Sökresultat:
2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 3 av 183
Kommunikation i beslutsfattande processer
Syftet med studien var att undersöka faktorer som pÄverkar kommunikation i beslutsfattande processer. FrÄgestÀllningar som besvarades handlade om medarbetarnas upplevelse av meningsfullhet och delaktighet samt ledarens kommunikativa roll i beslutsfattandeprocesser. Studien har haft ett hermeneutiskt angreppssÀtt och inspirerats av det kritiska perspektivet i tolkning av data. Datainsamling har skett med sex halvstrukturerade intervjuer i tvÄ offentliga företag. Det har framkommit i vÄr studie att det finns ett behov av tydlighet och ansvar i kommunikationen frÄn bÄde chefens och medarbetarnas perspektiv.
?Det gaur ente?, eller? ? att starta processer för entreprenörskap i Blekinge
Uppsatsen har som syfte att öka förstÄelsen kring initieringen av processer för att stimulera entreprenörskapande i Blekinge. Undersökning har gjorts genom intervjuer med nyckelpersoner pÄ tre initiativ för att stimulera till entreprenörskap i Blekinge. Uppsatsens slutsats Àr att det som tycks ha störst betydelse för resultatet av en process för att stimulera entreprenörskap Àr att den operativa gruppen lyckas skapa en lÀrande organisation..
Ăkad förstĂ„else genom egen reflektion
Vi har med stöd av skolans styrdokument och annan litteratur arbetat fram en reflektionsmodell som vi vill anvÀnda oss av i vÄr framtida lÀrarroll. Modellen har sin grund i att elever skall reflektera i sin lÀrprocess. Syftet med vÄr undersökning Àr att se om elever och lÀrare genom reflekton kan nÄ ökad förstÄelse om och i sin inlÀrning. Under vÄrt arbete pÄ skolan lÀt vi eleverna skriftligt reflektera över vÄra lektioner och över sin inlÀrning. Med stöd av reflektonerna utförde vi sedan intervjuer med eleverna och deras klassförestÄndare.
FörstÄelse av funktioner - faktorer som har bidragit till begreppsutvecklingen
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka matematikstudenters uppfattningar kring begreppet funktion samt vilka faktorer som inverkat positivt pÄ deras förstÄelseutveckling. Tidigare forskning pÄ omrÄdet begreppsutveckling tar upp faktorerna, att skapa relationer, att utöka och anvÀnda sig av matematisk kunskap, att reflektera kring sina erfarenheter, att formulera vad man vet samt att göra matematisk kunskap till sin egen. I resultatet Äterfanns tre av dessa, nÀmligen att utöka och anvÀnda sig av matematisk kunskap, att reflektera kring sina erfarenheter samt att formulera vad man vet. Dessutom framkom en tydlig bild av den grafiska representationens vikt för studenternas förstÄelse av funktionssambandens mening..
Kognitiva processer i fingeravtryckstolkning : Hur tÀnkter experter och noviser
Forensiska tekniker sÄsom fingeravtryckstolkning har under senare Är genomgÄtt stora förÀndringar vad gÀller exempelvis tekniska hjÀlpmedel, dock Àr mÀnniskans roll i tolkningen fortfarande central i processen. Denna studie syftar till att öka kunskaperna om individernas kognitiva processer i tolkning av fingeravtryck genom ett experiment dÀr fingeravtrycksforensiker, forensiker frÄn andra fÀlt Àn fingeravtryck samt noviser fick avgöra huruvida ett antal fingeravtryck hÀrrörde frÄn samma finger eller ej. De kognitiva processerna studerades utifrÄn att testpersonerna fick rapportera sin tankar verbalt i form av att ?tÀnka-högt?. Resultaten transkriberades och analyserades sedan med mixade metoder (mixed methods), det vill sÀga med bÄde kvantitativ och kvalitativ metod. Resultatet visar att fingeravtrycksforensiker signifikant bÀttre kan lösa denna typ av problem jÀmfört med övriga forensiker och noviser, men att det fortfarande finns kognitiva processer hos fingeravtrycksforesnikerna som medför risker i form av bias i förfarandeprocessen..
?Det gaur ente?, eller? ? att starta processer för entreprenörskap i Blekinge
Uppsatsen har som syfte att öka förstÄelsen kring initieringen av processer för
att stimulera entreprenörskapande i Blekinge. Undersökning har gjorts genom
intervjuer med nyckelpersoner pÄ tre initiativ för att stimulera till
entreprenörskap i Blekinge. Uppsatsens slutsats Àr att det som tycks ha störst
betydelse för resultatet av en process för att stimulera entreprenörskap Àr att
den operativa gruppen lyckas skapa en lÀrande organisation..
Att spela utan att tÀnka eller vÀrdera
Detta arbete gÄr ut pÄ att jag, i ett antal improvisationer, undersöker möjligheten att spela utan att tÀnka pÄ, reflektera över eller vÀrdera det jag spelar. De frÄgor och funderingar jag kommer att utgÄ ifrÄn Àr: * Kan jag spela utan att reflektera över detta jag spelar?* Kan jag spela utan att vÀrdera det jag spelar? * Hur pÄverkar dessa försök och förhÄllningssÀtt mitt musicerande i olika spelsituationer? Dessa frÄgor försöker jag besvara genom att med olika ramar och utgÄngspunkter göra undersökningar genom att improvisera och samtidigt dokumentera detta. Efter varje improvisation noterar jag hur jag upplevde situationen och jÀmför sedan detta med hur det lÀt och sÄg ut. Jag kommer att knyta an detta till Kenny Werners bok ?Effortless Mastery? och Stephen Nachmanovitchs bok ?Free play?..
Undviks islam i skolan? : En intervjuundersökning av islamundervisningen pÄ tre kommunala gymnasieskolor i Halland
I denna uppsats undersöker vi islamundervisningen pÄ tre kommunala gymnasieskolor i Halland med fokus ur ett lÀrarperspektiv. Fördomar om islam i samhÀllet fick oss att reflektera kring om lÀrare vÀljer att prioritera eller undvika delar inom islamundervisningen, och i sÄ fall vad. Syftet med vÄr C-uppsats Àr att undersöka, analysera samt reflektera över vilken syn lÀrare har pÄ islamundervisningen i Religionskunskap 1, hur de arbetar med Àmnet islam samt hur detta skiljer sig frÄn arbetet med de övriga vÀrldsreligionerna. Metoden vi valt att anvÀnda oss av Àr intervjuer med fem gymnasielÀrare vilka Àr verksamma pÄ de tre olika kommunala skolorna i Halland. I resultatet framkom det att fördomar genomsyrar islamundervisningen samt att media har en stor pÄverkan pÄ undervisningen inom Àmnet..
HR och sociala medier. : En kartlÀggning över hur sociala medier anvÀnds i HR-processer.
Ett ökat anvÀndande av sociala medier har möjliggjort en ny arena för HR-funktioner och deras arbete med HR-frÄgor. DÄ det idag finns ytterst lite forskning inom omrÄdet upplevde vi det intressant att studera hur sociala medier anvÀnds inom HR-funktioner samt eventuella egenskaper som pÄverkar arbete med olika HR-processer. Vi valde att konstruera en webbankÀt med syftet att kartlÀgga anvÀndandet och erfarenheter bland HR-funktioner. EnkÀten skickades ut till 113 HR-funktioner runt om i Sverige och vi erhöll 42 svar. Respondenternas samlade svar visade att ungefÀr lika mÄnga anvÀnde respektive anvÀnde inte sociala medier i sitt HR-arbete.
Processhantering : identifiering, sortering och översikt
PÄ dagens operativsystem körs ett vÀxande antal processer. Processernas representation i integrerade processhanterare Àr undermÄlig. Processernas funktionalitet beskrivs inte och gemene anvÀndare vet ofta inte vad en specifik process gör. Som lösning pÄ problemet föreslÄs en programvara för att identifiera processers funktionalitet och baserat pÄ denna information tillhandahÄlla gruppering av processerna. Syftet Àr att ge anvÀndaren kontroll över systemets processer och tre kriterier för kontroll har tagits fram.
Ledarskap pÄ en reklambyrÄ : Konsten att frÀmja kreativa processer
Uppsatsens syfte Àr att presentera ett synsÀtt över hur ledaren kan frÀmja kreativa processer pÄ reklambyrÄer. För att skapa detta synsÀtt behöver förstÄelsen om kreativa processer i en reklambyrÄ ökas. Studien utgÄr frÄn att kreativa processer föranleder kreativ reklam. Vi vill understryka att vi bÄde har ett teoretiskt och ett praktiskt syfte.Metoden Àr en kvalitativ mikroetnografisk studie. Uppsatsens empiriska insamling bestÄr av cirka 100 timmar observationer pÄ en reklambyrÄ följt av fem kvalitativa djupintervjuer pÄ samma byrÄ.
Kan vi fÄ börja visa? SÄ vi fÄr det överstökat. En studie kring förutsÀttningar till deltagarkultur och ÄskÄdarkultur inom en skolkontext Can we start? So that we get it over and done with. A study of conditions for participatory and ÄskÄdarkultur within
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förutsÀttningar som finns för elevers delaktighet inom skolans ramar dÄ den skola vi har bygger pÄ skolplikt snarare Àn frivillighet.
Det projekt som ligger till grund för undersökningen Àr ett skolprojekt som genomfördes under hösten 2011 med en sjundeklass pÄ en skola i Malmö. Projektet handlade om MÀnniskan och samhÀllet och innehöll estetiska processer och estetiska produktioner. Min empiri Àr kopplad till en elevgrupp med som arbetade fram ett radioprogram som utspelade sig i framtiden.
Jag anvÀnder mig av litteratur som Àr relevant för studien. Teorier om deltagarkultur och ÄskÄdarkultur Àr exempel pÄ begrepp som jag funnit i litteraturen och som jag satt i relation till det förhÄllande eleverna har till sin estetiska produktion och sina estetiska processer.
Kom in i garderoben! En kvalitativ studie om icke-heterosexuella individers komma-ut-processer
Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur icke-heterosexuella individer beskriver upplevelser av de faktorer som kan ha pÄverkat dem i deras ?komma-ut-processer?. Studien undersöker individernas upplevelser av att komma ut, vilka faktorer som har varit av betydelse, samt vad som har underlÀttat respektive försvÄrat denna process. För att belysa denna process utgÄr vi i studien frÄn teman som rör bland annat det bemötande som individerna erfarit i samband med att de kommit ut. Uppsatsen bygger pÄ en socialkonstruktivistisk ansats.
Utlokaliserade reaktorers inverkan pÄ jordfelsskydd
Syftet med denna studie Àr att ur ett elevperspektiv synliggöra gymnasieelevers uppfattningar om vad som kÀnnetecknar en kompetent dans- respektive matematiklÀrare, för att sedan göra en jÀmförelse mellan dessa. DÄ lÀraren ses som en ledare i klassrummet, tolkas den kompetente dans- respektive matematiklÀraren sedan ur ett ledarperspektiv. Metoden som anvÀnts i undersökningen Àr skriftliga reflektioner, vilket innebÀr att informanterna fritt har fÄtt reflektera över vad som kÀnnetecknar en kompetent dans- respektive matematiklÀrare och sedan skrivit ned sina tankar. Undersökningen Àr genomförd pÄ tvÄ skilda gymnasieskolor inom tvÄ olika program, estetiska programmet med inriktning dans och teknikprogrammet. Danseleverna har fÄtt reflektera över den kompetente danslÀraren och teknikeleverna har fÄtt reflektera över den kompetente matematiklÀraren.
De omutbara : Offentliga upphandlares syn pÄ grÄzoner i arbetslivet
Syftet med föreliggande studie var att med utgĂ„ngspunkt frĂ„n psykologiska processer undersöka offentliga upphandlares subjektiva bild av vad som ligger bakom korruption. Ă
tta upphandlare inom samma organisation i offentlig sektor intervjuades. Fokus lÄg pÄ upphandlarnas individuella och subjektiva bild av uppdiktade karaktÀrers oetiska beslut inom grÄzoner i arbetslivet. Data analyserades med hjÀlp av tematisk analys. Studien resulterade i fem temaomrÄden; Förminskning av egen skuld, BeroendestÀllning, Intressekonflikt, Vad Àr korruption, Kan alla bli korrupta och Risker i verkligheten.