Sök:

?Pa? internet va?gar jag mer?

En studie om elever syn pa? digitala mediers roll i engelsk spra?kinla?rning.


Digital teknik och media har kommit att bli en del av samha?llet vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar na?r det ga?ller digital teknik, dock a?r det fa? skolor som lyckats integrera tekniken med la?randet pa? ett bra sa?tt. Samtidigt a?r den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag. Syftet med studien a?r att fa?r en sto?rre fo?rsta?else fo?r hur elever anser digital medieanva?ndning pa?verkar spra?kinla?rningen i engelska. Ur ma?nga teoretiska perspektiv pa? andraspra?ksinla?rning a?r kommunikationen central. Forskare som Stephen Krashen betonar vikten av verklig kommunikation och naturligt tilla?gnande av spra?kinflo?de. Tidigare studier visar att surfa pa? internet, spela datorspel och anva?nda sociala medier pa?verkar elevers vokabula?r positivt men den skriftliga fo?rma?gan negativt. I enka?tstudien och intervjuerna framkom det att eleverna ansa?g att ho?rfo?rsta?elsen och la?sfo?rsta?elsen i engelska gynnades mest av den digitala medieanva?ndningen. Den muntliga fo?rma?gan och skriftliga fo?rma?gan gynnades inte i samma utstra?ckning. A?ven den bristande kvalite?n pa? det spra?k eleverna mo?tte i digitala medier ansa?g eleverna pa?verka inla?rningen negativt. I anva?ndningen av digitala medier ansa?g eleverna att de fick anva?nda spra?ket pa? riktigt. Spra?ket de mo?tte i digitala medier hade kopplingar till deras tidigare erfarenheter, intressen och behov och da?rfo?r ansa?g de att spra?kinla?rningen underla?ttades. 

Författare

Lynn Nakaggwe

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..