Sök:

Sökresultat:

471 Uppsatser om Scania - Sida 14 av 32

Torsionsanalys av vevaxeln kamaxeln och motortransmissionen på Scanias D12: a

Syftet med examensarbetet är att ta fram en modell för torsionssvängningar i systemet vevaxel, motortransmission och kamaxeln på Scania's 12 liters dieselmotor DC1201. Det höga gastrycket och injektortrycket på Scania's dieselmotorer ger upphov till stora moment på både vevaxeln och kamaxeln. Dessa moment varierar kraftigt med tiden och skapar torsionssvängningar hos de båda axlarna samt hos motortransmissionen. Modellen som presenteras är linjär och av frekvens respons typ, den beskriver förloppet i fortvarighet. Axlarna och transmissionen är diskretiserade med totalt 37 frihetsgrader.

Spåren efter Mesolitikum : en studie av 10 mesolitiska platser i sydöstra Sverige

The paper focus on the first people in south-east Sweden. I investigate why they moved to the north, how they adapted to a new environment, and how they used new materials. I study ten locations in my investigation, which starts with Årup in north-east Scania, and ends with Mörby in Östergöland. The survey deals with the research history concerning the Mesolithic Stone Age in southern Scandinavia, and why ethnicity, adaptability, imagination and the will of survive is so important to us human beings..

Att konstruera för tillverkning : En arbetsmodell för ett enstyckskonstruerande företag

SammanfattningDynaMate AB, som är ägare av DynaMate Industrial Services, är ett fristående helägt dotterbolagtill Scania CV AB. Bolaget startade sin verksamhet 1993 och då inledningsvis som enunderhållsavdelning inom och åt Scania. Under första halvåret av 2001 ombolagiserades dockDynaMate AB för att kunna erbjuda produktionsstöd även till andra kunder. Under 2009 bildades såDynaMate Industrial Services AB (DIS), där detta företag idag erbjuder specialkompetens inomautomation, el och mekanik. Med stöd av företagets kompetenser och erfarenhet av produktionsstödlöser de kundens problem från idé till färdig maskin.I Scanias regi har DynaMates uppdrag oftast vilat på enskilda konstruktörer, som då agerat bådeprojektledare, genomförare och slutförare.

Utbildningsmaterial för XPI : - Visualisering av flödet i ett bränslesystem

Rapporten beskriver arbetsprocessen vid skapandet av animationer som visualiserar flödet i ett avancerat bränslesystem. Arbetet är utfört på uppdrag av Scania Academy. Den frågeställning som arbetet utgått ifrån är:Hur skapar man en visualisering av ett flöde i ett avancerat bränslesystem som är informativt och anpassat för målgruppen?Bakgrunden till arbetet är att Scania tagit fram ett nytt bränslesystem som de är i behov av att hålla utbildning kring. Som stöd till utbildningen vill man med hjälp av animation förklara bränslets flöde.

Riktlinjer för effektivisering av arbetet med Simuleringsdriven Konstruktion

Då många företag vill skaffa sig marknadsandelar genom att leverera rätt produkt, vid rätt tid och för rätt kostnad har de börjat arbeta med Simuleringsdriven Konstruktion. Simuleringsdriven Konstruktion hjälper dem att genom ett iterativt arbetssätt hitta optimal konstruktion tidigt i NPD-processen och därigenom reducera tid och kostnad för produktutvecklingen.Många företag som sysslar med forskning och utveckling kräver idag mer av provutrustning än tidigare för att kunna kontrollera och möta ökande krav på produkter.  Mer sofistikerad provutrustning behöver utvecklas för att möta ökade krav på produktprov. Krav så som säkerhet, kapacitet, tidseffektivitet, noggrannhet etc. Att även tid och kostnad för utveckling av provutrustning reduceras är viktigt.Detta examensarbete har syftat till att ta fram riktlinjer för effektivisering av arbetet med Simuleringsdriven Konstruktion i utvecklingsprocesser.

Förhöjt kundvärde i tjänsteprocesser : En studie av Scania Finans AB ur ett leanperspektiv

Leanproduction börjar i allt större utsträckning appliceras inom olika verksamheter. Filosofins fokus på kundvärde samt dess skapade av effektiva och felförebyggande processer lockar mängder av aktörer inom olika sektorer av marknaden. Då kundvärde bör vara fokus för samtliga verksamheter och effektiva, kvalitetssäkra processer är något att eftersträva bör filosofin lämpa sig inom fler områden än just produktion. Tjänsteverksamhet är ett marknadssegment där kundvärde är särskilt viktigt. Då målet med tjänsteverksamhet vanligen är att skapa en bra service och på så sätt addera kundvärde bör leankonceptet framgångsrikt kunna appliceras inom verksamheten.

Reducering av en komplex produktstruktur : - En studie av bränsletanksinstallationen på Scanias lastbilschassier

The product structure of the fuel tank installation is one of the most complex product areas at Scania. Caused by the number of parameters, which affect the fuel tank installation, a product structure is created which is very difficult to handle. Knowledge exist that the structure in a nearby future will be considerable more complex. The purpose of the study has been to understand in why this complexity exist and find ways to break the trend of a growing product structure. The goal was to achieve a more standardized fuel tank installation.A theoretical study was performed in order to bring knowledge in relevant areas both in general theory but also in documentation at Scania.

Formgivning och konstruktion av handikapphjälpmedel

Vid utgången av 2011 hade Scania det året levererat omkring 72 000 lastbilar, 8 000 bussar och 7 000 marin- och industrimotorer. Denna jätte inom branschen för tillverkning av tunga fordon är välkänd för sin företagsfilosofi där de tre kärnvärdena kunden först, respekt för individen och kvalitet utgör grunden. Utifrån dessa utvecklas hela företagets verksamhet. Virtuella metoder för monteringsverifiering har använts vid Scanias chassimontering och hyttmontering sedan ett antal år under benämningen digital provmontering (DTA). Idén har varit att säkra monterbarheten i tidiga faser i produktutvecklingsprocessen, innan fysiska prototypartiklar beställs.Syftet med detta examensarbete är att undersöka om virtuella metoder skulle kunna införas även vid motormonteringen.

Hur enkel- & dubbelportsturbin i kombination med två olika avgassamlare påverkar gasväxlingsprestanda på en Scania V8

The exhaust arrangement on a Scania V8 consists of one manifold at each bank connected to a twin entry turbine (8-2-2). A study in GT-Power has shown improved performance and reduced cylinder to cylinder variations using two manifolds at each bank in combination with a single entry turbine (8-4-1). This thesis work analyses the difference in performance shown in simulation and verify it by engine test.The initial work was focused on simulation in GT-Power. Investigating how exhaust manifold volume and pulses effects the turbine efficiency and the mean effective pressure during the gas exchange. To verify GT-Power simulations four engine tests with different exhaust arrangement have been made.The results from GT-Power simulation indicate that a larger exhaust volume improve the turbine efficiency.

Framställning och tillämpning av prestationsmått: för- och nackdelar

Prestationsmätning är ett verktyg som syftar till att mäta hur effektivt organisationer presterar (Verweire & Van Den Berghe 2004). Det fastställer och visar på organisationers förmåga att åstadkomma sina mål (Sinclair & Zairi 1995). Samtidigt som prestationsmätning är positivt utifrån flera aspekter, medför det även problem (Eisenkopf 2009). Därmed är det viktigt att bilda sig en uppfattning om vilka för- och nackdelar som prestationsmätning eventuellt kan innebära.Avhandlingen är en fallstudie som genomförts på uppdrag av Scania, vars mät- och logistikavdelning UTPM i Södertälje övervägde implementering av prestationsmätning och önskade därmed få kännedom om vilka för- och nackdelar det eventuellt kunde medföra. I och med det avsåg studien att framställa verksamhetsspecifika prestationsmått för avdelningen och reflektera kring potentiella för- och nackdelar med anknytning till respektive prestationsmått samt prestationsmätning generellt.Processkartläggning av UTPMs processer utfördes i syftet att underlätta framställningen av prestationsmått (Damelio 2011).

Fallstudie av produktionschefers ledarskap

The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.

Kunskap väger tungt men är lätt att bära : en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov

Datum: 2007-06-21Författare: Gottvall, MariaHolmqvist, ElinNivå/utbildning: D-nivå (Magisternivå) FöretagsekonomiHandledare: Nils Wåhlin, Niklas WahlströmTitel: Kunskap väger tungt men är lätt att bära ? en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehovProblem: ?Hur väl möter stora företag inom verkstadsindustrin de osynliga mellanchefernas behov av fortbildning??Syfte: Syftet med denna uppsats är att uppmärksamma och öka förståelsen för osynliga mellanchefers fortbildningsbehov vid Scania AB i Södertälje, genom att:? Identifiera osynliga mellanchefer.? Utveckla förståelsen för de osynliga mellanchefernas profiltillhörighet.? Jämföra de osynliga mellanchefernas syn på dess fortbildningsbehov med deras chefs syn på detta behov.? Identifiera eventuella skillnader mellan två avdelningar angående osynliga mellanchefers fortbildningsbehov.? Utveckla förståelsen för brister och möjligheter i den nuvarande fortbildningen.Metod: För att kunna besvara problemformuleringen och uppfylla uppsatsens syften har vi använt oss av både en kvalitativ och kvantitativ ansats. Vi har sammanlagt genomfört fjorton semistrukturerade intervjuer samt genomfört en elektronisk enkät med nio av dessa respondenter. Tanken med denna uppsats är att försöka utveckla förståelsen för och om möjligt generera ny kunskap om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov, vilket även innebär att vårt teoretiska ramverk främst ligger till grund för att ge läsaren en bakgrund och förståelse till det problem vi studerar. Vårt angreppssätt kommer såtillvida att till största delen vara fokuserat på ett induktivt angreppssätt med svaga deduktiva inslag, vilket även stämmer väl överens med vårt val av en hermeneutisk kunskapssyn.Resultat/slutsatser: Den slutsats vi kommit fram till angående hur väl stora företag inom verkstadsindustrin möter de osynliga mellanchefernas behov till fortbildning anser vi att Scania AB, i detta fall, inte möter behoven till den grad som kan anses vara önskvärt.

Scania Packaging Information System

Systemet för att behandla och distribuera förpackningsinformation, SPIS används idag ej som det var tänkt. Systemet har låga driftskostnader i form av förvaltning och annat underhåll. Däremot kräver det en stor manuell arbetsinsats för att distribuera och arkiveraförpackningsinformation. Det är svårt att motivera en utveckling av ett nytt system med hjälp av besparingar av driftskostnader som enda motiv. Om information blir lättare att få fram och distribuera, samt att nya medarbetare får lättare att lära sig systemet, blir en systemutveckling intressantare.

Hur bistår traineeprogram till kompetensutveckling? : En kvalitativ studie inom kompetensutveckling vid Scanias traineeprogram

Antalet traineeprogram har under de senaste åren ökat kraftigt i Sverige och allt fler företag erbjuder denna typ av anställning. Traineeprogrammen anses ha ett gott anseende bland Sveriges studenter och dessa riktar sig främst till nyutexaminerade civilingenjörer eller civilekonomer. Programmen kan ses som en förberedande utbildning inför de kommande arbetsuppgifterna och pågår under 18 ? 24 månader. Traineen får under denna tid chansen att lära känna företaget, genomgå praktikperioder på olika avdelningar och detta varvas med presentationer av företagets rutiner och kultur.

Uppskattning av produktionstidsspann och kapacitet : En simuleringsbaserad studie för att uppskatta satsstorlekars påverkan på ett produktionsflödes kapacitet

Måleriet Chassi på Scania CV AB i Södertälje är en stödenhet som producerar kundanpassade artiklar till huvudproduktionslinan. Efterfrågan på dessa artiklar har varit och är högre än Måleriet Chassis kapacitet. Detta har lett till att lastbilar som skulle producerats vid anläggningen i Södertälje har producerats på andra fabriker inom Scania koncernen. Därför önskar ledande personal på Måleriet Chassi att öka kapaciteten utan några större investeringar. Således har detta examensarbete fokuserat på att identifiera ett förbättringsförslag som ökar kapaciteten.För att lyckas öka kapaciteten har fokus legat på att identifiera bättre regler för bestämmande av satsstorlekar.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->