
Sökresultat:
60 Uppsatser om Segmentation - Sida 4 av 4
En ny kanal för att nå en ny generation vuxna? : En studie om att skapa relationer mellan banker och segmentet unga vuxna med Internet som kommunikationskanal
Internet har under de senaste åren blivit en starkare kanal för kommunikation som ökat explosionsartat och även öppnat upp nya kommunikationsvägar för bankerna. Kunder som tidigare varit svåra att bygga upp en relation med kan idag bli nåbara på ett enklare sätt medhjälp av den nya kanalen. Segmentering används idag av banker i allt större utsträckning för att kunna identifiera olika typer av konsumenter för att mer effektivt kunna kommunicera med sina kunder och skapa relationer med dem.Syftet med uppsatsen är att undersöka om svenska storbanker använder sig av relationsmarknadsföring via Internet på ett framgångsrikt sätt mot segmentet unga vuxna i åldern 18-26 år. Studien har utifrån intervjuer med segmentet unga vuxna, intervjuer med en av de svenska storbankerna samt kompletterande undersökningar om ungdomars Internetvanor uppnått följande slutsatser.De flesta ungdomar i segmentet gör inget aktivt val av bank utan låter faktorer som bekvämlighet och enkelhet styra, vilket förklarar varför de flesta har valt samma bank som sina föräldrar. De flesta har heller inte haft några problem med sin bank, då de av naturligaskäl inte heller haft så stor kontakt med banken eller haft specifika behov.
Östersjörederiernas marknadsföringsstrategier : en studie om Tallink Silja AB, Viking Line AB och Birka Cruises AB
Turismaktiviteter till havs har kommit att få ett ökat intresse de senaste åren, där människor har upptäckt fördelen med kryssningsfärjor som transportmedel. De erbjuder ett varierat utbud av aktiviteter och upplevelser ombord, som både privat- och affärsresenärer kan ta del av. Detta omfattar flera kundgrupper med olika behov, vilket innebär att rederierna måste uppfylla kundernas förväntningar och vad de efterfrågar. I nuläget finns det en bred konkurrens på marknaden, där de olika aktörerna försöker skapa en egen nisch genom olika marknadsföringsstrategier i syfte att skapa långsiktiga relationer.Syftet med vår studie är att utreda hur Stockholms tre största rederier, Tallink Silja AB, Viking Line AB och Birka Cruises AB, arbetar för att behålla och vårda sina befintliga resenärer, samt vilka strategier som används för att nå nya kundsegment. Vi har även utgått ifrån kundens perspektiv för att undersöka hur de förhåller sig till företagens produkter och tjänster.
Smartphones som ny marknadsföringskanal : Nya möjligheter inom precision, segmentering och relationer
Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen för hur samhällets och teknikens senaste utveckling har bidragit med nya marknadsföringskanaler och vad detta innebär för företags marknadsföringsstrategier. Med detta syfte som utgångspunkt har tre forskningsfrågor formulerats för att avgränsa forskningen än mer:Hur kan smartphones som marknadsföringskanal hjälpa företag att precisera sin marknadsföring till kunden?På vilket sätt har den nya mobila tekniken, i form av smartphones, påverkat företags segmenteringsmöjligheter?Hur kan ett företag använda sig av smartphones, som ett verktyg för att hantera kundrelationer?Metod: Uppsatsen är resultatet av en kvalitativ studie med en huvudsaklig induktiv inriktning. Primärdatainsamlingen har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer.Slutsats: Efter att ha undersökt detta ämne har vi dragit slutsatsen att valet av smartphones som kanal kan hjälpa företag att precisera sin marknadsföring genom att telefonen är tillgänglig och personlig för kunden. Därför menar vi att kunders integritet och acceptans kommer att vara avgörande faktorer och viktiga att beakta.
Buzz : Med individen som insats
abstract buzz marketing, the phenomena Have you ever thought about why the small French pastries called macarons suddenly became so extremely popular? Soon they were seen everywhere in the media, on every celebrity party and shortly after of course on every Swedish person?s cake dish. Could it be that a trendy it-girl happened to mention these lovely creations in her blog?What (or who) is it really that decides and controls what is popular and what is going to sell? If one individual can influence a whole group of followers it is definitely something marketers should take advantage of. One cannot any longer rely on traditional advertising, one needs to be more creative and rethink the possibilities to get through the media noise.
Att inte följa strömmen : En studie om differentiering bland musikstreamingtjänster
Titel: Att inte följa strömmen ? en studie om differentiering bland musikstreamingtjänsterFörfattare: Riccardo Furrer, Matilda Johansson och My LarssonHandledare: Kaisa LundKurs: Kandidatuppsats 15hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music & Event Managementprogrammet, Linnéuniversitetet, Höstterminen 2013SyfteSyftet med denna uppsats är att analysera de sätt digitala prenumerationstjänster inom musiksektorn kan differentiera sig på marknaden. Vi vill även undersöka vad det är konsumenten anser vara viktigt i valet av en digital musiktjänst.Vi har också arbetat kring en forskningsfråga:Hur kan företag bakom digitala prenumerationstjänster inom musiksektorn positionera sig på den svenska marknaden?MetodVi har valt att göra en kvalitativ studie som tillslut antog en abduktiv ansats. Kvalitativ metod passade oss bäst då vårt mål var att gå in på djupet i vårt ämne och inte gå på kvantitet i våra empiriska undersökningar.
Möjliga strategier för mobila tjänster
Problem: De teorier om strategier som finns idag och som används kan synas vara föråldrade. Då information skiljer sig från de traditionella tjänster och produkter finner vi ett behov att undersöka hur vidare strategierna kan användas inom den mobila kommunikationen och den nya ekonomin. Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för möjliga strategier som kan göra mobila tjänster lönsamma. Metod: Vi har använt en kvalitativ undersökning med ett positivistiskt angreppssätt. Genom en abduktiv ansats kommer vi att föra en diskussion genom teorin samt empirin.
Den som hoppar högst är bäst? : En kvalitativ intervju-studie om gymnasieelevers uppfattningar om betyg och bedömning i idrott och hälsa
abstract buzz marketing, the phenomena Have you ever thought about why the small French pastries called macarons suddenly became so extremely popular? Soon they were seen everywhere in the media, on every celebrity party and shortly after of course on every Swedish person?s cake dish. Could it be that a trendy it-girl happened to mention these lovely creations in her blog?What (or who) is it really that decides and controls what is popular and what is going to sell? If one individual can influence a whole group of followers it is definitely something marketers should take advantage of. One cannot any longer rely on traditional advertising, one needs to be more creative and rethink the possibilities to get through the media noise.
Gäddfisketuristerna : En kartering och marknadssegmentering av de Europeiska marknaderna för gäddfiskande turister i Sverige
This investigation indicates that there are regions within Europe that seems to have similar preferences and priorities regarding pike angling travels to Sweden. Swedish pike angling facilities process in first hand markets with favourable economic circumstances and a cultural interest for pike angling. There was a big differences in features between the Northern, Western, Eastern and Southern regions of Europe. They also seems to be tied to specific regions within some of the nations.The regions have diverse requirements and distinguish in terms of consumption and preferences regarding different aspects of pike angling. From there it is possible to divide pike angling tourists into segments.
Möjliga strategier för mobila tjänster
Problem: De teorier om strategier som finns idag och som används kan synas vara
föråldrade. Då information skiljer sig från de traditionella tjänster och
produkter finner vi ett behov att undersöka hur vidare strategierna kan
användas inom den mobila kommunikationen och den nya ekonomin.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för möjliga strategier
som kan göra mobila tjänster lönsamma.
Metod: Vi har använt en kvalitativ undersökning med ett positivistiskt
angreppssätt. Genom en abduktiv ansats kommer vi att föra en diskussion genom
teorin samt empirin.
Marknadsföringsteorier i små företag : ? ett vinnande koncept?
Syfte: En vanlig och traditionell uppfattning bland företagsledare i små företag är att små företag i princip fungerar som stora företag, men i mindre skala. Dock har Welsh och White, som skrivit artikeln ?A small business is not a little big business?, en annan uppfattning och menar att detta är en felaktig bild av små företag vars storlek skapar speciella förhållanden. Syftet med denna uppsats är att belysa förutsättningarna för marknadsföring i små företag.Metod: Det vetenskapliga förhållningssättet i denna uppsats är av hermeneutisk karaktär.Eftersom vi studerat marknadsföring på universitets- och högskolenivå har vi redan med oss en hel del kunskap och åsikter i ämnet. Vi kommer även att påverkas under resans gång av det material vi samlar in.
Fast fashion mot en hållbar framtid- En studie kring konsumenters attityder till hållbart mode
Under de senaste 15 åren har modeindustrin växt och blivit både snabbare och billigare och begreppet fast fashion har etablerats. Fast fashion är en affärsstrategi inom modeindustrin vars mål är att reducera ledtiderna från idé till butik. Strategin syftar till att tillfredsställa kundernas begär av de senaste trenderna på mycket kort tid. Fast fashion branschen kan sägas stå i motsägelse till en hållbar utveckling, då den representerar korta modecykler där kläder tenderar att bli ?slit och släng? varor.
Den varumärkesuppbyggande processen : En fallstudie på en fackförening
Background: According to many authorities Trademark consideration will within the companies become all more prioritized objectives for competitive advantage and a strong organisational structure.Trade marking is becoming an important tool, not only Production oriented companies apply this on their products or services whereas it is today spread in many different sectors.Problems: On the basis of theoretical and empirical studies, we will try to see how a trademark is built up.This will guide us to our questions at issue:? How has the actual process for HTF been in order to strengthen and to build up their trademark, how have they achieved this in practice?? What are the underlying criteria?s to for this work and what role has the consultant company BMN in the actual process?Aim: The authors have for intention to create an understanding on why there is interesting for a trade union organisation like HTF to carry out a trademark development investment. A further understanding will be to highlighting a strong trademark's advantages and possible disadvantages.Results: As a trade union organisation where the relationship to the members and the potential members is becoming all more important is the interesting to highlight their trademark clear and in addition to that contribute to building and establishing strong relationships. on the basis of this study we can state that it is now one of the most important support activities that as a trade unions to highlight its core values through trademark. As a trade union, one can to a large extent work with and to apply the market the economic mocks-up for trademark build up.The most important aspect is that we can state , in the future developed to concentrate more on communication, positioning, Segmentation and diversification, which the trademark act as intermediary.
Renaissance of a CRM system ? Successful re-implementation out of an after market perspective
Problem: Today Frigoscandia Equipment Europe, FSEE, is not sure how their CRM-system, MSMS, is used along with other solutions at the different regions throughout Europe. The company is interested in a usage evaluation describing by who and how the system is used. FSEE is also concerned about the users opinions of future development and improvements.Management is also concerned about how MSMS would support the After Market and gain full leverage of the IT investments. MSMS is today only used to a limited extent in a few of the After Market departments, and FSEE is interested in what an overall usage would mean in terms of improved internal communication, customer focus and information management. The following questions will therefore be investigated in this study:· How, by whom and where is MSMS used within FSEE?s After Market and Sales divisions today?· What does the After Market division at FSEE gain from using MSMS?· What has to be done to improve the usage of MSMS at FSEE? Purpose: The purpose of this Master Thesis is partly to examine the current usage of the Sales and Marketing System within FSEE?s After Market and Sales divisions.
Vilka mål och behov har olika typer av skogsägare kring sitt skogsägande? :
The NIPF (Non Industrial Private Forest) owners in Sweden have very differentiated goals
and needs with their forest. They have different backgrounds and some of them live at their forest estate while other live in an urban environment, and some are economically dependent on their forest estate while others are not. The heterogeneity among these forest owners creates problems for market actors that want to aim marketing messages to catch their interest.
This is the problem background to the task that was provided to us as an investigative masters thesis for us. Their request was a plan for ensuring a successful marketing towards different segments of the NIPF owners.
We commenced with a literature study based on market information and previously carried
out similar investigations. We summarized the most important market information from the
literature and created some hypotheses regarding goals and needs of the NIPF owners.
Hopp på Täby Galopp : svensk hindersport ur ett strategiskt marknadsföringsperspektiv
Horseracing is frequently referred to as the engine behind all horse activity in Sweden and it can be divided in to two main branches: harness racing and thoroughbred racing (HNS, 2008). Jump racing is a part of the thoroughbred racing and the jump racing is characterised by jumps on the racing track. Jump racing has been a part of the Swedish horseracing for over hundred years, but it has in recent years suffered from low economic profitability and been threatened by discontinuance (ATG & SG, 2008). Svensk Galopp, who is governing the horseracing in Sweden, has decided to increase the importance of jump racing. A workgroup was created for this purpose, and as a result of their work a strategy for the jump racing is supposed to be delivered in April 2009 (pers.