Sök:

Så mycket mer än bara en klapp på axeln

En kvalitativ studie om hur fysiskt aktiva individer får stöd av sociala medier för att fortsätta vara fysiskt aktiva


Syftet med studien var att undersöka hur fysiskt aktiva individer får stöd av sociala medier för att fortsätta vara fysiskt aktiva. Inom ramen av sociala medier inkluderades Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, bloggar, forum och hemsidor. Sammanlagt deltog 30 fysiskt aktiva individer i åldrarna 1856 år. Metoden som användes var enkäter med öppna frågor som delades ut till frivilligt deltagande individer på tre olika friskvårdsanläggningar i norra Sverige. Insamlat textmaterial analyserades med en manifest innehållsanalys som resulterade i fyra huvudkategorier; Framsteg ger motivation, Inspiration, Bekräftelse som en klapp på axeln och Möjligheter till förbättring. Deltagarna upplever att de blir motiverade av en rad olika sociala medier där de har möjlighet att läsa statusuppdateringar, se upplagda bilder, videor och texter. Motivation som deltagarna upplever kommer från att inspirera vänner men också av att ta del av vänner och bekantas aktivitet på sociala medier. Deltagarna ser på sociala medier som ett verktyg där de kan mäta sin egen framgång men också följa andras. Genom att följa träningsprogram, inspirerande atleter och kända personer upplever deltagarna sig finna daglig inspiration. Feedback och bekräftelse är av betydelse för deltagare som delar med sig av sina träningsaktiviteter. Även genom att berömma sig själv för sin egen prestation upplever deltagarna motiverande. Deltagarna upplever ett stöd från sociala medier men har också en önskan om förbättring då de vill rikta fokus mot den mentala hälsan och låta idealbilden komma ner till en mer realistisk nivå. Nuvarande utbud av sociala medier upplever deltagarna vara tillräckliga. Resultatet av studien diskuteras med koppling till hälsofrämjande arbete i rollen som hälsovägledare.

Författare

Johanna Elehvä Kristoffer Lundborg Katja Sjöström-Groth

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..