Sök:

Attityder och ursprungsland

En studie av det sociala nätverkets påverkan på konsumenters attityd till ursprungsland


Den ökade välfärden har lett till en ökad konsumtion och fler valmöjligheter för den enskilde individen. Konsumenten måste idag göra allt flera överväganden med avseende på olika aspekter då en produkt ska köpas. I ljuset av den allt mer globaliserade marknaden med större utbud av utländska produkter har ett särskilt attribut kommit att få större uppmärksamhet, nämligen ursprungsland. Ursprungsland har studerats av forskare sedan 1960-talet men fortfarande finns kunskapsluckor att fylla. Syftet med denna studie är att öka kunskapen för vad som ligger till grund för konsumentens attityd till ursprungsland. Inom området konsumentbeteende anses individens sociala omgivning spela en avgörande roll för hans/hennes attityd till produkter. Vi har studerat om det sociala nätverket påverkar konsumenters attityd till ursprungsland. Genom en förstudie i form av gruppintervjuer samt en enkätundersökning i huvudstudien fann vi en svag, ändock statistiskt signifikant påverkan mellan det sociala nätverket och attityd till ursprungsland.

Författare

Max Schneider Paula Löfström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..