Sök:

Företagens närvaro i sociala medier

En studie om hur användare förhåller sig till företagssidor i sociala medier


Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur användare av sociala medier förhåller sig till, och varför de väljer att följa företagssidor i sociala medier, vad de förväntar sig av dem samt hur de upplever företagens ständiga närvaro. Vi har undersökt detta utifrån en kvalitativ ansats och har använt fokusgrupper för att samla in studiens empiriska material. Fokusgruppsintervjuerna är semistrukturerade då detta anses vara lämpligt för att fånga in så mycket som möjligt av ämnet samtidigt som deltagarna får möjlighet att diskutera fritt. Det teoretiska ramverk som används i denna studie omfattar konsumentattityder, konsumentbeteende, skapande av image genom varumärken och word of mouth i sociala medier.Våra resultat visar att de största anledningarna till att deltagarna följer företag i sociala medier är för att få tillgång till information och inspiration samt ta del av underhållning. Majoriteten av deltagarna följer även företag för att få någonting tillbaka i form av tjänster, rabatter eller erbjudanden. Image är en avgörande faktor till varför deltagarna väljer att inte följa företagssidor. Den mest återkommande förväntan deltagarna har är att företagssidorna ska ge möjlighet till en tvåvägskommunikation, att företag ska svara på användares kommentarer samt att deras svar är relevanta. Deltagarna ställer sig generellt sett positiva till företags närvaro i sociala medier, främst för att detta ger dem möjlighet att påverka företag genom att framföra sina åsikter och kritik samt ta del av andra användares kommentarer. Deltagarna är mest negativa till företagsrelaterat innehåll som de själva inte aktivt har valt att ta del av. Majoriteten av deltagarna anser att det skulle kännas konstigt om företag inte fanns i sociala medier och menar att det är bättre att de finns där än att de inte gör det. 

Författare

Hannah Öhrström Nathalie Molin

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..