Sök:

Sökresultat:

2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 2 av 183

Körbara verksamhetsprocesser : En kvantitativ studie av effekter vid anvÀndning av körbara verksamhetsprocesser

Att man gör verksamhetsprocesser körbara innebÀr att man exekverar modellerade processer och förvandlar processerna till ett levande arbetsflöde. För att anvÀnda körbara processer i verksamheten behöver man först kartlÀgga och modellera verksamhetens processer, vilket lÀmpligast gör enligt metoden Business Process Management.Tre vanliga processrelaterade problem Àr lÄnga ledtider, dÄlig följsamhet av faststÀllda arbetssÀtt och regelverk samt bristfÀllig kontroll över hur arbetet fortskrider. Syftet med B-uppsatsen Àr att undersöka vilken effekt anvÀndande av körbara processer fÄr pÄ verksamheten.För uppsatsen har en kvantitativ inriktad forskning tillÀmpats. Empirisk data har samlats in genom en riktad enkÀtundersökning till medlemmar i LinkedIn-gruppen ?Processorientering i praktiken?.

?JAG KAN INTE SJUNGA? : En fallstudie om mentala hinder kring sÄng

Detta Àr en fallstudie som handlar om arbetet med en sÄngelev som pÄstod sig inte kunna sjunga. Eleven hade byggt upp stora mentala hinder kring sin sÄngförmÄga, och studien tar upp dessa hinder samt de processer som utlöstes vid försöken att komma runt dem.Syftet med studien Àr att undersöka tankegÄngarna kring undervisningen av eleven samt de övningar som anvÀndes. Studien belyser ocksÄ de processer eleven och lÀraren gick igenom samt diskuterar deras betydelse och innebörd.Studien bygger pÄ lÀrarens anteckningar frÄn 30 lektionstillfÀllen, utspridda pÄ ca tvÄ Är, samt lÀrarens och elevens reflektioner efterÄt.Resultatet visar nÄgra av de processer som bildades under arbetets gÄng, samt att eleven kunde klara av mer Àn hon trott var möjligt genom att utveckla rÀtt instÀllning och ha tillgÄng till bra verktyg..

Normskapande processer i rekryteringsförfarandet

Genom att diskutera anstÀllningsprocessen, Àmnar studien att belysa och skapa förstÄelse för hur normer skapas och Äterskapas. Normer skapas och Äterskapas i ett interagerande mÀnniskor emellan. Författarna fann att stereotypa förestÀllningar,homosocialitet, makt och socialisation Àr aspekter som pÄverkar hur normer konstrueras och rekonstrueras i rekryteringsprocessen..

Vilka vi Àr, Àr nog bland det viktigaste för oss. -ett arbete om identitetsskapande processer vid konflikt & transformativ medling

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att utifrÄn en teoretiskt underbyggd studie av relationen mellan identitetsskapande processer och konflikter analysera den transformativa medlingsmetoden i anslutning till identitetsteori och specifikt undersöka vad Margaret Archers teoribildning kan tillföra förstÄelsen.Hur definieras konflikter, och konflikters mekanismer och möjliga lösning enligt transformativ medling? Hur utvecklas identiteten hos individer och vilken roll har konflikter för mÀnniskors identitetsskapande processer?Vilken förstÄelse och teoretiska underbyggnad finns i den transformativa medlingens metod nÀr det gÀller förstÄelse av mÀnniskors identitetsskapande processer i samband med konfliktupplevelser?En analytisk retroduktion utifrÄn Margaret Archers (2002) teoribildning gÀllande identitetsskapande processer och Goffmans (1955, 1967) teoribildning gÀllande begreppet face, i relation till Transformativ medlings teoribildning av Joseph P. Folger och Robart A. Baruch Bush (2010)., samt informativa intervjuer med tre professionellt verksamma medlare som anvÀnder sig utav transformativ medling.Transformativ medlings teoribildning bygger pÄ ett identitetsarbete men har inte utvecklat teorin i anslutning till identitet. Studien visar att denna del kan stÀrkas genom att tillföras förstÄelse gÀllande identitetsskapande processer och konflikt utifrÄn Archer (2002) och Goffman (1955, 1967)..

Att jobba med inferenser: lÀsa med förstÄelse

Arbetet handlar om elevers sÀtt att reflektera över lÀsning, det vill sÀga göra inferenser eller ?lÀsa mellan raderna?. Syftet med arbetet var att undersöka elevernas förmÄga att reflektera och dra egna slutsatser kring texten. LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (1994) menar att: ?Skolan skall strÀva efter att varje elev lÀr sig anvÀnda sina kunskaper och redskap för att formulera och pröva antaganden och lösa problem, reflektera över erfarenheter och kritiskt granska och vÀrdera pÄstÄenden och förhÄllanden? (s.9).

Kognitiv Belastning och Visuell Sökning

I detta arbete presenteras en ny teori som försöker förklara hur man ytterligare kan förbÀttra instruktioner av processer. Teorin försöker bygga en bro mellan metoder för att stödja bearbetningen i arbetsminnet och hur perceptionen fungerar genom att utgÄ frÄn arbetsminnets roll vid inlÀrning..

Systematiskt kvalitetsarbete Konovalenko

Konovalenko Àr en kommunikationsbyrÄ, vars verksamhet Àr baserad i centrala Malmö. ByrÄn arbetar idag inte systematiskt med kvalitetsarbete eller förbÀttring av sina processer, men Àr nyfikna pÄ vilka fördelar de skulle kunna fÄ ut av ett sÄdant arbete. För att kunna ta reda pÄ hur företaget bÀst skulle kunna arbeta med ett systematiskt kvalitetsarbete, har byrÄns processer och rutiner analyserats. Syftet med rapporten Àr att ta reda pÄ hur Konovalenko skulle kunna arbeta systematiskt med att sÀkra sin kvalitet via sina processer och rutiner. Syftet ska uppnÄs genom att via intervjuer och observationer med medarbetare pÄ byrÄn granska kommunikationsbyrÄns nuvarande processer och rutiner samt analysera dessa med stöd av relevant teori. Detta ska göras genom att besvara en frÄgestÀllning: PÄ vilket sÀtt kan kommunikationsbyrÄn Konovalenko arbeta mer systematiskt med sitt kvalitetsarbete? Slutsatsen av rapporten Àr att Konovalenko skulle kunna arbeta mer metodiskt med systematiskt kvalitetssÀkring, vilket skulle innebÀra ett mer kontrollerat och effektivt arbetssÀtt pÄ byrÄn..

Har en lÀrare krÀnkt mig slÀpper jag de aldrig! : En fallstudie om krÀnkningar mellan elever och lÀrare pÄ Colin Leclairgymnasiet

SammanfattningVÄrt examensarbete i pedagogik handlar om krÀnkningar mellan lÀrare och elever pÄ Colin Leclairgymnasiet i SödertÀlje. Syftet med studien var att finna nÀr och hur krÀnkningar mellan lÀrare och elever förekommer, och i vilken utstrÀckning krÀnkningar förekommer.Metoden vi har valt att anvÀnda i studien Àr en fallstudie. Studien Àr gjord med hjÀlp av en enkÀtundersökning som bÄde lÀrare och elever pÄ skolan har besvarat. Tjugo lÀrare och ÄttioÄtta elever har besvarat vÄr enkÀtundersökning. FrÄgorna handlade bland annat om:? Har du kÀnt dig krÀnkt av nÄgon lÀrare/elev nÄgon gÄng?? Beskriv hÀndelsen i ord.? Har du sjÀlv nÄgon gÄng omedvetet och/eller medvetet krÀnkt nÄgon lÀrare/elev?? Hur kan man förebygga krÀnkningar?Resultatet i vÄr undersökning visar att elever svarar Àrligare Àn sina lÀrare dÄ de ska reflektera över sig sjÀlva.

Att utveckla sig sjÀlv till en bÀttre lÀrare : Kompetensjournal, ett sÀtt att reflektera över sin egen undervisning

Uppsatsens syfte har varit att utvÀrdera genomförda lektioner med hjÀlp av en s.k. kompetensjournal, dÀr man för anteckningar om sitt arbete och om sig sjÀlv för att utvecklas i yrket. HuvudfrÄgestÀllningen har varit att utvÀrdera om kompetensjournal Àr ett bra verktyg för att utveckla sig sjÀlv som lÀrare. Studien har skett under den sista VFU-perioden pÄ gymnasielÀrarutbildningen. TvÄ gymnasieklasser har varit sjÀlva kontexten som uppsatsskrivaren har befunnit sig i.

ERFARENHET + REFLEKTION = KUNSKAP : en bildningsresa pÄ gymnasiet

EssÀn belyser de problem som kan uppstÄ i utvecklingen av ett yrkesutövande pÄ en skola eller en arbetsplats. Problem som Àr svÄra att sÀtta ord pÄ och som framstÄr som dilemman dÄ de Àr abstrakta i sin utformning.Att lÀra sig ett yrke kan vara svÄrt, framför allt de yrken som krÀver en speciell yrkeskunskap som kan vara svÄr att sÀtta ord pÄ. Den tysta kunskapen. Att lÀra ut denna kunskap krÀver speciella metoder. I denna essÀ har dialogseminariemetoden anvÀnts som Àr ett sÀtt att reflektera över kunskap och lÀrande.

BerÀttelsestrategier - ett sÀtt att förstÄ unga mÀn som har begÄtt sexuella övergrepp som tonÄringar

Syftet med föreliggande studie var att med en tematiskanalysmetod försöka förstÄ elva unga mÀn som hade begÄtt sexuellaövergrepp som tonÄringar utifrÄn sÀttet de berÀttade om sig sjÀlva och utifrÄnvilka berÀttelsestrategier de anvÀnde sig av. Det konkreta ochinnehÄllsfattiga berÀttandet var framtrÀdande, och fokus tycktes vara pÄ denegna personen. BerÀttelserna Äterspeglade svÄrigheter att tÀnka om egna ochandras mentala tillstÄnd. En uppvÀxtmiljö prÀglad av försummelse ochomvÄrdnadspersoners bristande spegling av barnet kan ha försvÄrat de ungamÀnnens utveckling av ett sprÄk med representationer för mentala tillstÄnd.SvÄrigheter att reflektera kan ses som en bristande förmÄga att mentaliseraeller som en anpassningsstrategi dÀr individen lÄter bli att reflektera som ettsÀtt att distansera sig frÄn traumatiska upplevelser..

Naturvetenskaplig animation inom QUASI-projektet

Denna rapport Àr en del i mitt examensarbete för att animera vad som hÀnder i en jÀstcell nÀr den utsÀtts för salt. MÀlardalens Högskola deltar i ett EU-finansierat forskningsarbete kallat QUASI-projektet. Det Àr ett projekt som pÄgÄr mellan olika högskolor i Europa. Projektet forskar i biokemiska processer pÄ cellnivÄ. Animationen Àr tÀnkt att hjÀlpa lÀrare och studenter att förstÄ Àmnet bÀttre..

Ekonomistyrning i Internationella Organisationer - En fallstudie av Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak

Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera hur svenska koncerner gÄr tillvÀga för att samordna ekonomistyrning i en internationell miljö. Studien utgÄr frÄn fallstudier av tre internationella koncerner, Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak. Den teoretiska referensramen har tre hörn; organisatoriska synsÀtt gÀllande struktur, ekonomiska processer sÄ som budgetering och rapportering, samt informella processer rörande kultur och kommunikation. Studiens empiri bestÄr av primÀr- och sekundÀrdata vilket lÀmnats av respondenterna frÄn vÄra tre fallföretag.I resultatet har det framkommit att om en organisation ska kunna arbeta med en samordnad ekonomistyrning mÄste de informella processer samspela vÀl med de formella processerna..

Om Elbolags Hantering av Reaktiv Effekt och Elavbrott med avseende pÄ HushÄllskunder

Elvabrott och reaktiv effekt Àr tvÄ faktorer som förorsakar stora överkostnader vid samtliga elbolag. Dessa kostnader överförs i sinom tid till kunderna.Samtidigt mer och mer regler och normer krÀver större tillsynt för kundernas fördel. Kostnaderna bör optimeras och information bli tillgÀngligare. Installationen av de nya fjÀrravlÀsningssystemen öppnar nya möjligheter för att förbÀttra dessa processer.Syftet med detta arbete Àr att undersöka och analysera processer och procedurer i tre elbolag för att hantera reaktiv effekt hos privatkunder och elavbrott.Resultatet visar att elbolagen Àr mycket konservativa med sina processer och fortfarande finns utrymme för flera förbÀttringar. Reaktiv effekt tas inte i beaktande och underskattas ordentligt av elbolag hos vanliga hushÄll.

Vart tar löven vÀgen? : Vad har 6-7 Äringar för tankar om ekologiska processer?

Syftet med denna undersökning har varit att fÄ en förstÄelse för hur barn tÀnker och vilka förestÀllningar de har runt lövens nedbrytning. Vi blev inspirerade av Helldéns avhandling som han har genomfört pÄ skolbarn i 7 ? 12 ÄrsUndersökningen visar att samtliga barn har tankar om vad som hÀnder med lövet. Dock var det inget av barnen som var fullstÀndigt förtrogen med hela nedbrytningsprocessen. VardagstÀnkandet speglas i deras svar med tanke pÄ att.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->