Sök:

Sökresultat:

985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 60 av 66

Assessment of food retail business sustainability : the case of Konsum VĂ€rmland

Public concern and the need of responsible way of doing business have brought forward the issue of sustainability at the forefront of discussion in the last decade. Even though, food retailers are playing an important role in the economy, they are exposed for criticism by media and consumers for any socially and environmentally irresponsible business practices because, the potential environmental and social impacts from their operations are significant. These impacts need to be recognized and properly addressed. The main objective of this study was to assess the sustainable business management of a cooperative food retail business in Sweden, known as Konsum VĂ€rmland (KV). The necessary data and information on history and status of KV, and its practical activities concerning the implementation of sustainable development programs as well as the motivation and challenges encountered by KV during the implementation were gathered via reviewing different documents, research papers and press releases; interviewing decision makers and other personnel in KV and other researchers from Swedish University of Agricultural University who have investigated KV.

Miljöredovisning i fokus? ?En studie kring hur företag inom den svenska gruv- respektive modeindustrin redovisar miljöindikatorer

Bakgrund och problem: I samband med en tilltagande miljöförstöring har intresset förhÄllbarhetsarbete ökat. Detta har skapat press pÄ företagen att redovisa miljöpÄverkan ochutveckla hÄllbarhetsarbetet. TvÄ industrier som Àr kritiserade för sin omfattandemiljöförstöring Àr gruv- respektive modeindustrin vars pÄverkan drabbar sÄvÀl natur sommÀnniskor och djur. Hur den konstaterade miljöpÄverkan redovisas och eventuella skillnadermellan de tvÄ (helt) olika industrierna ligger till grund för den fortsatta studien.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att mer ingÄende undersöka redovisningen avmiljöindikatorer. Fokus riktas pÄ omfattning och skillnader samt utveckling över enfemÄrsperiod mellan företag verksamma inom den svenska gruv- respektive modeindustrinsom redovisar sitt hÄllbarhetsarbete utifrÄn Global Reporting Initiative (GRI).AvgrÀnsning: Studien Àr avgrÀnsad till att endast behandla den miljöpÄverkan de valdaföretagen har, ansvaret för de sociala och ekonomiska omrÄdena har sÄledes bortsetts.Metod: Studien omfattar en kvalitativ innehÄllsanalys av hÄllbarhetsredovisningar för Ären2009 till 2013 för sex utvalda företag, tre frÄn vardera industri.

Statuskriget och det estetiskt kulturella rummet: En analys av svenska mediers musikkritikers makt över den goda smaken

Syftet med denna uppsats Ă€r att utreda vilken sorts makt de kritiker som idag figurerar i svenska medier har över vad som anses vara "den goda smaken" i Sverige och hur denna makt fungerar och anvĂ€nds.Vilken roll har kritiker som bedömare av musikverk och vad har deras bedömning för betydelse för sjĂ€lva verket, för dem sjĂ€lva och för samhĂ€llets kultur?Åtta musikkritiker som figurerar i svensk media pĂ„ olika sĂ€tt har intervjuats genom kvalitativa intervjuer. Teorier Ă€r frĂ€mst hĂ€mtade frĂ„n estetiken och kultursociologin. VĂ€gen fram till slutsatsen pĂ„börjas i ett estetiskt resonemang och hamnar via förstĂ„else för populĂ€rkulturen i det sociala dĂ€r det estetiskt kulturella rummet kan skapas och statuskriget kan pĂ„visas.Att vara kritiker inom svensk media idag Ă€r att vara pĂ„ jakt efter status. Statusen bidrar till hur stor makt kritikerna har över musikverks kulturella status, vilket indirekt Ă€ven blir en makt över det estetiska vĂ€rdet.

Att designa engagerande cross-media : - en kvalitativ studie av framgÄngsfaktorer vid effektiv medieproduktion

Bakgrund:1 juni 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet och marknaden öppnades upp för konkurrens. Antalet apoteksaktörer har sedan dess tilltagit vilket sÀtter press pÄ företagen att sÀrskilja sin verksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga i kampen om apotekskunderna. Det rÄder fortfarande restriktioner pÄ apoteksmarknaden som förhindrar aktörerna att sÀtta egna priser pÄ receptbelagda lÀkemedel, vilka utgör 80 procent av marknadens omsÀttning. Marknaden karaktÀriseras vidare av relativt homogena produkter, vilket försvÄrar aktörernas möjlighet att erbjuda ett unikt sortiment. Differentierade företag erhÄller ofta en bÀttre lönsamhet och varumÀrket har en stor betydelse i hur företag kan utmÀrka sig.

Listlitteratur : En studie av Dagens Nyheters "boklistor"

Med utgÄngspunkt i den litterÀra tidskriften 10TALs nummer ?VÀssa kritiken!? och depÄstÄenden som dÀr dryftades om Dagens Nyheters kulturbilagas allt mer frekventaanvÀndande av sÄ kallade ?boklistor?, Àr denna uppsats syfte att studera dessa boklistorsfrekvens och form under den gÄngna tioÄrsperioden 2000-2009. Detta görs genomfrÄgestÀllningarna: Vilka olika boklistor finns det?; Vilken/vilka diskurser framhÀvs ochformas i boklistorna?; Vad skulle kunna förmedlas genom boklistorna?; PÄ vilket sÀtt harantalet boklistor förÀndrats mellan Är 2000 och 2009?För att besvara dessa frÄgor görs en kvantitativ översikt och fyra fallstudier avuppsatsförfattaren valda boklistor genom den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys utifrÄnRoger Fowlers Language in the News. Discourse and Ideology in the Press (1991) samtNorman Faircloughs Media Discourse (1995).

Universitetsutbildning - endast till för eliten?

Syftet med vÄr uppsats har varit att undersöka hur studenter pÄ Makerere universitet i Kampala, Uganda upplever deras möjligheter att nÄ och genomföra högre studier. Vi presenterar en kortfattad bild av landets historia och dagslÀge för att ge en djupare bild utav studenternas egna berÀttelser angÄende deras dagliga upplevelser och hinder i livet som student i Makerere Universitet i Kampala, Uganda. Vi berör Àmnen sÄsom familj, finansiering och de olika sponsringssystemen som existerar i landet. Vi hade ett induktivt tillvÀgagÄngssÀtt, dÀr vi valde att bestÀmma teorier utefter det insamlade materialet. Undersökningen bestod av tre semistrukturerade intervjuer dÀr vi intervjuat en grupp studenter, en enskild student men Àven en akademiker och arbetande lÀrare pÄ Makerere University i Kampala, Uganda.

Positionering pÄ den svenska apoteksmarknaden : Kampen om apotekskunden

Bakgrund:1 juni 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet och marknaden öppnades upp för konkurrens. Antalet apoteksaktörer har sedan dess tilltagit vilket sÀtter press pÄ företagen att sÀrskilja sin verksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga i kampen om apotekskunderna. Det rÄder fortfarande restriktioner pÄ apoteksmarknaden som förhindrar aktörerna att sÀtta egna priser pÄ receptbelagda lÀkemedel, vilka utgör 80 procent av marknadens omsÀttning. Marknaden karaktÀriseras vidare av relativt homogena produkter, vilket försvÄrar aktörernas möjlighet att erbjuda ett unikt sortiment. Differentierade företag erhÄller ofta en bÀttre lönsamhet och varumÀrket har en stor betydelse i hur företag kan utmÀrka sig.

I förskolan blir mannen unik och exotisk : En studie om mÀn i förskolan

Syftet med denna undersökning Àr att djupare undersöka vad fenomenet work-life balance innebÀr i en svensk kommun. I teoriavsnittet behandlas delar om hur det sÄg ut tidigare pÄ arbetsmarknaden och Sveriges lagar angÄende förÀldraledighet. Det ges en förklaring till work-life balance begreppet som Àr förmÄgan att hantera bÄde arbetssfÀren och icke-arbetssfÀren utan att nÄgon av sfÀrerna tar över eller sÀtter press pÄ den andra. VÄrdkapital Àr Àven ett viktigt begrepp i denna undersökning och det stÄr för omsorg, att ta hand om andra som t.ex. barn, Àldre eller sjuka familjemedlemmar.

"Har olika patienter olika psykoser?" : Sjuksköterskors beskrivningar om kommunikation och lÀrande i möten med psykospatienter

Syftet med studien var att undersöka hur sjuksköterskor skildrar och kommunicerar med psykospatienter och vilket lÀrande de upplever i dessa möten inom slutenvÄrden. Metoden var halvstrukturerade intervjuer som transkriberats och sedan analyserats med hjÀlp av van Manens fenomenologiska och hermeneutiska metod och hans livsvÀrldsexistentialer; relationen, rummet, tiden och kroppen. Sjuksköterskorna beskrev patienter med skilda egenskaper som frÄn att vara starkt fysiskt pÄverkade och ha kramper till att vara vÀltrÀnade och se bra ut men ocksÄ frÄn att vara skrÀmmande till att vara trevliga. Patienter kunde ha press frÄn anhöriga, ha mycket resurser och de kunde förbÀttras snabbt men ocksÄ snart Äterkomma för inlÀggning. Strategier vid kommunikation beskrevs som: Ett fokus pÄ hÀr, nu och framÄt; ett balanserat, kÀnsligt och kÀrleksfullt bemötande som förmedlar ett budskap av hopp, delaktighet och realistisk framtidstro.

"Kan du inte lÄtsas slÄ henne pÄ kÀften igen?" : Intervju med sex svenska pressfotografer om arrangerade bilder

Man brukar sĂ€ga att kameran aldrig ljuger. ÄndĂ„ blir folk stĂ€ndigt lurade av bilder. Ett exempel Ă€r bilderna frĂ„n Timisoara, dĂ€r offren för en pĂ„stĂ„dd massaker visade sig ha dött av naturliga orsaker. Trots det landar debatten om bilders Ă€kthet oftast i ett ifrĂ„gasĂ€ttande av digital manipulation. Den kĂ€nda diskussionen om huruvida man ska plocka bort en störande servett ur bilden innan fotograferingstillfĂ€llet eller efterĂ„t pĂ„ digital vĂ€g, berörde aldrig Ă„sikten att servetten kunde fĂ„ ligga kvar för att undvika att förfalska verkligheten.

Kundernas behov i butiksmiljöer : Skillnaderna mellan handlares och kunders uppfattning av kundernas behov i klÀdbutiker

Konkurrensen inom detaljhandeln blir allt hÄrdare, bÄde frÄn andra butiker men Àven frÄn e-handeln, vilket sÀtter press pÄ fysiska butiker att ha nöjda kunder som fortsÀtter handla i butiken. Ett tillvÀgagÄngssÀtt för att möta den hÄrdnande konkurrensen Àr att ha en butiksmiljö s.k. servicescape som Àr utformad efter kundernas behov, vilket dock förutsÀtter att handlarna vet vilka behov sina kunder har. Har handlarna en felaktig uppfattning om kundernas behov föreligger det ett gap som minskar chansen att kunderna blir nöjda och dÀrmed butikens konkurrenskraft. En avgrÀnsning gjordes till klÀdbutiker, dÄ klÀdbutiker Àr bland de butikstyper som Àr mest konkurrensutsatt.Syftet med uppsatsen var att kartlÀgga hur kundernas behov överensstÀmmer eller skiljer sig frÄn handlarnas uppfattning om deras behov.

Kan ord skapa work-life balance? : Hur frihet, flexibilitet, förnyelse, förstÄelse bidrar med balans mellan arbetslivet och privatlivet

Syftet med denna undersökning Àr att djupare undersöka vad fenomenet work-life balance innebÀr i en svensk kommun. I teoriavsnittet behandlas delar om hur det sÄg ut tidigare pÄ arbetsmarknaden och Sveriges lagar angÄende förÀldraledighet. Det ges en förklaring till work-life balance begreppet som Àr förmÄgan att hantera bÄde arbetssfÀren och icke-arbetssfÀren utan att nÄgon av sfÀrerna tar över eller sÀtter press pÄ den andra. VÄrdkapital Àr Àven ett viktigt begrepp i denna undersökning och det stÄr för omsorg, att ta hand om andra som t.ex. barn, Àldre eller sjuka familjemedlemmar.

Vilken betydelse har den kristna tron? Fokusgruppsstudie om ungdomars skÀl att delta i ungdomsverksamhet i Svenska kyrkan

Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka orsaker, samt dessa orsakers betydelse, som ungdomar uppger för deltagande i Svenska kyrkans ungdomsverksamhet. UtifrÄn syftet formulerades frÄgestÀllningarna: Vilka skÀl anger ungdomar för att delta i Svenska kyrkans ungdomsverksamhet? Vad i kyrkans verksamhet vÀrdesÀtts av ungdomarna? Vilken, om nÄgon, betydelse har den kristna tron för ungdomarnas val att delta och för deras uppfattning om verksamheten?Teori: Lövheim & Sjöborg (2006) har studerat orsakerna till ungdomars engagemang i Svenska kyrkan och konstaterar att motiven till att vÀlja kyrkans verksamhet Àr i stort sett de samma som för andra fritidsaktiviteter och att fÄ uppger skÀl som relaterar till den kristna tron.Metod: Genom fokusgruppsintervjuer har 19 ungdomar i Äldern 16-18 Är i en församling i Göteborgs stift fÄtt diskutera kring varför de vÀljer att komma till kyrkans verksamhet, vad de tycker om med att var dÀr och vilken betydelse den kristna tron har för deras val att delta och för deras uppfattning om verksamheten.Resultat: UtifrÄn intervjuresultaten gÄr det att utlÀsa att den frÀmsta orsaken till att ungdomarna kommer till verksamheten Àr för gemenskapen och för att trÀffa vÀnner. Det tycker det Àr kul att vara dÀr och menar ocksÄ att det Àr enkelt att komma till verksamheten eftersom de inte upplever nÄgon press att nÀrvara varje gÄng och att det inte finns nÄgra krav pÄ prestationer. I övrigt vÀrdesÀtter ungdomarna att verksamheten Àr Äldersblandad och ger möjlighet att lÀra kÀnna framför allt Àldre ungdomar, att man kan utveckla den egna personligheten och att en speciell atmosfÀr gör att kyrkan kÀnns som en paus frÄn vardagen.

Förslag till ökad vÀxtlighet i stadsmiljö : med SödervÀrns busstation som exempel

För första gÄngen i historien bor fler mÀnniskor i stÀder Àn pÄ landsbygden. Stadsborna utsÀtts för mÄnga stressmoment, exempelvis trafik och buller, och arbetsrelaterad stress Àr idag bland de dominerande orsakerna till sjukskrivning. För att klara av hög press under en lÀngre period utan att fÄ utmattningssyndrom Àr det viktigt med ÄterhÀmtning, vilket fÄs vid Äsyn av eller vistelse i natur eller grönska. Flera studier visar pÄ mÄnga positiva effekter av natur, bland andra bÀttre humör, snabbare tillfrisknande, högre smÀrttröskel och ökad koncentrationsförmÄga. DÀrför bör grönska och grönomrÄden, speciellt i stora stÀder, prioriteras.

Denim is not dead

För att ett företag ska kunna hÄlla sig flytande pÄ marknaden idag krÀvs de att de har hundra procent koll pÄ vad som sker i deras fabriker och att de strÀvar efter en mer hÄllbar tillverkningsprocess. Att försÀkra konsumenterna om att fabrikerna inte anvÀnder sig av barnarbete eller dÄliga arbetsförhÄllanden rÀcker inte lÀngre utan det krÀvs en bredare kunskap inom miljö och hÄllbar utveckling för att den trogna kunden ska stanna. Syftet med denna rapport Àr att kontrollera det nyuppstartade företaget DENIM IS DEAD?s produktion och utvÀrdera om hur man kan förÀdla de olika processtegen samt skapa transparens gentemot kund.Metoden som arbetet utformades efter var genom en fallstudie som Àr baserad pÄ en mestadels deduktiv metod men med inslag av induktiv metod. DÀr grunden lades genom en utförlig faktainsamling för att i rapportens senare del kunna analysera de hypoteser och problemformuleringar som stÀllts.MÄlet med rapporten var att ta fram en metod eller produkt som ska underlÀtta kommunikationen med DENIM IS DEAD?s kund.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->