, 2008, s. 18). HR-avdelningen pÄ ett företag bör strÀva efter organisationens strategi i syfte att uppnÄ högre effektivitet och framtida mÄl (Boglind, HÀllstén och Thilander, 2013).

En skola för alla : att hjÀlpa barn med ADHD och Aspergers syndrom

Ho?sten 2011 fa?lldes den flera hundra a?r gamla skyddsva?rdesklassade ek, kallad TV-eken, som stod pa? Oxenstiernsgatan pa? O?stermalm i Stockholm. I samband med fa?llningsbeslutet ? ett pa? papperet tekniskt beslut om att fa?lla ett risktra?d, men som av protesterande ma?nniskor tolkades som ett helt annat beslut ? uppstod en konflikt mellan ansvariga beslutsfattare och personer som ville bevara eken. Syftet med denna studie a?r att fo?rsta? vilka ha?ndelser och processer som ledde fram till den konflikt som uppstod i samband med beslutet om fa?llningen av TV-eken.

Slaget om Malta analyserat i ett militÀrteoretiskt perspektiv : Wardens och Boyds luftmaktsteorier tillÀmpade pÄ ett empiriskt exempel

Slaget om Malta, under andra vÀrldskriget, hade en avgörande roll vad gÀller kriget i Medelhavet. Maltas strategiska lÀge gjorde att det var en ÄtrÄvÀrd ö för axelmakterna och britterna kÀmpade för att försvara sin position. I kampen om sjöherravÀldet hade luftrummet stor betydelse och hur flygstridskrafterna anvÀndes var direkt avgörande. John A. Warden III och John Boyd Àr bÄda framstÄende luftmaktsteoretiker och deras teorier har fÄtt stort genomslag, framförallt i vÀstvÀrlden.

Förbifart Stockholm : MaktförhÄllanden och ansvar

I Vara kommun samverkar bÄde stat, region, kommun och medborgare i ett projekt för att fÄ fiberbredband pÄ landsbygden. Ett stort förÀndringsprojekt som involverar mÄnga mÀnniskor och som behöver kommuniceras pÄ ett bra sÀtt för att skapa förstÄelse, motivation och engagemang. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att beskriva förÀndringskommunikation och att kartlÀgga olika aktörer och kommunikationskanaler som kan vara involverade i en förÀndringsprocess. Dessutom har syftet varit att fÄ ta del av upplevelsen av den kommunikation som har skett i det hÀr förÀndringsprojektet i Vara kommun. Studiens fokus resulterade i en kvalitativ design och urvalet av respondenterna som svarade pÄ upplevelsen av kommunikationen gjordes utifrÄn de föreningsrepresentanter som har varit aktiva i projektet.

COIN-doktrinen och kulturen

Historien visar att en avsaknad av en ledande idé kan fÄ förödande konsekvenser. Det Àr svÄrt att jÀmföra dagens Sverige med de krigförande nationerna under andra vÀrldskriget, samt de förödande effekterna som en avsaknad av en strategi medförde rÀknat i förstörelse, död och lidande. Detta vÀcker frÄgan om Sverige har en utvecklad strategi för sitt internationella engagemang i allmÀnhet, och vid internationella insatser dÀr det militÀra maktmedlet anvÀnds i synnerhet. För Försvarsmakten kan det finnas ett mervÀrde med en övergripande strategi, en sÄ kallad fullstÀndig strategi. Denna strategi skapas av regering och riksdag, och syftar till att koordinera statens resurser inom flera politikomrÄden med mÄlsÀttningen att nÄ ett bÀttre samordnat resultat.

Att möta en global recession : - ÅtgĂ€rder för nuet och framtiden i sju smĂ„lĂ€ndska tillverkande företag

Bakgrund: Den globala ekonomin befinner sig vÄren 2009 i en recession. Under det sista kvartalet2008 försvagades konjunkturlÀget kraftigt. Det förÀndrade konjunkturlÀget har tvingat företagen attanpassa sig efter nya förutsÀttningar. MÄnga företag anade att en avmattning skulle ske men nÀrvÀndningen vÀl kom skedde det för mÄnga företag ovÀntat snabbt. Hur företaget hanterar situationenavgör förutsÀttningarna för att företaget Àven lÄngsiktigt ska vara livskraftigt.Syfte: VÄr studie syftar till att utifrÄn nÄgra olika perspektiv beskriva och jÀmföra hur tillverkandeföretag hanterar en akut neddragningssituation.

FörÀndringskommunikation : Ett fiberbredbandsprojekt i Vara kommun

I Vara kommun samverkar bÄde stat, region, kommun och medborgare i ett projekt för att fÄ fiberbredband pÄ landsbygden. Ett stort förÀndringsprojekt som involverar mÄnga mÀnniskor och som behöver kommuniceras pÄ ett bra sÀtt för att skapa förstÄelse, motivation och engagemang. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att beskriva förÀndringskommunikation och att kartlÀgga olika aktörer och kommunikationskanaler som kan vara involverade i en förÀndringsprocess. Dessutom har syftet varit att fÄ ta del av upplevelsen av den kommunikation som har skett i det hÀr förÀndringsprojektet i Vara kommun. Studiens fokus resulterade i en kvalitativ design och urvalet av respondenterna som svarade pÄ upplevelsen av kommunikationen gjordes utifrÄn de föreningsrepresentanter som har varit aktiva i projektet.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->