Sök:

Skänka pengar och må bra? Ett experiment om produktbaserad biståndsgivning och känslor av välbefinnande

Uppsatsens syfte att ta reda på om individer är mer benägna att skänka pengar om en privatbiståndsorganisation erbjuder produkter i en gåvoshop som sedan skickas till människor i ettredan på förhand bestämt område, jämfört med om organisationen erbjuder mer generellbiståndsgivning till organisationen i stort. Vidare är syftet att testa om det finns ett sambandmellan möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop och känslor av välbefinnande hosbiståndsgivaren vid gåvotillfället. Slutligen är uppsatsens syfte att undersöka ombenägenheten att skänka pengar genom möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop jämfört med att skänka pengar generellt till en organisation ser olika ut i olika grupper av medborgare.Studien utformas genom ett experiment som genomförs med hjälp av frivilliga påcentralstationen i Göteborg. Hypoteserna prövas genom ett independent sample t-test ochgenom en regressionsanalys med interaktionsvariabler. Resultatet visar att personer som ges möjlighet att köpa produkter inte blir mer benägna att skänka pengar och känner inget högre välbefinnande än personer som ges möjlighet att skänka pengar generellt till organisationen.Däremot verkar högutbildade personer påverkas i högre grad av möjligheten att köpa produkter och det finns ett signifikant samband när utbildning interageras med effekten av typav bistånd på benägenheten att skänka pengar.

Författare

Rubin Hessel

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..