Sök:

Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte l?ngre har r?tt till grunds?rskolan utan signifikanta intellektuella funktionsneds?ttningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan ?r ensamma och ?r mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). Jag ville unders?ka vad ?r det som f?rsv?rar eller underl?ttar social integration f?r barn med autism i grundskolan. D?rf?r, syftet har varit att belysa hur n?gra specialpedagoger arbetar med att socialt integrera barn med autism i ?ldern mellan 6?15 ?r i den kommunala grundskolans sociala milj?er i Sverige. Studien bygger p? en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt djupintervjuades tre kvinnliga specialpedagoger och en manlig specialpedagog som under tidpunkten arbetade med barn med autism i kommunala grundskolan i en stor stad i mellersta Sverige och var i ?ldrarna 49?56 ?r. Studiens empiri har analyserat med hj?lp av Braun och Clarke (2006) tematiska analys och Ervin Goffmans (2009) dramaturistiska perspektiv med relevanta begrepp s?som ?front-stage? och ?back-stage? samt Gorge Herbets Mead teori om rolltagande tas till hj?lp f?r analysen av studiens resultat. Resultat visade att utmaningar som barn med autism m?ter i social integration i grundskolans sociala skolmilj?er var att tolka sociala koderna/de oskrivna reglerna i umg?nget med skolkamraterna. De har sv?righeter att f?rst? de andras handlingar i ?front-stage?. I skolan f?rekommer mycket icke verbala spr?k, d.v.s. gestikulation och ansiktsuttryck, vilket p?verkar dem n?r de framtr?der inf?r andra. Ett annat m?nster i social integrering ?r att barn med autism ?r starkt rutinbundna. Till exempel n?r en schemabrytande aktivitet g?rs blir det sv?rt f?r de h?r barnen. D?remot ?r det gynnsamt med en mindre grupp med tydliga roller vilket ?kar acceptans f?r olikheter i skolan. De m?ter sv?righeter i sociala integrationer p? skolg?rden som inte ?r lika styrda som i klassrummet. De intervjuade specialpedagogerna upplever att barn med autism i grundskolan har olika behov och detta speglas i behovet av att f? ing? i ett socialt sammanhang men ocks? ibland i ?back-stage? f? vara ifred n?r de ?r utmattade och/eller har redan haft mycket sociala interaktioner i klassrummet. En viktig slutsats i denna studie ?r att det finns olika strategier f?r att underl?tta den sociala integrationen i klassrummet och p? skolg?rden i grundskolan. Mitt resultat visar det verkar viktigt att vara steget f?re innan det har uppst?tt en konflikt, b?de i klassrummet och p? skolg?rden. Jag fann ocks? strategierna p? att jobba ihop med signifikanta andra allts? v?nner med samma intresse och sociala ber?ttelser ?r en strategi i f?r underl?ttar samspelet mellan barn med och utan autism i grundskolan.

Författare

Cabdinasir Mohamed

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet / / Institutionen f?r sociologi och arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..