Sök:

Sökresultat:

783 Uppsatser om Relationsskapande event - Sida 16 av 53

Studenternas bankmarknad; en förändrad studentpopulations förhållande till banker

Banks are an important institution for the economy of a society. During the later years the world of banking has changed. Several new actors have entered the market and taken over traditional bankservices as well as new ones. The way of conducting banking has changed with the event of new technology. One of the banks customer segments, the students have also been under a change. With a changed market companies have to adapt to the new rules of the game.

Bortglömda nyheter : En pilotstudie om hågkomsten av nyheterna i Dagens eko kvart i fem

In this essay a pilot study on the memory of Swedish Public Service radio news is presented. 30 subjects participated in the study, which was performed during three days, 18 to 20 of November 2013. The material which formed the basis for the study consisted three newscasts of Sweden's most popular radio newscast ?Dagens eko?, which is broadcasted live at 16.45 every day in the Public Service channels SR P1 and SR P4. The subjects listened to the broadcasts each day, and their memory of them was tested the day after each broadcast.The aim of the thesis is to find out which properties of the audience that affect how much ? and what parts ? of a newscast that the audience remember.

Tankar kring Torsk : Isotopanalyser av torskkotor för att undersöka vikten av torskimport i medeltida Sverige

This essay discusses the import of cod (Gadus morhua) in Sweden during the Middle Ages through isotope analysis of cod vertebrae. The isotope analysis is used to trace the cods origin to either the Baltic Sea or the Atlantic Ocean. The bones were subjected to d13C, d15N and d34S analysis; 64 of  the analyzed bones met the quality criteria. The isotop data showed that import of Atlantic cod was significant in medeval Sweden. The analysis suggests that there is no specific time or event that the sites start to import cod but this varies from site to site. .

Hur är träffsäkerheten? : En uppsats om aktierekommendationer från aktiehus och affärstidningar

En eventstudie gjordes på aktierekommendationer publicerade på Privata Affärers hemsida mellan 2009-2010. Publiceringsdagen för rekommendationen utgjorde eventdagen och ett eventfönster på fem dagar innan och fem dagar efter. Rekommendationerna delades upp i olika kategorier för att kunna se skillnader mellan köp, avvakta och säljrekommendationer samt för Mid Cap och Small Cap. Uppsatsen kunde inte påvisa någon generell statistisk signifikant överavkastning i någon av de undersökta kategorierna..

"Hej och hå nu kör vi, så får vi se hur det går" : Inskolning-ur ett föräldraperspektiv

Syftet med denna studie är att genom ett föräldraperspektiv undersöka hur en inskolning i förskolan kan organiseras, samt hur föräldrarna uppfattade och upplevde dessa. Studien har utforskat vilken betydelse den första kontakten med förskolan hade för föräldrarna, samt vilken betydelse relationsskapande och samverkan hade i samband med inskolningen. I denna kvalitativa studie har åtta föräldrar intervjuats kring sina barns inskolningar i förskolan. Resultatet visar både negativa och positiva upplevelser kring information från förskolan, inskolningsmodell, samverkan med personal samt vidare samarbete kring fortsatt vistelsetid i förskolan. Slutsatsen i denna studie är att trots att inskolningarna såg olika ut på olika förskolor så tillskriver föräldrarna samma önskemål kring vad som är viktigt för dem vid inskolning av sina barn på förskolan.

A Comparison of Strategic Alliances and Mergers & Acquisitions and their Impact on Shareholder Value

A comparison of strategic alliances and mergers & acquisitions and their impact on shareholder value has been done. By using an event study methodology, the announcements of these strategic approaches has been analysed in order to understand which strategic approach affect shareholder value most favourably..

Omvänd Aktiesplit

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka effekterna av en omvänd aktiesplit med avseende på avkastning, likviditet och volatilitet. Metod: Undersökningen bygger på en kvantitativ metod och vi har valt att använda oss av en event study. Urvalet består av 15 bolag noterade på Stockholmsbörsens A- och O-lista under perioden 1993-2003 som genomfört omvänd aktiesplit. För att beräkna den icke normala avkastningen använder vi oss av marknadsmodellen. Som jämförelseindex har vi valt Affärsvärldens Generalindex.

Konsten att skapa lojalitet : En undersökning om relationsskapande åtgärder i mindre tjänsteföretag

Today, there is no uniform definition of what an ethical fund is. Fund management companies choose themselves what they believe is ethical and not. The lack of the definition makes it difficult for consumers to understand why these funds are special compared to other funds. The purpose of this study is to examine three Swedish companies; KPA Pension, Swedbank Robur and Folksam, to obtain a clearer picture of the concept ethical funds and its definition. The study describes each company's view of Ethics and how they may affect other companies to work for a more sustainable world.

Nätverk ? mervärde för sponsorer? : En kvalitativ studie av Uppsala Baskets Nätverk

Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie av Uppsala Baskets Nätverk, som är en mötesplats skapad för lagets sponsorer. Uppsatsen syftar till att studera om, och i så fall hur, Uppsala Baskets Nätverk skapar mervärde för sina medlemmar. Detta har genomförts med hjälp av observationer och intervjuer med Uppsala Basket samt dess sponsorer. Enligt vår studie får medlemmarna, genom sitt engagemang, relationsskapande och nätverkande, ut ett mervärde av sin sponsring. Vad de olika medlemmarna får ut av Nätverket varierar beroende på deras engagemang och hur viktigt de anser att det är att få ut något extra av sin sponsring.

Två bättre än en? : En studie om två olika bildmanérs samverkan

Jag har studerat hur jag med hjälp av illustration, fotografi, text, färg och form kunnat hjälpa Uppsala linneanska trädgård att locka fler besökare till deras trädgårdar för att de i sin tur ska kunna inspirera de som vanligtvis inte odlar, till att börja odla själva och ha kul med mat.Detta har jag undersökt genom att formge en affischlayout till ett kommande event där jag applicerat informativa illustrationer och tagit fram två olika typer av bildmanér. Ett bildmanér som ska attrahera barn och ett som ska attrahera vuxna, och testat om hen kan kombinera dessa olika bildmanér till en informerande enhet vad det gäller kriterierna för fungerande informationsdesign..

För centrumhandeln i tiden

Background: It has been a common perception in the media in recent years that external shopping malls extinguish the trade in Swedish downtown areas. Factors that promote external shopping malls are that customers become more and more indolent and more people buy cars. Despite this fact, downtown areas have a great deal to offer when it comes to creating a pleasant atmosphere. Furthermore, customers are becoming more demanding and want something extra while doing their shopping. More and more shopkeepers therefore realize the importance of events as an instrument to offer experiences to the customers.Purpose: To investigate whether shopkeepers in downtown Linköping consider the external shopping mall in Tornby a competitor or not and, if so, in what ways the trade in the downtown area has been affected by Tornby.

Motivation till matematik. En studie om hur några elever resonerar kring sina mål och lärarens insatser till motivation

Tidigare forskning har pekat på att motiverande klassrumsmiljöer kan påverkas genom till exempel lärarens förmåga att upprätthålla god disciplin och ordning i klassen, höga ämneskunskaper, social kompetens, positiv inställning till elever och elevrespekt samt skicklighet att ge återkoppling på elevprestationer. Men frågan är hur elever upplever vilka faktorer som påverkar deras motivation i matematikämnet. Syftet med denna studie är att synliggöra processer och förutsättningar som är kopplade till elevmotivation inom matematik i gymnasieskolan. I studien använde vi oss av kvalitativ metod, det vill säga att vi intervjuade sju elever och observerade dem och deras lärare i lärandemiljön. Analysen av det empiriska materialet visade att nästan alla elever som ingick i studien har prestationsmål och därmed är yttre motiverade, vilket kan missgynna den inre motivationen.

Vad gör lärare för att bygga relationer till elever och motivera elever till delaktighet i idrott och hälsa?

Syftet med denna undersökning är att se vad lärare i idrott och hälsa på grundskolans senare år säger om hur de arbetar med att motivera elever som saknar motivation samt hur de arbetar med relationsskapande till elever. Lärarnas beskrivningar kring motivationsarbetet har sedan kopplas till Aaron Antonivskys kognitiv teori KASAM (känsla av sammanhang). Detta är en intervjustudie som gjort på sex lärare på grundskolans senare år. Resultatet visar att lärarna arbetar på olika sätt att angripa problemet med att motivera elever till delaktighet i undervisningen beroende på anledningen till brist av motivation där första steget är att ha enskilda samtal med elever. Vad gäller relationsbyggandet menar lärarna att lärare- elevrelationen är viktigt men synen på vad en god lärare- elevrelation varierar då vissa lärare tycker att man som lärare ska ha en nära kontakt med sina elever och andra lärare menar att det är viktigt med distans.

Aktieägare ? endast drivna av avkastning? : En studie om den finansiella marknadens reaktion mot företag som missköter sitt sociala ansvar

Problem: Begreppet CSR har fått allt mer uppmärksamhet. Företagen tycks vara måna om att skydda sitt rykte och undvika händelser som kan skada deras bild som ett ?socialt ansvarsfullt företag?. Det råder i dagsläget ingen klarhet över hur pass allvarligt ett företag bestraffas av sina aktieägare när de missköter sitt sociala ansvar. Syfte: Syftet med uppsatsen är att se hur den svenska finansiella marknaden reagerar på företag som missköter sitt sociala ansvar. Resultatet kan hjälpa företagen att ta ett mer välgrundad beslut kring resursfördelningen mellan vinstdrivande investeringar och CSR-drivna projekt.

TeliaSonera: en studie av marknadens reaktion på nyheten om ett förvärv av aktier i Turkcell

Uppsatsen behandlar nyheten om att TeliaSonera avtalat med Cukurova Group om ett förvärv av aktier i Turkcell. Ett förvärv som skulle innebära att TeliaSonera gavs aktiemajoritet i företaget. Det huvudsakliga syftet är att analysera hur nyheten om förvärvet har påverkat TeliaSoneras företagsvärde genom att studera marknadens reaktion vid offentliggörandet av händelsen. Ett delsyfte är att utifrån en studie av den närmaste konkurrentens aktieförändring bedöma motivet till förvärvet. En vanlig hypotes för finansiella marknader är att de är effektiva av semistark form, vilket innebär att en aktiekurs reflekterar all offentlig information.

<- Föregående sida 16 Nästa sida ->