
Sökresultat:
13903 Uppsatser om Sprćkbarriärer; äldre immigranter; hälsoutfall; hälsoskillnader; social integration - Sida 26 av 927
En implementeringsstudie om samhÀllsorientering i Sverige : PreliminÀra erfarenheter frÄn tre lÀn
The aim of this essay is to investigate the implementation of The Social Orientation inSweden. The Social Orientation is a part of the new, one year old, establishment law and isaimed at all newly arrived refugees and immigrants. The aim of the law is to help establish allnew arrivals into the Swedish society by providing knowledge about life in Sweden. Theeducational program is at least sixty hours long and covers: the public authorities in Sweden,laws and regulations, work and education, healthcare, children and family issues in a person?smother tongue.In order to achieve my aim I have chosen two questions: How has the law been implementedin Swedens three counties: Stockholm, Sörmland and Uppsala? What conditions are there fora successful implementation?In order to answer these questions I have used the traditional, ?street-level bureaucrats? andnetwork perspectives and issues for my study of implementation.
En studie av kvinnogrupper och social mobilisering i Babati District ur ett feministiskt empowerment-perspektiv : Hur kan kvinnors agentskap och sociala interaktion transformera de strukturella förutsÀttningarna i Babati?
The results and the analysis of this essay are based on an empirical study of women groups in Babati District in Tanzania from 2005. The study has shown that the reason for women in Babati to organize themselves is to overcome traditional and structural obstacles that restrict women?s economical integration. Through the creation of social networks and a common source of income within the group, women are trying to strengthen their position within the household and in society. The significance of empowerment on an individual level is the sense of abilities in everyday life and the feeling of increased options.Social mobilization means that individuals come together and with united strengths and according to a common interest are trying to fulfil articulated goals.
Invandrarkvinnors situation pÄ den svenska arbetsmarknaden : En studie om integrations förutsÀttningar och hinder.
Trots en generös integrationspolitik och omfattande arbetsmarknadsinsatser för att utöka mÄngfalden pÄ svenska arbetsplatser kan etnicitet fortfarande innebÀra en ökad börda för större delen av invandrarkvinnorna. De riskerar att bedömas utifrÄn sin kultur grundat pÄ stereotypa förestÀllningar vilket kan hindra deras intrÀde pÄ arbetsmarknaden och följaktligen chansen till egen försörjning och Àven integration i det svenska samhÀllet. Mot denna bakgrund undersöktes i denna studie fem invandrarkvinnors arbetssituation. Syftet var att ur deras perspektiv beskriva de förytsÀttningar och hinder de haft pÄ arbetsmarknaden och att utröna den betydelse som innehav av ett arbete har haft för deras integration.Den teoretiska ramen i denna studie utgörs huvudsakligen av teorier som handlar om integration. Uppsatsen Àr av en kvalitativ ansats som grundar sig pÄ semistrukturerade intervjuer genomförda med fem invandrarkvinnor som Àr aktiva pÄ arbetsmarknaden.
Nyckeln till integration : En kvalitativ fallstudie av tvÄ invandraresbeskrivningar av varför de valde att studera svenska
Syftet med denna undersökning Àr att förstÄ hur tvÄ individer motiverar och förklarar sina val att studera svenska pÄ Sfi och/eller Komvux samt att genom fenomenografisk analys söka förstÄ vilka antaganden som kan tÀnkas ligga bakom beslutet. Studien Àr kvalitativ till sin karaktÀr och har inga generaliseringsmotiv. FrÄgestÀllningar för undersökningen Àr: PÄ vilket sÀtt vÀljer informanterna att motivera varför de valt att studera svenska och vilka antaganden kan tÀnkas ligga bakom dessa motiveringar? Som metod anvÀnds semistrukturerade intervjuer med tvÄ informanter och fenomenologisk analys. Resultatet visar att bÄda informanterna valt att studera svenska som ett sÀtt att lÀra sig sprÄket och dÀrigenom bli delaktiga i det svenska samhÀllet och skapa sig goda möjligheter till vidare studier och ett gott liv.
Ett kvinnligt perspektiv pÄ work-life balance : samhÀlleliga förutsÀttningar, jÀmstÀlldhet och strategier
I mitten av 1900-talet steg antalet kvinnor pÄ arbetsmarknaden dramatiskt vilket fick tillföljd att debatten kring möjligheten till balans mellan arbete och fritid, work-life balance, tog fart pÄ allvar.Det övergripande syftet med denna studie Àr att bringa en bredare förstÄelse kring kvinnor i förhÄllande till aspekter av arbete, som berör balansen mellan privatliv och yrkesliv. Intentionen Àr att tillföra personalomrÄdet en djupare och bredare förstÄelse kringde villkor som kvinnliga arbetstagare dagligen mÄste förhÄlla sig till och dÀrmed ocksÄ arbetsgivare.Resultatet visar, utifrÄn kvinnornas berÀttelser, att samhÀlleliga förutsÀttningar för balans och integration, jÀmstÀlldheten i parrelationen och dess betydelse för balans och integration samt kvinnornas egna strategier kring balans och integration Àr viktiga aspekter för kvinnorna i hur de balanserar och hanterar work-life balance.Det har Àven visat sig att förÀndringar i ovannÀmnda perspektiv av work-life balance Àr smÄ mellan generationerna. I de samhÀlleliga förutsÀttningarna för balans och integration syns tydliga förÀndringar mellan generationerna. Politiska och organisatoriska förutsÀttningar har förÀndrats över tid. Nya hjÀlpmedel och möjligheter för individen har etablerats och den samhÀllsekonomiska situationen förÀndrats.
Möjligheter till utveckling av en hÀlsofrÀmjande skola
School can be an effective environment for achieving a more equal health among children and adolescents, since many individuals can be reached by the health promoting work in the school. In the year of 2000 a project in SkÄne was started for the development of health promoting schools. The health promoting projects however, have shown to be of short duration. So, as an alternative, the integration of the health in school ought to be tried. The aim of this study is to give examples how health promoting schools can strengthen their profile.
Vadstena - Plats och identitet : Hur utanförskap och inifrÄnperspektiv artikuleras, och dÀrmed konstruerar en identitet och ett lokalsamhÀlle.
 This essay is about a little community in Sweden where the identity as a citizen of Vadstena expresses itself in different ways, whether the individual has immigrated or has been living there for generations. It is also about those processes and structures creating an experienced alienation and an equally strong expressive perspective from within. How does the social construct appear to those who want to be integrated, and for those who are supposed to integrate the immigrants?.
LÀs- och skrivinlÀrning : Om elevers lÀs- och skrivinlÀrning under de första Ären
In contemporary Sweden political participation among foreign-born Swedes is viewed as low and it is well known that foreign-born individuals do not use their voting rights to the same extent as the general population. At the same time there are numerous ethnic associations around the country who work with various activities involving political, democratic and integration issues. This study aims to study how four members of a Somali association regard, relate to and work with politics, democracy and integration. The study is based on these four people, but also on their relationship with authorities and other agencies in the community. The conclusion of this study shows in brief that the desire to participate politically is great, but that democracy and politics is accessible to all, depending on the level of language skills and what political knowledge the individual has.
Rollen av kultur, identitet och ledarskap i integrationsprocesser. En tv?fallsstudie om integrationsprocesser till f?ljd av f?rv?rv & fusioner i Sverige
This bachelor thesis delves into the role and impact of cultural dimensions, identity and leadership on post-merger acquisition in Sweden through an in-depth analysis of two companies that have undergone acquisitions or mergers. Using an abductive method, where theories are continuously adapted based on empirical data, qualitative information was gathered through semi-structured interviews with managers and employees from the two companies. The study aimed to gather well-founded insights on how corporate cultural dimensions, identity and leadership are experienced by individuals during the merger. By examining culture, leadership and identity in three different time phases of the integrationprocess, a comprehensive understanding of the integration process was achieved.
The results of the study highlight that cultural factors such as leadership, culture, and identity play a central and crucial role in mergers and acquisitions. By considering and managing employees' and leaders' identities, organizations can create a sense of coherence and continuity despite changes.
Den ?okunniga? invandraren : SprÄkproblem för en invandrare
The aim of this study is to have a deeper understanding about the motivations and the obstacles of an immigrant?s language learning. I have studied the problem with focus on integration and language learning. The study is principally based on deep interviews with Turkish immigrants. I have studied the question by means of a socio-cultural perspective of learning; Mead?s conceptions I, Me and the generalised other; Scheff?s conception, the social bonds and Freire?s conception, dialog and Asplund?s conception social responsiveness.
FörtÀtning ur ett socialt perspektiv
Urban densification as a planning strategy is of interest in the planning context of today. It is also seen as a part of the sustainable development. Urban densification as a concept is commonly used in the discussion of a sustainable development. Thus, the question about urban densification is an important challenge in the current planning context. A deeper understanding of the process which urban densification has developed from is necessary, since planners then will be more able to manage this challenge.
Your're either in or you're out : ett annat perspektiv pÄ föreningslivets roll för integration pÄ landsbygden
Denna studie grundar sig pÄ genomförda intervjuer med fyra utlandsfödda och tvÄ svenskfödda kvinnor som Àr bosatta pÄ landsbygden i Falu kommun i Sverige. Syftet Àr att fÄ en bild av föreningslivets roll för integration av utlandsfödda pÄ den svenska landsbygden. Eftersom landsbygden behöver utlandsfödda och dessa i sin tur kan enligt dagens forskning gynnas av att bo pÄ mindre orter, blir detta ett intressant och aktuellt ÀmnesomrÄde att forska i. MÄnga rapporter pÄvisar att deltagande i föreningslivet pÄ landsbygden ökar integrationsmöjligheterna och att dess nÀtverk motverkar utanförskap. Genom att ha samtalat med utlandsfödda intervjupersoner om deras erfarenheter och upplevelser som inflyttade till de mindre samhÀllen, och med svenskfödda intervjupersoner om deras respektive hembygder samt om deras perspektiv pÄ integration, har jag fÄtt en annan bild av föreningslivets roll pÄ landsbygden.
Möten mellan olika kulturer
I gruppen möten mellan olika kulturer kommer vi bland annat lyfta fram möten som en invandrare stÀlls inför nÀr han/hon integreras i det svenska samhÀllet. Dessa möten innebÀr eventuella möjligheter eller begrÀnsningar till integration. Vi kommer dessutom att diskutera hur en nyanlÀnd mÀnniska pÄverkas av den nya kulturen samt hur individen bevarar sitt kulturella arv. Vi har studerat dessa möten i fyra fallstudier med inriktning pÄ; en mÄngkulturell svensk gymnasieskola, kulturarv, sexuell lÀggning och slutligen bostadsförhÄllanden. I den mÄngkulturella skolan ligger tyngdpunkten pÄ att studerahur olika etniska grupper samspelar och behandlar varandra.
MÀnniskan bakom brottet : En kvalitativ studie om den individuella upplevelsen av att Äterfalla i brott
Despite the fact that society is investing substantial resources in individuals not to relapse into crime, then relapse is still a large percentage of new crimes. Crime is something that all societies are dealing with and at all social levels. By punishing individuals they are excluded from the society. This serves as a form of social control. It has been shown that there is no solution to the problem.
Faktorer för framgÄng - En studie av grundskolebibliotek och hur de kan integreras i undervisningen
TitleFactors for success : a study of school libraries at compulsory schools and how to integrate them in the educationAbstractThis Master's thesis aims to identify success factors for the integration of school libraries in the education. The search for factors are concentrated to three areas: control documents for the school and school library, the Principal and organisation and the collaboration of librarians and teachers.The method consists of three parts: a documetary study, a questionnaire survey and interviews. The documentary study aimed to reveal how concrete control documents for schools and school libraries are concerning pupils' information literacy and school libraries. The questionnaire survey gave a general view of the situation of school libraries in SkÄne and to help identify two suitable objects for closer examination. Gunnesboskolan and Rönnowskolan were chosen, and the principals, the school librarians and teachers representing different subjects were interviewed.Our results indicate that there are important factors in all three areas examined.