Sök:

Sökresultat:

2770 Uppsatser om Standardiserade produkter - Sida 44 av 185

Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en
fallstudie av Nudie Jeans Co

Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje år. Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte.

Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning.

Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk. I litteraturgenomgången har vi tagit fram olika synsätt kring barn i behov av särskilt stöd.Vi har särskilt lyft historiska, medicinska, sociologiska samt pedagogiska perspektiv.De olika läroplanernas synsätt på integrering har lyfts. Den litteratur som vi har studerat behandlar språkstörning och betonar faktorer som främjar ett fungerande arbetsätt för barn med detta funktionshinder. Resultatet av den empiriska studien visar att intervjupersonerna är samsynta kring hur omfattande och för individen unikt funktionshindret kan vara samt vad som krävs för att bli antagen till en språkskola. I studien framkommer även att pedagogerna säger sig tillrättalägga både miljö och sina metoder för att det språkstörda barnet ska få den hjälp som den är i behov av.

Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning

Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk.I litteraturgenomgången har vi tagit fram olika synsätt kring barn i behov av särskilt stöd. Vi har särskilt lyft historiska, medicinska, sociologiska samt pedagogiska perspektiv. De olika läroplanernas synsätt på integrering har lyfts.

Effektivare tester för ökad tillförlitlighet : En applicering och utvärdering av accelererad testning på Whirlpool Norrköping

 Konkurrens med lågprisländer, ökade krav på kvalitet och behov av att snabbt nå ut på marknaden med nya produkter är anledningar till att företag måste se över och effektivisera sina testmetoder. För att säkerställa nöjda kunder över tid krävs tillförlitliga produkter som uppfyller sin tänkta funktion så länge företaget önskar det. Kostnader för bristande kvalitet i form av reparationer, återkallning eller försenad produktrelease är ofta stora och ett sätt att minska de är genom att effektivisera sin testning.Syftet med detta examensarbete är att ta fram samt utvärdera en effektiv testmetod vilken möjliggör identifiering av svaga länkar i en konstruktion med så få testobjekt och så snabbt som möjligt. Arbetet är utfört på företaget Whirlpool Corporation i Norrköping, på produkten mikrovågsugnar.I detta examensarbete redogörs för en testmetod, som är framtagen huvudsakligen baserad på teorin bakom Highly Accelerated Life Test (HALT). HALT innebär testning under höga stressnivåer med intentionen att produkten ska gå sönder för att således exponera svaga länkar.

Gamification som metod för användarengagemang - En explorativ studie av tre svenska företags inställning till ett nytt sätt att engagera och behålla kunder på nätet

I dagens värld får konsumenter en uppsjö av produkter och tjänster kastade över sig pånätet. Företagen får inte många chanser att lyckas locka kunder med sina erbjudanden avdessa produkter och tjänster. Konsumenten har en lägre uthållighetströskel nu, och kansnabbt byta bort en hemsida eller applikation mot en annan, om den inte snabbt faller ismaken, eller tillfredställer konsumenten. En metod för att binda upp kunder ochanvändare och engagera dem i sin produkt, tjänst eller i sitt system är att användaGamification. Gamification är ett relativt nytt begrepp som innebär användningen avspeltänk och spelmekaniker för att skapa engagemang och för att lösa problem.

Handlingsbarhet och användbarhet i ett affärssystem hos ett medelstort tillverkande företag

Fler och fler företag använder sig idag av så kallade affärssystem. Affärssystem är ofta standardiserade IT-system som tillhandahåller funktioner i form av moduler, för alla eller de flesta av verksamhetens olika delar. För företagen innebär affärssystem att verksamheten ofta måste anpassa sig till systemet istället för tvärtom som med skräddarsydda system.Användbarhet handlar om hur användbart användare upplever att ett system är. Det finns flera olika definitioner på användbarhet, som fokuserar på olika saker. Det gemensamma för de olika användbarhetsperspektiven är att de fokuserar på den enskilde användarens interaktion med systemet.

Simuleringsstudie av System 2000 och dess materialsystem

Syftet med examensarbetet har varit att åstadkomma en ökad omsättningshastighet och en minskad kapitalbindning på 13 strategiskt utvalda artiklar i produkten System 2000 genom att införa Kanbanstyrning. Målet var att kvantifiera nyckeltalen omsättningshastighet, genomsnittlig kapitalbindning och flödets stabilitet genom simulering. Ytterliggare en målsättning var att beskriva de metoder som oftast förknippas med Just In Time och beskriva vad ett ökat leverantörssamarbete medför.För att få inblick i existerande produktionsstyrningssituation har studier och datainsamling gjorts på företaget. Detta har gjorts genom intervjuer med berörda, och statistik samling i existerande dokument. Materialet har översatts i en modell vilken har simulerats i programvaran AutoMod och analyserats i programtillägget AutoStatTM.1 System 2000 monterar man höj och sänkbara badkar för rörelsehindrade personer.

Web Services : Aspekter på nya affärsmöjligheter

E-business innebär att företag använder Internetteknologier eller nätverksteknologier för att skapa större affärsnytta i deras affärsprocesser. För att kunna genomföra automatiserade affärsprocesser krävs att de olika system som används är interoperabla, d v s kan kommunicera och fungera ihop på ett effektivt sätt. Målet med Web Services är att skapa hög interoperabilitet, vilket gör denna teknik lämplig för e-business. Företag kan specialicera sig på att skapa specifika Web Services. Dessa Web Services kan sedan vara byggstenar åt andra företags tjänster.

En Buzzadors bekännelser : En kvalitativ studie av word of mouth ur utövarens perspektiv

Traditionell marknadsföring och reklam i tidningar och på TV minskar, medan tilltron till word of mouth som informationskälla har ökat. Forskare har gjort en differentiering mellan så kallad organisk och konstruerad word of mouth där skillnaden ligger i att den förstnämnda uppstår naturligt ur en positiv upplevelse, medan den senare varianten sker som ett resultat av ett ekonomiskt utbyte med en tredje part. Det största företaget i Sverige som använder sig av konstruerad word of mouth som marknadsföringsstrategi är det webbaserade företaget Buzzador. Få studier har gjorts gällande word of mouth ur den utövande individens perspektiv. Syftet med denna studie är således att kvalitativt intervjua privatpersoner som är medlemmar på Buzzador för att undersöka deras upplevelser av tjänsten och uppkomsten av eventuella dilemman rörande deltagandet i konstruerad word of mouth.

Compliance i verkligheten : En fallstudie av ÅF PRS

Antalet miljo?direktiv fortsa?tter att o?ka och de befintliga kompletteras regelbundet med nya krav och regler. A?F har tillsammans med industrin och dess leveranto?rer utvecklat ett verktyg, A?F PRS, fo?r att handskas med de problem direktiven skapar fo?r fo?retagen. Syftet med detta arbete var att identifiera fo?retags nuvarande processer fo?r hantering av direktiven REACH, RoHS och ErP och fo?resla? fo?rba?ttringar av PRS i linje med det som identifierats.10 fo?retag valdes ut baserat pa? omsa?ttning och antalet ansta?llda.

Ledarskap steg för steg : En studie om ledarskap i olika faser av organisationsförändring

Lean Production är ett koncept som finns, i mer eller mindre utsträckning, i många företag idag. Konceptet bygger på ett antal principer bestående bland annat av standardiserade arbetsprocesser som syftar till att minska allt slöseri som inte tillför något värde för kunden. Att implementera konceptet i en verksamhet innebär en planerad organisationsförändring och kräver för ett lyckat resultat ett ledarskap som kan motivera de anställda. När ledarskap diskuteras i samband med organisationsförändringar, talas det ofta om transformativt- och transaktionellt ledarskap. Syftet med uppsatsen är att beskriva samt analysera vilka aspekter av ledarskap som är speciellt framträdande under olika implementeringsfaser av Lean Production. För att besvara detta, samlades empiri in genom semi-strukturerade intervjuer på fyra företag, verksamma inom tillverkningsindustrin i Sverige.

I konsumentens tjänst? : Informationsinnehåll i bil- och livsmedelsannonser åren 1966, 1971, 1986 och 2003-2005

Uppsatsen syftar till att undersöka reklamen sett som en mekanism somöverför information om produkter från producenter till konsumenter.Två frågor under söks och besvaras: Har informationsinnehållet i bilochlivsmedelsannonser ökat eller minskat under den senaste 40 åren?Hur har andelen annonser med olika former av information varieratunder perioden? Resultaten visar att det finns en viss antydan till ökning iinformationsinnehållet, men det starkaste mönstret är en pendlande trendmed högt informationsinnehållet i början och slutet av perioden med ettlägre däremellan..

Fågel, fisk eller mittemellan. : - Finns det ett samband mellan prisuppfattning och hyllplacering?

Syftet med den här uppsatsen är att se om hyllplacering i vertikalled är en faktor som påverkar en konsuments prisuppfattning av varan i fråga. I denna kvantitativa studie så undersöks detta fenomen på kaffeförpackningar och diskmedel. För att undersöka detta så genomfördes en enkät-undersökning på 100 personer som fick svara på bakgrundsfrågor om bland annat sina köpvanor, samt skatta pris och lyx-faktorn på 3 bilder och totalt 45 produkter. Undersökningen visade mycket men inte att hyllplaceringen hade någon betydande inverkan på prisuppfattningen..

Pris som kvalitetsindikator : ? En experimentell studie

Det kan vara svårt att som konsument bedöma en produkts kvalitet på objektiva grunder. När sådan osäkerhet uppstår fungerar ofta produktens pris som en lättillgänglig och lättföståeligkvalitetsindikator. En lågt prissatt produkt uppfattas då ha låg kvalitet, medan en högt prissatt produkt uppfattas besitta hög kvalitet.Detta är en kvantitativ studie där vi gjort ett experiment med 126 studenter vid Umeå Universitet i syfte att kartlägga relationen mellan pris och uppfattat produktkvalitet. Vi har formulerat ett antal hypoteser grundade i huruvida konsumenter använder sig av pris för attkvalitetsutvärdera en produkt. Vi testar sedan om ett sådant agerande beror på vilket sinne som används vid produktutvärderingen, samt om kön och hur ofta konsumenten använderprodukten i fråga påverkar detta.I det experiment vi genomfört användes tre produktkategorier som alla svarar mot olika sinnen.

Interaktionsdesign och UX under utvecklingen av ett pressinfosystem

Jag har arbetat med framtagningen av ett nytt pressinfosystem till SVT. Framförallt har jag undersökt hur man kan gå till väga när man arbetar arbetarcentrerat med interaktionsdesign. Processen har gått igenom flera steg, från att identifiera användargrupper och följa deras väg över webbplatsen till att identifiera nyckelfunktioner och kritiska sidor. Därefter har en design för sidan tagits fram, testats och delvis implementerats. Processen har gjort att jag har fått en tydligare bild av några best practices och testmetoder samt en fördjupad förståelse för hur arbetet med att ta fram interaktiva produkter kan se ut..

<- Föregående sida 44 Nästa sida ->