Sökresultat:
985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 61 av 66
Alternativa röster pÄ nÀtet - En innehÄllsanalys av sociala rörelsers hemsidor
SammanfattningSyfte: Under de senaste Ären har medie- och kommunikationsforskare börjat tala om Internet som en revolutionerande kanal för de alternativa sociala rörelserna. Det finn's dock Àven forskare som varnar os's för att överdriva Internet's möjligheter att pÄverka attityder. Det Àr inte sjÀlvklart att Internet skulle öka intresset och deltagandet i demokratiska processer. Denna uppsat's syftar till att studera hur och i vilken utstrÀckning de olika kommunikativa funktionerna pÄ nÀtet anvÀnd's pÄ sex utvalda sociala rörelser's hemsidor. Dessutom diskutera's ifall det i dagen's nÀtverkssamhÀlle finn's en enhetlig rörelse som via Internet arbetar tillsamman's mot WTO och frihandel.Teori: Den teoretiska referensramen fungerar som vÀgledning till de centrala variablerna i informationssamhÀllet.
Medarbetarskap: kÀrnan till en hög servicekvalitet? : En flerfallsstudie kring förhÄllandet mellan en hög servicekvalitet, medarbetarskap och ledarskap
Syftet med denna studie var att analysera förhÄllandet mellan tre inom detaljhandeln vÀsentliga omrÄden; ledarskap, medarbetarskap och service.En allt större konkurrens pÄ den svenska detaljhandelsmarknaden tillsammans med utökade krav frÄn konsumenterna, innebÀr stora pÄtryckningar pÄ branschens butiker. De som i första hand möter de förÀndrade kraven Àr butikernas medarbetare, vilka sÄledes utsÀtts för allt större press frÄn flera hÄll. För samtidigt som konsumenterna stÀller högre krav pÄ servicen som medarbetarna förmedlar, vÀxer företagens interna krav pÄ att göra butikerna sÄ konkurrenskraftiga som möjligt. Följderna blir dÄ ofta en begrÀnsad bemanning och fÀrre arbetstimmar för butikerna, vilket skapar en paradoxal arbetssituation för butikernas medarbetare.Forskning pÄ omrÄdet för service och servicekvalitet framhÄller ett stort vÀrde hos personalen i frontlinjen. Medarbetare bör ses som en förutsÀttning för att kunna erbjuda en hög servicekvalitet, varpÄ forskningen betonar vikten av att göra medarbetarna delaktiga i utformningen och utvecklingen av butikens servicearbete.
Civil-militÀr planering och beredskap i en ny tid : blev Operation Artemis "politisk bingo"?
Under vÄren 2003 blir lÀget i Kongo sÄ allvarligt att FN begÀr hjÀlp frÄn EU. Detta resulterar i att EUgenomför en operation helt utan stöd frÄn NATO-resurser, utanför unionens grÀnser, i ett av vÀrldensvÀrsta konfliktomrÄden. Sverige vid sidan av Frankrike utgör de enda bidraget med stridande trupp.Syftet med uppsatsen Àr att förklara vilka de bakomliggande orsakerna var till att Sverige deltog pÄdet sÀtt som gjordes. Beslutet togs utan att det fanns nÄgon press pÄ svenskt deltagande. Det tidigasvenska initiativet, utfÀstelserna i EU och hastigheten i beslutsprocessen samt att det blev specialförband(SF) som fick lösa uppgiften var utmÀrkande.
SJA?LVFO?RSO?RJNING AV JORDBRUKSPRODUKTER I SVERIGE : Att fo?redra eller ej ur ett klimatperspektiv
Ma?nniskor har de senaste a?rhundradena bidragit till o?kade emissioner av klimatgaser, vilket i sin tur har bidragit till den klimatfo?ra?ndring som idag upplevs. Jordbruket sta?r fo?r en stor del av dessa emissioner och i takt med att befolkningen o?kar sa?tts ytterligare press pa? jordbruket att kunna fo?rse denna befolkningso?kning med livsmedel. Samtidigt o?kar detta a?ven pressen pa? miljo?n.
Ăverrapportering av patienter frĂ„n ambulans till akutmottagning : en litteraturstudie
Bakgrund:Ăverrapportering av patienter mellan olika vĂ„rdgivare eller vĂ„rdinstanser Ă€r ett lika komplext och livsviktigt som sĂ„rbart och riskfyllt fenomen. Den överrapportering som sker mellan ambulans- och akutmottagningspersonal Ă€r sĂ€rskilt riskabel eftersom den kunskap som ambulanspersonalen har om patientens tillstĂ„nd och stabilitet Ă€r unik, och patientens prognos avhĂ€ngig akutmottagningspersonalens förmĂ„ga att ta emot information. Ett flertal faktorer pĂ„verkar mĂ€nniskans förmĂ„ga att inhĂ€mta, bearbeta och förmedla information. Vid hanteringen av exempelvis kritiska och sviktande patienter stĂ€lls alltjĂ€mt höga krav pĂ„ sjukvĂ„rdspersonalens förmĂ„ga att upprĂ€tthĂ„lla effektiv och sĂ€ker kommunikation trots upplevd press.Syfte: Att identifiera faktorer som försvĂ„rar respektive förenklar överrapporteringen av patienter mellan ambulans och akutmottagning.Metod: Studien Ă€r utförd som en litteraturstudie. Artikelsökningar har gjorts via databaserna CINAHL och PubMed.
Asa-konflikten 1934-35 : Medias fokusering pÄ en lantarbetarstrid för föreningsrÀtten
SammanfattningAsa-konflikten utspelades i SmÄland under Ären 1934 och 1935. Den ansÄgs vara en betydelsefull milstolpe i arbetarrörelsens historia i Kronobergs lÀn men verkar nu vara relativt bortglömd. Det var en lÄngdragen facklig och juridisk strid om föreningsrÀtten och rÀtten att verka som en fackförening mellan lantarbetarna, företrÀdda av Svenska Lantarbetareförbundet, och de tyska Àgarna ? Stinnes, företrÀdd av svensken (och nazisten) Söderström som var gift med en av finansmagnaten Hugo Stinnes döttrar. Det var Àven en kamp som utspelades i det offentliga rummet med rapportering och opinionsbildning i pressen bland annat frÄn den Är 1934 nystartade socialdemokratiska tidningen Kronobergaren. Asa-konflikten utkÀmpades mellan de anstÀllda lantarbetarna pÄ Asa herrgÄrd, som ligger 4 mil norr om VÀxjö, och gÄrdens Àgare och förvaltare.
Den didaktiska demokratin & rÀttvisan : En intervjuundersökning av samhÀllskunskapslÀrares förestÀllningar om demokrati och rÀttvisa i skola och undervisning
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka lÀrares förestÀllningar om den didaktiska demokratin och rÀttvisan (vilket i mÄngt och mycket i uppsatsen ses som lÀrares förestÀllningar om en demokratisk och rÀttvis undervisning) ? sett utifrÄn ett antal enskilda samhÀllskunskapslÀrares perspektiv. FrÄgestÀllningarna Àr konstruerade med tre didaktiska huvudfrÄgor i fokus ? vad, varför och hur ? som sedan sammanfogats med begreppen demokrati och rÀttvisa. Didaktisk demokrati och rÀttvisa Àr alltsÄ tvÄ egna konstruerade begrepp som har sin grund i didaktiskt teoretiska frÄgor och som i uppsatsen undersöks empiriskt i syfte och frÄgestÀllningar.
Att bedöma och bli bedömd : En studie av lÀrares och elevers syn pÄ betyg och likvÀrdig bedömning
Det övergripande syftet med denna studie Àr att undersöka hur ett antal högstadieelever och verksamma lÀrare ser pÄ begreppen betyg och likvÀrdig bedömning. Som bakgrund till denna studie redovisas olika definitioner och teorier om dessa begrepp. Vidare följer en genomgÄng av tidigare forskning kring betyg och likvÀrdig bedömning samt teoretiska ramverk. Studien utgörs av Ätta kvalitativa intervjuer gjorda med elever som gÄr i Ärskurs 9 och tvÄ lÀrare. Studien visar att begreppen betyg och likvÀrdig bedömning har flera dimensioner beroende pÄ vems perspektiv som intas och att begreppen innebÀr en viss komplexitet.
Medias pÄverkan pÄ individers kostvanor och fysiska aktivitet : en kvalitativ studie om livsstilsbudskap och hÀlsa
I dagens samhÀlle sprids budskap om hÀlsa och en hÀlsosam livsstil genom en mÀngd olika informationskanaler, dÀr kanske den största Àr media. DÄ mediavÀrlden kan ses som en stark trendsÀttare och dÄ de flesta mÀnniskor pÄ ett eller annat sÀtt kommer i kontakt med media och dess budskap, var syftet med denna studie att undersöka hur individen upplever att medias budskap om hÀlsa pÄverkar livsstilen gÀllande kostvanor och fysisk aktivitet. Vilka mediabudskap rörande kost och fysisk aktivitet nÄs individen av? Hur stÀmmer dessa överens med officiella rekommendationer och hur upplever individen att livsstilsval pÄverkas av dessa budskap? Studiedesignen var empirisk, kvalitativ av deskriptiv karaktÀr. Sammanlagt har nitton semistrukturerade intervjuer genomförts, med tre mÀn och sexton kvinnor.
Du Àr vad du konsumerar ? En studie om ekologisk konsumtion
Den rÄdande klimatsituationen utgör, pÄ grund av föroreningar i naturen, ett hot mot jordens fortlevnad, det kan frÀmst pÄvisas genom de klimatförÀndringar som blir allt mer tydliga i vÀrlden. SamhÀllets negativa pÄverkan pÄ jordens klimat sÀtter press pÄ samhÀllsaktörer, varav en av dem Àr handelssektorn. Livsmedelsbranschen Àr den aktör som idag arbetar mest med ansvarsfullt företagande. Fokus lÀggs frÀmst pÄ ekologiska produkter, miljömÀrkningar samt energieffektivt arbete.Trots satsningar pÄ ekologiska livsmedelsalternativ samt egna mÀrkesvaror med ekologisk inriktning rÄder idag kunskapsbrist bland konsumenter. Den finansiella aspekten utgör, tillsammans med tid- och bekvÀmlighetsaspekter, de huvudsakliga pÄverkansfaktorerna pÄ konsumenters medvetna och omedvetna beteende.
Blogga vÄrt varumÀrke! : Hur PR-utövare bör bemöta bloggare utifrÄnbloggarnas perspektiv.
Web 2.0 har möjliggjort och öppnat upp för en ny typ av mellanmÀnsklig kommunikation. Numera kan vem som helst starta sin egen offentliga och lÀttillgÀngliga webbplattform dÀr digitala dialoger frodas och med det skapas attraktiva marknadsplatser för företag. Enligt forskningsluckan vi har identifierat anser vi att det saknas insikter om hur företag pÄ bÀsta sÀtt ska arbeta med bloggare utifrÄn bloggarnas perspektiv. Bloggar Àr inte bara en attraktiv marknadsplats för företag utan ocksÄ för bloggarna sjÀlva som skapar sitt personliga varumÀrke genom att bygga upp den digitala identitet som presenteras i bloggen. SÄledes Àr syftet med vÄr uppsats att bidra till ökad förstÄelse för bloggares preferenser i relationen med företag och varumÀrken, samt hur de vÀljer varumÀrken att beröra i sin blogg utifrÄn sin digitalt konstruerade identitet.För att genomföra vÄr studie har vi valt en kvalitativ metod med en abduktiv ansats dÀr vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sju populÀra bloggare i Sverige.
Effektivisering för att nÄ kortare intagstider
Examensarbetets syfte har varit att finna faktorer som pÄverkar tryckeriet FÀlth & HÀsslers intagstider och dÀrtill presenteraförslag till förbÀttringar/förÀndringar som skulle kunna reducera intagstiderna.Som ett första steg i arbetet för att fÄ en övergripande bild av företaget och identifiera eventuella problemomrÄdengenomfördes intervjuer med ansvarig personal frÄn tryckeriets olika avdelningar.En enkÀt sammanstÀlldes avsedd till tryckarna med uppgiften att ringa in tidstjuvar som uppkommer under intagsprocessen.EnkÀtsvaren visade att de omrÄden som uppfattades som mest tidskrÀvande under intagen var; repor i tryck, mekaniskafel i pressen, att papperet som skall anvÀndas vid aktuell tryckning Àr slut/otillrÀckligt, speglingar samt att rengöringen avpressen tar lÄng tid.Totalt följdes 60 intag i tre av tryckeriets pressar under projektets gÄng. Noteringar gjordes angÄende allmÀn tryckjobbsinformation,tider, justeringar och eventuella problem.UtifrÄn följningarna kunde det konstateras att intagstiden uppgick till mer Àn hÀlften av den totala produktionstiden.Den faktiska intagstiden visade sig i genomsnitt vara högre Àn den kalkylerade. Resultaten pekade i samma riktning nÀrden totala produktionstiden sattes i relation till den kalkylerade produktionstiden. Stora interna skillnader noterades mellantryckarlag och tryckare. Det kunde ocksÄ konstateras att kundintag tog avsevÀrt lÀngre tid Àn ordinarie intag.De tidstjuvar som identifierades som mest förekommande under intagen var; bristande lagsamarbete mellan tryckare, arksom kommer snett och fastnar pÄ registerbordet, svÄrigheter att snabbt fÄ en korrekt fÀrghÄllning, manuell rengöring avplÄtar och gummiduk samt mekaniska fel i pressen.De viktigaste förslagen till förbÀttring/förÀndringar som presenteras Àr följande:? Engagera medarbetarna och klargör tydligt vad kortare intagstider genererar för mervÀrden.
Kvalitet hos orsakskategorier för instÀllda operationer
OmvÀrlden Àndras snabbt, vilket sÀtter press pÄ moderna organisationer. Organisationer kan dÀrför anvÀnda sig av Business Intelligence (BI) till att fatta bra och effektiva beslut. Enligt författare till litteratur, skribenter pÄ Internettidningar, och debattörer pÄ Internet, kan det dock vara skillnad pÄ hur BI anvÀnds i smÄ och stora organisationer, dÄ dessa inte har samma förutsÀttningar till BI anvÀndande (Chang, 2009).Vid pÄbörjandet av denna studie var det oklart hur SME och stora organisationer anvÀnder BI, samt pÄ vilket sÀtt BI anvÀndande i SME och stora organisationer skiljde sig, och vad denna skillnad bestod av. Det fanns alltsÄ kunskapsbrist inom detta omrÄde inom BI. För att berika Àmnet BI med ny kunskap gjordes dÀrför en studie dÀr BI anvÀndandet i SME och stora organisationer beskrevs, samt redogjordes det för de skillnader som upptÀcktes mellan BI anvÀndandet i SME och stora organisationer.
Löneformer inom fastighetsmÀklarbranschen : Hur ledningen kan pÄverka fastighetsmÀklarnas motivation med olika löneformer samt fördelar och nackdelar med att erbjuda dem.
Uppsatsens titel: Löneformer inom fastighetsmÀklarbranschen ? hur ledningen kan pÄverka fastighetsmÀklarnas motivation med olika löneformer samt fördelar och nackdelar med att erbjuda dem. Författare: Jasmina Bahonjic & Selma Glamocic Handledare: Eva Berggren Examinator: Titti Eliasson Problemformulering: Hur kan ledningen pÄverka fastighetsmÀklarnas motivation med olika löneformer? Bakgrund: Provision Àr den löneform som Àr den mest vanliga i fastighetsmÀklarbranschen. Provision Àr dock inte den enda löneformen som förekommer i branschen utan Àven fast lön samt en kombination av fast lön och rörlig lön förekommer, men i mycket mindre utstrÀckning. MÀklare som Àr medlemmar i MÀklarsamfundet anser att provisionslönerna Àr en av de sÀmsta sakerna med mÀklaryrket, dock Àr det i slutÀndan ÀndÄ ledningen som bestÀmmer löneformen. En av ledningens viktigaste uppgifter Àr att styra och motivera sina anstÀllda, och olika löneformer har en pÄverkan pÄ just styrning och motivation.
Klimatsmart resande inom trafikverket - en djupstudie
OmvÀrlden Àndras snabbt, vilket sÀtter press pÄ moderna organisationer. Organisationer kan dÀrför anvÀnda sig av Business Intelligence (BI) till att fatta bra och effektiva beslut. Enligt författare till litteratur, skribenter pÄ Internettidningar, och debattörer pÄ Internet, kan det dock vara skillnad pÄ hur BI anvÀnds i smÄ och stora organisationer, dÄ dessa inte har samma förutsÀttningar till BI anvÀndande (Chang, 2009).Vid pÄbörjandet av denna studie var det oklart hur SME och stora organisationer anvÀnder BI, samt pÄ vilket sÀtt BI anvÀndande i SME och stora organisationer skiljde sig, och vad denna skillnad bestod av. Det fanns alltsÄ kunskapsbrist inom detta omrÄde inom BI. För att berika Àmnet BI med ny kunskap gjordes dÀrför en studie dÀr BI anvÀndandet i SME och stora organisationer beskrevs, samt redogjordes det för de skillnader som upptÀcktes mellan BI anvÀndandet i SME och stora organisationer.