Sök:

Det sociala intranätet ur ett mottagarperspektiv

? En kvalitativ studie av Skellefteå kommuns nya sociala intranät


För att en organisation ska fungera måste kommunikationen fungera, för många organisationer och företag har intranätet blivit en av de primära kommunikation- och informations kanaler. Ett intranät stöder främst nedåtriktad information och fungerar som en informationsportal men den tekniska utvecklingen går framåt och nya höjder nås för vad som är tekniskt möjligt att göra. Skellefteå kommun är en organisation som valt att förnya sitt intranät och skapa ett nytt socialt intranät, det sociala intranätet skiljer sig från sin föregångare genom att det inte enbart består av statisk information utan det är kommunikativt. Syftet med den här studien är att undersöka vilken uppfattning anställda inom Skellefteå kommun har om organisationens nya sociala intranät samt hur de använder det. Materialet till studien samlades in genom sex semistrukturerade intervjuer. Teoribildningar som är centrala för studien är blanda annat socialt intranät och eftersom denna studie tar sin ansats ur ett mottagarperspektiv används användningsmodellen då den försöker klargöra hur människan fungerar gentemot medierna. Resultatet visar att det förekommer olika uppfattningar om organisationens nya sociala intranät, majoriteten av intervjupersonerna har en reserverad inställning till det nya intranätet. Resultatet visar även att det nya intranätet primärt används för att söka information och när det kommer till hur det nya sociala intranätet uppfattas som socialt kommunikationsforum kunde ingen av respondenterna ge ett tydligt svar då de uppgav att det inte förts någon diskussion om möjligheten att kommunicera med hjälp av det nya intranätet.

Författare

Emma Silfver

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..