Sök:

Från skyltfönster till beslut

Inom  handelsbranschen  är  konkurrensen  en  av  de  viktigaste  aspekterna  som  butiker  måste förhålla sig till. För att särskilja sig från konkurrenter och uppmärksammas av konsumenter är det viktigt att marknadsföra butiken rätt. En av de aktiviteter som marknadsförare har till sin användning är utformning av skyltfönster. För att budskapet ska uppfattas av konsumenterna, gäller  det  att  exponera  varorna  på  ett  sätt  som  stimulerar  olika  sinnen.  Varorna  ska  även placeras så att de blir synliga för kunden, oavsett från vilket håll den närmar sig butiken.  Skyltfönster  ingår  i  konceptet  visual  merchandising,  som  handlar  om  bildlig  information. Denna typ av information tas lättare upp av en konsument, än i en skriftlig form, vilket leder till en effektivare marknadsföring. Eftersom skyltfönstret är butikens ?ansikte? utåt kommer uppsatsen behandla vilken bildlig information butiken disponerar som är av störst intresse för konsumenter.   Uppsatsens syfte är att undersöka vilka faktorer som kunder påverkas av när de väljer butik att besöka, med fokus på skyltfönstret som informationskälla. Utifrån syftet har vi genomfört en undersökning, innehållande ett frågeformulär, där vi, med stöd i teorin, sammankopplade alla  de  viktiga  faktorerna.  Det  som  vi  ansåg  var  relevant  för  problemformuleringen  var butikens    profil    och    sortiment,    nyheter    och    inspiration,    pris    samt    kampanjer. Respondentgruppen bestod av 50 kvinnor i olika åldrar, och på det sättet har vi fått fram ett generaliserat resultat.  Slutsatser som kan dras, efter att resultatet analyserats, är att skyltfönstret är av betydelse för kunders beslut om att gå in i butik. Det som också framgår av resultatet är att inspiration och nyheter, butikens profil och sortiment är den information som konsumenter använder sig till största delen av, medan kampanjer och pris är av mindre betydelse.

Författare

Louise Nilsson Izabella Kaminska

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..