Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 2 av 103
TvÄ sidor av samma mynt : En studie om konflikter pÄ förskolan
Konflikter mellan barn Àr en del av vardagen pÄ förskolan, vilket leder till ett pÄgÄende arbete för förskolelÀrarna. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskolelÀrare resonerar kring konfliktfyllda situationer i barngrupper pÄ förskolan. Studien Àr kvalitativt uppbyggd och innefattar intervjuer med tio förskolelÀrare. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad intervjuguide och analysen genomfördes genom anvÀndning av meningskoncentrering.Studiens resultat visar att det finns en stor begreppsförvirring och splittring i uppfattningar av konflikter bland förskolelÀrare. Konflikter mellan barnen var kontinuerligt förekommande dock viktiga, eftersom de ledde till utveckling och lÀrande för barnen.
Jag Àr överens, men inte dom andra! : en studie om konflikter och konflikthantering i inomhus- och utomhusmiljö
Vi har undersökt om konflikter förekommer i mindre omfattning i utomhusmiljö jÀmfört med inomhusmiljö och om barn och pedagoger hanterar konflikter pÄ olika sÀtt. Studien har genomförts med hjÀlp av en kvalitativ metod. Genom semistrukturerade intervjuer med barn och pedagoger har vi fÄtt in den empiri som vi sedan analyserat. De intervjuade pedagogerna Àr eniga om att utomhusmiljön leder till fÀrre konflikter, medan merparten av de intervjuade barnen inte ser nÄgon skillnad mellan inomhus- och utomhusmiljö gÀllande konflikter. Pedagogerna anvÀnder sig till stor del av medling vilket anses vara en konstruktiv metod medan barnen försöker hantera konflikter sÄ gott de kan sjÀlva genom bland annat kompromissmetoder och anpassningsmetoder.
Konflikter och konflikthantering i förskolan
Syftet med studien var att undersöka hur konflikthantering gÄr till i praktiken i förskolan samt vilka konflikter som kan förekomma i verksamheten. Studien genomfördes pÄ tvÄ förskolor i tvÄ olika kommuner. Vi har anvÀnt oss av ett kombinerat metodval genom att observera barngruppen och intervjua bÄde barn och pedagoger. VÄr litteraturdel bygger pÄ tidigare forskning om konflikter och konflikthantering. Resultatet visade att barnen klarar av att lösa konflikter pÄ egen hand men Àven kan behöva stöd och hjÀlp frÄn pedagoger i vissa situationer. Resultaten visade ocksÄ att pedagogen behöver lyssna pÄ alla inblandade och bekrÀfta barnens kÀnslor för att hjÀlpa de lösa konflikten pÄ ett konstruktivt sÀtt. VÄr slutsats Àr att pedagogerna anvÀnder sig av olika metoder för att förebygga och hantera konflikter.
Skolidrott och konflikter : En kvalitativ studie om idrottslÀrarens förebyggande arbete och hantering av konflikter i gymnasieskolan
Syftet med uppsatsen var att klargöra olika typer av konflikter som kan uppstÄ under idrottslektionerna pÄ gymnasieskolan. Jag ville Àven undersöka hur idrottslÀrare arbetar förebyggande samt med hantering av konflikter pÄ idrottslektionerna.För att fÄ information i min studie genomförde jag en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer och observationer av sex gymnasielÀrare. Urvalet har bedrivits genom ett bekvÀmlighetsurval.De vanligaste konflikterna pÄ idrottslektionerna var smÄbrÄk, ej deltagande i undervisningen samt brist pÄ respekt för varandra. NÀr det gÀller förebyggande av konflikter ansÄg lÀrarna att det var viktigt att föra en dialog med eleverna om hur de skall behandla varandra, anvÀnda samarbetsövningar och skapa tillit mellan lÀrare och elev för en trygg och utvecklande skolmiljö. Hanteringen av konflikter var att lÀrarna skulle inta en auktoritativ ledarroll, föra diskussioner och inta en medlarroll..
Hur arbetar lÀrare förebyggande mot negativa konflikter mellan elever i grundskolan?
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till konflikter mellan elever och vilka modeller de anvÀnder sig av för att förebygga och lösa konflikter. Som bakgrund till studien har vi genomfört en litteraturstudie som behandlar Àmnet konflikt och orsaker till varför de uppstÄr. Det Àr viktigt att som lÀrare ha grundlÀggande kunskaper inom konflikter och konfliktlösning, eftersom de dagligen uppstÄr tvister i skolan. Den undersökningsmetod vi anvÀnt oss av bestÄr av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade sju pedagoger pÄ tvÄ olika grundskolor i mellersta Sverige.
SmÄ barns konflikter/Conflicts Between Young Children
VÄrt examensarbete handlar om samspel mellan barn pÄ en förskola i Malmö. Undersökningens fokus ligger pÄ konflikter. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka konflikter mellan barn pÄ en smÄbarnsavdelning och den centrala frÄgestÀllningen i vÄr studie Àr: Vilka Àr de vanligaste orsakerna till konflikter mellan smÄ barn? DelfrÄgor som vi kommer att anvÀnda nÀr vi bearbetar och analyserar vÄra observationer Àr: Vad hÀnder under barnens konflikter? Hur ser samspelet ut vid konflikter mellan barnen? Vilka brister finns det i kommunikationen mellan barnen? Undersökningsgruppen bestÄr av 17 barn i ett - tre Ärs Älder pÄ en smÄbarnsavdelning. Den metod som anvÀnds Àr observationer med hjÀlp av en digitalvideokamera.
Teamarbete och konflikter: en litteraturbaserad kunskapsöversikt
Bilden av team Àr ofta idealiserande och bör ifrÄgasÀttas. De önskade fördelarna med samverkan i team kan utebli dÄ konflikter uppstÄr mellan medlemmar i teamet. Syftet med denna litteraturstudie var att fÄ en kunskapsöversikt om teamarbete och konflikter. För att precisera syftet fanns tvÄ frÄgestÀllningar: Varför uppstÄr konflikter inom team och hur pÄverkar konflikter teamets prestation? Sökningen efter litteratur genomfördes i Libris, Academic search elite och Sociological abstract.
LÀrares arbete med konflikter : En kvalitativ studie av sex lÀrares arbete med att förebygga och hantera konflikter i elevgrupper
Uppsatsen beskriver sex lÀrares arbete med konflikter och konflikthantering. Den visar att de arbetar mycket aktivt med konflikthantering och att de lÀgger stor vikt vid det förebyggande arbetet. Den verbala kommunikationen fÄr mycket stort utrymme i deras arbete. Flera av lÀrarna tar under intervjuerna upp den inre konflikt som ofta uppstÄr dÄ de tvingas vÀlja mellan undervisning och konflikthantering. Resultaten pekar mot att de erfarna lÀrarna Àr mer grupporienterade och de nyutbildade mer uppgiftsorienterade i det hÀr avseendet.
Proaktivt arbete i stÀllet för en konflikthanteringsplan : En kvalitativ studie om hur ledare pÄ Spotify upplever hantering av konfliker
Syftet med denna studie har varit att öka förstÄelsen för hur konflikter hanteras inom horisontella organisationer. Detta genom att studera hur Spotify upplever konflikters pÄverkan samt hur konflikter hanteras inom organisationen. Studien har utifrÄn en fenomenologisk ansats studerat konflikter och hantering av konflikter ur ett ledarskapsperspektiv. Datainsamlingsmetoden har varit semi-strukturerade intervjuer.I resultatet framkommer det att konflikter upplevs som positivt för individers och Spotifys utveckling dÄ konflikter upplevs bidra till nytÀnkande och utveckling. Studien visar pÄ att organisationer genom konstruktiv konflikthantering kan utvecklas.
Konflikter i konsultprojekt : En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen
Denna uppsats behandlar konflikter i konsultbranschen och i synnerhet konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att konflikter uppsta?r och vad konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om konflikter.
Han slog mig pÄ ansiktet fröken : - Om att förÀmdra destruktiva konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan.
Syftet med mitt examensarbete Àr att genom aktionsforskning kunna förÀndra destruktiva konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan. Jag har valt kvalitativ nÀrmandesÀtt att utgÄ ifrÄn i mitt utvecklingsarbete samt anvÀnt mig av observation, logg och diskussioner som metod. Syftet Àr ocksÄ att visa vilken viktig roll pedagogen har i att stötta och hjÀlpa barnen lösa konflikter konstruktivt. Resultatet i studien har visat en förÀndring hos majoriteten av barnen i barngruppen kring att hantera destruktiva konflikter konstruktivt. FÄ barn kan fortfarande handla destruktivt under en konflikt vilket betyder att utvecklingsarbetet bör pÄgÄ under en lÀngre tid för att arbeta mera med forskningsomrÄdet och kunna fÄ med alla barn under en lÀngre tid.
Konflikten som en möjlighet?: en studie av hur pedagoger
förhÄller sig till konflikter mellan elever
Syftet med vÄr undersökning var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till konflikter mellan elever och vilka metoder de anvÀnder sig av för att förebygga och lösa konflikter. Som bakgrund till vÄr undersökning har vi bedrivit litteraturstudier som behandlar Àmnet konflikt. Den undersökningsmetod som anvÀndes var kvalitativa intervjuer, vi ansÄg att det passade bÀst för vÄrt syfte. Vi intervjuade sex pedagoger som arbetar i de lÀgre Äldrarna. Resultatet visade att pedagogerna i genomsnitt har samma synsÀtt pÄ konflikter.
Konflikthantering - pedagogers arbete för att förebygga och hantera konflikter
Konflikter uppstÄr mellan elever varje dag i skolan detta Àr nÄgot som pÄverkar hela skolmiljön. Om det finns mÄnga konflikter i en grupp Àr det mycket svÄrt att kunna koncentrera sig pÄ att lÀra sig nya saker. För att förebygga att mÄnga av konflikterna uppstÄr behöver man anvÀnda sig av förebyggande arbete som bl.a. skapar trygghet. Syftet med studien var att ta reda pÄ hur pedagogerna löser konflikter som uppstÄr mellan eleverna och hur pedagogerna arbetar för att förebygga konflikter.
Konflikthantering i skolan
Syftet med mitt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur konflikter hanteras i skolan och pÄ vilket sÀtt man löser dem samt vilka konfliktlösningsmetoder som finns tillgÀngliga.
Studien lyfter lÀrares och elevers uppfattningar kring konflikter och konflikthantering.
Inledningsvis utformade jag tvÄ forskningsfrÄgor som hjÀlpte mig att besvara syftet. Med hjÀlp av tidigare forskning har jag undersökt och kritiskt granskat hur lÀrare arbetar med konflikter i verksamheten. Genomförandet vid den empiriska undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer. Tolkningen Àr att hanterandet av konflikter Àr ett mÄste i skolans vardag och att det tas tid frÄn den planerade undervisningen till att hantera konflikter. MÄnga av respondenterna ser konflikterna som nÄgot negativt medan andra ser det som en möjlighet till utveckling.
Konfliktproblematik och konflikthantering pÄ arbetsplatsen: en litteraturbaserad kunskapsöversikt
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur konflikter uppstÄr och förebyggs pÄ arbetsplatsen. Jag finner Àmnet konflikt och hur man hanterar och förebygger konflikter pÄ arbetsplatsen som relevant eftersom det Àr nÄgot som jag personligen stött pÄ mer Àn en gÄng pÄ olika arbetsplatser. Mitt arbete som blivande personalvetare innefattar arbetet att vÀgleda och frÀmja en samverkan mellan personalen i organisationer. Detta arbete presenteras som en litteraturstudie dÀr tidigare forskning och teori avhandlas och diskuteras. Datainsamling har genomförts med hjÀlp av litteratur och relevanta artiklar som behandlar detta ÀmnesomrÄde.