Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 34 av 619

Att utveckla barns sociala förmÄgor : En studie om hur fritidspedagoger arbetar med att hjÀlpa barn att utveckla sina sociala förmÄgor

Uppsatsen undersöker hur abortfrÄgan diskuterades pÄ lokal nivÄ i GÀvle i tvÄ kvinnoorganisationer av motsatt politisk stÄndpunkt och drar paralleller till hur frÄgan diskuterades pÄ nationell nivÄ under 1930-talet. Genom att studera kÀllmaterialet mot bakgrund av ett teoretiskt ramverk förs Àven en diskussion om den moraliska synen pÄ kvinnlig sexualitet och ogifta mödrar under den studerade perioden.  .

Svenska kommuners redovisning av sociala upplysningar?

Corporate Social Responsibility (CSR) har blivit mer uppmÀrksammat pÄ senare tid, dels genom stor medial uppmÀrksamhet och dels för att organisationerna har blivit mer medvetna om att intressenterna inte enbart efterfrÄgar redovisning av finansiell information. CSR kan delas in i tre olika omrÄden: socialt, etiskt och miljö, dessa omfattar organisationens helhet. Redovisning av CSR kan benÀmnas som sociala upplysningar. Denna redovisning kan se olika ut pÄ grund av olikheter mellan offentlig och privat sektor. CSR fÄngade vÄrt intresse i och med dess aktualitet.

Företag och mÀnskliga rÀttigheter -policy och diskurs inom tvÄ typer av företag

För att leva upp till uppstÀllda mÄl om mÀnskliga rÀttigheter, som aspekt av socialt ansvarstagande, anvÀnder sig svenska, transnationella företag av olika kriterier som bygger pÄ internationellt erkÀnda system. Efterlevnaden av dessa kontrolleras inom företaget. Kriteriernas innehÄll avgörs av det specifika företagets vision. Sociala företag utgÄr frÄn en social vision, dÀr det sociala ansvaret Àr huvudfokus. Konventionella företag utgÄr frÄn marknadens principer, dÀr vinstintresset Àr frÀmsta fokus.

RÀtt man pÄ rÀtt plats? : En studie av de sociala nÀtverkens effekt pÄ matchningen mellan utbildningsnivÄ och yrke för svenska invandrare

I vÄr undersökning studerar vi sambandet mellan de sociala nÀtverken och invandrares situation pÄ arbetsmarknaden. Vi undersöker vilken effekt de sociala nÀtverken har för en matchning mellan utbildnings- och yrkesnivÄ för svenska invandrare. VÄr uppfattning Àr att det inte bara Àr viktigt att individerna Àr i arbetskraften utan att det Àven Àr av stor vikt att de har yrken efter deras kompetens. Av denna anledning bygger vi vÄr studie pÄ en modell som har matchningen mellan utbildningsnivÄ och yrkesnivÄ som beroende variabel. Denna direkta koppling mellan utbildning och yrke har inte tidigare varit i fokus nÀr det kommer till studier kring integration och betydelsen av sociala nÀtverk.

Relationen mellan IT-funktion och affÀrsverksamhet : En studie av den sociala dimensionen av anpassning inom bank- och försÀkringsbranschen

Inom forskningssammanhang har det introducerats mÀngder av initiativ i syfte att föra IT-funktion och affÀrsverksamhet nÀrmare varandra men fortfarande framstÀlls relationen ofta i problematiska termer dÄ det kommer till deras samarbete. Ett samarbete som i mÄnga fall begrÀnsas av bristande förstÄelse för varandras kunskaper. Denna uppsats undersöker den sociala dimensionen av anpassning inom företag verksamma i bank- och försÀkringsbranschen. Baserat pÄ intervjuer med personer frÄn tre av Sverige största bank- och försÀkringsföretag, söker denna uppsats förstÄ hur dessa möjliggör för, vilka utmaningar de möter och vilka motiv de har för att arbeta med den sociala dimensionen av anpassning.Med utgÄngspunkt i definitionen av den sociala dimensionen av anpassning följer teorier om kunskapsdelning, individens absorptionskapacitet samt organisationens tillÀmpning av den praktikbaserade gemenskapen för att frÀmja den gemensamma förstÄelsen och engagemanget mellan IT-funktion och affÀrsverksamhet. Genom att utveckla en konceptuell modell baserat pÄ tidigare litteratur analyseras de empiriska fynden inom ett bank- och försÀkringskontext.

Motiv till motion ur ett köns- och socialpsykologiskt perspektiv

Den sociala kontexten inom idrotten Àr en viktig orsak till utövares motivation. Sociala skÀl sÄsom kÀnsla av tillhörighet, att vara del av ett lag och social status rapporteras som centrala anledningar till engagemang. Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka motiv individer anger till sitt motionerande med fokus pÄ de sociala aspekterna, med en jÀmförelse mellan könen. Studien utgÄr ifrÄn Deci och Ryans Self-Determination Theory (2000). Motiv till deltagande i motion mÀttes genom anvÀndandet av ?The Exercise Motivation Inventory-2?.

?Det finns 1000 olika sÀtt att lyckas? ? En kvalitativ studie av kultur- och nöjesbranschens arbete bakom sociala medier

Titel ?Det finns 1000 olika sÀtt att lyckas? ? En kvalitativ studie av kultur och nöjesbranschens arbete bakom sociala medierFörfattare Emma Hellberg och Amanda NergeliusKurs Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, GöteborgsuniversitetTermin Höstterminen 2014Handledare Magnus FredrikssonUppdragsgivare Plyhm KommunikationSyfte Syftet Àr att kartlÀgga hur strategier för sociala medier implementeras i organisationer och eventuella skillnader mellan organisationer som tagit hjÀlp av PR-konsulter respektive de som inte har gjort det.Metod och material Kvalitativa intervjuer med informanter pÄ elva organisationer i kultur ochnöjesbranschen.Huvudresultat Trots att alla organisationer har idéer och tankar kring hur de vill arbeta med sociala medier, Àr det Ànnu inte sjÀlvklart att man har dessastrategier nedskrivna, eller ens uttalade för fler Àn den som arbetar med kommunikation. Det finns en ambition om att inkludera fler anstÀllda i detta arbete, men mÄnga Àr försiktiga dÄ man vill att det ska finnas en genomgÄende ton i kommunikationen. Av samma anledning Àr man ocksÄ vara försiktig med att lÄta en konsult skapa innehÄll för kanalerna. Man ser dock ingen fara i att anvÀnda konsulter i en rÄdgivande roll och tycker inte att de har för mycket makt i kommunikationsprocessen.Sociala medier anvÀnds frÀmst för att förstÀrka varumÀrket genom att ha en dialog med gÀster och kunder.

FörstagÄngsvÀljare och medier 2010 : En kvantitativ studie om politisk information och unga vÀljare i en fragmenterad medievÀrld.

Denna studie gÄr ut pÄ att undersöka vilka mediekanaler unga förstagÄngsvÀljare anvÀnde sigav för att fÄ politisk information innan och under riksdagsvalet 2010. Syftet Àr ocksÄ attundersöka hur traditionella massmedier, som tidigare varit den dominerande kÀllan förpolitisk information, stÄr sig i relation till sociala medier i den fragmenterade medievÀrld vilever i idag. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr utifrÄn Uses and Gratifications-teorin samttidigare forskning rörande förstagÄngsvÀljare och sociala medier. Metoddelen Àr kvantitativ iform av en frÄgeundersökning med gymnasieelever som lÀser sista Äret pÄ gymnasiet.Datainsamlingen genomfördes i Sundsvall och Jönköping under december 2010. Resultatet visar att unga förstagÄngsvÀljare fortfarande anser att de traditionella medierna,frÀmst TV, Àr de viktigaste för deras politiska information. Det framgÄr ocksÄ i resultatet attdet politiska intresset hos unga ökar under valÄr.

Livskunskap - en fallstudie i hur skolan kan stÀrka barns sociala kompetens

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur personal, elever och nÄgra förÀldrar pÄ StÄnga skola uppfattar att skolan kan stÀrka barns sociala kompetens med SET (social och empatisk trÀning) som metod. Studien bygger pÄ skolan och hemmets gemensamma ansvar för barnens fostran, utveckling och utbildning.I litteraturgenomgÄngen definieras begrepp inom social kompetens, och metoder som frÀmjar social kompetens presenteras.Den empiriska undersökningen bygger pÄ observationer, intervjuer samt enkÀtinsamlingar som utfördes i samband med ett besök pÄ StÄnga skola. Arbetet med SET undersöktes. Studien visar att arbetet med Livskunskap Àr viktigt, men huruvida det stÀrker barns sociala kompetens eller ej har inte kunnat pÄvisas mer Àn som en observerbar förÀndring gÀllande elevernas förhÄllningssÀtt, beteende och bemötande..

Sociala faktorers betydelse för de boendes hÀlsa pÄ ett trygghetsboende : En intervjustudie

SamhÀllet i Sverige och Europa stÄr inför en stor utmaning nÀr det gÀller den Äldrande befolkningen, medellivslÀngden ökar och allt fler blir allt Àldre och friskare. För att möta upp dessa utmaningar Àr det av stor vikt att skapa ett synsÀtt dÀr man ser att mÄlgruppen Àldre Àr en investering och att det Àr viktigt att skapa förutsÀttningar för ett gott Äldrande. Detta arbete kan göras med hÀlsofrÀmjande arenor och förebyggande insatser i samhÀllet. En sÄdan plats i samhÀllet kan vara ett trygghetsboende som bÄde kan inbringa en trygghet och stimulera till socialt deltagande med andra. Syftet med studien var att undersöka sociala faktorers betydelse för Àldres hÀlsa pÄ ett trygghetsboende.

Orsaker till ungdomsbrottslighet : en kvantitativ undersökning om brottslighet bland gymnasieelever

Ungdomsbrottsligheten har studerats och diskuterats i en uppsjö av olika sammanhang, medmer eller mindre lyckade resultat. TvÄ teorier, som under de senaste halvseklet har försökthitta svar pÄ detta komplexa problem, stÄr Travis Hirschi och John Braithwaite bakom. Deutvecklade teorin om sociala band (1969) respektive Äterintegrerande skambelÀggning (1989),dÀr framförallt den förstnÀmnda fÄtt en stor genomslagskraft inom den kriminologiskaforskningen, medan den senare Àr nÄgot mer okÀnd. Men kan dessa tvÄ teorier förklaraungdomsbrottslighet? Genom att formulera en enkÀtundersökning, som kom att besvaras av82 gymnasietreor, skapades ett kvantitativt material att granska.

Mellanchefers kompetensbehov inom Sahlgrenska universitetssjukhuset (SU). - En studie av mellanchefers syn pÄ dagens och framtidens chefer

Inledning: Skolsköterskan Àr delaktig i elevhÀlsoteamet som bestÄr av en bred samlad kompetens dÀr mÄlet Àr att frÀmja barns hÀlsa och utveckling. Skolsköterskan Àr ofta ensamarbetande i sin profession vilket kan upplevas som utmanande. Tidigare forskning visade att skolsköterskans arbetsuppgifter inte alltid stÀmde överens med de förvÀnt-ningar andra medarbetare inom verksamheten hade. Rektorn, som den nÀrmaste chefen har ansvar för bland annat resursfördelning och organisering av arbetslagen. Eftersom rektorn Àr betydelsefull för hur skolsköterskans arbete utformas Àr det av vikt att göra en studie om skolsköterskans betydelse utifrÄn ett rektorperspektiv.

Att arbeta med elevers sociala förmÄgor: lÀrares strÀvan
efter ett gott gruppklimat

VÄr empiriska fallstudie syftar till att undersöka hur lÀrare arbetar för att Ästadkomma ett behagligt klimat mellan eleverna i de tidigare Ären, samt lÀrarnas motiv för detta. För att ta reda pÄ det har vi gjort kvalitativa intervjuer med tio lÀrare och genom dessa har vi kommit fram till att lÀraren har en betydelsefull roll för hur det sociala samspelet mellan eleverna i klassen fungerar. Studien har visat att kommunikation och samtalsmetoder Àr ett övervÀgande arbetssÀtt hos lÀrarna, Àven om det ocksÄ förekommer andra tillvÀgagÄngssÀtt, sÄ som fredlig beröring, arbete med bilder, avslappning och konflikthantering. MÄnga lÀrare menar Àven pÄ att hur de Àr som personer avspeglas pÄ gruppen. I likhet med dessa resultat fann vi i litteraturstudien att utvecklandet av elevers sociala och emotionella förmÄgor pÄverkar det sociala samspelet mellan eleverna pÄ ett positivt sÀtt, samt att det har en inverkan pÄ inlÀrningssituationen.

Betydelsen av likes och followers : en jÀmförelse mellan tre huvudstÀders turistbyrÄer och deras marknadsföringsstrategier pÄ sociala medier

Internet har i jÀmförelse med andra kommunikationskanaler som TV och radio vuxit fram vÀldigt fort, och en utveckling av detta Àr sociala medier, dÀr interaktion och kommunikation Àr tvÄ viktiga ledord. För turismföretag kan dessa plattformar fylla en marknadsföringsfunktion, om de anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt, och i bÀsta fall skulle de ocksÄ kunna hjÀlpa turistbyrÄer att attrahera fler gÀstnÀtter till sina stÀder. Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra hur de tre skandinaviska huvudstÀdernas turistbyrÄer marknadsför sig via sociala medier mot turister och se vilka förvÀntningar de har för det framtida anvÀndandet av dessa plattformar. AnstÀllda pÄ de tre olika turistbyrÄerna har intervjuats för att fÄ höra om deras erfarenheter med anvÀndandet av sociala medier, och i detta fall just Facebook och Twitter. Vi har Àven intervjuat en expert pÄ sociala medier för att se om det finns nÄgot sÀtt som Àr mer effektivt vid marknadsföring via dessa.

TrÀffpunkten- Sociala relationers betydelse för mÀnniskor med missbruksproblem

I denna studie har jag undersökt vad sociala relationer betyder för mÀnniskor med missbruksproblem i form av droger och alkohol. De sociala relationerna har kommit att inbegripa andra missbrukare men Àven mÀnniskor som jag definierar befinner sig utanför missbruket och dÀrmed Àr accepterade och inrÀknade som en del av samhÀllet. MÀnniskor med missbruksproblem stÄr utanför samhÀllet, de har inte en plats som mÀnniskor som lever ?normalt?. MÀnniskor med missbruksproblem har Àven svÄrt att bli accepterade av samhÀllet och deltagarna i denna studie upplever att de aldrig fÄr en chans att komma tillbaka.Jag valde att anvÀnda mig av en hermeneutisk metod, som handlar mycket om att sÀtta sig in i den andres livsvÀrld.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->