Sök:

En innovations utveckling

en fallstudie av Memoteknik AB


Att nya produkter är en betydande faktor för tillväxt i företagen och därmed även för tillväxt i länder och regioner kan idag betraktas som en vedertagen teori. Det är också många som menar att de små och medelstora företagen har ett övertag mot de stora när det gäller att utveckla idéer till säljbara produkter. Kanske beror det på de små företagens relativt goda flexibilitet, som kommer sig av deras enkla organisation, eller beror det på ntreprenörens nyfikenhet och vilja till förändring? Att en entreprenör behöver personliga kontakter som kan ge stöd, främst moraliskt men också ekonomiskt, är något som jag kommit fram till i det här arbetet. Ett litet företag som genomgår en innovationsverksamhet har större möjligheter att överleva än ett företag som inte vill satsa på nya produkter, enligt min undersökning. Jag har beskrivit hur ett litet företag, Memoteknik AB i Skellefteå, gick tillväga när de tog fram sin nya produkt, det så kallade ?jordavbrottet?, ett likströmsfilter för AXE-växlar. I Västerbotten är det viktigt att de nya företagarna och innovatörerna får det stöd de behöver för att kunna utveckla sina produkter och företag så att antalet arbetstillfällen kan börja öka igen, om regionen inte ska avfolkas.

Författare

Astrid Lindberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..