Sök:

Sökresultat:

2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 4 av 183

Ledtidsreducering pÄ LKAB Wassara: Möjligheten att utföra lego-processer i egen regi

LKAB Wassara Àr ett företag som tillverkar sÀnkborrhammare till vattendrivna borrsystem för gruv- och anlÀggningsindustrin. Företaget gÄr i nulÀget igenom stora förÀndringar med mÄl att expandera. En del av förÀndringarna innefattar ledtidsreducering vilket var grunden till detta examensarbete inom civilingenjörsprogrammet Teknisk Design, LuleÄ tekniska universitet. Examensarbetet inriktades pÄ möjligheterna att förkorta ledtider i Wassaras produktion genom att undersöka de processer företaget har hos leverantörer. Syftet var att ta reda pÄ om det finns nÄgon process som med fördel kan utföras i egen regi.


Elevers tillÀgnande av reflektion inom portfoliometoden

Den hÀr uppsatsen behandlar hur elevers reflekterande kring en utveckling inom ett Àmne frÄn Ärskurs sex till Ärskurs nio ser ut. Materialet bestÄr av ett inspelat material frÄn vÄrterminen 2009. Skolan som eleverna har gÄtt pÄ Àr en friskola som arbetar utifrÄn portfoliometoden. Inom portfoliometoden Àr reflektion ett viktigt verktyg som eleverna ska anvÀnda sig av. I skolans kursplaner stÄr det att elever ska kunna reflektera kring bland annat sin egen utveckling vilket ocksÄ Àr syftet med den uppgift eleverna har fÄtt i det granskade materialet.

StÀndiga förbÀttringar för konkurrenskraftig och hÄllbar utveckling : En fallstudie utförd pÄ Hammarplast Consumer AB, Tingsryd

Studien Àr utförd pÄ Hammarplast Consumer AB med syftet att skapa djupare förstÄelse i hur producerande verksamheter arbetar med sina stÀndiga förbÀttringar och hur de kan pÄ ett strukturerat sÀtt utföra förbÀttringar i den dagliga styrningen för att nÄ konkurrenskraftig och hÄllbar utveckling.För att detta skulle uppnÄs dokumenterades företagets vision och utmaning, som sedan bröts ned till ett detaljrikt mÄltillstÄnd med hjÀlp av att nulÀget analyserades i den valda processen. DÀrefter gjordes smÄ, snabba steg och korrigeringar mot mÄltillstÄndet, vilket genomfördes med planering, genomföring, reflektering och uppföljning. Det gav förbÀttringar som var vÀrdehöjande för företaget och som resulterade i ett steg nÀrmare visionen. Det strukturerade tillvÀgagÄngssÀttet, kata, bidrog till att medarbetarna blev engagerade och involverade.I de avslutande kapitlen fördes en diskussion om hur företaget kan pÄ ett strukturerat sÀtt utföra deras stÀndiga förbÀttringar i den dagliga styrningen som kommer att föra dem emot en konkurrenskraftig och hÄllbar utveckling..

Enkla kemiska processer inom förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares uppfattningar och tankar om lÀroplansmÄlet enkla kemiska processer

The aim of this study was to investigate preschool teacher?s perceptions about the curriculum goal concerning simple chemical processes. The result was based on narratives received by a qualitative study and semi-structured interviews of six preschool teachers. The results of the study showed that preschool teachers perceive that they actually are working in a relatively small scale with simple chemical processes and they do not really know what simple chemical processes are, and do not feel very familiar with the subject. Water, dough, mud, paint and baking were the most common activities that were used when working towards the curricular goal. However, it was never explained to the children that it was simple chemical processes they were working with during the activities, neither was it discussed among colleagues because of the uncertainty about the concept.

?Att ha en plan Àr ju ocksÄ bra?: En kvalitativ studie om den kompetente dans- respektive matematiklÀraren ur ett elevperspektiv.

Syftet med denna studie Àr att ur ett elevperspektiv synliggöra gymnasieelevers uppfattningar om vad som kÀnnetecknar en kompetent dans- respektive matematiklÀrare, för att sedan göra en jÀmförelse mellan dessa. DÄ lÀraren ses som en ledare i klassrummet, tolkas den kompetente dans- respektive matematiklÀraren sedan ur ett ledarperspektiv. Metoden som anvÀnts i undersökningen Àr skriftliga reflektioner, vilket innebÀr att informanterna fritt har fÄtt reflektera över vad som kÀnnetecknar en kompetent dans- respektive matematiklÀrare och sedan skrivit ned sina tankar. Undersökningen Àr genomförd pÄ tvÄ skilda gymnasieskolor inom tvÄ olika program, estetiska programmet med inriktning dans och teknikprogrammet. Danseleverna har fÄtt reflektera över den kompetente danslÀraren och teknikeleverna har fÄtt reflektera över den kompetente matematiklÀraren.

Att skapa gemensamma vÀrderingar : en litteraturstudie om processer och villkor för att skapa gemensamma vÀrderingar i organisationer

MÄnga organisationer idag har insett vÀrdet av att styra genom vÀrderingar. Trots seriösa försök Àr det ÀndÄ mÄnga som misslyckas. Vi har med denna uppsats haft som syfte att utifrÄn befintlig litteratur analysera innehÄllet i och villkoren för tÀnkbara processer, varigenom gemensamma vÀrderingar kan skapas i en organisation. VÄr studie har genomförts som en kvalitativ litteraturstudie. Hela uppsatsen Àr en analyserande process, vilket gör att ett kort svar pÄ vÄrt syfte Àr omöjligt att ge.

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?: en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för mÄnga företag vara en problematisk process. En beslutsfattare mÄste ta hÀnsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte Àr att identifiera och analysera hur faktorer sÄsom: lÄngsiktiga mÄl, osÀkerhet, omgivning, information och produktinnovation pÄverkar beslutsfattare in de strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjÀlp av en fallstudie pÄ ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget.

Expertkunskap och metakognition : experters förmÄga till metakognitiv övervakning

Metakognitiva processer och förmÄgor innefattar bland annat mÀnniskans förmÄga att reflektera över sin egen kunskapsnivÄ och minneskapacitet, och att utifrÄn detta till exempel kunna reglera tid och inlÀrningsstrategier vid inlÀrningssituationer. KÀnnetecknande för en person som rÀknas till att vara expert inom en viss domÀn Àr bland annat att denne anses kunna övervaka sin kunskapsnivÄ pÄ ett korrekt sÀtt. Denna studie undersöker om personer med stor domÀnkunskap uppvisar en större förmÄga till metakognitiv övervakning Àn vad personer med sÀmre domÀnkunskap gör. Aktuell kunskapsdomÀn i denna studie Àr deklarativ kunskap kring fotboll, och fotbollsspelare och ledare rekryterades som försöksdeltagare. FörmÄgan till metakognitiv övervakning mÀttes med hjÀlp av mÀtteknikerna Assessment of Cognitive Monitoring Effectiveness (ACME) och Metacognitive Knowledge Monitoring Assessment (KMA), dÀr försöksdeltagarna i samband med att ett kunskapstest genomförs fÄr avgöra vilka frÄgor de tror sig kunna eller inte kunna svaret pÄ.

ProcesskartlÀggning inför certifiering enligt ISO/TS 16949: en studie genomförd vid Gestamp HardTech AB

Den globala bilindustrin har enats om en teknisk specifikation, ISO/TS 16949, som kommer att ersÀtta de nuvarande nationella standarderna. Detta examensarbete har utförts pÄ Gestamp HardTech AB i LuleÄ. Företaget utvecklar, tillverkar och marknadsför sÀkerhetskomponenter till bilindustrin. Under 2005 planerar företaget att certifiera sig enligt denna specifikation. Examensarbetet var ett delprojekt i certifieringsarbetet och inriktade sig pÄ en kartlÀggning av företagets produktionsprocesser enligt de krav som stÀlls i ISO/TS 16949.

LÀrande I Slöjden : Med fokus pÄ reflektion och loggböcker

I denna studie undersöker jag olika lÀrares syn pÄ kunskap, lÀrande och reflektion. Ett fokus ligger pÄ hur lÀrare som nyttjar loggböcker lÀr sina elever att reflektera i sitt slöjdande. Studien Àr byggd pÄ fem lÀrarintervjuer. Deweys teorier om tÀnkandets utveckling och Lyons teorier om reflektion ligger till stor grund för studien.I studien kommer jag fram till att samtliga lÀrare jag intervjuat arbetar och tÀnker mycket runtomkring reflektion och hur de ska lÀra ut reflektion till sina elever. LÀrarna anvÀnder det praktiska arbetet i slöjden som en vÀg att lÀra eleverna att reflektera över olika situationer samtidigt som reflektionerna hjÀlper eleverna att pÄ ett bra sÀtt komma vidare i sitt praktiska hantverkande.En intressant aspekt som visade sig under studiens gÄng Àr att en stor del av lÀrarnas tankar kring sin undervisning handlar om att lÀra ut personlighetsutvecklande förmÄgor sÄsom sjÀlvförtroende och socialkompetens..

KARTLÄGGNING AV PROCESSER : Fallstudie pĂ„ reumatologikliniken, Karolinska sjukhuset

Under senare Är har allt fler organisationer och företag insett hur viktigt det Àr att identifiera och förstÄ sina processer, och för att kunna styra och utveckla dem, Àr det bra att veta vilka de Àr. DÀrför vill Reumatologi kliniken veta vad som hÀnder med patienter som har psoriasis artrit, nÀr dem Àr nyinsjuknade eller ska börja behandlas pÄ deras klinik, samt hur hanteras smÀrtproblematiken, nÀr de Äterkommer till kliniken, detta har vi gjort genom att kartlÀgga processer och sammanstÀlla pÄ vilka olika sÀtt dessa patienter hanteras pÄ kliniken idag, vart remitteras de? Hur ofta förekommer detta? Vad gör att vissa remitteras och andra inte? Förslag pÄ hur kliniken kan anvÀnda denna kartlÀggning i framtiden.Detta examensarbete genomfördes pÄ uppdrag av:Centrum för Teknik i medicin och hÀlsa, CTMH, i samarbete med Karolinska Sjukhuset. Arbetet omfattar 15 högskolepoÀng.Vid detta arbete har vi anvÀnt oss av djupgÄende intervjuer för att fÄ en djupare insyn i den reumatologiska klinikens handlÀggningsprocesser. En konstruktionsmodell har utvecklats för att identifiera vilka intervjufrÄgor som Àr relevanta för detta projekt.

Betydelsen av betydelse - Om identitet, mening och betydelse i det postmoderna samhÀllet

Syftet med detta arbete har varit att undersöka om berÀttelsen kan fungera som katalysator för elevernas reflektion över sig sjÀlva och deras situation i ett postmodernt samhÀlle. VÀsentliga frÄgor i sammanhanget blev dels huruvida de sjÀlva kunde bli medvetna om och reflektera över sina egna och andras strategier i en sÄdan omfattande social omvandling. Ett sÄdant fenomen som kom i fokus var vÄrt behov av ytliga statussymboler. Det i grunden kvalitativa arbetet bygger pÄ tre synvinklar och tillika kÀllor. För det första, mig sjÀlv som oundvikligt subjektivt filter; för det andra eleverna och för det tredje, mediala kÀllor som pÄ olika sÀtt har kunnat anvÀndas i sammanhanget. Under arbetets lopp har jag kommit fram till att arbetets informativa, reflektiva och diskursiva processer i sig utgjorde ett lika intressant material som slutsatserna..

"NÀr kyrkan Àr garderoben" : Om kristna normers roll i "komma ut"-processer

I den hÀr studien intervjuas tretton kristna hbt-personer om kristna normers roll i ?komma ut?-processer. Syftet med studien Àr att söka en förstÄelse för hur sexuell identitet kan skapasunder ungdomsÄr utifrÄn de normer och vÀrderingar som kan finnas i kristna kontexter.Slutsatsen Àr att det i kristna kontexter ofta finns en stark heteronorm som gör det konfliktfylltför kristna hbt-personer att leva ut sina sexualiteter.För att hÀlsa ska kunna uppnÄs för kristna hbt-personer krÀvs en kristen kultur som inte baraaccepterar, utan Àven tar stÀllning för att all kÀrlek i trohet och respekt Àr lika vÀrdefull ochlika rikligt vÀlsignad som den heterosexuella..

?Annars blir de ju robotar, det gÄr ju inte!? : ? om gymnasieelevers möjlighet till reflektion över sitt eget skapande i Bild

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om och hur gymnasieelever ges möjlighet att reflektera över sitt eget skapande i Bild. Studien har utförts inom ramen för Estetisk verksamhet dÄ dess kursplan anger reflektion som ett av mÄlen för GodkÀnt betyg. DÄ det ingÄr i lÀrarens arbete attytterst ansvara för planering av kursen utifrÄn aktuell kursplan, utgÄr studien frÄn ett lÀrarperspektiv. För att se hur bildundervisningen ger möjlighet till reflektion har observationer utförts pÄ tre gymnasieskolor med pÄföljande intervjuer med respektive lÀrare. Studien granskar nuvarande, dÄvarande samt en föreslagen kursplan, för att se vilken betydelse som ges begreppet reflektion.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->