Sök:

Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen

en
fallstudie av Nudie Jeans Co

Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje år. Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte. Detta fallstudieföretag är Nudie Jeans AB som är ett svenskt jeansföretag och som tar ett samhällsansvar. Min slutsats med denna uppsats är att varumärkesidentiteten hos ett företag i modebranschen som är influerat av ett samhällsansvar kan beskrivas som ett företag som erbjuder bra och snygga produkter, som även har bonusen att de har producerats på ett bra sätt. För att varumärkesidentiteten samhällsansvar ska kännas äkta bör inte företaget välja denna identitet bara för att det är en trend utan för att de verkligen vill fullfölja detta och bidra med bra kläder. Slutsatsen visar även att positioneringen för ett företag i modebranschen som influeras av ett samhällsansvar kan variera, men att ett företag med denna position inte behöver utnyttja andra marknadsledande företag med liknande positioner för att bli ett framgångsrikt företag. En annan slutsats är att ett företag i modebranschen som är influerat av ett samhällsansvar kan satsa på att göra bra produkter, skapa trygghet för konsumenten och skapa ett positivt rykte om sig som sprider sig med mun mot mun metoden för att kommunicera sitt budskap.

Författare

Julia Vikström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..