Sök:

Sökresultat:

13903 Uppsatser om Sprćkbarriärer; äldre immigranter; hälsoutfall; hälsoskillnader; social integration - Sida 25 av 927

Möjligheter till utveckling av en hÀlsofrÀmjande skola

School can be an effective environment for achieving a more equal health among children and adolescents, since many individuals can be reached by the health promoting work in the school. In the year of 2000 a project in SkÄne was started for the development of health promoting schools. The health promoting projects however, have shown to be of short duration. So, as an alternative, the integration of the health in school ought to be tried. The aim of this study is to give examples how health promoting schools can strengthen their profile.

"Ett land dÀr alla har möjlighet att utvecklas." : En kvalitativ studie om ensamkommande flyktingbarns integration.

Syftet med studien Àr att undersöka, förstÄ och reflektera kring de faktorer som kan ha bidragit till sex individers, som vid ankomsten rÀknades som ensamkommande flyktingbarn, integrering in i det svenska samhÀllet. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativ metod dÄ den dels möjliggör en djupare förstÄelse för oss men Àven dÄ vi vill fÄ fram deras subjektiva upplevelser av deras integration. Vi grundade vÄr analys pÄ fem vetenskapliga artiklar samt teorier och begrepp sÄ som; Angel & Hjerns (2004) Flyktingkrismodell, Beckmans (2011) Integrationsteori, Kamalis (2006) ?Vi? och ?Dom? teori, Goffmans (2006) Stigmateori och Berger & Luckmanns (2008) Socialisationsteori. Resultatet visade att respondenterna upplevde att sprÄk var en viktig faktor i integreringen och att vÀrdfamiljen haft en stor betydelse för dem.

Beröringens betydelse vid demenssjukdom : en litteraturöversikt

BakgrundGenom livet a?r bero?ring betydelsefullt fo?r ma?nniskans va?lbefinnande. Vid bero?ring frisa?tts hormonet oxytocin som bland annat bidrar till sa?nkning av blodtryck och puls. Att fa? bero?ring i vardagen kan vara en sja?lvklarhet fo?r vissa men ju a?ldre en person blir desto fler ma?nniskor i dess na?rhet fo?rsvinner.

Invandrarkvinnor i BorlÀnge och Gemensamma Krafters betydelse för kvinnorna

To end up as an immigrant in an unknown country and to try to participate in the majority society means both psychological and physical difficulties where their whole life is changing. Gemensamma Krafter is a prevention changing work in a housing area in BorlÀnge. It works among other things as a meeting place for people from different cultures. The aim with this study was to describe and to get increased understanding for the lives of a number of immigrant women who lives in BorlÀnge/Sweden and which importance ?Gemensamma Krafter? has had for them.

Det handlar om möten mellan mÀnniskor - En analys av integrationsarbete i det civila samhÀllet

Syftet Àr att ta reda pÄ hur organisationer i civilsamhÀllet ser pÄ och arbetar med integration. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört 15 intervjuer med representanter för organisationer som arbetar med integration i Göteborg. Dessa intervjuer har sedan legat till grund för en analys utifrÄn idealtyper, vilka jag konstruerat med utgÄngspunkt frÄn teori och tidigare forskning. Den tidigare forskningen sÀger att integrationsbegreppet och integrationspolitiken Àr otydligt och att flera olika tolkningar kan göras och görs av begreppet. Tre olika förhÄllningssÀtt urskiljs.

Integration i skolan - En studie av fem lÀrares arbete med interkulturalitet och internationalisering

UtifrÄn nyckelbegreppen interkulturalitet och internationalitet har vi skrivit en uppsats om huruvida en lyckad integration kan vara möjlig att uppnÄ via dessa begrepp. Syftet Àr att undersöka hur lÀrare hanterar den segregation vi har i vÄrt samhÀlle, i sin undervisning. Vi har tittat nÀrmare pÄ om och hur de verkar för integration samt hur de hanterar eventuella konflikter i skolvardagen, konflikter som kan vara relaterade till rÀdsla och fördomar för det okÀnda. För att kunna besvara vÄrt syfte, har vi utgÄtt frÄn en teoretisk grund. Denna vilar pÄ en litteraturstudie kring sprÄksociologiska teorier, teorier kring lÀroplanen samt teorier kring dagens mÄngkulturella samhÀlle.

Har religionen betydelse för integration? : en religionssociologisk studie med fokus pÄ flyktingens Äsikter angÄende den religiösa gemenskapens betydelse för integration

Uppsatsen syftar till att undersöka om ett aktivt deltagande i en religiös gemenskap kan pÄverka integrationsprocessen, d v s nyinflyttade utlÀndska personers möjligheter att kÀnna sig delaktiga i en för dem helt ny form av kultur och samhÀlle. Jag har avgrÀnsat mig till att fokusera pÄ de nyanlÀnda flyktingarnas uppfattning om detta. Vad tror de sjÀlva om den religiösa gemenskapens betydelse för integration? Att göra en studie som mer direkt visar pÄ om deltagande i religiös gemenskap har betydelse för integration anser jag krÀver betydligt mer omfattande undersökningar under en lÀngre period, med t ex jÀmförelser av hur de nyanlÀnda flyktingarna efter en viss tid uppnÄtt ett för dem positivt deltagande i det svenska samhÀllet stÀllt i relation till deltagande/icke deltagande i en religiös gemenskap.Syftet med uppsatsen Àr att söka kunskap om nyanlÀnda utlÀndska medborgare i Sverige upplever att ett deltagande i en religiös gemenskap har betydelse för deras möjligheter till deltagande i den nya samhÀllskontext man kommit till, d v s om ett aktivt deltagande i religiös gemenskap pÄverkar integrationen. Förutom den psykologiska dimensionen - anser man den religiösa gemenskapen ha en praktisk funktion i en ny samhÀllskontext? Detta har lett till följande frÄgestÀllningar;· Vilka förutsÀttningar och möjligheter har mÄlgruppen att praktisera sin religiösa tro?· Hur uppfattar mÄlgruppen den religiösa gemenskapens funktion? Uppfattar man den som en inre angelÀgenhet, som en yttre angelÀgenhet eller bÄde och?.

De bortglömda barnen : En kvalitativ studie om hur nÄgra lÀrare arbetar med de nyanlÀnda eleverna i den svenska skolan och om de olika undervisningsformerna bidrar till integration

Children of school age, who have just moved to Sweden can either start in a preparation class or in a normal class. There is no Swedish law or national policy that determines how new children will start and continue their education in Swedish schools. The decision is up to the schools or the communes.This study investigates what kind of educational methods teachers, from a sample of two different schools, are using to educate the newly-arrived students and if these methods are making any contribution to integrating these children into the Swedish school system. The study will raise questions like, how are the new students introduced to the Swedish school, what is the purpose of having the children in preparation class as opposed to normal class, and what methods do the interviewed teachers use to integrate the new children into the school system?Interviews were conducted with four teachers, an associate professor and a senior lecturer in education, who has done several years of research about children from abroad coming in to the Swedish school system.

EN VÄG BORT FRÅN SOCIAL EXKLUDERING? - Fyra deltagares upplevelser av ett holistiskt projekt

The intention of this essay was to describe and analyse the participant's experience in a work project based on a holistic model. The main purpose of the project was to integrate homeless people back into society. My main questions were: 1. What meaning did the project have in the participant's life? 2.

YALLA TRAPPAN - En kvalitativ studie om integration, segregation och socialt företagande

Sverige ses idag som ett av de sÀmsta lÀnderna pÄ integration i Europa, klyftorna mellan rika och fattiga vidgas och segregationen bara ökar mellan etniska svenskar och personer med utlÀndsk hÀrkomst. För att vÀnda denna negativa utveckling av det svenska samhÀllet har ett flertal olika sociala projekt startats men endast ett fÄtal av dessa har senare blivit permanenta. Ett av dessa projekt fick en fantastisk respons och Àr idag en fast verksamhet vid namn Yalla Trappan. Yalla Trappan var frÄn början ett arbetsintegrerande socialt projekt, men numera bedrivs verksamheten som ett framgÄngsrikt socialt företag i RosengÄrd, Malmö. Genom teoretisering av begreppet integration som vi sedan stÀllt i relation till segregation, arbete och socialt företagande har vi försökt utreda vad integration kan innebÀra.

Gender mainstreaming pÄ polska? Om normspridningsprocesser i EU

By the same time as the recent enlargement of the European Union, where Poland became a member, it was officially stated that the gender mainstreaming-policy was to be integrated into every area of EU. NGO:s working as entrepreneurs for the gender mainstreaming norm in Poland supported the accession largely because they believed it would help spreading the norm also on a national level. Qualitatively analyzing the Polish case and the difficulties gender mainstreaming as a norm candidate meets with I contrast expectations with what could actually be EU:s role in this matter.Arguing that EU is a context with room for spreading norms by both bargaining and socialization, this paper takes a social constructivist approach. Gender mainstreaming as a norm is difficult for EU to apply on their members, and thus was not widely discussed during accession negotiations. In the same time.

Eftersökta fördelar vid företagsförvÀrv : integrationsprocessens betydelse för mÄluppfyllnad

Mergers and acquisitions are a phenomenon which can occur for a variety of reasons. It may for example be that the organizations want to gain larger market shares or to complement and learn from each other and thus become more competitive. After the completion of an acquisition or merger, a process is initiated to create an affiliation between the two companies' employees. The purpose of this paper is to examine whether there is something that management can do to make the integration process as efficient as possible. The empirical research in this paper consisted of interviews and surveys with respondents from two accounting firms that recently completed a merger.

Samarbete inom arbetslaget : -nÄgra pedagogers syn pÄ samarbetet med sina kollegor

AbstractThe purpose of my essay is to describe how some educators perceive the cooperation that takes place every day in the team to wich they belong. To do this, I have implemented six qualitative interviews with educators at two diffrent workteams. I based my questions on three scientific questions:- How does the cooperation in the team work?- How has the cooperation between the various kind of educators developedsince the pre-school class and the leisure-time centres was integrated with the school?- Which conditions exist for a good cooperation?The result showed that there were both similarities and differences between the teams, but common to both teams was that the educators felt that there have been some major positive changes to the cooperation in the teams in the last few years and that they were fairly satisfied with how the cooperation of their teams function now. Mostly they cooperates during school hours with various school projects, but questions concerning the pupils wellbeing is also an important area of cooperation.Since the integration was implemented, the cooperation has become more equal and the various educators have found their respective roles.

Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte l?ngre har r?tt till grunds?rskolan utan signifikanta intellektuella funktionsneds?ttningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan ?r ensamma och ?r mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). Jag ville unders?ka vad ?r det som f?rsv?rar eller underl?ttar social integration f?r barn med autism i grundskolan.

Projekt: Slöjan : en undersökning av trender i den svenska sjaldebatten speglad mot sjaldebatten i Frankrike och Storbritannien

The title of this essay is Project: The Veil ? an investigation of the trends in the Swedish veil debate compared with the veil debate in France and Great Britain written by Cecilia Lindvall. The purpose of the paper is to analyze how the argument has been conducted by the Swedish politicians from the time when the veil was first recognized in Swedish media up until today. The questions I wanted to answer was each countries definition of the three concepts secularization, freedom of religion and multiculturalism, how Islam as a faith with Muslims has developed in Sweden, France and Great Britain and each countries integration politics with the politicians attitude towards the veil. The method being used is a qualitative study with three kind of theories for analysis; two who derives from a feminist point of view where the first one advocates for the rights of each women, the second for the rights of religious groups and a third theory which discusses different models of integration logics.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->