
Sökresultat:
10117 Uppsatser om Sociala medier - Sida 36 av 675
Mot de digitala valstugorna : En kvalitativ studie om politiska partiers kommunikation på Facebook
Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare uppfattar sina sätt att erbjuda barn utrymme att uttrycka sig med hjälp av digitala medier. Forskningsintresset har sitt fokus på barns delaktighet och möjlighet att skapa mening i kommunikation i förskolan. Våra frågeställningar som ska hjälpa oss att nå fram till vårt syfte är: ? Hur uppfattar några förskollärare sina sätt att erbjuda barn digitala medier att uttrycka sig genom? ? Hur uppfattar några förskollärare barns möjlighet att skapa mening i kommunikation genom att använda digitala medier? Studien är en kvalitativ undersökning där intervjuer gjorts med sex förskollärare på sex olika förskolor. Vi har utgått från socialsemiotiken som teoretiskt ramverk.
Sociala medier som kommunikationsverktyg : En fallstudie om hur sociala medier påverkar företagskulturen
Title: Social media as a communication tool - A case study on social media influencecorporate cultureLevel: Final assignment for Bachelor degree in Business and EconomicsAuthor: Jessika Klintsbacka & Oskar BergeSupervisor: Pär Vilhelmsson, Ernst Hollander & Maria Fregidou-MalamaDate: 2014-06-13Purpose of Study: The aim of this study is to inquire into Swedish companies internalcommunication, their approach to social media as an internal communications tool, and if itaffects the corporate culture.Method: The study is a multiple case study with a qualitative research design. The study'sinterview questions were designed by a operationalization of based on theory in the areas ofinternal communication, corporate culture and social media. The interviews took place inApril 2014. The interviews were recorded and then analyzed to bring out the similarities anddifferences between the companies.Results & Conclusion: The study shows that Swedish companies corporate cultures haveconnections with internal communication, and implementation of social media as acommunications tool. The study found that connections to companies with a comprehensiveone-way positive consider social media as alternative communication tool to strengthen theunity and community within the company.Suggestion for further research: One of the study's three companies is owner-led and thiscompany showed a high level of corporate culture.
Bibliotekarier och användare i sociala medier: en diskursanalys
The aim of this Master?s thesis is to examine how librarians talk about users in social media. Using a method of discourse analysis based on Ernesto Laclau?s and Chantal Mouffe?s theoretical concepts it seeks to answer the following questions: How do librarians describe and comment on users in social media? In which contexts do librarians talk about users in social media? Which ideas of the relationship between the librarians and the users do the user discourses present?The study focuses on a Facebook page called ?Arga Bibliotekstanten? (The Angry Library Lady) and all its posts and comments during the period of January to June 2013. This is an ?open? page available for anyone to follow; at the time of the study it had approximately 1800 ?followers? and 4000 ?friends?, both librarians and users.The results show that librarians talk about the users in a variety of ways, but mainly concerning money, behavior and task.
Svenska myndigheters användning av sociala medier : Vilka mål har myndigheterna med sitt användande av sociala medier samt hur mäter myndigheterna effekten av sitt arbete?
Swedish authorities have been dealt a mission by the Swedish state, where each agency works on the basis of their assignment. Communication has become more and more important for authorities, there are several reasons for the use of communication and they may differ from authority to authority. Some authorities claim that the purpose of the communication work is to create awareness and recognition among citizens. A communication form that has become increasingly important for government agencies is social media, according to the government authorities should implement social media in their communication work because it is very important that the authorities are available where the citizens are. Previous research has focused on the risks and opportunities that the social media generates for the public sector.
?Att f?rbjuda helt k?nns inte som en v?g att g?, om man ska l?ra sig n?got? Digitala medier i fritidshem - l?rares styrning och elevers inflytande.
Studiens syfte har varit att unders?ka och tolka hur l?rare i fritidshem behandlar digitala medier i sin verksamhet. Vad har eleverna tillg?ng till, p? vilka s?tt f?r de anv?ndas och n?r? Intresset f?r ?mnet uppstod genom den politiska debatt som r?der med det tidstypiska uttrycket ?fr?n sk?rm till p?rm? som myntades i en presstr?ff med bland andra skolminister Lotta Edholm (L). Regeringen presenterade ?ven i september 2024 Folkh?lsomyndighetens rekommendationer f?r barn och ungas sk?rmanv?ndning p? sin fritid (Folkh?lsomyndigheten, 2024).
Användarvänlighet på internet: Utveckling av Nordic Smedjans webbplats
För ett litet företag med begränsade resurser kan det vara svårt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder då traditionell reklam är dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig själva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag på nätet kraftigt ökat och kunderna har här, då de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit på sig att sprida sina upplevelser och syner på varumärken och produkter vidare till andra för att på så sätt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) på Sociala medier, bloggar och liknande.
Redo för kris? : En studie av hur Gävleborgs län hanterar kriser
Denna studie har växt fram ur den utmaning som PR-utövarna står inför i och med den ökade användningen av de Sociala medierna. Studien syftar till att undersöka hur de uppfattar att utmaningarna påverkar deras arbete.Kvalitativa samtalsintervjuer har utförts med sex PR-utövare som alla har erfarenhet av marknads-PR genom Sociala medier och är yrkesverksamma i Stockholm.Studien utgår ifrån kommunikationsteori, teorier om PR-utövarnas roll och arbete, Internets påverkan på kommunikation och Sociala medier. En viss del av studien har även hämtat stöd ur marknadsföringsteorier.Resultatet visar hur de Sociala medierna till stor grad har påverkat hur de utvalda PR-utövarna arbetar. Kommunikationsprocessen har förenklats då PR-utövarna nu lättare kan komma i direkt kontakt med de individer eller grupper de söker kontakt med och det har skapats bättre tekniska lösningar för att driva dialog och bygga relationer med dessa. Denna förändring ställer dock även nya krav på kommunikatörerna, där transparens ökat i vikt.
"Det är lättare att vara någon på nätet än att vara någon på riktigt? : Gymnasieelevers medieerfarenheter i mötet med svenskämnet
I denna studie undersöker jag hur svenskämnet på gymnasiet lever upp till syftet som säger att eleverna i undervisningen ska få läsa andra texter än enbart skönlitterära och vars innehåll ska sättas i relation till elevernas egna intressen och erfarenheter. Texterna ska också vara en källa till självinsikt, utmana eleverna till nya tankesätt och öppna upp för nya perspektiv. Det blev därför intressant att undersöka om/hur texter av olika slag påverkar unga människors identitetsbyggande inom svenskämnet. Samtidigt visar tidigare forskning att skolan är dålig på att ta tillvara elevers medieerfarenheter i klassrummet. Syftet med studien är således att i intervjuer med nio elever undersöka hur elevernas medieerfarenheter ser ut och hur de vill att skolan ska tillvara på dessa:Hur använder eleverna medier för att uttrycka och utforska sin identitet? Hur ser eleverna på hur skolan tar tillvara deras medieerfarenheter i svenskundervisningen?Resultatet av undersökningen visar att svenskämnet i stort sett inte använder sig av texter hämtade från olika slags medieplattformar i undervisningen.
En kvalitativ innehållsanalys om hur informationen ser ut i olika svenska medier angående tjejers och kvinnors knäproblem
Tjejer och kvinnor drabbas tre till fyra gånger så ofta av knäskador mot vad pojkar gör. I den här uppsatsen granskar jag därför i sex utvalda medier om tjejer och kvinnor kan få information om hur knäskador kan förebyggas och i vilken omfattning det skrivs om problemet..
Fansidans framgång En kvalitativ studie av företags kommunikation på Facebook
Titel: Fansidans framgång ? En kvalitativ studie av företags kommunikation på FacebookFörfattare: Lina Anglert, Daniella Pettersson och Birgitta SjölundUppdragsgivare: Start Communication och More PRKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för medier, journalistikoch kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2013Handledare: Orla VigsøSidantal: 64Syfte: Syftet med vår studie är att, ur ett kommunikationsperspektiv, beskriva vad företag som bedömsvara framgångsrika på Sociala medier gör på Facebook.Metod: Kvalitativ textanalysMaterial: Fem inlägg vardera, med tillhörande kommentarer, hämtade från åtta företags fansidor påFacebook.Huvudresultat: De mönster vi kan se är att företagen i huvudsak väljer att kommunicera genom textoch bild. Resultatet visar även att länkar är vanligt förekommande och då främst till företagens egnahemsidor. Vad gäller interaktionsarbete från företagens sida arbetar de sällan eller aldrig med direkta frågor till sina besökare. Innehållet i inläggen är till största del informerande och sällan av underhållande karaktär.
Att gilla, eller inte gilla : En studie av meningsskapandet i interaktionen på sociala medier
Denna studie syftar till att undersöka användares subjektiva reflektioner kring olika interaktionsverktyg och deras användningsområden för att få en djupare förståelse för hur verktygen tillskrivs olika funktionella betydelser och alternativ mening i interaktionen och självpresentationen. Genom detta vill vi förklara hur fenomenet Sociala medier påverkar människors vardag och interaktionen i samhället. Detta kan exempelifieras genom hur individer planerar och dokumenterar sin vardag för att kunna framställa sig på ett önskvärt sätt på sina online-profiler.Materialet i denna intervjustudie består av totalt sex intervjuer med personer i olika åldrar. Vi har använt oss av ansatsen semistrukturerad öppen observationsintervju, med motiveringen att detta ger oss möjlighet att studera reflektioner och handlingssekvenser samtidigt.Studiens slutsats är att användares interaktion på Sociala medier i många avseenden liknar face-to-face-interaktionen mellan individer i deras vardag, då normer från det övriga samhället ständigt relevantgörs genom tillströmmandet och socialisationen av nya användare. Institutionaliserade användningsområden för olika interaktionsverktyg används som logisk utgångspunkt i hur verktygen används och tolkas, exempelvis hur användare genom dessa kan prenumerera på och visa uppskattning för andras uppdateringar och aktiviteter.
Hälsa i sociala medier : En kvalitativ studie om hur hälsoinformatörer upplever och påverkas av hälsobudskap i sociala medier.
Title: Hälsa i Sociala medier - En kvalitativ studie om hur hälsoinformatörer upplever och påverkas av hälsobudskap i Sociala medier.Title: Health in social media - A qualitative study of how health communicators perceive and are affected by health messages in social media.Author: Anna HedströmInstitute: Karlstad University. Faculty of health, nature and engineering sciences.Tutor: Owe StråhlmanDate: 150615Number of pages: 34Keywords: eHealth literacy, health communication, health informers, health literacy, health messages, media literacy, social media Background: With an increased interest in diet and exercise, also health and fitness messages have increased in both traditional and social media. The general guidelines on physical activity and diet are forgotten as training tips increase in the media. Research shows that it is common for individuals to retrieve information from the media when it comes to their own health. In doing so media literacy, health literacy and eHealth literacy becomes increasingly important for health communicators and for those who receive health information. Objectives: The aim of this study was to examine health communicators? experiences of health messages in social media, and how they are affected by them. Method: Qualitative interviews were chosen as a method to collect data.
Riskfri e-handel i Sverige?
Internet är en del av vardagslivet och har fått ett stort inflytande på hur människor idag lever sina liv. E-handeln är en del av helheten som bidragit till förändringar i konsumenternas beteende; hur de handlar och söker information. Företagen utformar sin strategi utefter detta för att kunna hantera olika moment i köpprocessen. Resultatet av ovan nämnda förändringar är tillkomsten av nya tjänster samt förändringar i användningen av Sociala medier och andra marknadsföringskanaler, både från kunders- och företags perspektiv.Sociala medier används idag i stor utsträckning och företag försöker marknadsföra sig genom dessa kanaler för att nå sina befintliga och potentiella kunder. Den typen av marknadsföring uppskattas inte alltid av alla kunder och ställer då krav på företagen att de använder sig av de Sociala medierna på ett gynnande vis för alla parter.
?Vad gör bibblan på Facebook?? En studie av ungdomars uppfattningar om bibliotekens marknadsföring och kommunikation i sociala medier
The purpose of this study is to examine young people?s opinions about libraries using social media for communicative and marketing purposes. There are three research questions: What do young people think about libraries using social media for communicative and marketing purposes? Do they want to interact with libraries in social media and, if so, in what way? Are their opinions and their will to interact influenced by what kind of relationship they have with libraries, their reading habits, and whether or not they use libraries? digital services? Prior research is divided into three themes: library development, marketing, and young people. The theoretical framework is made up of a combination of relationship marketing, using Evert Gummesson?s three catchwords relationships, networks, and interaction, and the engagement pyramid, as depicted by Brit Stakston.
Den fördelade makten i vardagsrummet: : En kritisk diskursanalys av PR-konsulters tal om sociala medier som kommunikationskanal.
The purpose of this study was set against the background that social media today are used as an platform for companies to communicate with their customers, as well as communicate their brand. Therefore it was interesting to examine this phenomenenon through a critical point of view and try to put light on the different forms of power that is produced on this arena.The overall aim of this study was to examine how PR-consultants talk about social media as a communication channel. The empirical data consisted of five interviews with PR-consultants on five different PR-agencies. The theoretical framework was based on a social constructional perspective and Foucault?s theory of power.