Sök:

Sökresultat:

9310 Uppsatser om Sociala mönster - Sida 35 av 621

Sociala medier : En studie kring hur företag kan anvÀnda sociala medier för kunskaps- och informationsspridning

Studien redogör för vad tre företag anser att det finns för möjligheter med att anvÀnda sig av tekniker inom sociala medier. BÄde för att kunna sprida kunskap och information internt i företaget samt med kunder och partners externt. Tidskrifter och vetenskapliga artiklar inom IT-relaterade omrÄden skriver frenetisktom hur sociala medier kan stödja verksamheter och möjliggöra enklare samarbete för företag. Via vÄr litteraturstudie har vi funnit att dagens KMS inte stödjer dagens behov gÀllande kunskaps- och informationsspridning. Studiens syfte Àr att undersöka vilka tekniker som företagen anvÀnder sig av idag för att sprida kunskap och information internt och externt samt vilken kunskap och ambition som företag har gÀllande tekniker inom sociala medier och vilka möjligheter de ser.

?Inom vÄrd och omsorgssektorn Àr vi sjÀlvklara kandidater för ledande positioner? : En studie om kvinnliga ledare i sociala verksamheter.

Ur ett historiskt perspektiv har forskning om kvinnligt ledarskap fokuserat pÄ att identifiera olika karaktÀrsdrag och beteende som tillskrivs en ledare. Det har Àven forskats om olika ledarstilar och vad som Àr ett bra respektive mindre bra ledarskap. DÄ vi idag strÀvar efter högre jÀmstÀlldhet i vÄrt samhÀlle Àr det ingen hemlighet att kvinnliga ledare Àr ett kontroversiellt Àmne. Vi har undersökt hur detta faktum upplevs i sociala verksamheter utifrÄn ett genus och makt perspektiv.VÄrt resultat visar att dagens förestÀllningar om hur kvinnor med ledande positioner inom sociala verksamheter arbetar stÀmmer vÀl överens med tidigare forskning. Vi har fÄtt fram intressanta och betydelsefulla faktorer som pekar pÄ att kvinnor generellt ser sin maktposition inom det sociala arbetet som mycket positivt och motiverande.

FörskollÀrares syn pÄ det sociala mötets betydelse i förskolan

Syftet Àr att skapa en förstÄelse för hur förskollÀrare ser pÄ det sociala mötets förutsÀttningar och  betydelse  i  förskolan.  En  kvalitativ  studie  har  gjorts  med  intervjuer  som  metod. Intervjuerna gjordes med förskollÀrare verksamma i förskolan med Äldern 1-6 Är. Resultatet i  studie  visar  pÄ  förskollÀrares  liknande  uppfattningar  om  mötets  potentialer  och  den pÄverkan barngruppens storlek har pÄ detta möte. Enligt förskollÀrarna pÄverkas mötet av antalet barn inskrivna pÄ förskolan men det Àr ÀndÄ förskollÀrarnas förhÄllningssÀtts som Àr viktigast. De diskuterar samhÀllets  ingÄng i en multimodal era och att resultatet av detta visar pÄ betydelsen i det dagliga mötet för barns  sociala  utveckling.

Bara en vÀlkomstgrej? - Om förhÄllningssÀtt till sociala medier i kyrkan

Sociala medier fÄr en allt viktigare roll i samhÀllet. Detta gÀller Àven för organisationer och dÀr implementerandet av dessa medier innebÀr att kommunikationen med organisationens medlemmar övergÄr frÄn att vara en monolog till att istÀllet anta formen av en dialog. En av dessa organisationer som nyligen börjat anvÀnda sociala medier Àr Svenska kyrkan. Detta Àr en organisation som till stor del prÀglas av traditionellt tÀnkande, men som samtidigt har som mÄl att sprida sitt budskap. Enligt denna studies antagande styrs dock förhÄllningssÀttet till de sociala medierna av bÄde hur man ser pÄ lÀrande, men Àven hur man uppfattar teknikens pÄverkan pÄ omvÀrldens utveckling.

MatematiklÀrarens syn pÄ arbetet med elever i sociala och emotionella svÄrigheter

Detta examensarbete skrivs i syftet att beskriva hur verksamma matematiklÀrare och specialpedagoger i grundskolans senare Är ser pÄ arbetet med elever i sociala och emotionella svÄrigheter. Examensarbetet kommer med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor att söka svar pÄ mina forskningsfrÄgor: Hur definierar matematiklÀraren och specialpedagogen elever i sociala och emotionella svÄrigheter och vad tycker de Àr viktigt att tÀnka pÄ i arbetet med dessa elever? PÄ vilket sÀtt ger sig elevernas svÄrigheter i uttryck i matematiken och hur arbetar lÀrarna för att hjÀlpa dessa elever vidare? Intervjupersonerna Àr matematiklÀrare och en specialpedagog verksamma i grundskolans senare Är. Intervjuerna visade pÄ att det lÀrarna tyckte var viktigast i arbetet med elever i sociala och emotionella svÄrigheter var att se dem, lyssna pÄ dem och att ge dem tid. Dessa elever kÀnner sig oftast misslyckade och att fÄ dem att lyckas i matematiken var nÄgot som lÀrarna dÀrför kunde leva pÄ en hel vecka.

Specialpedagogers organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att arbeta h?lso- fr?mjande och f?rebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevh?lsoarbete i den lokala organisationen. -m?jligheter och hinder

Syftet med studien ?r att ta reda p? hur sju specialpedagoger verksamma i skolans l?gre ?ldrar beskriver deras organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att bedriva h?lsofr?mjande och f?rebyggande elevh?lsoarbete. Vi vill ta reda p? vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller m?jligg?r det h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbetet. F?r att besvara syftet har vi tagit avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod.

Företagens sociala ansvar : En studie om svenska klÀdföretags arbete med CSR

Syftet med studien har varit att ta reda pÄ hur 20 Svenska klÀdföretag arbetar med CSR. Fokus har varit att redogöra för viktiga faktorer och förutsÀttningar som krÀvs av företagen för ett framgÄngsrikt CSR-arbete samt att identifiera dessa faktorer och förutsÀttningar i klÀdföretagens CSR-arbeten för att bedöma dess prestation, det vill sÀga vilken ambition och vilka stÀllningstaganden de arbetar efter. Avslutningsvis har diskuterats kring vad klÀdföretagens ambitioner och stÀllningstaganden gÀllande deras CSR-arbete innebÀr sett utifrÄn ett intressentperspektiv.Företagens sociala ansvar utgörs av ett företags miljömÀssiga, sociala, etiska, filantropiska, ekonomiska och juridiska ansvar. Företagen ska stÄ till svars för sin samhÀllspÄverkan och deras sociala ansvar ska strÀcka sig utöver ekonomiska och juridiska krav. För att företagen ska lyckas med och nÄ ett framgÄngsrikt arbete med frÄgor kring CSR krÀvs att de identifierar ansvarsomrÄden för att vidare kunna definiera vilket ansvar de ska ta och hur det ska hanteras, företagens sociala ansvar definieras i samverkan mellan företagen och dess intressenter.

Att fÄ vara med. : Hur barns konsumtionsmöjligheter pÄverkar den sociala delaktigheten i skolan.

Studiens syfte var att undersöka om, och i sÄ fall hur, barns konsumtionsmöjligheter pÄverkar den sociala delaktigheten bland barn i förskola/skola/fritids. Vi ville fÄnga skolpersonalens upplevelser av fenomenet för att förstÄ hur detta skulle kunna hanteras. För att svara pÄ syftet har en kvalitativ studie gjorts med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer med personal som arbetar inom verksamheterna. Resultatet visar att barnens konsumtionsmöjligheter till viss del pÄverkar den sociala delaktigheten. pÄ bÄde gott och ont.

Hantering av sociala medier. : En studie om hur kommuner vÀljer att hantera sociala medier.

Befattningshavare av bÄde stora och smÄ organisationer har kommit till en punkt dÀr det Àr viktigt att förstÄ vikten av sociala medier och stÀlla frÄgan, hur? och inte om? de ska möta sina kunder pÄ denna nya arena. Sociala medier Àr fortfarande nÄgot vÀldigt nytt för mÄnga, och har förhÄllandevis fÄ regler och rutiner för hur organisationer ska hantera det pÄ bÀsta sÀtt.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur de undersökta kommunerna arbetar med och vÀljer att hantera sociala medier som ett kommunikationsverktyg för att stÀrka relationen till sina medborgare.FrÄgestÀllningen som har anvÀnts för att besvara syftet Àr:Hur ser de undersökta kommunerna pÄ sociala medier?Vad Àr syftet med anvÀndningen av sociala medier inom dessa kommuner?Hur vÀljer dessa kommuner att hantera anvÀndningen av sociala medier inom organisationen?Jag har valt att genomföra en kvalitativ undersökning som bestÄr av intervjuer och en dokumentundersökning av kommunernas riktlinjer och policys. Intervjuerna har genomförts med vad anser vara högkvalitativa kÀllor, det vill sÀga chefsinformatören pÄ Ljungby kommun och kommunikationschefen pÄ VÀxjö kommun.

En plattform som erbjuder nya kommunikationsmöjligheter : En kvalitativ studie om varför butiker inom Coop och ICA anvÀnder sociala medier som marknadsföringskanal

Allt fler personer anvÀnder sig av sociala medier, nÄgot som ocksÄ fler och fler företag tycks uppmÀrksamma.Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ varför butiker inom tvÄ svenska organisationer anvÀnder sociala medier som marknadsföringskanal, och varför vissa specifika kanaler föredras framför andra. En drivkraft i vÄrt arbete har alltsÄ varit att förstÄ de uttalade motiv och val som ligger bakom anvÀndningen av sociala medier som extern kommunikationskanal. Företagen som ingÄr i undersökningen Àr Sveriges tvÄ största matkedjor, ICA och Coop.Studien bygger pÄ kvalitativa forskningsintervjuer med insatta personer inom de tvÄ företagen,och följande fyra frÄgestÀllningar har utgjort vÄrt primÀra fokus:Vilka motiv och mÄl uppges styra företagens anvÀndande av sociala medier som marknadsföringskanal?Vilka fördelar anses marknadsföring via sociala medier ge företagen?Vilken betydelse upplevs sociala medier ha för skapandet av lÄngvariga relationer med företagens kunder?Vad framhÄlls som avgörande för valet av kanal?Teoretiska ramverk som har anvÀnts i undersökningen har varit relationsmarknadsföring, webb 2.0 och teorier om social nÀrvaro och varumÀrkesbyggande.Resultatet frÄn studien visar att anvÀndningen av sociala medier som marknadsföringskanal utgÄr frÄn en vilja hos företagen att verka och existera pÄ samma plattform som deras kunder. Marknadsföringen via de sociala medierna anges som ett snabbt och smidigt sÀtt att nÄ en stor del av mÄlgruppen pÄ ett kostnadseffektivt sÀtt.

Företagens nÀrvaro i sociala medier : En studie om hur anvÀndare förhÄller sig till företagssidor i sociala medier

Syftet med studien Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur anvÀndare av sociala medier förhÄller sig till, och varför de vÀljer att följa företagssidor i sociala medier, vad de förvÀntar sig av dem samt hur de upplever företagens stÀndiga nÀrvaro. Vi har undersökt detta utifrÄn en kvalitativ ansats och har anvÀnt fokusgrupper för att samla in studiens empiriska material. Fokusgruppsintervjuerna Àr semistrukturerade dÄ detta anses vara lÀmpligt för att fÄnga in sÄ mycket som möjligt av Àmnet samtidigt som deltagarna fÄr möjlighet att diskutera fritt. Det teoretiska ramverk som anvÀnds i denna studie omfattar konsumentattityder, konsumentbeteende, skapande av image genom varumÀrken och word of mouth i sociala medier.VÄra resultat visar att de största anledningarna till att deltagarna följer företag i sociala medier Àr för att fÄ tillgÄng till information och inspiration samt ta del av underhÄllning. Majoriteten av deltagarna följer Àven företag för att fÄ nÄgonting tillbaka i form av tjÀnster, rabatter eller erbjudanden.

?Man vill ju inte kÀnna sig osÀker och rÀdd? : En studie utifrÄn barns perspektiv om social trygghet pÄ fritidshemmet

Syftet med studien Àr att utgÄ ifrÄn barns perspektiv och belysa hur de upplever den sociala tryggheten pÄ fritidshemmet. I detta arbete belyses barns sociala trygghet pÄ fritidshemmet i förhÄllande till olika relationer, samt till barns sjÀlvförtroende, sjÀlvkÀnsla och social kompetens. LitteraturgenomgÄngen kommer presentera olika aspekter som Àr viktiga för att nÄ den sociala tryggheten.Barns perspektiv kommer studien utgÄ ifrÄn och studiens deltagare Àr flickor och pojkar i Ärskurs ett frÄn tvÄ olika fritidshem. Genom samtalspromenader som sedan följs av observationer synliggörs det hur den sociala tryggheten ser ut. Resultatet visar att barnen kÀnner sig trygga i relationer med kamrater och fritidslÀrare pÄ fritidshemmet och utifrÄn detta kan sjÀlvkÀnslan och sjÀlvförtroendet frÀmjas.

Barns sociala samspel i förskolans miljöer

Barns sociala samspel Àr en viktig del av deras utveckling. Det Àr genom samspel med sin omgivning som barn lÀr sig ny kunskap och utvecklas. I det sociala samspelet lÀr man sig Àven att samarbeta och anpassa sig efter andras behov och önskningar. För förskolebarn Àr det i leken som en stor del av deras sociala samspel och lÀrande sker. I leken lÀr sig barn mycket, bland annat att kommunicera med andra barn.

Attityder och ursprungsland : En studie av det sociala nÀtverkets pÄverkan pÄ konsumenters attityd till ursprungsland

Den ökade vÀlfÀrden har lett till en ökad konsumtion och fler valmöjligheter för den enskilde individen. Konsumenten mÄste idag göra allt flera övervÀganden med avseende pÄ olika aspekter dÄ en produkt ska köpas. I ljuset av den allt mer globaliserade marknaden med större utbud av utlÀndska produkter har ett sÀrskilt attribut kommit att fÄ större uppmÀrksamhet, nÀmligen ursprungsland. Ursprungsland har studerats av forskare sedan 1960-talet men fortfarande finns kunskapsluckor att fylla. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen för vad som ligger till grund för konsumentens attityd till ursprungsland.

Bilderna och sagan : -om en bilderboks bilder och deras relation till en text

Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sÀtt att integrera pÄ webben. Transformeringen frÄn webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att Àven sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det Àr lÀtt att förbise att journalisterna inte enbart Àr sÀndare av information utan Àven mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister anvÀnder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshÀmtning och vad det ger för effekt pÄ journalistikens innehÄll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska kÀllor i dagspressjournalistik: tekniktillgÄng, teknikanvÀndning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jÀmförs anvÀndningen av Twitter och Facebook pÄ en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstÀckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera pÄ respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna anvÀnder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utstrÀckning.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->