Sök:

Sökresultat:

2770 Uppsatser om Standardiserade produkter - Sida 45 av 185

Emotionell Marknadsföring på lång och kort sikt

Målet med denna undersökning och uppsats är att klargöra vilka aspekter som är viktiga inom emotionell marknadsföring. Uppsatsen ämnar klargöra emotionell marknadsförings styrka att förbättra försäljning av produkter samt hur den bör användas för bästa effektivitet. Undersökning kommer också ta upp emotionell marknadsförings motpart rationell marknadsföring, eftersom det är dessa två typer som marknadsföring delas in i. I undersökningen relaterar vi starkt till kognitiv psykologi för att dra slutsatser kring ämnet i helhet..

Flash som teknisk handbok

Böcker, dagstidningar och lagrad information, t.ex. cd-skivor, fyller inte sin funktion som det självklara valet för en stor del i dagens moderna samhälle där det ska gå fort att få tag i uppdaterad information. Valet för många är Internet, där man kan få tag i aktuell information endast genom att par enkla musklick. Det är inte enbart för individen möjligheterna finns att ta del av den senaste information utan även för företagen. Företag kan enkelt nå ut med den senaste information om t.ex.

"Alla bara snackar om det" : Ungdomars syn på varumärken och hur de kommunicerar

Den unga generation svenskar som idag har börjat ta sig in på arbetsmarknaden är uppväxta med föräldrar som fick barn sent och som fungerade som coacher, och de hade generellt sett en bättre uppväxt ekonomiskt än tidigare generationer. De fick möjlighet att uppleva mycket i tidig ålder och är därför relativt svåra att göra intryck på. Den här generationen 80- och 90-talister fick mycket frihet när de växte upp, vilket också lämnat stort ansvar på individen. De vill ofta både förverkliga sig själva och förändra världen, och ser ofta positivt på framtiden. De är vana vid att välja och kan därför upplevas som krävande i jobbsituationer.

Samverkan mellan små livsmedelsproducenter : att vinna stordriftsfördelar i marknadsföring

Denna uppsats bygger på ett projekt med syfte att öka företags konkurrenskraft genom att formera grupper, där kontaktytorna mellan företag sinsemellan samt mellan företag och universitet skall utökas och därmed ge utbyte av viktiga erfarenheter. Uppsatsen beskriver fem småföretag som producerar livsmedel och har arbetat i en innovationscirkel med ovanstående syfte. Dessa fem företag, Nordupplandsgruppen, har identifierat ett gemensamt intresse under dessa innovationscirkelträffar, nämligen att genom samverkan lösa det avsättningsproblem som finns hos företagen. Syftet med uppsatsen är att utreda företagens möjligheter att lösa detta problem genom att samverka inom marknadsföring och försäljning. Företagens problem med att få avsättning för sina produkter med bättre lönsamhet har visat sig vara en följd av resurskrävande distribution. Företagen har höga externa transaktionskostnader, det vill säga resurskrävande transaktioner för att sköta kundkontakter, söka nya kunder, presentera produkter, planera transporter och göra uppföljningar i butiker.

LEAN LOGISTIK Styrning och hantering av produktions-, material- och informationsflöden: En fallstudie vid Wibax AB

Under senare årtionden har Lean Production blivit ett allt mer etablerat begrepp inom den moderna industrin när det gäller effektivisering av verksamheter. Målet med Lean Production är att kunna erbjuda kunden högsta kvalitet till lägsta pris, på kortast möjliga tid, genom att ständigt arbeta med att eliminera slöseri. Genom att minimera eller eliminera aktiviteter som inte skapar något värde för kunden kan flöden bli mer effektiva och kräva mindre resurser.Ett företag som arbetar med att sammankoppla Lean-principer med sin logistiska verksamhet är Wibax AB; ett företag inom kemikalieindustrin. Företaget har under de senaste åren befunnit sig i en expansionsfas och ett problem är att verksamhetens processer inte har utvecklats i tillräckligt hög takt för att på lång sikt kunna möta den ökade efterfrågan.Syftet med denna studie var att undersöka hur Lean-principer kan tillämpas för att förbättra fallföretagets arbetsprocesser inom lagerstyrning och materialhantering. Då likheter mellan områdena Lean Production och logistik kunde ses i början av studie var syftet även att undersöka vilka teoretiska kopplingar som kunde hittas mellan områdena.För ett antal av företagets produkter uppfattas arbetsflödet som ineffektivt och kartläggningen av nuvarande arbetsflöde visade att de största problemen är att informationsöverföring sker manuellt mellan ett flertal parallella system, att miniminivåer i lager inte är baserade på statistiska underlag samt att det råder oreda både vad gäller material- och informationshantering.Resultatet av studien visade att många problem var sammanlänkade och att flödet skulle effektiviseras av relativt få åtgärder.

Affärsnyttan av mobil informationsteknologi

I denna uppsats behandlas synen på mobilitet och affärsnytta hos organisationer som använder mobila tjänster och produkter samt marknadsför dem. Detta har vi gjort genom att intervjua fem personer som är och varit verksamma inom IT-branschen under en längre tid. Undersökningen har visat att begreppet affärsnytta används som ett generellt begrepp som täcker över en rad olika aspekter och faktorer, samt visat på kontextens signifikans i frågan. Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att affärsnyttan av mobil informationsteknologi uppkommer då den används som en möjliggörare..

Kvinnliga Affärsresenärer - Vilka kritiska faktorer finns för att få en tillfredsställande hotellvistelse?

Problembeskrivning: De kvinnliga affärsresenärerna är en förhållandevis liten men växande grupp. Det är oklart om denna grupp har speciella behov under sina hotellvistelser, hur denna grupp upplever hotellmiljöer och om dessa behov kan tillfredsställas genom anpassade hotellprodukter. En annan faktor som bör undersökas är om och hur kvinnornas familjesituation har inverkan på dem under tjänsteresor och därmed även hotellvistelser. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur hotell kan tillfredsställa de kvinnliga affärsresenärers behov genom anpassade hotellprodukter och vilka faktorer som i så fall ligger bakom behovet av dessa produkter. Frågeställning: Vilka kritiska faktorer kan identifieras för kvinnliga affärsresenärers trivsel under hotellvistelser? och Finns det ett behov av att ha specialiserade produkter till kvinnliga affärsresenärer? Metodansats: Vi har valt att ha en deduktiv ansats genom att vi först har skapat analysverktyg i form av teorier kring kundtillfredsställelse och genus.

Utveckling av rotationsgjuten flytlandgång

Denna rapport är den avslutande delen på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk Design och Produktion vid Luleå Tekniska Universitet. Projektet utförs åt Rollytech AB i Öjebyn utanför Piteå som bland annat säljer bryggor och landgångar. Syftet med arbetet är att ta fram ett förslag på hur en rotationsgjuten flytlandgång skulle kunna se ut. Flytlandgången ska gå att använda både flytande på vattnet och uppallad på stöd som en vanlig landgång. Rollytech vill ha hjälp med att ta fram nya oväntade lösningar som kunde leda till en produkt som tilltalar många och som blir konkurrenskraftig mot andra produkter på marknaden.

Utveckling av automatiserad vik- och förpackningsmaskin för textila produkter

Ergotopia är ett nystartat företag vars ambition är att marknadsföra och sälja produkter av ergonomisk fördelaktig karaktär. Pilotprojektet, Komfort, är en ny typ av bäddprodukt som tagits fram i samarbete med Borås Textilhögskola. Komfort är utformad som en praktisk rulle och inkluderar bäddmadrass, underlakan, täcke och påslakan som enkelt kan rullas ut på sängmadrassen. Alla dessa delar har kombinerats ihop till två enheter, den ena fungerar som bäddlakan och den andra som täcke. Detta koncept har stora ergonomiska fördelar mot konventionellt bäddande.

Den gyllene positionen En fallstudie av befattningar, förtroende och motiv till ekonomisk brottslighet inom Göteborgs kommun och Skandia AB

Syftet med arbetet är att försöka förstå hur sociala och strukturella villkor påverkar möjligheterna till att utnyttja ett ekonomiskt förtroende och befattning för att begå ekonomisk brottslighet. De frågeställningar jag önskat få svar på är:Hur kan ett ekonomiskt förtroende användas för att begå ekonomisk brottslighet?Vilka sociala och strukturella faktorer kan förklara ekonomisk brottslighet och vilka återfinns i Skandiafallet och muthärvan inom Göteborgs kommun? Vilka likheter och skillnader till motiven kan urskönjas mellan de åtalades berättelser i domen mot Skandia och den nuvarande muthärvan inom Göteborgs kommun?Då målet med arbetet hela tiden bestått av att få en större förståelse till de bakomliggande orsakerna till hur och varför dessa ekonomiska brott inom Göteborgs kommun begicks och för att därefter ha möjlighet att jämföra likheter och skillnader mellan informanterna. Därmed togs beslutet att genomföra en fallstudie, med hjälp av kvalitativt strukturerade e-post intervjuer med standardiserade frågor samt studier av domen mot Skandia.Resultaten av studien visar att befattningen och yrkespositionen skapar ett handlingsutrymme som är centralt för att kunna begå den här typen av brott. Dessa förutsättningar synes vara ett genomgående tema i ett flertal typer av ekonomisk brottslighet..

Utveckling av koncept för handdammsugare med borstlösa motorer

SammanfattningElectrolux är ett världsomspännande företag som producerar ett stort urval av produkter så somdiskmaskiner, kylskåp och dammsugare. En produktsort i Electrolux utbud är handhållnabatteridrivna dammsugare, vilka utgjorde 12 % av den sålda volymen dammsugare i Europa frånföretaget vid mätning i juni 2010. I Sverige har Electrolux en ledande position på marknaden förhandhållna batteridammsugare, men för att behålla försprånget krävs en ständig utveckling avnya, konsumentrelevanta produkter.Examensarbetet genomfördes under hösten och vintern 2010/2011 och hade som mål att ta framett till tre konsumentrelevanta koncept på handhållna batteridrivna dammsugare, vilka skullebygga på den nya tekniken borstlösa motorer. Resultatet presenteras i denna rapport, menlevererades också till Electrolux i form av fungerande prototyper.Projektet följde Electrolux utvecklingsprocess för primärutvecklingsprojekt vilket innefattadeförstudie, idégenerering, utvärdering, CAD-modellering och bygge av prototyper. Arbetetutfördes på Electrolux huvudkontor i Stockholm och omfattade 20 veckors arbete.I idégenereringsarbetet användes flera stödmetoder så som brainstorming, funktionsanalys ochmorfologisk matris och arbetet resulterade i fem olika koncept.

Att utforma komplexa digitala gränssnitt med kontextuellt stöd : En studie i användbarhet som går på djupet

När digitala produkter ska utvecklas, egentligen alla typer av produkter, måste dess användbarhet utvecklas av någon behörig i området. Vad som är bra design är dock delvis subjektivt, beroende på bland annat faktorer som tidigare erfarenheter och kunskap. Något som ibland blir bortglömt är de yttre faktorerna som påverkar användbarheten. Det är precis vad kontext handlar om, de faktorer som normalt sett inte faller under användbarhet, utan mer som ett extra tillbehör. Vikten av kontextuell förståelse får dock aldrig underskattas, och det är precis vad den här studien är ämnad för.

Bankkontor som upplevelserum : Hur bankkontoret pa?verkar kunder

Vanligtvis har de flesta vuxna svenskar na?gon typ av relation till en bank. De svenska storbankerna erbjuder alla likartade tja?nster och produkter. Ett av bankernas stora konkurrensmedel a?r ra?ntorna, dock a?r det inte stora skillnader mellan ra?nteniva?erna.

I strävan mot bättre leveransprecision: en fallstudie vid Hydrauto Medium Cylinders Skellefteå AB

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete som är genomfört vid Hydrauto Medium i Skellefteå. Hydrauto Medium är en del av Hydrauto Group och tillverkar hydraulikprodukter till mobila enheter såsom lastkranar, skogskranar och lastväxlare. Hydrauto Group är ensam leverantör av hydraulikprodukter till Konekoncernen där bland annat krantillverkaren Hiab ingår. Under det senaste året har Hydrauto Mediums leveransprecision försämrats och ett visst eftersläp har uppstått. Examensarbetet syfte var att undersöka problem som ledde till försämrad leveransprecision samt ge konkreta förslag för hur de skulle lösas.

Handlarens val av primärproducerande affärspartners : kvalitativa intervjuer med fokus på faktorer som påverkar handlarens val av affärspartners som levererar regional- och lokalproducerad mat

Importen av livsmedelsprodukter står för nästan hälften av det som konsumeras i Sverige i dag. Detta står i kontrast till den svenska lantbruksbranschens villkor gentemot de utländska jordbruksföretagen. Svensk livsmedelsproduktion har höga krav när det gäller klimat, miljö och djuromsorg. Med bakgrund av detta bör det finnas goda förutsättningar att vända trenden genom att bland annat lyfta fram matkulturella värde, nya produkter, distributionsvägar och sätt att marknadsföra sina produkter. Genom att möta en diversifierad efterfrågan från konsumenterna är syftet med denna studie att lyfta fram de faktorer som påverkar detaljistens/handlarens val av primärproducerande affärspartners som producerar regional- och lokalproducerad mat. Affärsstrategin relationsmarknadsföring handlar om att uppnå framgångsrika konkurrensfördelar genom att man skapar, underhåller och utvecklar företagets relationer med kunder och andra intressenter såsom t ex. leverantörer.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->