Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 35 av 619

MyLikes : utveckling av ett rekommendationssystem med utgÄngspunkt i informationen frÄn sociala medier

I takt med att Internet blir mer och mer tillgÀngligt och att informationsmÀngden pÄ Internetkonstant ökar, har ett behov för rekommendationssystem uppkommit. Ett problem pÄ internet Àratt veta vem och vad man kan lita pÄ. Ett sÀtt att komma runt det hÀr tillitsproblemet Àr attanvÀnda sig av social media. Samtidigt har sociala medier stÀndigt ökat i populÀritet de senasteÄren. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur rekommendationssystem och socialamedier kan dra nytta av varandra samtidigt som ett praktiskt problem om att fÄrekommendationer frÄn sina (online) vÀnner löses.

HöglÀsning i förskolan : En planerad eller polanerad aktivitet?

Barns utveckling och vÀlmÄende kan pÄverkas av hur deras sociala relationer ser ut. Eftersom barn spenderar mycket tid pÄ förskolan blir det pedagogernas ansvar att stötta utveckling av barns sociala relationer. Studiens syfte Àr att identifiera och beskriva diskurser som framkommer i samtal mellan pedagoger om deras arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn detta belyser studien vilka diskurser som pedagoger uttrycker kring sitt arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn tidigare forskning presenteras teman som innefattar hur pedagoger kan agera för att möjliggöra goda relationer mellan barn samt vad som kan pÄverka barns sociala relationer och vilka följder som kan uppkomma. Det lyfts Àven fram om sprÄkets betydelse i sociala samspel med andra.

Sociala mediers pÄverkan pÄfastighetsmÀklarföretag : ett framtidsperspektiv

Syfte: Syftet med denna uppsats ligger i att undersöka hur svenska fastighetsmÀklarföretag anvÀnder sig av sociala medier i sitt vardagliga arbete. Vi har undersökt hur komponenter sÄ som kundfokus, marknadsföring samt försÀljning Äterspeglas mot företagen i och med deras intrÀde i de sociala medierna.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i arbetet och det grundar sig pÄ en empirisk studie dÀr vi bearbetat inhÀmtat material ifrÄn intervjuer. Vi har Àven haft en kumulativ inriktning i vÄrt arbete för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en mer unik aspekt pÄ arbetet.Resultat & slutsats: Resultatet visar pÄ att det finns en stor möjlighet för svenska fastighetsmÀklarföretag att anvÀnda sig av sociala medier i ett syfte som ligger i att öka försÀljningen. I dagslÀget anser vi inte att medvetenheten hos svenska fastighetsmÀklarföretag gÀllande sociala mediers betydelse Àr tillrÀckligt stor. Dessutom finns inte en insikt om att den förmodade framtida expansionen av sociala medier.

Ägarstrukturens betydelse för företagssociala ansvarstagande : En studie av hur svenska storföretags sociala ansvarstagandepĂ„verkas av Ă€garstrukturen

Intresset för företagens sociala ansvarstagande och dess bakomliggande faktorer har pÄ senaretid ökat snabbt och mÄnga olika aspekter har studerats. Vi har i denna uppsats undersökt hurföretags Àgarkoncentration, storleken pÄ deras största Àgare samt Àgande av finansiellainstitutioner pÄverkar kvalitén pÄ företagens sociala ansvarstagande i ett svenskt kontext. Denmetod som anvÀnts Àr en multipel linjÀr regression dÀr sambandet mellan ovan nÀmndavariabler och kvalitén pÄ företags sociala ansvarstagande testats. Resultaten visar inte pÄnÄgot signifikant samband mellan Àgarkoncentration och kvalitén pÄ företags socialaansvarstagande medan storleken pÄ den största Àgaren visar sig ha en negativ inverkan ochÀgande av finansiella institutioner en positiv inverkan pÄ kvalitén av det socialaansvarstagandet. DÄ resultaten gÀllande storleken pÄ den största Àgaren ochÀgarkoncentrationen skiljer sig frÄn resultat i andra lÀnder skulle det kunna implicera attSveriges institutionella bakgrund pÄverkar storÀgares instÀllning till socialt ansvarstagande..

Den mödosamma vÀgen ur Jehovas vittnen : Sociala relationer före och efter uttrÀdet

ABSTRAKTUppsatsen handlar om hur en persons sociala relationer pÄverkas nÀr individen distansierarsig frÄn Jehovas vittnen. För att uppfylla syftet genomfördes en kvalitativ studie pÄ basen avsemistrukturerade intervjuer med fyra stycken personer dÀr tre har lÀmnat Jehovas vittnenoch en Àr pÄ vÀg att lÀmna. Resultatet har jag tolkat utifrÄn den kunskapssociologiska teorinobjektiv och subjektiv identitet av Berger & Luckmann(2003). Resultatet visade att nÀrinformanterna fortfarande var aktiva medlemmar i Jehovas vittnen sÄ mÄdde de bra.UmgÀnget inom Jehovas vittnen var enligt informanterna fullt tillrÀcklig dÀr man tyckte attgemenskapen var bÄde varm och hjÀrtlig och i det sociala umgÀnget saknades inget.UmgÀnget med mÀnniskor utanför Jehovas vittnen var nÀst intill obefintligt förutom meddem pÄ jobbet, som krÀvdes för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Jehovas vittnens regleroch lagar var man tvungna att följa annars skulle man fÄ sanktioner i form av att blitillrÀttavisad eller sÄ blev man av med sina privilegier.

Instagram som mediekanal för varumÀrkesspridning - en fallstudie av Stadiums selfiekampanj #whatsyourdistance

Idag publiceras stora mÀngder bilder, och framförallt selfies, i olika sociala nÀtverk. Uppsatsen syftar till förstÄ företags anvÀndande av fenomenet selfiekampanjer pÄ sociala medier. VarumÀrkesspridningen och marknadsföringsstrategin undersöks, dessutom studeras deltagarnas beteendemönster vid publiceringen av bilder. En fallstudie koncentrerad till en av Stadiums selfiekampanjer, kampanjen #whatsyourdistance pÄ Instagram, har genomförts. Undersökningen innefattade en kortare telefonintervju med en av nyckelpersonerna bakom kampanjen samt en kvalitativ innehÄllsanalys av de bilder som fungerat som tÀvlingsbidrag. Arbetet visar bland annat att Stadium anvÀnt ett aktuellt fenomen för att fÄ mÀnniskor att publicera bilder och dÀrigenom sprida Stadiums varumÀrke. Stadium har ocksÄ anpassat selfiekampanjen sÄ att den genomförs i enlighet med deltagarnas aktiviteter i det vardagliga livet. Dessutom pÄvisas att deltagarna huvudsakligen har följt anvisningarna för kampanjen, men har en tendens till antingen bristande kunskaper i plattformens teknik eller problem med tolkandet av instruktionerna för tÀvlingsmedverkan..

Det sociala intranÀtet ur ett mottagarperspektiv : ? En kvalitativ studie av SkellefteÄ kommuns nya sociala intranÀt

För att en organisation ska fungera mÄste kommunikationen fungera, för mÄnga organisationer och företag har intranÀtet blivit en av de primÀra kommunikation- och informations kanaler. Ett intranÀt stöder frÀmst nedÄtriktad information och fungerar som en informationsportal men den tekniska utvecklingen gÄr framÄt och nya höjder nÄs för vad som Àr tekniskt möjligt att göra. SkellefteÄ kommun Àr en organisation som valt att förnya sitt intranÀt och skapa ett nytt socialt intranÀt, det sociala intranÀtet skiljer sig frÄn sin föregÄngare genom att det inte enbart bestÄr av statisk information utan det Àr kommunikativt. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vilken uppfattning anstÀllda inom SkellefteÄ kommun har om organisationens nya sociala intranÀt samt hur de anvÀnder det. Materialet till studien samlades in genom sex semistrukturerade intervjuer.

"Att fÄ eller skaffa svenska kompisar det Àr inte lÀtt faktiskt." : En studie om ensamkommande flyktingungdomars sociala nÀtverk i Sverige

Syftet med föreliggande studie var att undersöka ensamkommande flyktingungdomars sociala nÀtverk i Sverige, samt vad de upplever kan försvÄra respektive frÀmja upprÀttande av sociala nÀtverk. I studien anvÀndes kvalitativ metod och semi-strukturerade intervjuer genomfördes med fem ensamkommande flyktingungdomar i Äldrarna 17-18. Under intervjuerna anvÀnde vi oss av visuell elicitering i form av en nÀtverkskarta. Det empiriska materialet analyserades med social nÀtverksteori, socialantropologisk nÀtverksteori, Robert Putnams distinktion i överbryggande respektive sammanbindande socialt kapital samt rasifieringsteori. Resultatet pekar pÄ att samtliga ungdomar i föreliggande undersökning har ett socialt nÀtverk i Sverige som de kan vÀnda sig till för sÄvÀl kÀnslomÀssigt som praktiskt stöd. Deras sociala nÀtverk bestÄr frÀmst av professionella vuxna samt ungdomar av samma etnicitet som dem sjÀlva, alternativt annan etnicitet Àn svensk.

Skolsköterskans betydelse - ett rektorsperspektiv

Inledning: Skolsköterskan Àr delaktig i elevhÀlsoteamet som bestÄr av en bred samlad kompetens dÀr mÄlet Àr att frÀmja barns hÀlsa och utveckling. Skolsköterskan Àr ofta ensamarbetande i sin profession vilket kan upplevas som utmanande. Tidigare forskning visade att skolsköterskans arbetsuppgifter inte alltid stÀmde överens med de förvÀnt-ningar andra medarbetare inom verksamheten hade. Rektorn, som den nÀrmaste chefen har ansvar för bland annat resursfördelning och organisering av arbetslagen. Eftersom rektorn Àr betydelsefull för hur skolsköterskans arbete utformas Àr det av vikt att göra en studie om skolsköterskans betydelse utifrÄn ett rektorperspektiv.

KrÀnkningar och mobbning i de sociala medierna : LÀrare och elevers uppfattningar

KrÀnkande behandling och mobbning Àr nÄgot som alla skolor ska arbeta aktivt för att motverka men vad hÀnder nÀr dessa krÀnkningar och mobbning förekommer pÄ internet och i de sociala medierna dÀr lÀrarna och skolan inte har insyn?Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur lÀrare i mellanstadiet och rektor pÄ en skola uppfattar att de arbetar med denna form av krÀnkande behandling och mobbning samt hur eleverna pÄ mellanstadiet uppfattar att deras lÀrare hanterar detta om det skulle intrÀffa.I den hÀr studien ligger fokus framförallt pÄ lÀrare, rektor och elevers uppfattningar om krÀnkningar och mobbning i sociala medier samt hur dessa uppfattningar skiljer sig Ät.Metod 1 för insamling av empiriskt material har skett genom kvalitativa intervjuer med samtliga lÀrare utom en pÄ mellanstadiet, varav en lÀrare Àven arbetar med fritidsverksamhet, samt med rektor. Metod 2 har skett genom en kvantitativ enkÀtstudie som besvarades av de flesta elever pÄ mellanstadiet i Ärskurs 4-6.Resultatet av dessa tvÄ undersökningar visade framförallt pÄ ett stort kunskapsglapp mellan lÀrare och elever nÀr det kommer till de sociala medierna, dÀr eleverna Àr de som kan mest nÀr det kommer till vad som sker pÄ de olika siterna som de rör sig pÄ, medan lÀrarna har mer generell kunskap om sÀkerheten. En annan sak som framkom tydligt Àr att samtliga lÀrare uttryckte starka önskemÄl om att fÄ mer kunskap om de sociala medierna och vad barnen/eleverna gör nÀr de befinner sig i denna cybervÀrld. För det stÄr klart att Àven om de vuxna i studien uppfattar de sociala medierna som just en cybervÀrld sÄ gör inte eleverna det.

SÄ mycket mer Àn bara en klapp pÄ axeln: En kvalitativ studie om hur fysiskt aktiva individer fÄr stöd av sociala medier för att fortsÀtta vara fysiskt aktiva

Syftet med studien var att undersöka hur fysiskt aktiva individer fÄr stöd av sociala medier för att fortsÀtta vara fysiskt aktiva. Inom ramen av sociala medier inkluderades Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, bloggar, forum och hemsidor. Sammanlagt deltog 30 fysiskt aktiva individer i Äldrarna 1856 Är. Metoden som anvÀndes var enkÀter med öppna frÄgor som delades ut till frivilligt deltagande individer pÄ tre olika friskvÄrdsanlÀggningar i norra Sverige. Insamlat textmaterial analyserades med en manifest innehÄllsanalys som resulterade i fyra huvudkategorier; Framsteg ger motivation, Inspiration, BekrÀftelse som en klapp pÄ axeln och Möjligheter till förbÀttring.

Bilder av barnet

Tidigare forskning har visat att implicita och explicita attityder formas och förÀndras oberoende av varandra, samt att allt fler politiker anvÀnder sig av sociala medier för att nÄ ut till sina vÀljare. Denna studie syftade till att undersöka hur deltagarnas implicita och explicita attityder, gentemot tvÄ fiktiva politiker, pÄverkas av traditionella och sociala medier. I studien anvÀndes en experimentell mellangruppsdesign dÀr deltagarna slumpmÀssigt fördelades till olika betingelser. Dessa bestod av positiva och negativa nyhetsitems frÄn dels traditionella dels sociala medier. I undersökningen, som genomfördes pÄ internet, deltog 126 personer. För att mÀta deltagarnas attitydförÀndringar anvÀndes dels ett Implicit Association Test (IAT), dels ett explicit frÄgeformulÀr.

Digitala avtryck ? en del av omvÀrldsförstÄelsen En kvantitativ och kvalitativ undersökning av hur företag bevakar sociala medier

Titel: Digitala avtryck ? en del av omvĂ€rldsförstĂ„elsenFörfattare: Louise Bergetoft och Linnea ThorĂ©nKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: VĂ„rterminen 2013Handledare: Marie GrusellSidantal: 58 inklusive bilagorAntal ord: 16452Syfte: Att undersöka hur företag förhĂ„ller sig till samt bevakar information skapad i sociala medier.Metod: Flervalsmetod. Kvalitativa samtalsintervjuer och kvantitativ webbenkĂ€t.Material: Åtta intervjuer med personer som jobbar internt i företag med bevakning av sociala medier. Tre intervjuer med personer som jobbar externt med att hjĂ€lpa andra företag att bevaka sociala medier.

VÀgen till barns sociala utveckling : med leken som pedagogiskt verktyg i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur leken kan anvÀndas som pedagogisktverktyg i förskolan för att stimulera barnets sociala utveckling. Det har genomförtsobservationer och intervjuer för att fÄ fram resultatet, som visade att leken har encentral betydelse för hur barnet utvecklas socialt. De pedagoger och barn som medverkat i denna studie har bidragit med vÀrdefull information som visar pÄpedagogens roll i barnets sociala utveckling. Pedagogernas sÀtt att arbeta med lekenvisade sig ha en koppling till hur de stÀllde sig till lekens betydelse för barnetsutveckling. Trots att resultatet visar pÄ olika sÀtt att arbeta med leken, framgÄrpedagogernas positiva syn pÄ leken i olika utstrÀckning.

FörtjÀnad försÀljning och farliga förpliktelser : En studie om e-handlares anvÀndning av sociala medier, med fokus pÄ heminredningsbranschen

Bakgrund: Internet och sociala medier Àr idag en naturlig del av mÀnniskors vardag och företag lÀgger allt mer av sin marknadsföringsbudget pÄ att synas i digitala plattformar. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för e-handelsföretag, vilket har visat sig innebÀra bÄde möjligheter och hinder. Vidare har tidigare forskning lyft fram goda kundrelationer som en viktig komponent för företags framgÄng. Samtidigt som det har framkommit att det finns en skillnad mellan hur e-handlare gentemot den traditionella butikshandeln kan skapa relationer med sina kunder, dÄ köpare och sÀljare aldrig fÄr möjlighet till att mötas ansikte-mot-ansikte.Syfte:Avsikten med denna studie Àr att analysera hur e-handelsföretag anvÀnder sig av sociala medier och huruvida dessa medier möjliggör för e-handlarna att skapa och utveckla kundrelationer. Syftet med studien Àr Àven att bidra med rekommendationer för hur e-handelsföretagen kan skapa och utveckla kundrelationer via sociala medier, samt att identifiera och analysera de hinder som begrÀnsar e-handlares anvÀndning av sociala medier.Metod:Författarna för denna uppsats har valt att anvÀnda sig av en kvalitativ forskningsmetod för att generera en djupare kunskap och analys för forskningsomrÄdet.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->