Sök:

Sociala mediers påverkan påfastighetsmäklarföretag

ett framtidsperspektiv


Syfte: Syftet med denna uppsats ligger i att undersöka hur svenska fastighetsmäklarföretag använder sig av sociala medier i sitt vardagliga arbete. Vi har undersökt hur komponenter så som kundfokus, marknadsföring samt försäljning återspeglas mot företagen i och med deras inträde i de sociala medierna.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i arbetet och det grundar sig på en empirisk studie där vi bearbetat inhämtat material ifrån intervjuer. Vi har även haft en kumulativ inriktning i vårt arbete för att på så sätt få en mer unik aspekt på arbetet.Resultat & slutsats: Resultatet visar på att det finns en stor möjlighet för svenska fastighetsmäklarföretag att använda sig av sociala medier i ett syfte som ligger i att öka försäljningen. I dagsläget anser vi inte att medvetenheten hos svenska fastighetsmäklarföretag gällande sociala mediers betydelse är tillräckligt stor. Dessutom finns inte en insikt om att den förmodade framtida expansionen av sociala medier. Riskerna som finns i och med expansion av företaget via sociala medier är något vi tittat väldigt noga på och kommit fram till att företagen står inför en avvägning gällande taktiskt tillvägagångssätt. Riskerna som uppstår i och med att agera som marknadsledande är stora, men den fördelen det ger om man lyckas menar vi helt klart vara värt det.Förslag till fortsatt forskning: Vårt förslag till vidare forskning handlar då om ett utförligt förslag till hur företag ska framställa sin framtida expansion på marknaden. Vi har i vår uppsats tagit reda på möjligheterna och riskerna med sociala medier. Därför skulle vi se att en grundlig forskning i ett sätt att hantera problemet som detta innebär som högst relevant för fastighetsmäklarbranschen.Uppsatsens bidrag: Vi har i vår uppsats behandlat dagens situation gällande Sociala Medier inom fastighetsmäklarbranschen. Vi har utarbetat problemen i dagens läge och diskuterat huruvida dessa kan lösas för framtiden. Således menar vi att denna uppsats mycket väl kan ligga som grund för en framtida utveckling för Sociala Medier inom fastighetsmäklarbranschen.

Författare

Johan Persson Fredrik Wolffelt

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..