Sök:

Gamification som metod för användarengagemang - En explorativ studie av tre svenska företags inställning till ett nytt sätt att engagera och behålla kunder på nätet


I dagens värld får konsumenter en uppsjö av produkter och tjänster kastade över sig pånätet. Företagen får inte många chanser att lyckas locka kunder med sina erbjudanden avdessa produkter och tjänster. Konsumenten har en lägre uthållighetströskel nu, och kansnabbt byta bort en hemsida eller applikation mot en annan, om den inte snabbt faller ismaken, eller tillfredställer konsumenten. En metod för att binda upp kunder ochanvändare och engagera dem i sin produkt, tjänst eller i sitt system är att användaGamification. Gamification är ett relativt nytt begrepp som innebär användningen avspeltänk och spelmekaniker för att skapa engagemang och för att lösa problem. GenomGamification ses användaren som en spelare, och dess interaktion med ett system ses urett engagemangshöjande perspektiv. Detta kan tillföra ett viktigt perspektiv förinfomatikämnet där användarvänlighet och effektivitet brukar vara ledord, och inteengagemang. Denna studie har undersökt hur långt Gamification har nått de svenskaföretagen, och vilken inställning dessa har till detta fenomen. Studien är kvalitativ och treföretag har blivit intervjuade i syftet att ta reda på deras inställning till Gamification.Resultatet visade att Gamification ännu inte är ett välkänt begrepp, men att företaganvänder sig av det utan att de vet om det. Resultatet visade också att företag är nyfiknaoch positiva till att använda Gamification, men att det finns kunskapshål de skulle behövafylla för att förstå vad Gamification är för något, så att de kan få alla förutsättningarna för att använda Gamification fullt ut på ett sätt som passar för det enskilda företaget. Detfanns också negativa associationer till Gamification, som också skulle kunna suddas ut, eller förändras, om företagen fick en djupare kunskap om Gamification.

Författare

Tor Hemberg

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..