
Sökresultat:
10117 Uppsatser om Sociala medier - Sida 35 av 675
Skolkuratorers syn på ungas användande av sociala medier : Med en diskursteoretisk ansats
AbstractAuthor: Josefin Gustavsson, Moa OsbäckTitle: School social workers view on young people using social media ? a study with a discourse theoretical approach [Skolkuratorers syn på ungas användande av Sociala medier ? en studie med en diskursteoretisk ansats]Supervisor: Anders GiertzAssessor: Jan Petersson The aim of this study is to investigate school social workers view on young people using social media. With this study we are intended to understand how discourses affect the interventions of school social workers. This study has a qualitative approach and contains seven interviews with school social workers and one social worker who responded through a written response document. The interviews were semi-structured to enable spontaneous reflections and to catch the essence of the respondent?s language in the context as a school social worker.
?Pa? internet va?gar jag mer? : En studie om elever syn pa? digitala mediers roll i engelsk spra?kinla?rning.
Digital teknik och media har kommit att bli en del av samha?llet vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar na?r det ga?ller digital teknik, dock a?r det fa? skolor som lyckats integrera tekniken med la?randet pa? ett bra sa?tt. Samtidigt a?r den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag.
Starkare varumärke genom användande av sociala medier : En kvalitativ fallstudie av Volkswagen Sverige
Problem-definition: How companies work with social media to strengthen their brand equity and what other purposes might lay behind this usage.Purpose: How Volkswagen Sweden use social media in order to strengthen their brand equity.Method: Qualitative case- study of Volkswagen Sweden where a number of respondents will be interviewed with the help of a semi structured interview guide.Theories: A number of theories in the field of brand equity and communication theory will be used in this paper, some of these theories are, Post-model, Social technographics ladder, brand equity and word of mouth.Empiric: A semi-structured interview guide will be shaped from theory and answered through interviews with people who have knowledge within the field.Conclusions: Extracted from the results the research members has identified a number of important factors that business should consider when they work with social media or planning to. They have also answered how business can strengthen their brand equity with social media..
Ska Google eller Facebook verkligen få fälla det sista avgörandet? : En kvalitativ studie om hur rekryterare inom mediebranschen ser på arbetssökandes användning av sociala medier
In this thesis recruiter?s attitudes and usage of social media within the media business has been examined. The purpose was to find out whether a certain type of behavior in social media could or could not lead to a future employment. How much weight is put on the virtual identity and what does recruiters look for when the look someone up on the internet. Personal interviews with recruiters were done in six different media companies in Stockholm to find out how they used social media when searching and employing new employers.
Resa med Facebook
Vår uppsats strävar efter att beskriva turisters motivations- och identitetskapande med hjälp av det sociala mediet Facebook. Facebook är idag det största sociala nätverket och unga vuxna är de mest frekventa användarna. Vi kommer således i vår uppsats gå in på en djupare diskussion om deras använde av Facebook vid resande med hjälp av information insamlad genom personliga intervjuer samt litteratur. De intervjuade bestod av svenska unga vuxna i åldrarna 18-25 år. Den specifika åldersgruppen valdes eftersom de tillhör den största användargruppen på Facebook.
"Jag hatar min chef". Lojalitetsplikt och kritikrätt i förhållande till sociala medier ur ett teoretiskt och empiriskt perspektiv
Lojalitetsplikten är en allmän rättsprincip som följer av anställningsförhållandet och innebär i korthet att arbetstagaren skall sätta arbetsgivarens intresse före sitt eget samt att inte orsaka arbetsgivaren någon skada. Lojalitetsplikt har under senare tid kommit att växa sig allt starkare även inom andra avtalsområden, särskilt när det är fråga om långvariga avtal där avtalet snarast är att betrakta som en samarbetsform där de ömsesidiga intressena betonas. Den arbetsrättsliga lojalitetsplikten består av olika företeelser, däribland att arbetstagare skall avhålla sig ifrån att konkurrera med sin arbetsgivare och att inte röja företagshemlig information. Lojalitetsplikten för även med sig inskränkningar i kritikrätten, det vill säga den rätt arbetstagare har att offentligt kritisera sin arbetsgivare eller företrädare för arbetsgivaren. Till spänningsfältet mellan lojalitetsplikt och kritikrätt kommer Sociala medier, som är ett samlingsnamn på en enorm massa av kommunikationskanaler som dagligen används av en stor del av den svenska befolkningen.
Sociala Medier : Interagera, engagera och komplettera
Social media has made it possible to have a conversation in real time through audio, images and text, with anyone worldwide. The easy availability of social media has created a new society. Companies and organizations have the opportunity to interact with their audiences and their target in a way not previously possible. Welcome to the Web 2.0 world!Social media is a collective name for the communication channels that allow users to communicate directly with each other in real time through text, image or sound. Examples of social media are blogs, SMS, Skype, Facebook, Flickr, Youtube, Linkedin and Myspace.The purpose of this essay is to explore social media's role and opportunities in terms of being able to influence companies and organizations marketing communication. We have used a qualitative approach and our thesis is based on a qualitative text analysis study where we have analyzed 13 articles (the articles are from scholarly journals, magazines and trade/professional) from 2007 to 2009.
Varumärkespåverkan i sociala medier - Hur varumärkescommunities på Facebook påverkar konsumentrelationer och varumärken
Som den största webbaserade portalen har Facebook blivit en viktig plattform
för många företag. Ett enkelt sätt att kommunicera med sina kunder är genom att
företaget administrerar sitt egna varumärkescommunity på Facebook. Studier har
visat på möjligheter för företag att stärka relationer till konsumenter och
även höja varumärkesvärde, men risker med b.la. negativ åsiktsspridning har
ändå lett till debatter om varumärkescommunities verkliga påverkan för företag.
Denna studie undersöker hur varumärkescommunities på Facebook i Sverige
påverkar olika konsumentrelationer och vilken påverkan de har på svenska
varumärken. Detta görs genom att analysera hur relationer mellan konsument,
produkt, varumärke, företag och andra konsumenter påverkas av
varumärkescommunities.
Facebook - den nya tidens beroende. Hur påverkas fysisk aktivitet och hälsa hos barn och ungdomar genom ett ökat beroende av internet och sociala medier
Syfte: Studiens syfte var att undersöka om det finns ett överdrivet Facebook användande bland barn och ungdomar mellan 6 och 16 år och vilka effekter ett överdrivet internetanvändande får utifrån ett hälsoperspektiv. I den teoretiska delen ville jag undersöka vad ett så kallat Facebook beroende innebär och vilka slutsatser jag kunde göra mot min empiriska del. Den empiriska delen skulle utröna om det fanns skillnader mellan pojkar och flickor i vilken utsträckning man använder Facebook men också om det finns skillnader bland yngre eller äldre barn och ungdomar. Den teoretiska delen var tänkt att ge en bild av beroende av internet och Sociala medier, och vilken påverkan ett ökat internetanvändande får på hälsan. Hypotesen är att allt fler barn och ungdomar använder internet och sociala nätverk i större utsträckning idag än för ett par år sedan, och att tiden tas ifrån fysiska aktiviteter och sömn.
Kåren "spyr" ut information : Halmstad Studentkårs arbete med strategisk kommunikation
Syftet med uppsatsen är att kartlägga de kommunikationskanaler Kåren använder sig av och se om medlemmarna uppfattar den information som sänds via kanalerna. Och utefter detta kunna ge åtgärdsförslag..
Mitt liv online vs. offline : En kvalitativ studie om sja?lvpresentation pa? Instagram
Pa? sociala na?tverkssidor tilla?ts anva?ndarna att presentera sig sja?lva. Sociala medier ger anva?ndarna mo?jlighet att styra och kontrollera sin presentation pa? ett annat vis a?n hur presentationen kan styras i ansikte-mot-ansikte situationer. De Sociala medierna tenderar dock att rikta sig till en bredare publik i ja?mfo?relse med den interpersonella situationen.
Att kommunicera med omvärlden på Facebook : En fallstudie av skogsindustriföretaget Stora Enso Skoghalls Bruk
Den snabbt växande utvecklingen av Internet har genererat nya slags plattformer för företag och organisationer att kommunicera på. En sådan plattform är Facebook som med sina över 670 miljoner användare är världens största sociala nätverkssajt. Facebook öppnar upp nya möjligheter för företag och organisationer att ha en direkt tvåvägskommunikation med sin omvärld. Att kommunicera på Facebook för företag och organisationer är ett relativt nytt och outforskat område vilket leder till att det kan vara svårt för dessa företag och organisationer att veta hur de ska nå ut till sina målgrupper på bästa sätt. Vidare är en fråga att ställa sig hur dessa målgrupper vill att företagen och organisationerna ska bete sig på Facebook.Syftet med denna uppsats har varit att utveckla en fördjupad förståelse för Facebook som plattform för PR-arbete genom att i en fallstudie beskriva och analysera Skoghalls Bruks kommunikationsarbete med sin omvärld på Facebook.Studiens resultat visar att den valda organisationen har utvecklat en strategi i enlighet med de teorier som presenteras i uppsatsen, men datainsamlingar med den valda organisationens målgrupp visar att alla inte är intresserade av att ha en tvåvägskommunikation.
Inre och yttre motivation till träning : en kvalitativ studie bland regebundet aktiva kvinnor
Bakgrund: Regelbunden träning är viktig för både fysiskt och psykisktvälbefinnande. För att bibehålla en regelbundenhet i träningen krävs det ettengagemang och en motivation. En person kan motiveras av både inre ochyttre faktorer beroende på personens intresse. Trots att människor tenderaratt vara mer stillasittande, tycks intresset för träning och hälsa öka. Inteminst syns detta på Sociala medier, där bilder och inlägg medträningsbudskap förmedlas frekvent.
Det vidgade textbegreppet i teori och praktik
Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur användningen av det vidgade textbegreppet ser ut i praktiken hos några aktiva lärare som arbetat i skolan cirka 20 år. Jag fann det vara av intresse att undersöka hur mer erfarna lärare hanterat de nya medierna i sin pedagogiska verksamhet. I litteraturgenomgången presenteras ett antal artiklar och undersökningar om nya medier och det vidgade textbegreppets relevans för att motivera eleverna i skolarbetet. Följande frågeställningar har varit ledande i undersökningen: Vilka olika medier använder lärarna i sin undervisning; i vilket syfte använder de olika medier; hur tycker pedagogerna att eleverna reagerar när lärarna och de själva använder olika medier i undervisningen? Jag har intervjuat tre pedagoger som undervisar i svenska på högstadiet och gymnasiet.
?Det gäller att hänga på?- en studie om marknadsföring av folkbibliotek via sociala medier
The purpose of this bachelor thesis is to examine how public libraries use socialmedia for marketing purposes, and what librarians think about this. My focus of this thesislies on what librarians think about marketing of libraries through social media and if theythink that marketing through social media can create a better relationship between the libraryand its users. The questions I wanted to answer were:? Libraries using social media, for what purpose do they use them? ? Do the libraries choose to use social media to market their organization? Why? ? What attitudes exist among librarians about marketing through social media?The theoretical framework for this thesis is Evert Gummessons model off Relationshipmarketing and the process of Internet marketing, which both are based on relationalperspective. The methodology used for this study was structured interviews.