Specialpedagogers organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att arbeta h?lso- fr?mjande och f?rebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevh?lsoarbete i den lokala organisationen. -m?jligheter och hinder
Syftet med studien ?r att ta reda p? hur sju specialpedagoger verksamma i skolans l?gre ?ldrar
beskriver deras organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att bedriva h?lsofr?mjande och f?rebyggande
elevh?lsoarbete. Vi vill ta reda p? vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar
eller m?jligg?r det h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbetet. F?r att besvara syftet har vi tagit
avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Studiens teoretiska f?rankring utg?r fr?n organisationsteori med en tematisk analysmetod. Genom den tematiska analysmetoden har vi f?rs?kt identifiera m?nster och p? s? s?tt utr?na hinder och m?jligheter f?r det h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbetet.
Resultatet visade att specialpedagoger har en sv?righet i att etablera sin yrkesroll. Deras arbetsuppgifter ?r f?ljaktligen otydliga. Specialpedagogerna i intervjustudien har uppdrag som skulle
kunna vara b?de speciall?rares, kuratorers och rektors arbetsuppgifter. Detta i sig p?verkar specialpedagogens f?ruts?ttningar f?r att arbeta h?lsofr?mjande och f?rebyggande. Tv? andra faktorer som spelar stor roll f?r specialpedagogers f?ruts?ttning att arbeta h?lsofr?mjande och f?rebyggande ?r elevh?lsans organisering samt rektors ledarskap som kan vara en f?ruts?ttning
eller ett hinder f?r specialpedagogen.