Sök:

En ny kanal för att nå en ny generation vuxna?

En studie om att skapa relationer mellan banker och segmentet unga vuxna med Internet som kommunikationskanal


Internet har under de senaste åren blivit en starkare kanal för kommunikation som ökat explosionsartat och även öppnat upp nya kommunikationsvägar för bankerna. Kunder som tidigare varit svåra att bygga upp en relation med kan idag bli nåbara på ett enklare sätt medhjälp av den nya kanalen. Segmentering används idag av banker i allt större utsträckning för att kunna identifiera olika typer av konsumenter för att mer effektivt kunna kommunicera med sina kunder och skapa relationer med dem.Syftet med uppsatsen är att undersöka om svenska storbanker använder sig av relationsmarknadsföring via Internet på ett framgångsrikt sätt mot segmentet unga vuxna i åldern 18-26 år. Studien har utifrån intervjuer med segmentet unga vuxna, intervjuer med en av de svenska storbankerna samt kompletterande undersökningar om ungdomars Internetvanor uppnått följande slutsatser.De flesta ungdomar i segmentet gör inget aktivt val av bank utan låter faktorer som bekvämlighet och enkelhet styra, vilket förklarar varför de flesta har valt samma bank som sina föräldrar. De flesta har heller inte haft några problem med sin bank, då de av naturligaskäl inte heller haft så stor kontakt med banken eller haft specifika behov. Segmentet är utöver detta varken intresserade eller insatta i bankernas tjänster eller deras verksamhet. Detta beror mycket på att det inte finns några specifika ungdomssatsningar från bankernas sida. Bankerna har utifrån sin egen uppfattning en bra relation med segmentet, däremot har de svårt att nå ut med sin kommunikation och information till unga vuxna trots att den finns tillgänglig. Detta gällande oavsett vilken ålder, bank eller sysselsättning de tillfrågade i segmentet har.Sammanfattningsvis visar detta att unga vuxna i åldern 18-26 år är en svår målgrupp att nå för bankerna vilket är en avgörande förklaring till varför bankerna i dagsläget inte gör några specifika satsningar på denna målgrupp.

Författare

Catrin Liedberg Ida Koolmeister

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..