Sök:

Sökresultat:

3850 Uppsatser om Servicekvalité pć Internet. - Sida 30 av 257

"Modets vÀktare" och "modets frihetskÀmpar" : - En kvalitativ studie om modebloggar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Internet fungerar som arena för alternativ offentlighet och för kommunikativa utövningar om mode- och skönhetsideal. Avsikten Àr att förstÄ hur Internet, och i synnerhet bloggen, fungerar som en plats dÀr man kan tillÀmpa alternativa praktiker pÄ.Undersökningen fokuserar pÄ svenska modebloggar som skiljer sig frÄn mÀngden, det vill sÀga de privata bloggar som innehÄllsmÀssigt sticker ut och Àr nischade. De alternativa modebloggar som vÀljs ut för studien jÀmförs med Sofi Fahrmans (Aftonbladet) och Ebba von Sydows (VeckoRevyn) bloggar. Anledningen till att valet kom att falla pÄ just Fahrman och von Sydow Àr att bÄda Àr vÀlkÀnda moderedaktörer som ofta figurerar i svenska medier; i TV, tidningar och pÄ Internet.Uppsatsen bygger pÄ sÄvÀl beskrivande som komparativa innehÄllsanalyser av sex modebloggar och kompletteras med en öppen enkÀt som besvaras av ett antal strategiskt utvalda modebloggare. Syftet Àr att, genom att skapa en bakgrundsbild kring fenomenet modeblogg, fÄ kunskaper om hur modebloggar upprÀttade av medieföretag samt privata och alternativa modebloggar skiljer sig Ät.

Genom vilka strategier anvÀnder gamla medier de nya? : En kvalitativ studie om TV-aktörernas anvÀndande av sociala medier

Title: By what strategies is the old media using the new media? A qualitative essay on TV: s use on social mediaNumber of pages: 54Authors: Marie Magnusson och Sabina KarlssonTutor:  Karin FastCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Spring 2011University: Karlstad UniversityPurpose/Aim: Our purpose is to examine which strategies and why two TV-channels, SVT and TV4, are using social media. Our anticipated view is that SVT as a public service organization and TV4 as a commercial operator may have different motives with its use of social media.Material/Method: A qualitative method consisting of interviews by informants from SVT and TV4.Main results: Our result is that there isn?t any big difference between SVT and TV4 in the way they?re using social media. However, that SVT has to more specifically make sure no commercialism exists, while TV4 don?t have to think about it.Keywords: Social networking, convergence, commercialism, communication, Internet, public service, television..

AnvÀndaracceptans för Web 2.0

Web 2.0 har blivit ett vanligt förekommande ord ute pÄ Internet och i datorrelaterad press. Men vad innebÀr detta egentligen? Ordet innebÀr i grund och botten en attitydförÀndring som har med hur InternetanvÀndare anvÀnder Internet och dess applikationer att göra. Det rÄder dock delade meningar om vad, vilka tekniker och applikationer, som kan rÀknas till Web 2.0. I detta arbete reder vi ut begreppet tydligare för att skapa oss en bÀttre förstÄelse för ordet och dess innebörd.

Diskursiva mönster om internetanvÀndande i skolan

Uppsatsen Àr en intervjustudie som genom att analysera respondenternas svar med hjÀlp av diskursanalys som teori och metod svarar pÄ frÄgestÀllningarna "Hur ser diskurserna ut om internet bland lÀrare i samhÀllsorienterade Àmnen pÄ gymnasieskolan? Vilken Àr dominerande och varför? Vad kan antas att detta leder till för undervisningen?"I resultatdelen visas att diskurserna om internet ser olika ut beroende pÄ vilka diskursiva konstruktioner av eleven och lÀraren som anvÀnds. NÄgot entydigt svar pÄ vilken diskurs som Àr dominerande ges inte, det handlar snarare om olika aspekter av internetanvÀndande och vilka konsekvenser för undervisningen de diskurser som hittats kan tÀnkas fÄ. .

Utforma lÀrande via Internet pÄ gymnasienivÄ

Sammanfattningsvis visar studien att fysiska trÀffar bÀr organiseras pÄ gymnasienivÄ en till tvÄ gÄng i mÄnaden, sÄ att kursmÄl uppnÄs och för att ge struktur för elever vid nÀtbaserad distansundervisning. Resultatet visar ocksÄ att lÀraren bÀr införa struktur kring kontakter med elever via Internet, det Àr viktigt för eleverna att frÄgor besvaras snabbt samt kunskap om nÀr svar kan förvÀntas. Dessutom visar studien att det Àr viktigt med en specialutformad lÀrplattformen, dÀr samarbetsinlÀrning och gruppgemenskap kan ske. Skolan mÄste ocksÄ ansvara fÄr att tillgÄng till persondatorer med bredbandsuppkoppling finns att tillgÄ..

Högstadieelever, bloggar och genus

Today's young people find themselves in an intense media traffic where many messages have a commercial nature. Some such messages are for example different types of advertising in various media and advertising often plays on the uncertainty that may be common in adoles-cence. New interactive media like blogs on the Internet has been established in recent years. Mixed types of media content, advertising with different messages, appear in blogs. Therefore, I am interested in how blogs on the Internet can influence young people's creation of their identity.

SmÄ företag och deras förberedelse inför e-handel

Allt fler smĂ„ företag pĂ„ konsumentmarknaden idag vĂ€ljer att startaförsĂ€ljning pĂ„ Internet. Men det Ă€r inte bara att lĂ€gga upp en hemsida ochstarta, utan det krĂ€vs genomgĂ„ende analyser och undersökningar pĂ„ allt ifrĂ„nkonkurrenter till mĂ„lgrupp och de egna finanserna. Heminredning betecknassom ”svĂ„ra” produkter att sĂ€lja pĂ„ Internet eftersom de mĂ„ste kĂ€nnas ochupplevas, vilket komplicerar arbetet för företag inomheminredningsbranschen.Det leder fram till uppsatsens frĂ„gestĂ€llning: Hur bör smĂ„ företag inomheminredningsbranschen arbeta för att förbereda e-handel?En kvantitativ undersökning i form av en enkĂ€tundersökning via telefon medomkring 150 konsumenter genomfördes, dĂ€r vi erhöll 57 svar avrespondenterna och dĂ€rmed fick vi en svarsfrekvens pĂ„ 38%. Vi genomfördeĂ€ven en kvalitativ undersökning med hjĂ€lp av intervjuer med representanterfrĂ„n företag som startar upp e-butiker.VĂ„r slutsats Ă€r att smĂ„ företag först bör göra grundliga analyser ochundersökningar pĂ„ marknaden, konkurrenter, mĂ„lgrupp och de egnafinanserna.

Fotodelning pÄ Facebook : Hur anvÀndare i olika Äldrar upplever och förhÄller sig till risker

It?s not unusual for people to upload photos to the Internet nowadays. Despite the fact that there are benefits from doing this, there are also some risks that people should take into consideration before they share private photos. The aim of this survey was to investigate how users of different ages respond to risks related to photo sharing on Facebook. The participants were between the ages of 16 and 64.According to the results it appears that in some cases, even if they can?t be statistically proven, there are patterns that indicate that younger people are more careless and that older people are more careful when it comes to photo sharing on the Internet.

?e du me pÄ webbsex?? : En studie av kön/genus och sexualitet pÄ ett Internet-community riktat till tjejer.

The thesis examines how sex/gender and sexuality are represented through text and images within the Internet community Sylvia whose primary target group is girls. Through an examination of the aesthetics, the member rules and the choices that constitute the framework for the site, the study observes Sylvia as a cultural context. In relation to this setting, the ten most visited member profiles at the time for the study are more closely examined. These profiles are studied from a constructivist view of sex/gender and are analysed from the perspective of feminist and quee r theory as well as in the light of feministic debates concerning sexuality and erotica. The thesis shows how Internet as a forum and the non-heterosexual context Sylvia open up for a constructivist understanding of sex/gender and also leads to a questioning of "masculinity" and "femininity".

Crescendo Online: en programsvit för kollaborativ musikproduktion

Collaborative music making on the Internet is not a new phenomenon, but no applications have yet caught on with the vast number of laptop and bedroom studio musicians active today. This is strange considering the inherent social and interactive nature of music, especially amongst trends like Web 2.0 where collaboration and user-generated data is key. In this paper I study the problems these applications face, and why they do not have a greater appeal to musicians. With the results I develop and evaluate my own framework, known as Crescendo Online: a multi-user sequencing and modular synthesis environment, intended to pave the way for a new type of online music creation platform..

För och nackdelar med webbaserade instrumentallektioner: En studie i pedagogers och elevers uppfattningar om instrumentalundervisning via internet

Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur instrumentalpedagoger och elever ser pÄ webbaserade instrumentallektioner. ForskningsfrÄgorna Àr riktade mot att undersöka vilka skillnader samt vilka för- och nackdelar som finns mellan traditionell och webbaserad instrumentalundervisning. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med tvÄ verksamma instrumentalpedagoger och fyra elever. Resultatet av dessa intervjuer visar att varken pedagoger eller elever ser nÄgra större skillnader mellan de olika undervisnings-formaten. Det geografiska oberoendet anses vara den största fördelen med webbaserade lektioner medan den fördröjning av ljudet som uppstÄr i kommunikation över internet anses vara den största nackdelen.

Personlig integritet i arbetslivet : Arbetsgivarens möjlighet till kontroll av arbetstagarens Internet- och e-postanvÀndning

SammanfattningSkyddet för arbetstagarens personliga integritet Àr ett aktuellt Àmne dÀr teknikutvecklingenger arbetsgivaren ökade möjligheter att kontrollera arbetstagaren. DÀrmed Àventyras skyddetför arbetstagarens personliga integritet. Det finns i dagslÀget inte nÄgon direktspecialanpassad lagstiftning till skydd för den personliga integriteten i arbetslivet och svensklagstiftning saknar en enhetlig definition pÄ begreppet personlig integritet. Det Àr oklart vilkamöjligheter arbetsgivaren har att vidta kontrollÄtgÀrder av arbetstagarens Internet- och epostanvÀndningsamt vilket skydd arbetstagaren har för sin personliga integritet.Syftet med uppsatsen Àr att reda ut vilket rÀttsligt skydd arbetstagaren pÄ den svenskaarbetsmarknaden har för sin personliga integritet, vilka möjligheter arbetsgivaren har att vidtakontrollÄtgÀrder av arbetstagarens Internet- och e-postanvÀndning, samt vad begreppet godsed pÄ arbetsmarknaden i detta fall innebÀr. För att uppnÄ syftet anvÀnds en rÀttsdogmatiskmetod, som innebÀr att aktuella rÀttskÀllor det vill sÀga lagtext, förarbeten, praxis frÄnArbetsdomstolen och doktrin kommer att studeras.Arbetsgivaren ges möjlighet att vidta integritetskÀnsliga ÄtgÀrder sÄsom kontroll avarbetstagarens Internet- och e-postanvÀndning med stöd av den allmÀnna arbetsledningsrÀtten,avtal, kollektivavtal eller lagstiftning.

Smittsam marknadsföring i sociala medier : En studie kring hur tvÄ organisationer marknadsför sig interaktivt i sociala medier

I denna uppsats undersöks tvÄ svenska ideella organisationer utifrÄn hur de marknadsför sig i sociala medier. UtgÄngspunkten ligger i olika teorier om hur Internet i och med Web 2.0 blivit en plattform för social interaktion och vilka sociala medier som nÄr ut till mÄnga mÀnniskor. Fokus ligger bÄde pÄ hur organisationerna resonerar kring marknadsföring samt vilka anvÀndarbeteenden som finns och hur dessa kan pÄverka den virala spridningen av marknadsföring pÄ Internet. För att fÄ en inblick i detta har vi utfört intervjuer med representanter med ansvar för sociala medier i de tvÄ organisationer som undersökts samt utfört kvantitativa datainsamlingar dÀr vi fört statistik över organisationernas utveckling i de sociala medierna sett till siffror. UtifrÄn teorier om olika aspekter kring sociala medier samt den kvalitativa och kvantitativa datan har vi kunnat se mycket som pekar mot att sociala medier idag Àr framstÄende nÀr det gÀller marknadsföring pÄ Internet..

Social kommunikation via internet ? tvÄng eller frihet? : Kvalitativ intervjustudie: hur vuxna upplever att umgÀnge via internet pÄverkar deras vardagsliv

Syftet med uppsatsen Ă€r att genom en smĂ„skalig, kvalitativ, intervjustudie Ă„skĂ„dliggöra hur vuxna upplever att social kommunikation via internet pĂ„verkar deras var­dags­liv, med fokus pĂ„ upplevelsen av egen kontroll och styrning. Forsk­nings­frĂ„gorna: Vilka Ă€r för- och nack­del­arna? Ökar kĂ€nslan av social ge­men­skap eller ger kom­munika­tion via inter­net en upp­levelse av isolering? Vad Ă€r verklighet i samman­hanget? Hur upplever individ­erna att den soci­ala kom­munikationen tar plats i deras vardags­liv? Upp­levs en kĂ€nsla av kon­troll eller be­ro­ende?Teorierna som anvĂ€nds finns i spĂ€nningsfĂ€ltet mellan teknikdeterminism och bilden av en eman­ciperad an­vĂ€nd­are. De baseras pĂ„ resonemang frĂ„n Sherry Turkle om hur vi fjĂ€t­tras till kommunikationsredskapen och Maria Bakar­djievas syn pĂ„ att internetanvĂ€ndning kan ha en frigörande effekt samt att att mĂ€n­niskor gör ak­ti­va och överlagda val. Som metod för in­sam­ling av empiriskt material an­vĂ€nds den kvalitativa forsk­nings­intervjun, för att komma Ă„t det unika i varje persons be­rĂ€ttelse.

SÀkerhetens betydelse för elektronisk handel

Detta examensarbete behandlar Àmnet elektronisk handel pÄ Internet och fokuserar pÄ uppfattningar kring sÀkerheten inom detta omrÄde.Elektronisk handel pÄ Internet Àr fortfarande en relativt ny företeelse som snabbt sprider ut sig. Trots detta finns det vissa faktorer som hÀmmar utvecklingen inom omrÄdet. En av dessa faktorer Àr att sÀkerheten i samband med Internethandeln inte uppfattas som tillrÀckligt hög av potentiella kunder. Detta examensarbete undersöker hur uppfattningarna om sÀkerheten i samband med Internethandel ser ut i dagslÀget.För att erhÄlla svar pÄ min problemstÀllning har jag dels intervjuat ett antal företag och dels ett antal privatpersoner.Jag har kommit fram till att företag som idkar Internethandel anser att deras tjÀnster Àr tillrÀckligt sÀkra i dagslÀget. Privatpersonerna dÀremot, anser att det inte gÄr att lita pÄ sÀkerheten hos alla företag pÄ Internet.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->