Sök:

Det vidgade textbegreppet i teori och praktik


Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur användningen av det vidgade textbegreppet ser ut i praktiken hos några aktiva lärare som arbetat i skolan cirka 20 år. Jag fann det vara av intresse att undersöka hur mer erfarna lärare hanterat de nya medierna i sin pedagogiska verksamhet. I litteraturgenomgången presenteras ett antal artiklar och undersökningar om nya medier och det vidgade textbegreppets relevans för att motivera eleverna i skolarbetet. Följande frågeställningar har varit ledande i undersökningen: Vilka olika medier använder lärarna i sin undervisning; i vilket syfte använder de olika medier; hur tycker pedagogerna att eleverna reagerar när lärarna och de själva använder olika medier i undervisningen? Jag har intervjuat tre pedagoger som undervisar i svenska på högstadiet och gymnasiet. Resultatet visar att vilka olika medier lärarna använder sig av beror på vad som finns att tillgå på skolan, intresset och utbildning. Respondenterna uttrycker att deras syfte med att använda sig av olika medier bland annat är för att skapa variation, för att utveckla språket och ta vara på elevernas kreativitet. De tre pedagogerna är överens om att eleverna stimuleras när nya medier involveras i undervisningen. Deras reaktion utmärks bland annat av att de blev uthålligare, uppmärksamheten ökade och motivationen blev starkare. Då resultatet visar att de tre informanterna nästan inte fått någon utbildning alls i hur man arbetar med nyare medier, avslutas uppsatsen med en räcka förslag på hur arbetet i skolan med olika medieformer skulle kunna se ut.

Författare

Yessica Dahlman

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..