Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 3 av 103
Professionell konflikthantering i grundskolans tidigare Är - en sjÀlvklarhet?
Detta examensarbete behandlar konflikthantering i grundskolans tidigare Ă„r. Ăr det en sjĂ€lvklarhet att arbetande lĂ€rare ute pĂ„ skolorna arbetar med konflikter pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Hur hanterar man konflikter? Vilka verktyg anvĂ€nder man? Hur arbetar man förebyggande mot att konflikter uppstĂ„r? Vad tycker eleverna om lĂ€rarnas sĂ€tt att hantera konflikter och hur defineras begreppet konflikt av elever och lĂ€rare? Dessa var frĂ„gor som vi stĂ€llde oss och gjorde dĂ€rmed studier ute pĂ„ tvĂ„ grundskolor för att fĂ„ svar pĂ„ vĂ„ra frĂ„gor..
Konflikters pÄverkan i organisationer
Organisationer Àr beroende av ledare och medarbetare. I yrken som berör andra mÀnniskor har kommunikation och bemötande stor betydelse och krÀver vissa egenskaper hos personalen. DÀr möten med andra sker uppstÄr ibland konflikter. Studien omfattar bÄde en kvalitativ och en kvantitativ del. Syftet med studien var att studera ledare och medarbetares upplevelse och hantering samt konsekvenser som kan uppstÄ i samband med konflikter. En intervjustudie med tre ledare och en enkÀtstudie med 59 medarbetare genomfördes i tre organisationer som har sin verksamhet inom LSS.
Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om förskollÀrares uppfattningar om konflikter och konflikthantering
Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ förskollÀrares syn pÄ konflikter samt hur de sÀger sig hantera dem. Jag vill ocksÄ undersöka vad de gör för att förebygga konflikter. Intervjuer med öppna frÄgor anvÀndes som metod för att söka svar pÄ syfte och frÄgestÀllningar.I studien framkommer att samtliga förskollÀrare har samma syn pÄ konflikter och hanterar dem ungefÀr pÄ samma sÀtt. Det viktigaste Àr inte att lösa konflikterna utan hur man bemöter barn i sjÀlva hanteringen. Att lyssna, vara tydlig och respektera barn Àr en förutsÀttning för en konstruktiv konflikthantering.
Konflikthantering i skolan
Mitt arbete innehÄller en litteraturgenomgÄng av nÄgra av de konfliktsituationer som kan uppstÄ i skolans miljö. Syftet med mitt arbete Àr att skaffa mig större kunskap om konflikter mellan elever och hurman pÄ ett bra och genomtÀnkt sÀtt kan hantera dessa. Vilka konflikter kan uppstÄ? Hur uppstÄr konflikterna? Hur upplevs en konflikt? Hur hanterar man konflikter? Jag har tagit med olika konflikthanteringsmodeller som kan vara lÀmpliga att anvÀnda sig av i skolans vÀrld. Vissa anvÀnds till att hantera redan uppkomna konflikter, medan andra Àr mer lÀmpade i förebyggande syfte, för att förhindra att nya konflikter uppstÄr.
Konflikter i förskolemiljö
Abstract
Sofie Johansson (2009). Konflikter i förskolemiljö, en studie om barns och pedagogers syn pÄ konflikter.
Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola
Syftet med studien Àr att fÄ en sÄ bra bild som möjligt av hur konflikter upplevs och hanteras av barn och pedagoger pÄ förskolan. I min undersökning utgÄr jag frÄn tidigare forskning om konflikt och konflikthantering och utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna i förskolemiljö? Hur resonerar barn och pedagoger kring konflikter och vilka strategier anvÀnder de för att lösa konflikter?
Vilka kÀnslor kopplar barnen ihop med konfliktsituationer finns det skillnader mellan könen? För att besvara frÄgestÀllningarna har jag anvÀnds mig av kvalitativa forskningsmetoder sÄ som barn och pedagog intervjuer och observationer.
Resultatet tyder pÄ att barn anvÀnder sig av följade strategier nÀr de hanterar konflikter: gÄr dÀr ifrÄn, hÀmtar en pedagog eller försöker lösa konflikten verbalt.
Konflikter och konflikthantering - hur pedagoger ser pÄ sprÄkets betydelse i konfliktsituationer
VĂ„r undersökning handlar om konflikter, konflikthantering samt sprĂ„kets betydelse för att lösa konflikter. Syftet med sjĂ€lva undersökningen Ă€r hur pedagoger ser pĂ„ konflikter i skola och förskola och hur dessa hanteras. Med pedagoger menas förskollĂ€rare, fritidspedagoger och grundskollĂ€rare. Ăven sprĂ„kets betydelse för att hantera konflikter Ă€r centrala företeelser i vĂ„r undersökning. VĂ„rt arbete struktureras via kvalitativa intervjuer.
Konflikter ? en del av vardagen i förskolan och förskoleklass
BAKGRUND:Konflikter kan bÄde vara negativa och positiva, beroende pÄ hur man hanterar dem. Konflikter Àr en viktigt och naturligt del av livet. Det Àr betydelsefullt att hantera och lösa konflikter dÀr alla inblandade parterna kÀnner sig nöjda. För att kunna förebygga konflikter mellan barnen krÀvs det en god kommunikation och att det finns vuxna tillgÀngliga som goda förebilder. Som pedagog Àr det viktigt att hjÀlpa och stödja barnen nÀr de hamnar i konfliktsituationer.SYFTE:VÄrt syfte Àr att undersöka pedagogens arbetssÀtt med konflikter och konflikthantering mellan barnen i förskolan respektive förskoleklassen.
LÀrare om konflikthantering i skola och förskola : "Det lÀmnas ett ganska stort ansvar till barnen att de sjÀlva ska lösa sina konflikter"
Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare beskriver konflikter och konflikthantering i barngruppen pÄ förskolan och i förskoleklass samt om lÀrarna har nÄgra förebyggande strategier för att hantera konflikter i sitt dagliga arbete. Det Àr en kvalitativ studie dÀr enkÀter har besvarats av lÀrare i tvÄ olika kommuner och sedan anvÀnts i vÄr datainsamlingsmetod. VÄr litteraturdel bygger pÄ tidigare forskning och lÀroplaner gÀllande konflikter och konflikthantering. Resultatet visade att konfliktsituationer bland annat uppstÄr i trÄnga utrymmen, vid förflyttningar och i den fria leken nÀr vuxna ej Àr nÀrvarande. Resultatet visade Àven att det Àr stora barngrupper vilket leder att barnen ofta fÄr lösa sina konflikter sjÀlva.
?Konflikter behöver nödvÀndigtvis inte vara negativa? : En intervjustudie om pedagogers upplevelser om konflikter bland barn
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur nÄgra pedagoger upplever konflikter bland barn pÄ förskolan. Jag ville ocksÄ undersöka vad som ligger till grund för barnens konflikter och vilka metoder pedagogerna anvÀnder vid konflikthantering. Jag valde att anvÀnda mig av kvalitativa intervjuer med utbildade förskollÀrare i min studie för att finna svar pÄ mitt syfte och frÄgestÀllningar. Resultatet visade att det finns en samstÀmmighet mellan pedagogernas syn pÄ konflikthantering dÄ de Àr eniga om att konflikter bör tas tillvara pÄ för att barnen ska kunna dra lÀrdom av hanteringen av konflikten inför framtiden. Barnes konflikter handlar i största allmÀnhet om osÀmja i olika bemÀrkelser.
FörskollÀrares uppfattningar : En studie om konflikter, kommunikativa strategieroch konflikthantering i förskolan
Syftet med studien var att undersöka och ge olika beskrivningar av en grupp förskollÀrares uppfattningar av konflikter mellan barn och konflikthantering i förskolan.De frÄgestÀllningar som stÀlldes var följande: Vad anser en grupp utvalda förskollÀrare att en konflikt mellan barn karaktÀriseras av? Vilka kommunikativa strategier uppfattar en grupp förskollÀrare att barn anvÀnder i deras konfliktsituationer? Hur gestaltas och hanteras konflikter i barngruppen utifrÄn en grupp förskollÀrares uppfattningar?Resultatet av studien visade pÄ mÄnga olika uppfattningar om vad som Àr en konflikt och hur den bör hanteras. Konflikter har olika betydelse för förskollÀrarna. En del menar att barn ska lösa sina egna konflikter beroende pÄ vilken typ av konflikt det Àr, medan andra anser att barnen behöver stöttning och hjÀlp i konflikthanteringen. Det finns mÄnga likheter mellan konflikthanteringsstilar och barns kommunikativa strategier samtidigt som flera andra aspekter sÄsom synen pÄ hur barn agerar under konflikter kan Äterfinnas i tidigare forskning.
Konflikthantering i skolan
Som en person med tydliga problem att hantera konflikter, bÄde egna och andras, har jag insett hur viktigt det Àr för mig att lÀra mig detta inför mitt kommande yrke som lÀrare. DÄ jag sjÀlv hellre undviker en konflikt, vilket oftast leder till att den i tystnad trappas upp, istÀllet för att lösa den har jag Àven svÄrt för att ta till mig allvaret i andras konflikter. Jag tenderar att sopa problemet under mattan och bagatellisera konflikten. Detta kommer inte att gynna mig som lÀrare inte heller eleverna i min klass. Det kommer bara ligga till grund för ett dÄligt klassrumsklimat och till följd av detta en dÄlig inlÀrningsmiljö.
Konflikter pÄ förskolan : Vilka konfliktorsaker Àr vanligast pÄ förskolan och pÄ vilka platser sker konflikterna?
DÄ konflikter Àr en stor del av barnens vardag pÄ förskolan anses det frÄn tidigare forskning att det Àr viktigt att ha goda kunskaper om konflikter och dess orsaker. Forskare stödjer tanken pÄ att barn möter mÄnga konflikter redan frÄn tidig Älder och att det Àr en viktig del i barnens utveckling som exempelvis kognitiv och social utveckling. Vidare stödjer forskare att det finns olika orsaker till att konflikter uppstÄr och mÄnga gÄnger samverkar orsakerna med varandra. Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur olika konflikter ter sig pÄ förskolan, vilka platser i miljön som Àr vanligt förekommande i konfliktsituationer samt om vi kan se olika konfliktstilar i verksamheten. Metoder som anvÀndes för att uppnÄ syftet Àr observation och enkÀtundersökning.
Uppgiftsrelaterade konflikter, motivation och arbetsprestation : En studie inom Àldreomsorgen
Konflikter kan pÄverka individen bÄde positivt och negativt beroende pÄ individens beredskap att hantera konflikten. VÄrdpersonal har ett fysiskt pÄfrestande arbete. Detta Àr en kvalitativ studie som handlar om hur uppgiftsrelaterade konflikter pÄverkar individers motivation samt arbetsprestation inom Àldreomsorgen. En intervjustudie genomfördes med deltagare som arbetar inom vÄrd och omsorg, deltagarna var undersköterskor. Samtliga undersköterskor beskrev att det förekommer mycket konflikter inom deras arbetsbransch.
Pedagogers agerande vid konflikter i förskolan
I denna studie problematiseras huruvida pedagoger anvÀnder sig av konflikthantering i förskolan. Syftet med studien Àr att studera hur pedagoger agerar nÀr det uppstÄr konflikter i deras förskolemiljö. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod, vi har observerat och intervjuat för att nÄ vÄrt syfte. Vi har anvÀnt oss av tvÄ frÄgestÀllningar. NÀr uppkommer svÄrigheter i att bemöta konflikter i förskolan mellan barnen? Vilka strategier anvÀnder sig pedagoger för att lösa konflikter? Resultatet bygger pÄ en fenomenologisk ansats.
Hur hanterar chefer konflikter pÄ arbetsplatsen?
Att möta motstÄnd Àr att stÀllas inför en konflikt, dÀr en kollision uppstÄr mellan vÄra egna intressen och nÄgon annans intressen. Förutom de konflikter som uppstÄr inom oss sjÀlva möter vi Àven konflikter pÄ flera andra nivÄer sÄsom problem i familjen eller pÄ arbetsplatsen. Syftet med denna studie Àr att belysa och studera chefers syn pÄ konflikter och hur de hanterar konflikter pÄ arbetsplatsen. I uppsatsen kommer det Àven tas upp bakomliggande faktorer som orsakar konflikter samt se nÀrmare pÄ hur chefer arbetar med att minska destruktiva konflikter. I studien har en kvalitativ ansats genomförts, det empiriska materialet har samlats in genom tio intervjuer.