Sök:

Sökresultat:

275 Uppsatser om Sortiment - Sida 3 av 19

Exponering i butiken - Hur kan butiker i klädesbranschen använda ytor, designfaktorer och exponeringstekniker för att uppmärksamma kunderna på deras sortiment?

För att stå ut på marknaden och från sina konkurrenter är det viktigt att veta hur det går att arbeta med att presentera och uppmärksamma kunden på sitt Sortiment. Vid exponering av sina varor är det bra att tänka på hur butiken på ett effektivt sätt kan arbeta med Sortimentet och ytorna i butiken, designfaktorer samt olika exponeringstekniker. Med en visuellt attraktiv butikskommunikation kan Sortimentet sälja sig själv utan personalens hjälp och rådfrågning, detta kan göras utifrån visual merchandising som är ett samlingsbegrepp för butikens säljfrämjande åtgärder.Rapporten har till syfte att ta reda på hur exponering med fokus på ytorna, designfaktorer samt exponeringstekniker kan användas för att få kunden uppmärksammad på sitt Sortiment. Undersökningen har genomförts med kvalitativ undersökning genom en individuell intervju med en person som arbetar som dekoratör samt två observationer där alla butikerna ingår i klädesbranschen. Det har även genomförts 15 intervjuer med konsumenter om vad de uppmärksammade i en av dekoratörens butiker.

Från skyltfönster till beslut

Inom  handelsbranschen  är  konkurrensen  en  av  de  viktigaste  aspekterna  som  butiker  måste förhålla sig till. För att särskilja sig från konkurrenter och uppmärksammas av konsumenter är det viktigt att marknadsföra butiken rätt. En av de aktiviteter som marknadsförare har till sin användning är utformning av skyltfönster. För att budskapet ska uppfattas av konsumenterna, gäller  det  att  exponera  varorna  på  ett  sätt  som  stimulerar  olika  sinnen.  Varorna  ska  även placeras så att de blir synliga för kunden, oavsett från vilket håll den närmar sig butiken.  Skyltfönster  ingår  i  konceptet  visual  merchandising,  som  handlar  om  bildlig  information.

Framtagande av standardsortiment, ekonomiska produktionskvantiteter och beställningspunkter : En fallstudie hos Spinova AB

Bakgrund - Bernstein et al. (2011) menar att kunder vill ha breda Sortiment men att detta leder till problem för det tillverkande företaget. Större utbud attraherar fler kunder, speciellt på en konkurrensutsatt marknad men samtidigt som detta ger positiva effekter medför det även en mer komplex produktion. Ett större Sortiment tenderar att minska efterfrågan på individuella produkter och företaget förlorar möjligheten med skalfördelar då stora produktionsbatcher i detta fall medför stor lagerhållning. En metod för att göra produktionen av dessa artiklar mer kostnadseffektiv är att använda ett standardSortiment.Syfte - Syftet med studien är att ta fram ett standardSortiment och sedan identifiera de ekonomiska produktionskvantiteterna för det framtagna standardSortimentet.

Underlag till marknadsplan för Fico Store

Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla ett underlag till en marknadsplan för klädbutiken Fico Store som ska ligga till grund för ett försök att öka konsumtionsnivån hos de befintliga kunderna, som infattas av både stamkunder och sällankunder.Metod: Vi har valt att använda oss av både en kvalitativ metod i form av en intervju samt en kvantitativ metod i form av en enkät. De har tillsammans redovisats i empirikapitlet i form av text och diagram efter att materialet kodats och bearbetats. Analyser har gjorts löpande i empirikapitlet och i strategikapitlet där empiri har ställts emot teori.Resultat & slutsats: Tydlig positionering och arbete med kundrelationer är av största vikt för en mindre fristående butik. Vår studie visar också att det är svårt att rikta sig mot en viss kundgrupp då samma kläder kan falla många i smaken oavsett ålder. Val av Sortiment påverkar i hög grad hur butikens positionering uppfattas.

Utveckling av parkerings- och förvaringsställ för lyftbyglar och lyfttillbehör

På Liko AB i Alvik söder om Luleå utvecklas, produceras och marknadsförs personlyftar samt tillbehör till dessa. Liko grundades 1979 och är idag marknadsledande i Norden och representerade i mer än 20 länder. En taklyft måste laddas med jämna mellanrum. Detta medför att det därför finns ett behov av parkering och förvaring för lyftbyglar, selar och eventuellt andra tillbehör då lyften parkerats för laddning. Detta främst för att den bygel som används inte skall hänga fritt och på detta sätt kunna orsaka olyckor men även för att skapa en naturlig och praktisk förvaringsplats.

Sortimentsbestämning på servicelager hos Siemens Building
Technologies

Siemens Building Technologies (SBT) tillhandahåller och underhåller byggnadsautomationslösningar. För att serva deras underhållsorganisation har de 51 stycken servicelager runt om i landet. På dessa lager lagerhålls artiklar som behövs för att uppfylla deras serviceavtal gentemot kund. Företaget anser att det finns för mycket kapital bundet i dessa lager och att deras omsättningshastigheter är för låga. Examensarbetets syfte är att utvärdera SBT:s lagerstruktur och utarbeta ett arbetssätt som företaget kan använda vid bestämning av Sortiment och lagernivåer för att sänka deras totala lagerkostnad.

Partnerskapsformer, inom den svenska skobranschen

Problembeskrivning: Aktörerna inom detaljhandeln har idag problem med hög kapitalbindning och hård konkurrens. För den enskilde detaljisten kan det vara ödesdigert att göra felinköp av större varupartier, dels på grund av den finansiella risken, dels på grund av problemen med att upprätthålla förtroendet hos konsumenterna. Syfte: Syftet är att beskriva och utveckla samarbetet mellan detaljist och leverantör i varuflödets distributionskanal. Metod: Vi har utfört fem fallstudier på nationella aktörer i skobranschen, samt på en konfektionsaktör med skoförsäljning. Vår fallstudie täcker cirka 40 procent av den totalt svenska skomarknaden.

Specialsortiment på den svenska rundvirkesmarknaden : en kartläggning av virkeshandel och -mätning

Rundvirkesmarknaden i Sverige domineras av det som kallas standardSortiment. Med standardSortiment avses i princip barrsågtimmer och massaved. För dessa Sortiment finns branschgemensamma kvalitetsklassningsregler som framtagits av branschens arbetsgrupper och som alla aktörer på virkesmarknaden följer. Det är av avgörande betydelse för en effektiv virkesmarknad att virkesmätningen fungerar väl. Vid sidan av standardSortimenten finns specialSortiment.

Tillsammans står vi starka : Formgivning av ett karaffset för ett konferensbord

Examensarbetets mål har varit att formge ett karaffset åt Skrufs Glasbruk som skiljer sig från nuvarande Sortiment utan att företagets identitet går förlorad.Observationer, handledningar samt egen research har legat till grund för arbetet.Designprocessen har gått ut på att ta fram ett karaffset. ITK (Identity Tool Kit) har satt ramarna för projektarbetet.Projektet resulterade i ett förslag som efter konsultation med mina handledaresamt Skrufs Glasbruks ägare Kent Elm godtogs varpå detaljerna finslipadestill ett färdigt resultat..

It takes two to tango : En studie om hur medelstora klädföretag

Textilier är en produkt som vi alltid har varit i behov av. Kampen om toppen inom konfektionsindustrin i Sverige har under de senaste åren varit jämn. De klädföretag som i dag är störst på marknaden använder sig av en affärsidé som går ut på att sälja ett brett Sortiment till låga priser medan de mindre klädföretagens affärsidé går ut på att sälja små upplagor av unika kläder. Däremellan befinner sig de medelstora klädföretagen. Då de inte har ett Sortiment som utmärker dem på samma sätt som övriga aktörer på marknaden, måste deras affärsidé förnyas på ett annorlunda sätt för att företaget ska kunna överleva och detta kan ske i mötet mellan ledning och personal via den interna marknadsföringen.

Snabbmatens risksamhälle : En kulturanalys av kropp, mat, ansvar och tillit inom McDonald's

Det övergripande syftet med denna uppsats är att analysera hur McDonald's som aktör förhåller sig till den aktuella debatten om riskerna med snabbmat. Hur försöker McDonald's upprätthålla förtroendet från oss konsumenter inom ramen för den aktuella debatten? Vilka nya åtaganden har McDonald's genomfört den senaste tiden vad det gäller Sortiment och marknadsföring? Hur speglar snabbmatskulturen den västerländska människans vardag idag och hur relaterar till och använder sig McDonald's själv av denna tillvaro?.

Akustikavskärmning och absorption

Det här är ett projekt i industriell design som gick ut på att lösa ett problem. Projektet var ett samarbete med kontors- och utbildningsmöbelföretaget Abstracta. Problemet var att det på arbetsplatser idag lätt blir högljutt och bullrigt, speciellt i öppna kontorslösningar. För att ta fram en produkt som löser problemet gjordes undersökningar och analyser av marknaden, kunden, användaren, akustik och material. Det utgjorde grunden för en idégenerering som resulterade i ett koncept, som sedan vidareutvecklades till en serie akustikabsorbenter.

Att handla plus size-kläder : En studie av kvinnliga plus size-konsumenters köpbeteende.

Den ökade andelen av överviktiga i Sverige skapar en växande efterfrågan av kläder i större storlekar. Det rådande utbudet uppfattas som bristfälligt och det finns ett begränsat antal klädkedjor som erbjuder kläder i större storlekar än storlek 42. Dessa butikskedjor erbjuder ett separat plus size-Sortiment som är fristående från butikernas resterande plagg. Detta Sortiment placeras oftast långt in i butiken, på en liten yta, i skymundan från resterande kollektioner. Plus size-kläderna skiljer sig stilmässigt från kläder i mindre storlekar och upplevs vara till för att dölja kroppen istället för att framhäva den.

Strategier i en mogen bransch

Problemformulering:-Vad är framgångskonceptet för att bibehålla och förbättra kundrelationerna i en snabbt föränderlig dagligvarubransch med ständigt nya hot för ett företag med mogna produkter?-Vad är det viktigaste i kundrelationen i en mogen bransch? -Hur mycket betyder de personliga relationerna kontra andravariabler som pris, Sortiment service etc.? Syfte: Syftet med vår uppsats är att genom en teoretisk och empirisk diskussion undersöka hur man ska behandla sina kundrelationer med sina återförsäljare i en mogen bransch, i detta fall sytillbehör. Vi kommer även att titta på om Falkgruppens nuvarande strategi, när det gäller dess relationer, är hållbar för fortsatt samarbete..

GER LOJALITETSPROGRAMLOJALARE KUNDER? : Varför ska butiken ha kundklubb?

Det har blivit viktigare att kunna hävda sig på marknaden gentemot de nu många stormarknader och kedjor som expanderar och blir fler. Vi tänker beröra de ämnen som handlar om butikers miljöer. Förutom Sortiment och pris kan butiker konkurrera på marknaden om de har och använder sig av en fungerande butiksmiljö. Om butikspersonalen arbetar aktivt och har en attraktiv och säljande miljö i sin butik kan butiken konkurrera trots att det är en lokal handlare med små resurser. Därför kommer denna rapport att handla om den exteriöra, interiöra och psykosociala miljö och hur den lokala handlaren använder sig av dessa miljöer.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->