Bara en välkomstgrej? - Om förhållningssätt till sociala medier i kyrkan
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationConnectivismCommunities of practiceLärandeKyrkaLivsuppfattningNy litteracitetSociala medier
Sociala medier får en allt viktigare roll i samhället. Detta gäller även för
organisationer och där implementerandet av dessa medier innebär att
kommunikationen med organisationens medlemmar övergår från att vara en monolog
till att istället anta formen av en dialog. En av dessa organisationer som
nyligen börjat använda sociala medier är Svenska kyrkan. Detta är en
organisation som till stor del präglas av traditionellt tänkande, men som
samtidigt har som mål att sprida sitt budskap. Enligt denna studies antagande
styrs dock förhållningssättet till de sociala medierna av både hur man ser på
lärande, men även hur man uppfattar teknikens påverkan på omvärldens
utveckling. Syftet i denna undersökning har därför varit att ur ett
sociokulturellt perspektiv på lärande utveckla kunskap om hur
förhållningssättet till sociala medier hos de anställda inom Svenska kyrkan
påverkas av det sätt som dessa erfar sitt lärande och teknikens betydelse i sin
omvärld. En kvalitativ studie med en hermeneutisk ansats genomfördes, där fem
anställda i en liten församling intervjuades med en interview guide approach.
Resultatet av denna studie pekar på att de anställda inom den studerade
församlingen inte till fullo tänker på lärande i termer som kan relateras till
de pedagogiska möjligheter som sociala medier erbjuder, samt att de inte heller
anser att ny teknik spelar en central roll i omvärldens utveckling. Detta
resulterar i ett förhållningssätt som försvårar för de anställda att till fullo
utnyttja sociala medier i arbetet att sprida sitt budskap och där en viktig
bidragande orsak till detta ansågs vara de anställdas syn på cyberrymden som
något frånskilt den fysiska rymden.