Sök:

Exponering i butiken - Hur kan butiker i klädesbranschen använda ytor, designfaktorer och exponeringstekniker för att uppmärksamma kunderna på deras sortiment?


För att stå ut på marknaden och från sina konkurrenter är det viktigt att veta hur det går att arbeta med att presentera och uppmärksamma kunden på sitt sortiment. Vid exponering av sina varor är det bra att tänka på hur butiken på ett effektivt sätt kan arbeta med sortimentet och ytorna i butiken, designfaktorer samt olika exponeringstekniker. Med en visuellt attraktiv butikskommunikation kan sortimentet sälja sig själv utan personalens hjälp och rådfrågning, detta kan göras utifrån visual merchandising som är ett samlingsbegrepp för butikens säljfrämjande åtgärder.Rapporten har till syfte att ta reda på hur exponering med fokus på ytorna, designfaktorer samt exponeringstekniker kan användas för att få kunden uppmärksammad på sitt sortiment. Undersökningen har genomförts med kvalitativ undersökning genom en individuell intervju med en person som arbetar som dekoratör samt två observationer där alla butikerna ingår i klädesbranschen. Det har även genomförts 15 intervjuer med konsumenter om vad de uppmärksammade i en av dekoratörens butiker. Dekoratören arbetar inom ett kedjeföretag och de observerade butikerna tillhör dels ett kedjeföretag och dels en enskild butik. Detta för att få nyttiga kunskaper och djupare förståelse om det praktiska arbetet från en dekoratör samt se hur två butiker med olika storlek arbetar i den synliga miljön med exponering utifrån observation, samt att se vad som uppmärksammar konsumenterna.Resultatet av undersökningen har visat att exponering är någonting som butikerna arbetar aktivt med, men delvis på olika sätt och det är svårt att se en exakt "mall" för vad som är rätt tillvägagångsätt. Störst likheter var det mellan de två kedjebutikerna som tydligt visade en röd tråd av den visuella och "tysta" varuvisningen. Likheter som fanns mellan alla butikerna var att samtliga hade vit och svart som basfärger, använde sig av specialexponeringar, de hade ett podium samt använde sig av ett skyltfönster. Resultatet från intervjuerna med konsumenter visade att många konsumenter redan bestämt sig för ett besök i butiken innan de är utanför butiken. Skyltfönstret var dock en yta som alla utom en uppmärksammade, men det var endast för en tredjedel som det var den avgörande faktorn för besöket. Många uppmärksammade först podiet vid entrén som är en av a-platserna när de klivit in i butiken. Inspirationen och eventuella köp var från olika blickfång i butiken som avviker från övriga inredningen. De skyltar som uppmärksammades främst var de som var perceptuellt attraktiva, det var dock ingen som hade kommunicerat med personalen utöver eventuellt köp i kassan.

Författare

Lise Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..