Sök:

Sökresultat:

2770 Uppsatser om Standardiserade produkter - Sida 4 av 185

Skänka pengar och må bra? Ett experiment om produktbaserad biståndsgivning och känslor av välbefinnande

Uppsatsens syfte att ta reda på om individer är mer benägna att skänka pengar om en privatbiståndsorganisation erbjuder produkter i en gåvoshop som sedan skickas till människor i ettredan på förhand bestämt område, jämfört med om organisationen erbjuder mer generellbiståndsgivning till organisationen i stort. Vidare är syftet att testa om det finns ett sambandmellan möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop och känslor av välbefinnande hosbiståndsgivaren vid gåvotillfället. Slutligen är uppsatsens syfte att undersöka ombenägenheten att skänka pengar genom möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop jämfört med att skänka pengar generellt till en organisation ser olika ut i olika grupper av medborgare.Studien utformas genom ett experiment som genomförs med hjälp av frivilliga påcentralstationen i Göteborg. Hypoteserna prövas genom ett independent sample t-test ochgenom en regressionsanalys med interaktionsvariabler. Resultatet visar att personer som ges möjlighet att köpa produkter inte blir mer benägna att skänka pengar och känner inget högre välbefinnande än personer som ges möjlighet att skänka pengar generellt till organisationen.Däremot verkar högutbildade personer påverkas i högre grad av möjligheten att köpa produkter och det finns ett signifikant samband när utbildning interageras med effekten av typav bistånd på benägenheten att skänka pengar..

Sambandsexponering - En studie om hur butiker inom dagligvaruhandeln arbetar med exponering av kompletterande produkter

Sambandsexponering av produkter handlar om att placera kompletterande varor tillsammans för att uppmuntra kunder till att göra kompletterande köp. En av svenskarna uppskattad matkategori som består av många kompletterande produkter är texmex. Detta har lett till att ICA-butiker har börjat placera kylar med kompletterande tillbehör i sina texmex -avdelningar. Därför har vi i vår uppsats valt att studera hur butiker inom dagligvaruhandeln arbetar med exponering av kompletterande produkter. Vidare vill vi undersöka kundernas respons till detta och om uppfattningarna korrelerar med butikernas bakomliggande tankar.

Aktuella trender inom nötköttsproduktionen

I den här studien beskrivs framtida trender och möjligheter inom köttindustrin med fokus på konsumenternas behov. Det är främst två trender som identifieras i studien, i) förändringar i animalieproduktionen och ii) förändringar i framställning av köttprodukter. Förr var utmaningen inom animalieproduktionen den ökade tillväxten av befolkningen, idag är målet främst att förbättra konsumtionen så att den är hållbar för miljön utan att kompromissa med produktionens effektivitet. Konsumenternas efterfrågan på hälsosamma produkter är också en viktig drivkraft inom köttindustrin och efterfrågan på dessa produkter ökar stadigt. Inom animalieproduktionen är de stora trenderna ekologisk produktion och användning av nutritionella ingredienser i djurfodret för att förbättra kvalitén och näringsvärdet på slutprodukten, t.ex.

Sambanden mellan arbetets utformning, samspel inom team och samspelets betydelse för teamets proaktiva beteende i Lean Production

Studien är genomförd inom ramen för ett större pågående longitudinellt forskningsprojekt om teamarbete inom Lean Production i fordonsindustrin. Syftet är att studera sambanden mellan arbetets utformning, samspel inom team och samspelets betydelse för teamets proaktiva beteende. Resultatet  baserades på en tidigare genomförd enkätundersökning (N=352) och chefernas bedömning av teamets proaktiva beteende. Korrelationsanalyser visade att starkast signifikanta samband fanns det mellan arbetets komplexitet i inte standardiserade arbetsuppgifter i team och chefernas skattning av teamens proaktiva beteende. Multipel Regression visade signifikant samband mellan chefernas bedömning av teamens proaktiva beteende och teamens kognitiva process att skapa samsyn om arbetet med arbetets komplexitet i inte standardiserade arbetsuppgifter i team.

Carl Malmsten made me do it : Humana produkter utifrån ett Humanistiskt Designmanifest

Syftet med det här arbetet är att försöka skapa processer och objekt sprungna ur humanistiska värderingar. Detta arbete kan vara ett sätt för mig att arbeta i framtiden, samt bli en del av designvärldens krav på goda processer och produkter.Jag har tagit fram ett humanistiskt designmanifest som jag förhåller mig till i arbetet och som jag gör kloka val utifrån. Jag har även tagit fram denna bok om min process som visar mina ideal och humana produkter. Boken, manifestet och produkterna bildar en helhet som förhoppningsvis gör arbetet viktigare i ett större filosofiskt sammanhang. Jag har skapat en bok, ett skåp, tre stolar, fyra lampor och ett skrivbord.Kopplingen är viktig mellan mina värderingar och produkter/boken/tankarna. Allt hör ihop. Jag har försökt nå ?alltet?.Jag har försökt finna vägledning av de humanistiska värderingarna genom den kreativa processen och detta är för mig ett filosofiskt ställningstagande.För att styrka arbetets process har jag försökt svara på olika filosofiska val, val om material, val om kulturhistoriska värden och val i livet man har som medmänniska.Detta arbetet är en humanistiskt filosofi om designprojekt..

Miljömärkningar och medvetenhet : En studie om unga vuxnas medvetenhet kring miljömärkningar

Dagens samhälle är präglat av materialism och dagens konsumtionsmönster är ohållbara ur miljömässig synpunkt. Konsumtionen skapar därmed miljöproblem och ett viktigt styrmedel för att göra den mer hållbar är miljömärkning. Miljömärkta produkter produceras på ett miljöansvarigt sätt utan kemiska bekämpningsmedel och gödsel som är skadliga för både människa och miljö. Syftet med denna studie var att undersöka den nuvarande medvetenheten kring miljömärkningar hos unga vuxna på Möckelngymnasiet. Metoden för studien var enkätutdelning till skolklasser som går sista året på gymnasiet.

Bambu eller bomull- En studie i om bambu skulle kunna ersätta bomull inom textila produkter

: B-uppsats skriven utifrån faktum bomullsproduktionens omfattande betydelse inom textilindustrin. Här vill vi undersöka om bambu skulle kunna ersätta bomull i textila produkter..

Vad påverkar kundens behov och vilja att köpa funktioner istället för produkter?

I en allt mer konkurrenskraftig marknad blir det allt viktigare för tillverkande företag av högkvalitativa produkter att erbjuda kunden kompletterande tjänster till produkter för att differentiera sig från sina konkurrenter. Genom att kombinera produkter och tjänster kan kunden erbjudas en funktion. Genom att endast köpa funktionen kan kunden fokusera på kärnverksamheten och uppnå bland annat högre utnyttjandegrad samt minskad risk då ägandet av produkten inte övergår till kunden. Litteraturen kring erbjudandet av funktioner har tidigare fokuserat på fördelar och nackdelar samt hur ett sådant system kan designas. Dock har litteraturen på senare tid börjat ifrågasätta kundens behov av att köpa funktioner och visat att det inte alltid är uppenbart att kunden värdesätter en funktion högre än produkten.

Användning av nyckeltal, Key performance indicators, som underlag till resurseffektivisering av produktion

Mattias MogardGustav von HeijneSammanfattningFör framgångsrika företag är det essentiellt att ha kontroll över sina resurser. Studien tar upp ett ämne som handlar om att skapa en överblick och en medvetenhet om resurseffektivitet inom ett företags produktion.Performance measurement är ett tillvägagångssätt för att kvantifiera aktiviteterna inom en produktion. Data struktureras genom nyckeltal, Key performance indicators (KPI:er), till övergriplig och användbar information. ISO 22400 är en uppsättning standardiserade nyckeltal med ändamålet att appliceras på automatiserad produktion. Studiens syfte är hitta vilka av nyckeltalen från ISO 22400 som är lämpliga att använda vid mätningen av en helt automatiserad produktionskedja som tillverkar motorblock.

Standardiserade affärssystems påverkan på företags prestationsmätning: en fallstudie på ett producerande företag

Affärssystem är något som företag kan använda i sin ekonomistyrning. Det som är gemensamt för affärssystem är att de oftast är standardprogram där alla användare av programmen får samma funktioner. Det här kan leda till problem eftersom de standardiserade affärssystemens prestationsmått kanske inte alltid kommer att stämma överens med de prestationsmått företag vill använda sig av i sin ekonomistyrning. För att undersöka effekter ett standardiserat affärssystem kan få på företags ekonomiska styrning med hjälp av prestationsmätningssystem har vi gjort en fallstudie på ett producerande företag. Vi har i vår undersökning funnit att man både anpassar sitt prestationsmätningssystem efter affärssystemet och tvärtom.

Med kundens värde i fokus : Hur kundupplevda värden kan användas i marknadsföring av produkter som befinner sig i gränslandet mellan varor och tjänster

Branscherna mobila företagstjänster och webbteknik har svårt att utnyttja det kundupplevda värdet i sin marknadsföring, då de tillhandahåller produkter som befinner sig i gränslandet mellan varor och tjänster. I dagsläget finns det inga marknadsföringsteorier som behandlar dessa produkter. Syftet med detta kandidatarbete är att föreslå en modell för marknadsföring av produkter i gränslandet mellan varor och tjänster. Modellen kommer att fokusera kring kundupplevt värde. Empiriinsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer.

En innovations utveckling: en fallstudie av Memoteknik AB

Att nya produkter är en betydande faktor för tillväxt i företagen och därmed även för tillväxt i länder och regioner kan idag betraktas som en vedertagen teori. Det är också många som menar att de små och medelstora företagen har ett övertag mot de stora när det gäller att utveckla idéer till säljbara produkter. Kanske beror det på de små företagens relativt goda flexibilitet, som kommer sig av deras enkla organisation, eller beror det på ntreprenörens nyfikenhet och vilja till förändring? Att en entreprenör behöver personliga kontakter som kan ge stöd, främst moraliskt men också ekonomiskt, är något som jag kommit fram till i det här arbetet. Ett litet företag som genomgår en innovationsverksamhet har större möjligheter att överleva än ett företag som inte vill satsa på nya produkter, enligt min undersökning.

Utvärdering av produkter som minskarsmittspridning i vårdlokaler : En studie om handhygien

Centrum för Teknik i Medicin och Hälsa deltar i ett projekt som heter Innovation mot Infektionsom arbetar med att hitta nya lösningar för att minska vårdrelaterade infektioner (VRI). Omkringtio procent av inlagda patienter drabbas av VRI i Sverige. Studier hävdar att bristfällig handhygienär en av de vanligaste orsakerna till smittspridning. Hur väl produkterna på sjukhus fungerar förvårdpersonalen påverkar hur väl handhygienen sköts. Genom att utvärdera de produkter somanvänds idag kan det underlätta för vårdpersonalen att hålla en god handhygien.

Förstudie till flödesackumulering på Astra Tech

Syftet med arbetet var att undersöka möjligheten för optimering av produktflödet. Företagets produkter transporteras på ett transportband till en gemensam process. Det nuvarande flödet till processen är inte optimerat vilket resulterar i att processen körs ineffektivt. Ackumulering av produkter innan processen ska därför undersökas som en lösning till problemet.Fyra olika ackumuleringsförslag har analyserats och jämförts: hängande bansystem, palleteringssystem, depalleteringssystem och kombination av bansystem och palleteringssystem.Förslagen har blivit bedömda och jämförda utifrån följande parametrar: yta, investeringskostnad, flexibilitet, arbetsbelastning, arbetsmiljö och tid. Hängande bansystem fick det högsta snittvärdet och valdes därför för fortsatt analys med stöd av simulering.

Syntetpolymerbaserade Produkter Inom Svensk Målerikonservering

Titel in original language: Syntetpolymerbaserade produkter inom svensk målerikonserveringLanguage of text: SwedishNumber of pages: 103Keywords: Painting conservation, Synthetic Polymers, synthetic products.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->