Sök:

Sökresultat:

471 Uppsatser om Scania - Sida 13 av 32

Interaktiv arbetsbeskrivning

Under framtagandet av nya produkter måste ett antal prototyper tillverkas för att verifiera konstruktionen. För en metodingenjör som tar fram reparationsmetoder innebär prototyptillverkning att tankar som växt fram under utvecklingsfasen kan provas för första gången på en fysisk produkt. Detta sker relativt sent i produktutvecklingen och eventuella ändringar som kan uppstå på grund av att servicevänlighet inte uppnås blir mycket kostsamma. Om däremot prototypen där metoderna verifieras för första gången är digital och detta sker tidigt blir kostnaderna för eventuella ändringar avsevärt mycket mindre. Modellen som ligger till grund för metodstudierna kan sedan används för att skapa ett utkast till service litteratur, detta medför att även den delen av slutprodukten kommer att vara i fas med övriga utvecklings avdelningar. Under detta projekt har en digital prototyp av en Scania motor använts för genomförandet av metodstudier.

Appar eller ej inom Fleet Management-området

A recent trend in the technological evolution has been to increase the mobility of the end-user. A contributing factor is the fast rate of improvement in the smartphone area. This, in turn, has changed the expectations end-users have on the availability of services, which has allowed mobile applications, apps, to find their place in everyday life.This study has been conducted at Scania?s Fleet Management department that offers a web-based service where haulage contractors can administer, monitor and follow up on their vehicle fleets. The purpose of this study was to investigate if Scania?s existing web service should be extended into the mobile area, and if so, what organizational and technical challenges app development imposes.

Informationshantering med kravsättning i 3D-baserade arbetsflöden

Produktframtagningsindustrin utsätts för snabba förändringar vilket medför att kraven från kunder, konkurrenter och lagkrav ökar. Företag inom produktframtagning måste därför ständigt förbättra sina metoder och processer för att fortsätta konkurrera och leverera kvalitativa produkter och tjänster. Samtidigt ska de nya metoderna vara lättarbetade, lättförståeliga och effektiva, med fokus på att minska fel, slöseri och resurser som inte skapar värde för slutkunden. Ett samordnat flöde med tvärfunktionella processer är därför önskvärt för att på ett lönsamt sätt uppnå satta mål.Med detta i åtanke fanns en uppdragsbeskrivning på Scania för att följa upp artikelritningens funktion och användning. Examensarbetet har undersökt vilka möjligheter som finns med att använda 3D-modellen som informationsbärare för att på sikt kunna ersätta artikelritningen.

Döden i grytan : Östskånsk företagshistoria under 1900-talet i konserveringsbranschen.

?Death in the pot.? The Fruit and Vegetable Preserving industry in East Scania during the 20th centuryA Company History.At the end of the twentieth century, only one of the six companies previously active in the Fruit and Vegetable Preserving Industry in East Scania survived as an independent company: Kiviks Musterier AB. Actual production remains at two sites only. The aim of this study is to determine the reasons for this development. The companies included in the investigation are AB Bjäre industrier, Gustaf Bong AB, Kiviks Musterier AB, AB Ruuthsbo konservindustrier, Th.

Virtuell hållfasthetsprovning av en turistbuss

The competitive nature of the automotive industry has always implied a necessity to improve product development concerning time-to-market, cost and product quality. As capacity of computer-aided engineering (CAE) tools has evolved, so has the strive for simulation-driven design. Virtual durability testing using full vehicle models is one of many challenges posed in front of vehicle manufacturers when computer simulations are given a key role in product development.This thesis has been initiated as a preliminary step towards implementing dynamic virtual durability testing in the development of buses and coaches at Scania. The objective has been to assess the predictability of a full vehicle coach model and to what level of precision structural loads can be predicted. Previously performed proving ground testing of a Scania Touring coach has been the basis for the modelling and simulations in this thesis.A virtual model of the Scania Touring coach has been created in multi-body simulation software package MSC.Adams.

Döden i grytan. Östskånsk företagshistoria under 1900-talet i konserveringsbranschen.

?Death in the pot.? The Fruit and Vegetable Preserving industry in East Scania during the 20th century A Company History. At the end of the twentieth century, only one of the six companies previously active in the Fruit and Vegetable Preserving Industry in East Scania survived as an independent company: Kiviks Musterier AB. Actual production remains at two sites only. The aim of this study is to determine the reasons for this development. The companies included in the investigation are AB Bjäre industrier, Gustaf Bong AB, Kiviks Musterier AB, AB Ruuthsbo konservindustrier, Th.

Kadmium i skånska vattendrag : en metodstudie i föroreningsmodellering

Modelling of pollutants is commonly used in research and at departments working with environmental issues. The need to use large amounts of data when modelling creates the opportunity for more generalised models with lower data demands. Aggregating functions into coarser elements is a sort of generalisation of actual features in nature.A development of a method and a modelling tool called ?KadmiumKalkylatorn? has been performed to model cadmium pollution in rivers in Skåne, Sweden. The water runoff has been multiplied with cadmium standard concentrations based on membership in landuse classes.

Skriftens betydelse

Scania som är ett multinationellt företag har som vision att alla medarbetare ska kunna delta och påverka sitt eget arbete, och att hantera dagens läs- och skrivkrav ses som en nyckel till det. Under 2005 startade Scania i egen regi ett läs- och skrivprojekt med mål att höja medarbetarnas läs- och skrivkompetens. 13.5 % av medarbetarna i motormonteringen anmälde sig till läs- och skrivprojektet. För att se vilket genomslag utbildningen har gett har vi anlitats av Scania för att utvärdera projektet. Syftet med vår studie är att utifrån djupintervjuer med Scanias motorbyggare undersöka skriftens betydelse i motorverkstaden samt söka svar på vad läs- och skrivutbildningen har betytt för motorbyggarna.

Processanalys av Scanias mjukvaruutveckling för drivlinan

Scanias nuvarande mjukvaruprocess upplevs, i många fall, vara onödigt lång från det att en idé har genererats tills att den har lanserats på marknaden. För att konkurrera på marknaden är det viktigt att erbjuda nya tjänster och ny avancerad fordonsstyrning som snabbt ska kunna sättas i produktion. För att säkerställa att mjukvaran uppfyller de uppsatta kvalitet- och säkerhetskraven används inarbetade processer däribland den så kalladeEmbedded Release Process. Dock är denna process inte alltid till hjälp för utvecklingen och kan medföra lång "time-to-market".Syftet med detta examensarbete var att utreda Scanias nuvarande utvecklingsprocess av mjukvara med avseende på ledtider, eftersom det idag råder frågetecken om huruvida processen är tidsmässigt optimerad från idé tills att den når kund.De metoder som har använts för att angripa de uppställda frågeställningarna har bestått mestadels av kvalitativa forskningsmetoder så som litteraturstudie, värdeflödesanalys, fallstudie, benchmarking samt workshop. Såsom ett komplement till den kvalitativa forskningen har statistik tillämpats i fallstudien.Värdeflödesanalysen visade på många överlämningar inom organisationen, centraliserad beslutsfattning samt att flödet sker sekventiellt.

Växelväljare i stadsbuss

Växelväljaren som Scania använder i dagsläget har stort inbyggnadsdjup vilket skapar problem vid integration i instrumentbrädan, dessutom har glödlamporna för indikationsbelysningen kort livslängd. Utvecklingen mot distribuerade system har gjort det möjligt för Scania att använda en egenutvecklad växelväljare och därför vill man undersöka möjligheten för en egen konstruktion.Konceptet som presenteras i detta examensarbete är en mycket kompakt enhet, inbyggnadsdjupet är endast en fjärdedel av den växelväljare som används i dagsläget. Tryckknapparna utgörs av en silikonknappsats som är genomlyst. Till indikations- och grundbelysning används OSRAMs HYPER T66. Detta är en kapsel som innehåller tre av varandra oberoende lysdioder.

Vattensänkningar : en analys av orsaker och effekter

There are records of lowering of the water level in a lot of the Swedish lakes from the middleof the 1700th century. The aim was gaining more areable land to meet the needs of more foodto support the expanding population. In areas with top soil which contents of clay or loam asin the southwest of Scania in southern Sweden this was proven to be a successful wayexpanding the total outcome of the harvest.The studied area in the northeast of Scania, though, consists of morain with a lot of mires -much less nutritious conditions. When the water level is lowered the atmosphere gets accessto the peat. The dissolving of the organic matter that has been suppressed by the lack ofoxygene below water level continues.

Förebyggande cachning

På grund av ökad produktkomplexitet och digitala arbetssätt har fler företag insett nyttan i att implementera och använda sig av bra system för Produkt Lifecycle Management och Product Data Management för att hantera produkten genom dess livscykel. Funktionen hos PLM-system är framförallt att se till att alla har tillgång till den senast uppdaterade datan. Detta uppnås genom ett centralt ställe att lagra produktdata samt möjlighet att strukturera och hantera datan. Scania använder sig av Spectra och Enovia för att strukturera och lagra dagens konstruktionsdata. På senare år har digital provmontering införts i chassiproduktion som ett komplement till den fysiska provmonteringen.

Kvinnor som ledare inom industriföretag : En studie om hur kvinnor kan ta sig tillledande positioner

Research question: How does the industrial company Scania work to get more women in leadership positions?Purpose: The purpose of this work is to describe how companies in a male-dominated industry can work to get a higher share of female leaders.Method: This survey was based on a deductive approach with a qualitative method. Theories have been obtained primarily from scientific articles and the empirical part has been collected through interviews from the companies Wiminvest and Scania.Conclusion: The conclusions the study came up with was different elements that companies in male-dominated industries can work with to get a higher share of female leaders. The first thing that companies can do is to join the project BON or similar projects to work on this issue. They can work with workshops and lectures to disseminate knowledge about the topic.

Simulation driven design of optimized sheet metal bracket

Det ständigt ökande trycket på minskande utsläpp och effektivare energianvändning driver utvecklingen av Scanias produkter. För att varakonkurrenskraftiga på marknaden behöver man leverera lastbilar med högre kvalitet och lägre bränsleförbrukning, det vill säga sänka transportkostnaderna förkunden. Ett steg i detta är att utveckla komponenter i fordonet som är optimerade iförsta hand med avseende på hållfasthet men även mot vikt och pris. En betydande andel av lastbilens komponenter är plåtfästen som ofta underprioriteras i produktutvecklingen. Examensarbetet fokuserade därför på att utveckla metoder för konstruktion av plåtfästen.En metod för att förbättra konstruktionerna är att arbeta med simuleringsdriven konstruktion.

Rum och rörelse - analys av alléns betydelse för människa och landskap

Within literature, politics and science, there is a claim that ?tree avenues are important?. But the question and the goal for this essay are to explore the pretext to how and why. Planting tree avenues is a 4000 year old tradition and they are a common element in the Swedish and Scanian landscape since the 18th century. They were first mainly planted by aristocratic land-owners or on their initiative, but since the 19th century also by farmers.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->